Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe General intelligence, emotional intelligence and academic knowledge as predictors of creativity domains: A study of gifted students(Taylor & Francis As, 2016) Şahin, FeyzullahCreativity of the individual is dependent on numerous factors, such as knowledge, general intelligence and emotional intelligence. The general purpose of this study is to investigate the effect of general intelligence, emotional intelligence and academic knowledge on the emerging of domain-specific creativity. The study was conducted on 178 intellectually gifted students who attend high school. As a result of the study, correlations were determined between the scholarly creativity domains and sociability, global emotional intelligence (TEQ), science course, verbal and performance intelligence scores; mechanical/scientific creativity and mathematics and science courses, well-being and self-control; performance creativity and sociability; self/everyday creativity and science courses, well-being, self-control, sociability and global TEQ; artistic creativity and sociability, and global TEQ. Moreover, researcher used a hierarchical regression analysis to see whether independent variants predict the creativity domains or not.Öğe The effectiveness of mentoring strategy for developing the creative potential of the gifted and non-gifted students(Elsevier Sci Ltd, 2014) Şahin, FeyzullahCreative thinking skills can be found more or less in every individual, or it can be learned. Mentoring is one of the strategies that has been used for developing creative potential. This study aims to determine whether the effectiveness of mentoring strategy for teaching creative thinking skills differs according to intelligence level of the students. The study has been designed as a pre-test/post-test experimental research and the study group consists of total of 91 students, whom are 43 gifted and 48 non-gifted individuals. Torrance Test of Creative Thinking has been used to measure the creative potential of the students. The results of the analysis show that the creativity levels of the individuals did not differ prior to the implementation process in our study group. Another analysis was conducted to determine the effectiveness of the mentoring and the results reveal that the post-test creativity scores of the gifted and non-gifted experimental group were increased and had a large effect size (d = 0.82, 0.80). However, the scores of the gifted and non-gifted individuals in our control group show no significant difference. The findings of the study indicate that the mentoring strategy is highly effective in teaching creative thinking skills to gifted and non-gifted students. After implementation, the scores of gifted and non-gifted experimental groups have been compared and it was found that there was a statistically significant difference in favor of the gifted group (d = 0.33) and had small effect. (C) 2014 Elsevier Ltd. All rights reserved.Öğe The Relationship between Creativity and Intelligence: New Evidence(2014) Şahin, FeyzullahEşik değer, yaratıcı düşünme becerileri ile zekâ arasındaki ilişkinin açıklanmasında kullanılan hipotezlerden birisidir. Bu hipoteze göre bireyin yaratıcı performans sergileyebilmesi için en az orta düzey bir zekâya sahip olması gerektiği varsayılır. Ancak, 85-120 IQ puan aralığında zekâya sahip olan bireylerin yaratıcılıkları ile zekâları arasındaki ilişkinin, 120'nin üzerinde zekâya sahip olan bireylerden daha yüksek çıkması beklenmektedir. Bu araştırmada, ilköğretim öğrencilerinin yaratıcılık potansiyelleri ile genel zekâ düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada, İstanbul'da bir ilçedeki 24 farklı ilköğretim okulundan 16.839 çocuk ön değerlendirmeye alınmıştır. Üstün zekâlı olduğu kanaati oluşan 330 öğrenciye zekâ ve yaratıcılık testi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, yüksek düzeyde üstün zekâlı öğrencilerin zekâ ve yaratıcılık puanları arasında anlamlı bir ilişki çıkmaz iken, normal - parlak öğrenciler ile orta düzeyde üstün zekâlı öğrencilerin puanlarının anlamlı düşük düzeyde pozitif bir ilişkisi olduğu belirlenmiştir. Bu sonuçlar, eşik değer hipotezini desteklemektedir. Ayrıca, bu çalışmada zekâ genel yaratıcılık potansiyelinin %5'ini açıklayabilmiştirÖğe Kaufman Alanları Yaratıcılık Ölçeği’nin Türkçeye Uyarlanması ve Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi(2016) Şahin, FeyzullahBu çalışmanın genel amacı, Kaufman (2012) tarafından yaratıcılığın alana özgü olduğu bakış açısı ilegeliştirilmiş olan Kaufman Alanları Yaratıcılık Ölçeğinin (KAYÖ-TR) Türkçeye üstün zekalı lise öğrenci grubuüzerinde uyarlanmasıdır. Ölçeğin yapı geçerliğini incelemek için yapılan Açıklayıcı Faktör Analizi sonucunda,42 maddeden oluşan beş faktörlü bir yapı elde edilmiştir. Ortaya çıkan yapı bir başka örneklem üzerinde testedilmiştir. Doğrulayıcı Faktör analizi sonucu, bir madde hariç, söz konusu yapının uyumlu olduğu ortayaçıkmıştır. Ölçeğin alt faktörler için Cronbach alfa iç tutarlılık katsayısı .87 ile .77 aralığında yer almaktadır.Ölçek geneli ise .90’dır. Ölçek alt boyutlarının ayırt edici geçerliliği alt–üst dilim grup ortalamaları farkına dayalıolarak incelenmiştir. Sonucunda, alt ve üst %27’lik dilimlerin puanları arasında anlamlı bir farklılık olduğutespit edilmiştir (t(69) –62.277, –129.235, –74.747, –150.421 ve –145.253, p .01). Bu sonuçlar KDOCS’unTürkçe formunun geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.Öğe Üstün yetenekli öğrencilerin davranışsal özellikleri için ölçek: faktör yapısı, güvenilirlik ve geçerlilik çalışması(2013) Şahin, FeyzullahBu çalışmada, ilköğretim öğretmenlerinin, sınıfl arında bulunan olası üstün yetenekli öğrencileri davranışsal özelliklerine göre değerlendirebileceği bir aday gösterme aracı geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda geçerlik ve güvenilirlik çalışmaları yapılmıştır.ÜYÖDÖ'nin geçerlilik analizi sonucunda; sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekli öğrenci algısının yaratıcılık, liderlik, akademik özellikler ve sanat olarak adlandırılan dört faktörlü bir yapıda olduğu belirlenmiştir. Ölçek toplam varyansın %50.54'ünü açıklayabilmektedir. ÜYÖDÖ'nin güvenilirlik analizleri sonucunda Cronbach ? içgeçerlilik katsayısı yaratıcılık için .82, liderlik özelliği için .85, akademik özellikler için .71 ve sanat için .69'dur. Ölçek geneli ise .82 olarak belirlenmiştir. Güvenilirlik analizi sonucuna göre yaratıcılık, liderlik alt boyutları ile ölçek genelinin oldukça yüksek derecede güvenilir olduğu; sanat ve genel zihinsel özellikler alt boyutlarının oldukça güvenilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ölçeğin geçerlik ve güvenilirlik sonuçlarının her ikisi birlikte değerlendirildiğinde; geliştirilen ölçeğin tanılama sürecinde destekleyici bir ölçme aracı olarak kullanılabilmesi için psikometrik özelliklerinin gerekli ölçütleri karşılamada oldukça yeterli olduğu ve bu aracın kullanılmasıyla sınıf öğretmenlerinin sınıfl arında bulunan olası üstün yetenekli öğrenciler ile ilgili bir kanıya ulaşabilecekleri söylenebilir.Öğe Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilere Kazak Katlama Becerisinin Şarkı Eşliğinde Öğretimi(2016) Sazak, Nilgün; Özbey, FidanBir vaka çalışması olarak desenlenen bu çalışmada zihinsel yetersizliği olan öğrencilere, kazak katlama becerisinin şarkı eşliğinde model olma yolu ile öğretilmesi hedeflenmiştir. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Özel Eğitim bölümünün üçüncü sınıf öğrencileri, "Zihin Engellilere Müzik Öğretimi" dersi kapsamında dersin koordinatör öğretim üyesi danışmanlığında, günlük yaşam ve özbakım becerilerinin analizlerine dayalı olarak şarkılar hazırlamışlardır. Bu şarkılar, zihinsel yetersizliği olan öğrencilere öğretilmek üzere seçilmiştir. Sakarya'da bulunan bir mesleki eğitim merkezine ve bir iş okuluna devam eden toplam yirmi bir zihinsel yetersizliğe sahip öğrenci bu çalışmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Bulgular tüm zihinsel yetersizliğe sahip öğrencilerin hedef becerileri bağımsız olarak yapabilir düzeye ulaştıklarını göstermektedir. Bu araştırmada "yoklama oturumları veri kayıt formları", "video kayıtları ve dökümleri" ile "araştırmacı günlükleri" veri toplama tekniklerini oluşturmaktadır.Öğe Üstün Zekalıların Tanılanmasında Sınıf Öğretmenlerinin Etkililik ve Verimliliklerinin İncelenmesi(2015) Şahin, Feyzullah; Çetinkaya, ÇağlarAday gösterme süreci, tanılama sürecinin ilk aşamasıdır. Çalışmada üstün zekalı öğrenciler konusunda eğitim alan öğretmenler ile eğitim almayan öğretmenlerin aday gösterme sürecindeki etkililik ve verimlilikleri incelenmiştir. Veri toplama aracı olarak öğretmen dereceleme ölçeği, bilgi formu ve Raven'ın Standart İlerleyen Matrisleri Plus Versiyonu (RSPM) kullanılmıştır. Verilerin analizinde, öğretmenlerin tanılama sürecindeki etkililik ve verimlilik oranları hesaplanmıştır. Verimlilik, öğretmenlerce aday gösterilen olası üstün zekalı öğrencilerden kaçının gerçekte üstün zekalı olduğu ile ilgili oran iken, etkililik bir grup içerisinde üstün zekalı olduğu doğrulanmış öğrencilerin öğretmen tarafından tespit edilebilme oranı olarak tanımlanabilir. Araştırma sonucunda, konuya ilişkin eğitim almış öğretmenlerin etkililik ve verimlilik oranlarının konuya ilişkin eğitim almamış öğretmenlerden daha yüksek olduğu belirlenmiştir.Öğe Zekâ ve Yaratıcılık ve Yaratıcılık Stili Üzerine Bir Araştırma(2015) Şahin, FeyzullahZekâ ve yaratıcılık arasındaki ilişki, tanım ve ölçme metodundan kaynaklanan sınırlılıklarla da ilişkilidir. Eşik teorisi iki kavram arasındaki ilişkiyi açıklamaya çalışan teorilerden birisidir. Bu çalışmanın amacı üstün zekâlı öğrencilerin yaratıcı düşünme becerileriyle birlikte zihinsel becerilerinin ve yaratıcı becerilerinin yalnız başına yapısını araştırmaktır. WISC-R ve Torrance Yaratıcı Düşünme Testleri kullanılarak veriler toplanmıştır. 1-3. Sınıf 278 üstün zekâlı öğrenciden elde edilen veriler üzerinde doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Sonuçlara göre TYDT alt testleri tek faktör yerine adaptif ve yenilikçilik olmak üzere iki faktör altında toplanmıştır. Araştırma bulguları yaratıcılık ve zekânın birbirinden bağımsız olduğuna dair kanıtlar sunmaktadırÖğe Duygusal Zekanın Alana Özgü Yaratıcılığı Yordama Düzeyi: Üstün Zekalı Öğrenciler Üzerinde Bir İnceleme(2016) Şahin, Feyzullah; Özer, Esin; Deniz, Mehmet EnginZeka, duygusal zeka ve yaratıcı düşünme becerileri arasındakiilişki karmaşık, çok katmanlı ve çok boyutludur. Bu çalışmanıngenel amacı, üstün zekalı öğrencilerin duygusal zeka ile alanaözgü yaratıcılıkları arasında ilişkilerin belirlenmesi ile alana özgüyaratıcılığın yordanmasında duygusal zekanın etkisininincelenmesidir. Çalışma grubu olarak iki farklı lise ele alınmış ve239 üstün zekalı öğrenciden dönen veriler çalışmaya dahiledilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak, Şahin (2015b,2015c) tarafından uyarlanan Kaufman Alanları Yaratıcılık Testi veDeniz, Özer ve Işık (2013) tarafından uyarlanan Duygusal ZekaÖzellik Ölçeği–Kısa Formu kullanılmıştır. Analiz sonuçları,duygusal zeka alt boyutlarından sosyalliğin yaratıcılık altalanlarının tamamıyla ve öz/ günlük yaratıcılık alt boyutunun iseduygusal zeka alt boyutlarının tamamıyla ilişkisi olduğubelirlenmiştir. Ayrıca, duygusal zeka sosyallik boyutununakademik yaratıcılık, sanatsal performans ve öz/ günlükyaratıcılığı yordayabildiği, diğer boyutların ise yordanmadığısaptanmıştır.Öğe The relationship between creativity and intelligence: New evidence(Ankara University, 2014) Şahin, FeyzullahThreshold theory is one of the theories which is used to explain the relationship between creative thinking skills and intelligence. According to this theory, an individual is supposed to have at least moderate intelligence to perform creative activities. However, it has been seen that there is a greater relationship between the creativity potential and intelligence of individuals with an average intelligence, whose score is 120 or less, than those with an intelligence score of 120 or more. The research was maintained in the descriptive pattern out of survey models. The aim of this study is to investigate the relationship between creativity potentials of primary school students and general intelligence level. In the study, 16.839 students from 24 different primary schools in Istanbul were pre-assessed. An intelligence and creativity test was applied to 330 students who were considered to be gifted. According to the research results, while there was not a significant relationship between the intelligence and creativity scores of highly gifted students, there is a significant low positive relationship between the scores of average-mildly intelligence students and moderately gifted students. These results are in accordance with the threshold theory. Also, intelligence could only explain the 5% of the general creativity. © 2014, Ankara University. All rights reserved.