Makale Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 20 / 52
  • Öğe
    Öğretmen Adaylarının Mülakat ile Öğretmen Alımına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi
    (EYUDER Yayınları) Sezer, Behlül Bilal
    Türk milli eğitim sistemi içerisinde yaklaşık bir buçuk asırdır önemli bir konumu işgal eden öğretmen yetiştirme ve istihdamı konusu son zamanlarda oldukça yoğun şekilde gündemi meşgul etmektedir. Bunun temel nedenlerinden bir tanesi hâlihazırda eğitim fakültelerinde öğrenim gören veya mezun olan adayların ve farklı fakültelerde olup pedagojik formasyonla öğretmen olmaya hak kazanan öğrencilerin nicelik olarak hayli ciddi bir toplama ulaşmış olmasıdır. 2017-2018 itibari ile Türkiye’de 100’e yakın eğitim fakültesinde toplamda 200 binden fazla öğrenci öğrenim görmektedir. Bunun yanında her yıl, diğer fakültelerden de öğretmen olmak için pedagojik formasyon almak sureti ile sırada bekleyen binlerce öğrenci mevcuttur. Tüm bunlar üst üste konduğunda ciddi bir öğretmen adayı nüfusunun var olan öğretmen ihtiyacından oldukça fazla olduğu dikkati çekmektedir. Yani arz, talepten fazladır. Türkiye’de farklı dönemlerde ihtiyacı karşılamak üzere farklı öğretmen istihdam politikaları izlenmiştir. Yaklaşık 20 senedir yürürlükte olan Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS) ile öğretmen adayları genel kültür-genel yetenek sınavlarından sorumlu tutulmuşlardır. Ayrıca yakın zamanda buna ek olarak konulan alan sınavından yeterli puanı aldıklarında atamaları gerçekleşmektedir. Ancak buna ilaveten 2016’dan itibaren konulan mülakat ile öğretmen alımı gündeme gelmiş ve uygulamaya konulmuştur. Uygulamanın başlaması ile birlikte ciddi tartışmalar da gündeme gelmiş, uygulamanın şekline ve içeriğine yani esasa ve usule dair eleştiriler hem akademi çevrelerinden hem de adaylardan yöneltilmiştir. Ancak uygulamanın iptali söz konusu olmamış, bazı düzenlemeler yapılarak hâlihazırda da sürdürülmektedir. Bu çalışmanın temel amacı öğretmen istihdamında yürürlükte olan mülakat safhası ile ilgili deneyimleri irdelemek ve bu deneyimlerden hareketle öğretmen adaylarının mülakata ilişkin görüş ve eleştirilerini öğrenmektir. Çalışma grubunu 2016’dan itibaren mülakatla öğretmen alımı sınavına giren farklı branşlardan 50 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışma nitel araştırma yöntemlerine uygun olarak tasarlanmış olup araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığı ile verileri elde edilecektir. Veriler içerik analizi ve betimsel analiz ile çözümlenecektir.
  • Öğe
    Resimli Çocuk Kitabı ve Hayat Bilgisi Dersi
    (USOS, 2019) Çetinkaya, Fatih; Sezer, Behlül Bilal
    Okuma, insanın sonradan kazandığı, bireyin tüm yaşamını etkileyen, hem akademik hem de sosyal yaşamı geliştiren bir beceri; resimli çocuk kitapları ise, bu becerinin küçük yaşlarda oluşmasına ve gelişmesine büyük katkı sağlayan çocuk edebiyatı ürünleridir. Yaşadığımız çağın bilgi ve teknolojisindeki gelişmelere paralel olarak eğitimde kullanılan materyaller de değişiklik göstermektedir. Toplumu bilgi seviyesi olarak yukarı taşımak için çocukların eğitiminde ders kitaplarının yanında çocuk edebiyatı eserlerinin kullanımı da önerilen diğer yollardan bir tanesidir. Çocukların seviye ve ilgi düzeylerine uygun olarak kullanılabilecek çocuk edebiyatı materyallerinden biri de resimli çocuk kitaplarıdır. Resimli çocuk kitapları, çocukların hayatlarına erken dönemde giren ve çevresiyle iletişim kurmasına yardımcı olan materyaller olarak da tanımlanabilmektedir. Bu çalışmada, bireyin kişiliğini oluşturma sürecinde içinde yaşadığı doğayı, toplumu, kültürü keşfetme, sosyal bilimleri ve doğa bilimlerini temel alan hayat bilgisi dersinde resimli çocuk kitapları kullanımının öğretmen ve öğrenci görüşleri ile betimlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın verileri, araştırmacılar tarafından Düzce ilindeki merkez ilçe okulları arasından rastgele seçilen 1 okuldan 3 adet 3 sınıf öğrencilerinden toplanmıştır. Bu sınıflardaki öğrencilere hayat bilgisi ders kitabında bulunan Planlı Olma teması işlenirken resimli çocuk kitapları seslendirilmiştir. Ardından bu sınıfların öğretmenleri ve sınıflardan rastgele seçilen 5 öğrenci ile görüşmeler yapılmıştır. Öğrenci ve öğretmenlerden kitapla ile ilgili tepkileri alabilmek için önceden uzman görüşüne sunularak hazırlanan sorular yöneltilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu kolay ulaşılabilir durum örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. Elde edilen veriler içerik analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinden sonra, araştırmaya katılan katılımcıların resimli çocuk kitaplarını dinlerken heyecanlandıkları, kitabın özellikle sonunu oldukça merak ettikleri, hikâyeyi en çok kendi aile bireyleriyle paylaşmak istedikleri gibi görüşlere ulaşılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgular resimli çocuk kitaplarının ders kitaplarından daha fazla ilgi çektiğini göstermiş; sınıfta yaşanan bir sürecin bir şekilde eve, hayata taşınmasını sağlaması yönüyle resimli çocuk kitaplarının hayat bilgisi dersi kapsamında da kullanılması gerektiği ve dersin daha iyi pekişmesini sağlamada da kullanılabileceği inancı oluşturmuştur.
  • Öğe
    Resimli Çocuk Kitapları ve Entelektüel Empati
    (Hayati AKYOL, 2021) Topçam, Abdurrahman Baki,; Durmaz, Mücahit; Sönmez, Muhammet; Sezer, Behlül Bilal; Çetinkaya, Fatih Çetin; Yıldırım, Kasım
    Resimli çocuk kitapları, günümüzde birçok eğitimci (öğretmen, ebeveyn, akademisyen vb.) tarafından kullanılan ve birçok öğretici niteliklere sahip materyaller olarak bilinmektedir. Bu materyaller okul ortamında birçok dersin anlatımına uyarlanabileceği gibi, ev ortamında da anlatılan bu yeni kavramları destekleyici bir araç olarak kullanılabilmektedir. Bu yüzden, çocuklara resimli çocuk kitabı okumak hem ev hem okul ortamları için oldukça önemli görülen bir aktivitedir. Resimli çocuk kitaplarını çocuklarla birlikte etkileşimli olarak okumak onlara birçok konuda avantaj sağlamaktadır. Resimli çocuk kitaplarını kullanmanın sağladığı avantajların en önemlileri arasında; okuma zevki oluşturma, hayal gücünü geliştirme, yeni kavram ve olayların öğretimi, hikâyedeki yakın durumlar arasında bağ kurma imkânı vermesi gibi unsurlar gelmektedir. Resimli çocuk kitaplarının alanyazında aynı zamanda çocukların akıcı okumalarını, okuduklarını anlamalarını ve bilişsel öğrenme süreçlerini de olumlu yönde desteklediği ifade edilmektedir. Çocuklar gerçekleştirilen kitap okumaları sırasında dinledikleri hikâye ile ilgili birçok sorular sorarak hikâyeyle etkileşime geçmeye çalışırlar. Diğer bir ifadeyle, çocuklar bu kitaplar sayesinde sahip oldukları duyguları daha yakından öğrenme fırsatı yakalamanın yanında kendilerini de daha rahat ifade ettikleri görülmektedir. Çocuklar resimli kitapları okuma esnasında karşılaştıkları olaylar ve durumlar karşısında bazı duygular hisseder ve bu duygular sayesinde de başkalarıyla empati kurabilmeyi de öğrenirler. Çocuk hikâyeyi dinlerken kendisini kahramanın yerine koyar ve onunla empati kurmaya başlar. Hikâyedeki karakterlerle kurdukları empati sayesinde günlük hayatta karşılaştıkları birçok problemi nasıl çözebileceğini öğrenir. Aslında çocuklara okunan bu kitaplardaki hikâyeler sayesinde çocuklar farkında olmadan diğer insanların düşüncelerini, hislerini, motivasyonlarını ve niyetlerini daha iyi anlamaları anlamına gelen entelektüel empatilerini geliştirmeye başlarlar. Entelektüel empati kavramı, diğer insanların olayları nasıl gördüklerini ve deneyimlediklerini algılama yeteneği olarak yorumlanmaktadır. Sonuç olarak, çocuklar kazandıkları bu beceriyle diğer insanların davranışlarını tahmin etmeye ve açıklamaya başlarlar. Resimli çocuk kitapları kullanılarak çocukların entelektüel becerilerini geliştirmek için uygulanan çeşitli yöntemler olduğu ifade edilmektedir. Bunların başında, çocuklara basit bir kitap okuması yapmak yerine aralarda sürpriz duraklamalar yaparak, hikâyenin bir bölümünde olayların devamını onlara anlatma fırsatı vermek gelmektedir. Hikâye anlatımı esnasında duraklamalar yapıp çocuğa yöneltilen sorular sayesinde çocuklar hikâyedeki karakterlerden birinin rolünü üstlenip entelektüel empatilerini geliştirmeye başlarlar. Bu nedenle, resimli çocuk kitaplarıyla yapılan etkinlikler boyunca çocukların entelektüel empati becerilerinde ilerleme olması beklenir. Bu araştırmanın amacı, incelenen araştırmalar ışığında resimli çocuk kitapları kullanmanın çocukların entelektüel empatilerini nasıl ve ne yönde etkilediğini kavramsal olarak ortaya koymaktır.
  • Öğe
    Çocuk Resimlerinin Dilinden İyilik ve Paylaşıma Dair Öne Çıkan Ögeler
    (Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi, 2018) Atmaca, Taner; Sezer, Behlül Bilal; Koççu, Aylin
    Çocukların duygu dünyasını ve düşüncelerini en iyi yansıtan araçlardan bir tanesi yaptıkları resimlerdir. Henüz duygularını ve düşüncelerini net ve detaylı biçimde sözel veya yazılı olarak ifade etme yetisi tam gelişmemiş olan çocukların belirli kavramlar ve olgular hakkındaki duygu ve düşüncelerini en iyi onların yaptığı resimlerden okuyabiliriz. Resimler, çocukların ortak ve sözsüz dilini oluşturmaktadır. İlkokul çağındaki çocukların henüz somut işlemler döneminde olduğu düşünüldüğünde belirli soyut kavram ve olgulara ilişkin kendi dünyalarındaki karşılıkları somut şekilde ifade etmeleri gerçekliğin bir izdüşümü olarak kabul edilebilir. Bu bağlamda iyilik ve paylaşım değerlerine ilişkin çocukların çizimleri onların bu değerlere yüklediği anlamları görmek adına etkili olabilir. Bu yaş grubundaki çocukların saf ve çıkarsız ilişki kurma eğilimleri, kendisinin sahip olduğu varlıkları ve nesneleri etrafındaki başka çocuklarla veya yetişkinlerle hatta başka canlılarla paylaşma (örneğin yiyeceğini bir kediyle ve köpekle paylaşma) davranışı çocukların taşımış olduğu merhametin bir dışavurumu olarak kabul edilebilir. Çocukların yaptıkları resimlerden onların iç dünyalarının görüneninden daha fazlasını okumak mümkündür. Farklı bilişsel ve duyuşsal gelişim gösteren çocukların hatta farklı sosyo-ekonomik durumlar içinde yetişen çocukların duygu, düşünce ve deneyimlerini farklı şekilde resmetmeleri muhtemel bir durum olarak kabul edilebilir. Bu çalışma ile farklı okul türlerinde öğrenim gören ve farklı sosyo-ekonomik şartlara sahip olan çocukların iyilik ve paylaşım değerlerine yükledikleri anlamların farklılık gösterip göstermediği ve iyilik ve paylaşım değerlerinin çocukların dünyasında nasıl anlam bulduğu araştırılacaktır.
  • Öğe
    Geleneksel- Karşı-Eşitlikçi Örneklerle Masallarla Etkileşimli Okuma
    (Eğiten kitap, 2021) Çetinkaya, Fatih; Topçam, A. Baki; Sönmez, Muhammet; Durmaz, Mücahit; Yıldırım, Kasım; Sezer, Sergender; Sezer, Behlül Bilal
    Bu kitapta dil öğrenme alanlarının geliştirilmesine yönelik kullanılan etkileşimli okuma yöntemi masallar eşliğinde tanıtılmaya çalışılmıştır. Geleneksel, karşıt ve eşitlikçi bağlamda hazırlanmış masalların resimli çocuk kitabı olarak basılmış halleri temel alınmış ve bu kitaplarla kolay uygulanabilir etkileşimli okuma planları hazırlanmıştır. Öğretmenlerimiz, öğretmen adaylarımız, anne-babalar başta olmak üzere tüm eğitim paydaşlarına rehberlik edeceğini düşündüğümüz 'Masallarla Etkileşimli Okuma' kitabımızı beğenilerinize sunuyoruz.
  • Öğe
    Kelime tanıma etkinlikleriyle yapılan ilk okuma yazma öğretiminin farklı okuryazarlık becerilerine etkisi The effect of literacy teaching with word recognition activities on different literacy skills
    (Hacettepe Üniversitesi, 2025) Sezer, Behlül Bilal
    Bu araştırmanın amacı, okuma yazma öğretimi sürecinde ilkokul birinci sınıf öğrencileriyle gerçekleştirilen kelime tanıma etkinliklerinin finansal, görsel ve eleştirel okuryazarlık becerilerine etkisini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubu, Düzce ilinde öğrenim gören 80 ilkokul birinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada ön test ve son test kontrol gruplu yarı deneysel araştırma deseni tercih edilmiştir. Araştırmada uygulamalar 10 hafta sürmüştür. Araştırmada veriler, resimli şekilde hazırlanan finansal, görsel ve eleştirel okuryazarlık kavram testleri ve finansal, görsel ve eleştirel okuryazarlık ölçekleri kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada ön testte deney ve kontrol grupları arasında finansal, görsel ve eleştirel okuryazarlık boyutları yönünden anlamlı düzeyde farklılık olmadığı görülmüştür. Deney ve kontrol grupları son test resimli okuryazarlık kavram testi puanları yönünden karşılaştırıldığında finansal ve eleştirel okuryazarlık türünde anlamlı fark ortaya çıkmazken, görsel okuryazarlık türünde kontrol grubu lehine anlamlı fark ortaya çıkmıştır. Diğer araştırma bulgusunda, deney grubu öğrencilerinin resimli finansal, görsel ve eleştirel okuryazarlık kavram testleri ön test ve son test puanları arasında deney grubu lehine anlamlı farklılık olduğu ortaya çıkmıştır. Elde edilen diğer sonuçlar doğrultusunda, resimli finansal, görsel ve eleştirel okuryazarlık kavram testlerinde ortaya çıkan sonuçlarla finansal, görsel ve eleştirel okuryazarlık ölçeklerinden alınan sonuçların birbirini desteklediği görülmektedir. Ortaya çıkan sonuçlardan hareketle, araştırmacılara birinci sınıf öğrencilerine uygun okuryazarlık ölçekleri geliştirmeleri, öğretmenlere kelime tanıma etkinlikleriyle okuryazarlık becerilerini ilişkilendirmeleri ve ebeveynlere ise çocukların okuryazarlık becerilerini desteklemeleri önerilmektedir.
  • Öğe
    A COMPARISON OF ONLINE PEER ASSESSMENT AND FACE-TO-FACE PEER ASSESSMENT
    (Sumy State University, 2023) Güven, U.; Kush, J.; Sezer, Behlül Bilal
    The main objective of this study was to compare students’ face-to-face and online peer assessment grades. In the first phase of the study, each student presented their work within a traditional classroom setting. The other students and the instructor provided grades based on a predefined rubric. In the second phase of the study, the same students presented their work within the same traditional classroom setting, however this time students and the instructor provided grades with their smartphones through a Web 2.0 tool. The study used student grades as the independent variable and grading method (face-to-face and online) as the dependent variable. Students’ peer assessments were also compared with the instructor’s grades to see in which assessment environment students gave instructor-like grades. Several paired t-tests were computed to compare groups. The results indicated that the students’ grades in face-to-face format was significantly higher than the students’ grades in online setting as well as the instructor’s face to face grades. In contrast, students provided instructor-like grades in online peer assessment setting. The study concluded that students give higher grades in face-to-face assessment setting. The most likely reason for this result is the peer pressure that exists in traditional classroom environment.
  • Öğe
    Examining the Effects of Negotiation and Peer Mediation on Students' Conflict Resolution and Problem-Solving Skills
    (Eskisehir Osmangazi Univ, Fac Education, 2019) Ay, Şule Çeviker; Keskin, Hasan Kağan; Akıllı, Mustafa
    Research shows that conflicts in schools cannot be resolved by constructive and peaceful means and teachers cannot support students sufficiently. To solve this problem, the Negotiation and Peer Mediation Training Program was experimented on the fourth-, fifth- and sixth-grade students in this study aiming to examine the effects of the Negotiation and Peer Mediation Training Program on conflict resolution and problem-solving skills. The study was conducted on 44 students attending the "Children's University" summer school. The research was carried out in the pretest-posttest design without control group. The training program consisting of 18 activities was implemented. The students were subjected to "Conflict Resolution Skills Scale" and "Problem Solving Inventory for Children" before and after the program. The pretest and posttest scores of both instruments total tests and subscales were analyzed with dependent samples t-test. It was observed that the training program was not effective on problem solving but reduced "obliging" and "avoiding" behaviors. Results achieved in the other subscales of the Conflict Resolution Skills Scale were not coherent with the literature. Based on the research results, it can be argued that the Negotiation and Peer Mediation Training mitigated the avoiding and obliging behaviors which do not serve a peaceful resolution.
  • Öğe
    Factors Directing Students to Academic Digital Reading
    (Turkish Education Assoc, 2016) Keskin, Hasan Kağan; Baştuğ, Muhammet; Atmaca, Taner
    This research study aims at investigating at which level the variables of academic and recreational digital reading attitude, technology attitude, and possession of social media account and mobile devices predict the classification of students as those who perform more academic digital reading and who perform less academic digital reading. The participants of the research are 259 students (120 male, 139 female) within the age range of 13-15 who were attending the 8th-grade of 3 state secondary schools in the city center of Duzce. In accordance with the purpose, the Logistic Regression Analysis (LRA) was preferred. It was seen in the regression model that variables of academic digital reading attitude and technology tendency are significant predictive variables in estimating the academic digital reading group membership of the students of 13-15 age group. It was also found in the model that recreational digital reading attitude, negativity of technology, contribution and importance of technology, technology for all, possession of online mobile devices, possession of an active social media account and gender variables are not significant predictors of students performing less or more digital reading. It can be argued based on the research results that supporting the academic digital reading attitude and technology tendency together may provide more qualified attainments regarding the purpose of online reading for learning.
  • Öğe
    Effects of nature-based environmental education on the attitudes of 7th grade students towards the environment and living organisms and affective tendency
    (Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2018) Genç, Murat; Genç, Tülin; Rasgele, Pınar Göç
    The purpose of this study was to determine the effects of nature-based education on the attitudes of 7th grade students towards the environment and living organisms as well as to assess the affective tendency of this education on the students. The study was carried out with 30 7th grade students at an elementary school. For this purpose, scales for "Attitudes towards Living Organisms", "Environmentally Oriented Affective Trends", and "Environmental Attitude" were used. In the study, an experimental research design using one group with pre- and post-testing was employed. The analysis of the data was conducted using the SPSS statistical software program. The study was conducted over 11 days in a natural setting. The participants completed 18 activities dealing with the natural environment, water and water pollution, pollution in general, natural habitats, recycling and biodiversity. At the end of the program, it was found that student' attitudes towards the environment and Hiving organisms, and the affective tendency on the 7th grade students were shown to be more highly developed than before the program. These results demonstrated that nature-based education had improved the students' attitudes towards the environment and living organisms, as well as their affective tendency on the students.
  • Öğe
    Determination of Po-210 and Pb-210 depositions in lichen and soil samples collected from Koprubasi-Manisa, Turkey
    (Springer Singapore Pte Ltd, 2018) Kaynar, Sermin Çam; Kaynar, Ümit Hüseyin; Hiçsönmez, Ümran; Sevinç, Ömer Seyfettin
    In this study, we aimed to determine the accumulations of Po-210 and Pb-210 in soil and lichen samples in Koprubasi. The Koprubasi district is home to the largest uranium deposits in Turkey. To date, there has been no study recorded in the literature related to Po-210 and Pb-210 depositions in lichens in Koprubasi. Six different lichen species (Cladonia convoluta, Parmelina tiliacea, Physcia stellaris, Pleurosticta acetabulum, Xanthoparmelia conspersa, and Xanthoria parietina) as well as soil samples were collected from seven sampling locations around Koprubasi. Lichens were used as biomonitors for Po-210 and Pb-210 deposition. The Po-210 and Pb-210 activity concentrations were measured in all the samples by alpha spectrometry. The activity concentrations in the lichen samples ranged from 64 to 577 Bq kg(-1) with an average of 266 Bq kg(-1) for Po-210 and from 78 to 565 Bq kg(-1) with an average of 333 Bq kg(-1) for 210 Pb. The activity ratios of Po-210/Pb-210 ranged from 0.80 to 1.99. In the lichen species, the mean 210 Po activity values varied from 154 Bq kg(-1) in Pleurosticta acetabulum to 390 Bq kg(-1) in Xanthoparmelia conspersa. The range of the mean Pb-210 activity was between 153 Bq kg(-1) in Cladonia convoluta and 378 Bq kg(-1) in Parmelina tiliacea. In the soil samples, Po-210 and Pb-210 activity concentrations were ranged from 14 to 1268 Bq kg(-1) and from 19 to 1113 Bq kg(-1), respectively. While the values of Po-210 and Pb-210 measured in the lichen samples are comparable with those of the literature, the results of Po-210 and Pb-210 in the soil taken from the uranium mine are higher than the results of the literature studies.
  • Öğe
    Views of teacher candidates about slowmation: Biology units sample
    (Springer, 2019) Genç, Murat
    The purpose of this study was to discover the views of teacher candidates on the use of Slowmation in education. Fifty-one students from the Primary School Teaching Program took part in the study. An explanatory approach to the combined method, which enables both quantitative and qualitative research, was used in the study. In order to collect the quantitative data, the teacher candidates were surveyed using the Slowmation Opinion Scale. For the collection of the qualitative data, six of the teacher candidates were asked semi-structured questions during a focus group interview. The teacher candidates prepared slowmations devoted to elementary 4th and 5th grade biology subjects. The prepared slowmations were presented and the survey was carried out. In light of the data obtained, a focus group interview was conducted and the data compiled from the scale was expanded. According to the data, the student teachers defined the slowmations as enjoyable, rewarding, educational, creative, informative and stimulating. According to the qualitative data, on the other hand, they remarked that slowmations should be used in accordance with course requirements and would be more effective when implemented on groups of younger learners. They also stated that preparing slowmations had been difficult initially, particularly in the designing of the subject to be presented.
  • Öğe
    TRAINEE TEACHERS' VIEWS ON PROJECT-BASED LEARNING AND TRADITIONAL EDUCATION
    (Hacettepe Univ, 2013) Ay, Şule
    The aim of this work is to indicate trainee teachers' views about the lesson taught with project-based learning when compared to traditional education. In this work where qualitative research method was used, a lesson where project-based learning approach was used was taught with the trainee teachers (96) within a period and 80 trainee teachers were given a form prepared to have comparison between traditional education and their views about project-based period. In the form, criterion of the evaluation was defined and the columns of traditional education and project-based learning periods were opened. The evaluation of documentation and data acquired from trainee teachers were saved on observation forms to comment and enrich them and also the views of instructors were exploited too. Data was analysed with content analysis and expressed with finding, frequency and ration of percentage. It was seen that project-based learning was seen positive compared to traditional education and it was preferred.
  • Öğe
    The motivational factors affecting the preference of teaching profession in Turkey
    (Taylor & Francis As, 2016) Akıllı, Mustafa; Keskin, H. Kağan
    The purpose of this study was to reveal the reasons why teacher candidates attending the faculties of education have preferred the teaching profession and the explanatory relations between those reasons. To this end, 801 students who are attending the elementary school teaching departments of 6 state universities were included in the research. Mercenary, altruistic, intrinsic, and extrinsic reasons that are effective with preferring the teaching profession are the latent variables of the research. The model developed to verify the relationships between those variables was tested. According to the findings, the intrinsic and altruistic latent variables have a highly positive relationship. The extrinsic variable has a negatively significant relationship with the intrinsic and altruistic variables, while a positively significant relationship with the mercenary variable. The mercenary latent variable has a positively significant relationship with all other variables.
  • Öğe
    THE CORRELATION BETWEEN RENEWABLE ENERGY KNOWLEDGE AND ATTITUDE. A STRUCTURAL EQUATION MODEL WITH FUTURE'S EDUCATORS
    (Sci Methodical Ctr-Sci Educologica, 2019) Genç, Murat; Akıllı, Mustafa
    It is important to create positive attitudes and enough knowledge for preservice science teachers about renewable energy for future. The aim of this research was to show the correlation between renewable energy knowledge and subdimensions of attitude towards renewable energy with Structural Equation Modeling (SEM). The research was conducted by the analysis of 1145 pre-service teachers' answers to questionnaires data using SEM. Two questionnaires used for data collection which first was renewable energy knowledge scale that Cronbach's alpha was .82 and the second was renewable energy attitude scale that Cronbach's alpha was .87. Initially, Kaiser-Meyer-Olkin and Bartlett's tests were done with SPSS to test appropriateness of subdimensions to factor analysis. Exploratory factor analysis was done for the subdimensions that were seen to be suitable for factor analysis and then structural model was tested with LISREL. At the end of the SEM test, it was found that there are positive relations between renewable energy knowledge of preservice teachers and their attitudes towards renewable energy. The more knowledge and attitudes about renewable energy can be improved, the more positive attitudes and behaviors will be provided to individuals and the efficient use of renewable energy types will be realized.
  • Öğe
    Studying of Po-210 and Pb-210 Deposition in Some Lichen Species in Manisa, Turkey
    (Springer, 2018) Kaynar, Sermin Çam; Kaynar, Ümit Hüseyin; Sevinç, Ömer Seyfettin; Hiçsönmez, Ümran
    Lichens are very useful for monitoring of the radionuclide deposition because having a high efficiency capturing the radionuclides from the atmospheric fallout. In the present work, Po-210 and Pb-210 deposition in some lichen species were determined using an alpha spectrometer. Different lichens were collected around Demirci-Manisa and investigated their uses as biomonitor for Po-210 and Pb-210 deposition. The highest activity concentrations for Po-210 and Pb-210 were detected in Neofuscelia pulla (898Bq kg(-1) and 1207Bq kg(-1), respectively). The mean activities in the lichen species ranged from 164 to 584Bq kg(-1) for Po-210 and from 175 to 671Bq kg(-1) for Pb-210. The activity ratios for Po-210/Pb-210 ranged from 0.75 to 1.57.
  • Öğe
    Programme for International Student Assessment (PISA) Reading Competencies: A Study of the Factors in Academic Reading
    (Kamla-Raj Enterprises, 2014) Keskin, Hasan Kağan
    The purpose of the present study is to identify the explanatory and predictive correlations between the awareness of meta-cognitive strategies in reading, teacher stimulation, reading attitude, and the frequency of academic reading in light of the PISA 2009 dataset.. The study was based on the data An Turkey revealed by PISA, a project carried out by the OECD. The measurement models were formed by the data on a totgl, of 3781 students after incomplete data were excluded, and an attempt was made to test the models where reading Attitude served as full mediator or partial mediator. The findings suggested that the awareness of meta-cognitive strategies in reading and teacher stimulation had a positive influence on reading attitude,- which, in turn, positively affected the frequency of academic reading. In addition, reading attitude served as partial mediator of the,effect that teacher stimulation and the awareness of strategies had On the frequency of academic reading. It can be concluded that it will be a step in the right direction for' teachers to stimulate their students during reading activities a:nd to teach them ho W to use strategies. Adquired through experiences, positive reading attitude can contribute to students' academic experiences.
  • Öğe
    MODELLING THE EFFECTS OF SELECTED AFFECTIVE FACTORS ON LEARNING STRATEGIES AND CLASSROOM ACTIVITIES IN SCIENCE EDUCATION
    (Sci Methodical Ctr-Sci Educologica, 2017) Akıllı, Mustafa; Genç, Murat
    It is well known affective, cognitive and psychomotor factors have positive effects on science learning process. All these factors have interaction between themselves. So it is important to research what is the size and direction of these interactions. The aim of this research is to analyze the effects of value, attitude and self-efficacy on active learning strategies and classroom activities using Structural Equation Model. The research was conducted by the analysis of students' answers to questionnaires data using Structural Equation Modelling. Initially KMO and Bartlett's tests were done to test appropriateness of scale to factor analysis. Then theoretical structural model was tested using LISREL. At the end of the SEM test, it was found that there are positive effects of selected affective factors on learning strategies and classroom activities.
  • Öğe
    Classification and Evaluation of Short-Stories by Sait Faik in Terms of Environmental Problems in the Context of Obstacles to Sustainability
    (Marmara Univ, 2016) Aydın, Yahya; Sevinç, Ömer Seyfettin
    The origins of our environmental behavior almost extends to the history of mankind. Environmental problems are considerably associated with people's thought and behavior patterns. Within this context, literature benefits from life in addition to enriching its various aspects. Within this framework, Sait Faik's stories can be said to constitute an important resource for the nature / environmental changes and the problems resulting from them. Sait Faik likes nature as a whole in his stories. The love he feels for nature sometimes openly reveals and he sometimes shows his love for it angrily because of its being polluted. As a sample of this research, Sait Faik's stories have been chosen as he mentions how the nature is being destroyed resulting from people's irresponsible behaviour in his books firstly and his stories form a rich resource for it. In this research, qualitative research method has been preferred. 148 stories taking place in Sait Faik's story books while he is alive and 43 stories taking place in a published story book were analyzed with content analysis without making any distinctions among their types. Irresponsible environment behaviours have been mentioned by Sait Faik in 33 ones (17%) of 191 stories taking place in 9 story books. It has been determined that Sait Faik mentions his love for nature more directly and he sometimes mentions the damages of nature destructions and pollution indirectly. Within this context, Sait Faik can be said that his stories are quite functional about his being a nature friendly writer.
  • Öğe
    An evaluation of the cooperative learning process by sixth-grade students
    (Sage Publications Ltd, 2016) Genç, Murat
    The purpose of this study is to investigate the effectiveness of cooperative learning on the science lessons achievement of primary school students and to designate their views on cooperative learning process. 135 sixth-grade students attending the same school took part in the study. The model of this study was the Solomon four-group model. In the study, the Cooperative Learning Process Scale and the Science Achievement Test were used to collect data. In the light of the findings, the cooperative learning activities done in the experimental group have meaningfully increased the student achievement in comparison to the control group. According to the findings, it was determined that the activities were prepared appropriately to the cooperative learning and that they were organised considering the basic principles of cooperative learning. 85.07 per cent of the students have stated that the activities done were appropriate for high level cooperative learning.