Düzce Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi

DSpace@Düzce, Düzce Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor, araştırma verisi gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.




 

Güncel Gönderiler

Öğe
Öğretmen Adaylarının Mülakat ile Öğretmen Alımına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi
(EYUDER Yayınları) Sezer, Behlül Bilal
Türk milli eğitim sistemi içerisinde yaklaşık bir buçuk asırdır önemli bir konumu işgal eden öğretmen yetiştirme ve istihdamı konusu son zamanlarda oldukça yoğun şekilde gündemi meşgul etmektedir. Bunun temel nedenlerinden bir tanesi hâlihazırda eğitim fakültelerinde öğrenim gören veya mezun olan adayların ve farklı fakültelerde olup pedagojik formasyonla öğretmen olmaya hak kazanan öğrencilerin nicelik olarak hayli ciddi bir toplama ulaşmış olmasıdır. 2017-2018 itibari ile Türkiye’de 100’e yakın eğitim fakültesinde toplamda 200 binden fazla öğrenci öğrenim görmektedir. Bunun yanında her yıl, diğer fakültelerden de öğretmen olmak için pedagojik formasyon almak sureti ile sırada bekleyen binlerce öğrenci mevcuttur. Tüm bunlar üst üste konduğunda ciddi bir öğretmen adayı nüfusunun var olan öğretmen ihtiyacından oldukça fazla olduğu dikkati çekmektedir. Yani arz, talepten fazladır. Türkiye’de farklı dönemlerde ihtiyacı karşılamak üzere farklı öğretmen istihdam politikaları izlenmiştir. Yaklaşık 20 senedir yürürlükte olan Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS) ile öğretmen adayları genel kültür-genel yetenek sınavlarından sorumlu tutulmuşlardır. Ayrıca yakın zamanda buna ek olarak konulan alan sınavından yeterli puanı aldıklarında atamaları gerçekleşmektedir. Ancak buna ilaveten 2016’dan itibaren konulan mülakat ile öğretmen alımı gündeme gelmiş ve uygulamaya konulmuştur. Uygulamanın başlaması ile birlikte ciddi tartışmalar da gündeme gelmiş, uygulamanın şekline ve içeriğine yani esasa ve usule dair eleştiriler hem akademi çevrelerinden hem de adaylardan yöneltilmiştir. Ancak uygulamanın iptali söz konusu olmamış, bazı düzenlemeler yapılarak hâlihazırda da sürdürülmektedir. Bu çalışmanın temel amacı öğretmen istihdamında yürürlükte olan mülakat safhası ile ilgili deneyimleri irdelemek ve bu deneyimlerden hareketle öğretmen adaylarının mülakata ilişkin görüş ve eleştirilerini öğrenmektir. Çalışma grubunu 2016’dan itibaren mülakatla öğretmen alımı sınavına giren farklı branşlardan 50 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışma nitel araştırma yöntemlerine uygun olarak tasarlanmış olup araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığı ile verileri elde edilecektir. Veriler içerik analizi ve betimsel analiz ile çözümlenecektir.
Öğe
Klâsik Türk edebiyatı şairlerinin gerçek meslekleri ve bu mesleklerin şiirlerine yansıması (15.ve 16. yüzyıl)
(2019) Peçenek, Ogün
Bu tezin amacı, Klâsik Türk Şiiri'nde, eser-müessir ilişkisi bağlamında, 15. ve 16. yüzyıllarda yaşamış şairlerin gerçek mesleklerinin şiirlerinde yansımalarını ortaya koymaktır. Çalışma için ilk olarak 16. yüzyılda yazılmış tezkireler taranmış, meslekleri hakkında bilgi verilen şairler belirlenmiştir. Daha sonra meslekler ve dolayısıyla meslek sahibi şairler, Osmanlı'da bürokrasi ve esnaf-zanaatkâr sınıfına göre gruplandırılmıştır. Son olarak da şairlerin şiirlerinde meslekleriyle bağlantılı olduğu tespit edilen şiirler açıklanmıştır. Sonuç itibariyle şairlerin şiirlerinde gerçek mesleklerine ait birçok meslekî unsura yer verdiği tespit edilmiştir.
Öğe
Türkçe Öğretmeni Adaylarının Çocuk Edebiyatına Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi
(IJLA, 2023) Bozkırlı, K.Ç.; Er, O.; Peçenek, Ogün
Türkçe öğretmenlerinin mesleğe dair birçok yeterliği kazandığı dönem öğretmen adayı oldukları yani üniversite öğrencisi oldukları dönemdir. Bu manada Türkçe öğretmeni adayları çocuk edebiyatı eserlerinin taşıması gereken nitelikleri bilmelidir. Çocuk edebiyatı eserlerinin seçiminde ise çocuk edebiyatına yönelik tutumun önemli bir belirleyici olduğu söylenebilir. Bu araştırmanın amacı Düzce Üniversitesinde öğrenim gören Türkçe öğretmeni adaylarının çocuk edebiyatına yönelik tutumlarını incelemektir. Türkçe öğretmeni adaylarının çocuk edebiyatına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesini amaçlayan ve nicel şekilde desenlenen bu çalışma bir tarama araştırmasıdır. Araştırmaya 2022-2023 eğitim öğretim yılında öğrenim gören ve basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile seçilen 140 Türkçe öğretmeni adayı katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Karagül (2020) tarafından geliştirilmiş olan “Çocuk Edebiyatına Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek “farkında olma”, “kabullenme” ve “değer verme” adlı üç alt boyut ve 26 maddeden oluşmaktadır. AraştırmadaCronbach Alpha değeri ölçeğin genelinde 0.94, “farkında olma” alt boyutunda 0.97, “kabullenme” alt boyutunda 0.77 ve “değer verme” alt boyutunda 0.83 olarak bulunmuştur. Ölçeğin genelinde ve tüm alt boyutlarında Cronbach Alpha değerleri asgari düzey olarak kabul gören 0.70’in üzerindedir. Veri analizi için SPSS 21.0 paket programının kullanıldığı araştırmanın sonucunda katılımcı Türkçe öğretmeni adaylarının çoğunluğunun çocuk edebiyatına yönelik tutumunun olumlu olduğu, cinsiyetin, sınıf düzeyinin, çocuk kitapları okumanın ve çocuk edebiyatı dersi almanın çocuk edebiyatına yönelik tutumu anlamlı düzeyde farklılaştırdığı, 3-17 yaş arasında bir k
Öğe
Resimli Çocuk Kitabı ve Hayat Bilgisi Dersi
(USOS, 2019) Çetinkaya, Fatih; Sezer, Behlül Bilal
Okuma, insanın sonradan kazandığı, bireyin tüm yaşamını etkileyen, hem akademik hem de sosyal yaşamı geliştiren bir beceri; resimli çocuk kitapları ise, bu becerinin küçük yaşlarda oluşmasına ve gelişmesine büyük katkı sağlayan çocuk edebiyatı ürünleridir. Yaşadığımız çağın bilgi ve teknolojisindeki gelişmelere paralel olarak eğitimde kullanılan materyaller de değişiklik göstermektedir. Toplumu bilgi seviyesi olarak yukarı taşımak için çocukların eğitiminde ders kitaplarının yanında çocuk edebiyatı eserlerinin kullanımı da önerilen diğer yollardan bir tanesidir. Çocukların seviye ve ilgi düzeylerine uygun olarak kullanılabilecek çocuk edebiyatı materyallerinden biri de resimli çocuk kitaplarıdır. Resimli çocuk kitapları, çocukların hayatlarına erken dönemde giren ve çevresiyle iletişim kurmasına yardımcı olan materyaller olarak da tanımlanabilmektedir. Bu çalışmada, bireyin kişiliğini oluşturma sürecinde içinde yaşadığı doğayı, toplumu, kültürü keşfetme, sosyal bilimleri ve doğa bilimlerini temel alan hayat bilgisi dersinde resimli çocuk kitapları kullanımının öğretmen ve öğrenci görüşleri ile betimlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın verileri, araştırmacılar tarafından Düzce ilindeki merkez ilçe okulları arasından rastgele seçilen 1 okuldan 3 adet 3 sınıf öğrencilerinden toplanmıştır. Bu sınıflardaki öğrencilere hayat bilgisi ders kitabında bulunan Planlı Olma teması işlenirken resimli çocuk kitapları seslendirilmiştir. Ardından bu sınıfların öğretmenleri ve sınıflardan rastgele seçilen 5 öğrenci ile görüşmeler yapılmıştır. Öğrenci ve öğretmenlerden kitapla ile ilgili tepkileri alabilmek için önceden uzman görüşüne sunularak hazırlanan sorular yöneltilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu kolay ulaşılabilir durum örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. Elde edilen veriler içerik analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinden sonra, araştırmaya katılan katılımcıların resimli çocuk kitaplarını dinlerken heyecanlandıkları, kitabın özellikle sonunu oldukça merak ettikleri, hikâyeyi en çok kendi aile bireyleriyle paylaşmak istedikleri gibi görüşlere ulaşılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgular resimli çocuk kitaplarının ders kitaplarından daha fazla ilgi çektiğini göstermiş; sınıfta yaşanan bir sürecin bir şekilde eve, hayata taşınmasını sağlaması yönüyle resimli çocuk kitaplarının hayat bilgisi dersi kapsamında da kullanılması gerektiği ve dersin daha iyi pekişmesini sağlamada da kullanılabileceği inancı oluşturmuştur.
Öğe
Eğitimde Çocuk Katılımı
(Pegem Akademi, 2025) Çelik, Serkan; Kamacı, Yavuz; Sezer, Behlül Bilal; Çobanoğlu, Fadime Akgül
Çocukların birey olarak toplumsal yaşama nasıl katılım gösterebileceklerini deneyimleyebilecekleri ilk ortam, aynı zamanda toplumun küçük bir kesitini de oluşturan okullardır. Doğru bir planlamayla, eğitim hizmetinin sürdürüldüğü tüm örgün öğrenme ortamlarında, çocuklara katılım haklarını kullanabilecekleri sosyal bir atmosfer ve gerekli öğrenmeler sunulabilir. Öğrenme ortamlarında katılım hakkı tanınan çocuklar, eğitim süreçlerinde yaşadıkları sorunları çözüme kavuşturma konusunda kendilerini sorumlu hisseder, sorunlarını çözebilmek ve öğrenme ortamlarını iyileştirebilmek için okulun diğer paydaşlarıyla iş birliği yaparlar. Böylelikle, çocukların öğrenme ortamlarında aldıkları sorumluluklar, eğitimin diğer paydaşlarının işlerini de kolaylaştırabilir. Öğrenme ortamlarında katılım hakkını kullanabilen çocuklar, öz güvenli, öz saygılı, girişimci, iş birliği yapabilen, eleştirel düşünebilen, yaratıcı düşünebilen, doğru bilgiye ulaşabilen, karar alabilen, bireysel farklılıkları olan bireylere karşı kapsayıcı tutum geliştirebilen aktif yurttaşlar olabilirler. Bu kitapla, öğrenme ortamlarında çocuk katılımının, öğretim faaliyetlerine çocuk dostu yöntemler üzerinden entegre edilerek sağlanabileceğine ilişkin bir bakış açısı sunulmaktadır. Çocuk dostu yöntemler adı verilen ve kitapta farklı eğitim seviyelerinde örneklenerek açıklanan etkinlikler sayesinde, çocukların ve gençlerin araştırma ve karar alma süreçlerinde aktif katılımcılar olarak yer almaları, yaşamları hakkında karar verebilecek aktif ve yetkin sosyal aktörler haline gelmeleri mümkün olacaktır. Bu kitap çocuk katılımı sürecinde okul idarecilerine ve öğretmenlere okulu ve öğrenme ortamını katılımı destekleyebilecek şekilde uyarlamaları, öğrencinin bilişsel gelişimine rehberlik etmeleri, öğrencilere etkileşim imkanı sunmaları, katılımı kolaylaştırıcı teknikleri işe koşmaları, eleştirel düşünmeyi desteklemeleri açılarından destek olmayı hedeflemektedir.