Yazar "Bilir, Volkan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 11 / 11
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 2018 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programına REACT Modelinin Uygunluğunun İncelenmesi(2019) Tatlı, Ayşegül; Bilir, VolkanÇalışmanın amacı bağlam temelli öğretim REACT modelinin Fen Bilimleri dersi öğretim programına uygunluğunu incelemektir. Bu çalışmada 2018 Milli Eğitim Bakanlığı Fen Bilimleri dersi öğretim programı incelenmiş olup programda Fen Bilimleri dersi hedeflerine ulaşabilmek için kullanılması uygun görülen öğretim yöntem ve teknikleri değerlendirilmiştir. Programda yer alan bilişsel süreç becerilerinin, yaşam becerilerinin, mühendislik becerilerinin öğrencilere kazandırılabilmesi için bağlam temelli öğretim yaklaşımı REACT modelinin programa uygunluğu konusunda değerlendirme çalışması yapılmıştır. REACT modeli uygulama basamakları incelendiğinde 2018 MEB Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programında dersin yürütülmesinde kullanılması uygun görülen proje tabanlı öğrenme, probleme dayalı öğrenme, işbirlikçi öğrenme ve argümantasyon tabanlı öğrenme yöntemlerinin REACT modeli basamakları içerisinde bulunduğu yorumu yapılabilir. Yapılandırmacı yaklaşım içerisinde yer alan bağlamların derslerin yürütülmesinde kullanılmasının öğrencilerin derse karşı ilgisine, başarılarına ve motivasyonlarına katkısı olduğu bilinen bir gerçektir. Bu nedenle bağlam temelli öğretim yaklaşımı REACT modeli Fen Bilimleri öğretim programında yer alması gereken yaklaşımlardandır.Öğe Argümantasyon Tabanlı Öğrenme Yaklaşımında Kullanılan Argümantasyon Tekniklerinin Ortaokul Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Bilim İnsanı İmajları Üzerine Etkisi(2020) Bilir, Volkan; Tatlı, Ayşegül; Yıldız, Candan; Emiroğlu, Betül Büşra; Ertuğrul, Devrim; Sakmen, GizemBu çalışmanın amacı ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin bilim insanı imajları üzerine argümantasyon tabanlı öğrenme yaklaşımında kullanılan argümantasyon tekniklerinin etkisini araştırmaktır. Bu çalışma 2018-2019 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Düzce ilindeki bir devlet okulunda fen bilimleri dersi kapsamında kırk kişiden oluşan sekizinci sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Çalışma haftada bir ders saati olmak üzere sekiz haftada tamamlanmıştır. Çalışmada öğrencilere bilim insanı imajlarına yönelik argümantasyon teknikleri içeren etkinlikler uygulanmıştır. Argümantasyon teknikleri etkinliklerinin uygulanmasından önce, uygulamasından sonra, öğrencilerin bilim insanı hakkındaki imajlarını belirleyebilmek amacıyla, Chambers (1983) tarafından geliştirilen Bilim İnsanı Çiz (DAST) testi kullanılmış, öğrencilerden bilim insanının nasıl çalıştığını, bu bilim insanının neler yaptığını düşünerek, bu düşüncelerini mümkün olduğunca detaylandırarak çizmeleri istenmiştir. Öğrencilerin argümantasyon tabanlı öğretme yaklaşımı argümantasyon tekniklerinden oluşan etkinliklerin uygulanma öncesi ve uygulanma sonrası yaptıkları çizimlerin analizinde ise Ruiz-Mallen ve Escales (2012) tarafından geliştirilen Bilim İnsanı Çizim Kontrol Listesi (RME-C) kullanılmıştır. Araştırmada öntest-sontest kontrol grupsuz deneysel desen kullanılmıştır. Öğrencilerin çizimlerinde yer almayan ancak çizimlerinin açıklamalarından elde edilen nitel verilerin çözümlenmesi içerik analizi yoluyla yapılmıştır. Verilerin analizi sonucu öğrencilerin bilim insanı imajları üzerine argümantasyon tabanlıöğrenme yaklaşımında kullanılan argümantasyon tekniklerinin istatistiksel olarak anlamlıetkisinin olduğu ve öğrencilerin geleneksel bilim insanı anlayışından uzaklaştıkları sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Argümantasyon Tabanlı Öğrenme YaklaşımındaKullanılan Argümantasyon Tekniklerinin OrtaokulSekizinci Sınıf Öğrencilerinin Bilim İnsanı İmajlarıÜzerine Etkisi(2020) Emiroğlu, Betül Büşra; Yıldız, Candan; Ertuğrul, Devrim; Sakmen, Gizem; Tatlı, Ayşegül; Bilir, VolkanBu çalışmanın amacı ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin bilim insanı imajları üzerine argümantasyon tabanlı öğrenme yaklaşımında kullanılan argümantasyon tekniklerinin etkisini araştırmaktır. Bu çalışma 2018-2019 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Düzce ilindeki bir devlet okulunda fen bilimleri dersi kapsamında kırk kişiden oluşan sekizinci sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Çalışma haftada bir ders saati olmak üzere sekiz haftada tamamlanmıştır. Çalışmada öğrencilere bilim insanı imajlarına yönelik argümantasyon teknikleri içeren etkinlikler uygulanmıştır. Argümantasyon teknikleri etkinliklerinin uygulanmasından önce, uygulamasından sonra, öğrencilerin bilim insanı hakkındaki imajlarını belirleyebilmek amacıyla, Chambers (1983) tarafından geliştirilen Bilim İnsanı Çiz (DAST) testi kullanılmış, öğrencilerden bilim insanının nasıl çalıştığını, bu bilim insanının neler yaptığını düşünerek, bu düşüncelerini mümkün olduğunca detaylandırarak çizmeleri istenmiştir. Öğrencilerin argümantasyon tabanlı öğretme yaklaşımı argümantasyon tekniklerinden oluşan etkinliklerin uygulanma öncesi ve uygulanma sonrası yaptıkları çizimlerin analizinde ise Ruiz-Mallen ve Escales (2012) tarafından geliştirilen Bilim İnsanı Çizim Kontrol Listesi (RME-C) kullanılmıştır. Araştırmada öntest-sontest kontrol grupsuz deneysel desen kullanılmıştır. Öğrencilerin çizimlerinde yer almayan ancak çizimlerinin açıklamalarından elde edilen nitel verilerin çözümlenmesi içerik analizi yoluyla yapılmıştır. Verilerin analizi sonucu öğrencilerin bilim insanı imajları üzerine argümantasyon tabanlıöğrenme yaklaşımında kullanılan argümantasyon tekniklerinin istatistiksel olarak anlamlıetkisinin olduğu ve öğrencilerin geleneksel bilim insanı anlayışından uzaklaştıkları sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Atomıc Theories That Preservice Science Teachers Confuse and Underlying Reasons(2018) Bilir, Volkan; Baran, Azize Digilli; Karaçam, SedatStudents come across with the notion of atom almost every year during theireducation life. Higher conceptual understandings of atomic theories among scienceteachers is of crucial importance in their understanding of physics and chemistrycourses. In this sense, the purpose of the present study is to investigate which of theatomic theories science teachers often confuse and to discuss the possible reasonsbehind the confusion of one theory with the other. This study used thephenomenology method of qualitative research. Participants of the study werecomprised of 55 first and second year university students attending the Department ofScience Teaching during the 2015-2016 academic year. In order to discover the mostconfusing atomic theories and the reasons of this confusion, students were asked towrite down the atomic theories that they often confuse with one another and thereasons why they do so. Using content analysis, two independent coders analyzed thecollected data. The result of the analyses revealed that students mostly got confusedbetween Bohr’s Atomic Theory and Modern Atomic Theory. It was also found that theunderlying reasons of this confusion were that “In both theory, the protons andneutrons are found together at the center of the atom (the nucleus) surrounded byelectrons spinning around it” and “students cannot differentiate between the conceptsof layer, orbit and shell”, and some recommendations were offered concerning theinstruction of these subjects.Öğe The Effect Of The Knowledge Of Corrosıon On The Perceptıons About Its Envıronmental Effects Among Students From Facultıes Of Educatıon And Scıence(2017) Bilir, Volkan; Aksu, Mehmet LeventBu çalışmada eğitim fakültesi kimya öğretmenliği ve fen fakültesi kimya bölümü öğrencilerinin korozyon konusundaki bilgi düzeylerinin korozyonun çevresel etkilerini algılama düzeyleri üzerine etkisi araştırılmıştır. Araştırma 2014-2015 öğretim yılının bahar döneminde Türkiye'deki çeşitli üniversitelerin eğitim ve fen fakültelerinin kimya öğretmenliği ve kimya bölümü öğrencilerinden toplam 345 öğrenci ile gerçekleşmiştir. Eğitim fakültesi kimya öğretmenliği ve fen fakültesi kimya bölümü öğrencilerinin korozyon konusundaki bilgi düzeyleri ile korozyonun çevresel etkilerini algılamaları arasındaki korelasyona bakılmış, araştırma sonucunda elde edilen verilerden eğitim fakültesi kimya öğretmenliği ve fen fakültesi kimya bölümü öğrencilerinin korozyon konusundaki bilgi düzeyleri ile korozyonun çevresel etkilerini algılamaları arasında orta düzeyde pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştürÖğe The effect of the visiting-scientist approach supported by conceptual change activities on the images of the scientist(Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2021) Karacam, Sedat; Bilir, Volkan; Danisman, SahinThe aim of this study was to analyse the effect of the visiting-scientist approach supported by conceptual change activities on high school students' images of scientists and perceptions of gender and risks that scientists take. Twenty-five students attending 10th grade in the 2017-2018 academic years participated in the study. A quasi-experimental model with a pretest and a post-test without a control group, one of the quantitative research techniques, was used. In the implementation, activities based on conceptual change and the visiting-scientist approach of were carried out. To determine students' scientist images, A 'Draw-a-Scientist-Test' and a 'Scientist-in-Images-Scale' were administered before and after the implementation, and interviews exploring their drawings were conducted. Similarly, the 'Gender-of-Scientists-Perception-Scale' and 'Risks-of-Being-a-Scientist-Perception-Scale' were conducted to determine students' perceptions of the gender of scientists, and the risks encountered by the scientists. A descriptive analysis approach was used for the analysis of qualitative data collected before and after the implementation, and a Paired-Sample t-test and Wilcoxon signed-rank test were used for the analysis of quantitative data. As a result of the analysis, it was found that, after the implementation, students thought of the scientist less stereotypically and their roles less risky than they believed before.Öğe Lise Öğrencilerinin Kimya Dersine Yönelik Tutumları ve Kimya Bilgilerini Günlük Yaşam İle İlişkilendirme Dereceleri Üzerine “Bilimden Doğaya, Doğadan Bilime: Problemlere Çözümler” Projesinin Etkisi(2021) Bilir, Volkan; Karaçam, Sedat; Danişman, ŞahinBu çalışmanın amacı, TÜBİTAK 4004 Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları programı kapsamındagerçekleştirilen “Bilimden Doğaya, Doğadan Bilime: Problemlere Çözümler” projesinde yapılanetkinliklerin, öğrencilerin kimya dersine yönelik tutumlarına ve dokuzuncu sınıf kimya dersindekazandıkları bilgileri günlük yaşam ile ilişkilendirme derecelerine etkilerini belirlemektir.Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden kontrol grupsuz yarı deneysel desen kullanılmıştır.Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 öğretim yılında Düzce ili merkez liselerinin dokuzuncusınıfı bitiren ve araştırmaya gönüllü katılan 28 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada öğrencilerefizik, kimya, biyoloji, çevre ve matematik alanlarında toplam 16 etkinlik yaptırılmıştır ve buetkinliklerin 4’ü kimya ile ilgilidir. Etkinlikler, katılımcıların günlük yaşamlarındakarşılaşabilecekleri problem durumlarına göz önüne alınarak, araştırma, sorgulama ve öğrenmeisteklerinin tetiklenmesini sağlayacak biçimde hazırlanmıştır. Araştırmada veri toplama araçlarıolarak “Kimya Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” ile kimya derslerinde edindikleri bilgileri günlükyaşamla ilişkilendirme derecelerine (“hiç ilişkili değil=1” ile “tamamen ilişkili =10”) göredeğerlendirmelerinin istendiği bir anket kullanılmıştır. Bu veri toplama araçları araştırmanınbaşlangıcında ve sonunda katılımcılara uygulanarak veriler toplanmıştır. Toplanan verilerparametrik olmayan istatistik tekniklerinden bağımlı gruplar için kullanılan Wilcoxon İşaretliSıralar Testi ile analiz edilmiştir. Araştırmada yapılan kimya alanındaki etkinliklerin, öğrencilerinkimya dersine yönelik tutumlarını olumlu yönde geliştirmede ve kimya dersinde edindikleri bilgilerigünlük yaşamla ilişkilendirme derecelerini arttırmada olumlu etkisinin olduğu tespit edilmiştir.Öğe ‘More than just waste paper’ – It could be an indicator of a stereotypical image of a scientist*(Eurasian Society of Educational Research, 2018) Karaçam, Sedat; Bilir, Volkan; Baran, Azize DigilliThe purpose of this study was to investigate the meanings assigned by pre-service teachers to the wastepaper basket and waste (crumpled) papers in their drawings of a scientist. The study was carried out with 220 pre-service teachers during the 2015-2016 academic years. A phenomenological research method was used. First, the pre-service teachers were administered the ‘Draw-A-Scientist Test’ in order to identify their images of a scientist and then they were asked to describe and explain the scientist they drew. And a semi-structured interview was performed with the 34 pre-service teachers who included a wastepaper basket and waste paper in their drawings in order to identify the meanings assigned to the wastepaper and wastepaper basket by these teachers. The data were analysed by using content analysis. The results of the analysis showed that with these figures the pre-service teachers revealed their belief that when scientists conduct research, they follow a confirmatory experimental process in a similar manner to the way school science experiments. Based on these results, it can be suggested in the analysis of the drawings that waste paper and wastepaper baskets can be regarded as indicators of the stereotypical image of scientists and of the scientific method they use. © 2018 Eurasian Society of Educational Research. All rights reserved.Öğe Öğretmen Adaylarının Kimya Alanında Çalışan Bilim İnsanı İmajları ve Bu İmajları Etkileyen Faktörler(2020) Bilir, Volkan; Türk, Gülseda Eyceyurt; Tüzün, ÜmmüyeBu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının kimya alanındaçalışan bilim insanı imajlarını ve bu imajları etkileyen faktörleriaraştırmaktır. Bu amaçla araştırma İç Anadolu Bölgesi’nde birdevlet üniversitesinde 2017-2018 eğitim-öğretim yılı içerisindeyapılmıştır. Araştırma, resim iş, fen bilgisi, ilköğretim matematik,sosyal bilgiler ve rehberlik ve psikolojik danışmanlık anabilimdallarında karma yöntem temelinde yürütülmüştür. Araştırmayaüçüncü ve dördüncü sınıftan toplam 271 öğretmen adayıkatılmıştır. Araştırmada öğretmen adaylarının kimya alanındaçalışan bilim insanı hakkındaki zihinsel resimlerinibelirleyebilmek amacıyla, Bilim İnsanı Çiz (DAST) testikullanılmıştır. Öğretmen adaylarından kimya alanında çalışanbilim insanının nasıl çalıştığını, bu bilim insanının neler yaptığınıdüşünerek, bu düşünmelerini mümkün olduğunca detaylandırarakçizmeleri istenmiştir. Öğretmen adaylarının çizimlerininanalizinde iki farklı Bilim İnsanı Çizim Kontrol Listesikullanılmıştır. Öğretmen adaylarının çizimlerinde yer almayanancak çizimlerinin açıklamalarından elde edilen nitel verilerinçözümlenmesi içerik analizi yoluyla yapılmıştır. Analizsonuçlarından öğretmen adaylarının kimya alanında çalışan biliminsanı imajlarının geleneksel bilim insanı algısı ile örtüştüğügörülmüştür. Ayrıca sosyal bilgiler öğretmen adaylarının kimyaalanında çalışan bilim insanı imajlarının istatistiksel olarak diğerbölüm öğretmen adaylarından anlamlı derecede farklılıkgösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Ortaöğretim Kimya Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Toulmin Argüman Modeli Bileşenlerine Göre Değerlendirilmesi(2019) Tüzün, Ümmüye Nur; Bilir, Volkan; Türk, Gülseda EyceyurtBu araştırmanın amacı, ortaöğretim kimya dersi öğretim programı kazanımlarını Toulmin argüman modeli bileşenlerine göredeğerlendirmektir. Bu araştırma kapsamında ortaöğretim kimya dersi öğretim programı kazanımları incelenmiştir.Ortaöğretim kimya dersi öğretim programı dokümanının incelenmesinde Toulmin argüman modelini oluşturan bileşenlerdenbeş temel bileşen (veri-iddia-gerekçe-destek-çürütme) değerlendirme ölçütü olarak kullanılmıştır. Bu araştırmada, nitelaraştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmış, öğretim programı derinlemesine çalışılmıştır. Ortaöğretim kimya dersiöğretim programı doküman olarak ele alınmıştır. Veriler içerik analiziyle çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda ortaöğretimkimya dersi öğretim programı bütün kazanımların her birinin, en az bir tane argüman bileşenine sahip olduğu görülmüştür.Toulmin argüman modeli bileşenlerinden veri bileşenini içeren toplam kazanım sayısının 28, iddia-veri bileşenleri içerenkazanım sayısının 43, iddia-veri-gerekçe bileşenlerini içeren kazanım sayısı 52, iddia-veri-gerekçe-destek bileşenlerini içerenkazanım sayısının ise 4 olduğu bulunmuştur. Ortaöğretim kimya dersi öğretim programı kazanımlarıToulmin argümanmodeline göre argüman yapılandırmaya orta düzeyde elverişlidir.Çünkü iddia-veri-gerekçe kategorisini en yüksek sıklıkta tekrarlanan kategoridir.Öğe ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ ÜZERİNE REACT STRATEJİSİNİN ETKİSİ(2021) Tatlı, Ayşegül; Bilir, VolkanBu çalışmanın amacı bağlam temelli öğrenme yaklaşımı REACT stratejisinin, öğrencilerin kavramsal anlamaları ile bilimsel süreç ve yaşam becerileri üzerine etkisini araştırmaktır. Çalışma 2019-2020 eğitim öğretim yılı birinci döneminde Batı Karadeniz Bölgesi' nde bir ortaokulda kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle seçilen yedinci sınıfta öğrenim gören 15 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırma, kuvvet ve enerji ünitesi konuları bağlam temelli öğrenme yaklaşımı REACT stratejisine göre araştırmacı tarafından hazırlanan ders planları ve etkinlikler ile yürütülmüştür. Çalışmada nitel ve nicel veri toplama araçlarının birlikte uygulandığı karma desenlerden açıklayıcı desen kullanılmıştır. Bu çalışma araştırma okulunun yedinci sınıf öğrencileri ile ön test-son test kontrol grupsuz deney öncesi desen ile yürütülmüştür. Araştırmada nicel veri toplama araçları olarak bilimsel süreç becerileri değerlendirme testi, yaşam beceri ölçeği, kuvvet ve enerji ünitesi kavramsal anlama testi kullanılırken; nitel veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada REACT stratejisi etkinliklerinin öğrencilerin kavramsal anlamalarına olumlu etkisi olduğu bulgularına ulaşılırken; kavram yanılgılarını önleme, bilimsel süreç ve yaşam becerileri üzerine etkisi olduğuna yönelik bulgulara rastlanmamıştır. Çalışma bulguları doğrultusunda fen bilimleri derslerinde kullanılan REACT stratejisi etkinliklerinin, bilimsel kavram ile günlük yaşam arasında kurduğu anlamlı ilişkilerle, öğrenme ortamından istenen çıktılara ulaşabilmeyi sağlayacağı düşünülmektedir.