Yazar "Sezer, Behlül Bilal" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 19 / 19
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe A COMPARISON OF ONLINE PEER ASSESSMENT AND FACE-TO-FACE PEER ASSESSMENT(Sumy State University, 2023) Güven, U.; Kush, J.; Sezer, Behlül BilalThe main objective of this study was to compare students’ face-to-face and online peer assessment grades. In the first phase of the study, each student presented their work within a traditional classroom setting. The other students and the instructor provided grades based on a predefined rubric. In the second phase of the study, the same students presented their work within the same traditional classroom setting, however this time students and the instructor provided grades with their smartphones through a Web 2.0 tool. The study used student grades as the independent variable and grading method (face-to-face and online) as the dependent variable. Students’ peer assessments were also compared with the instructor’s grades to see in which assessment environment students gave instructor-like grades. Several paired t-tests were computed to compare groups. The results indicated that the students’ grades in face-to-face format was significantly higher than the students’ grades in online setting as well as the instructor’s face to face grades. In contrast, students provided instructor-like grades in online peer assessment setting. The study concluded that students give higher grades in face-to-face assessment setting. The most likely reason for this result is the peer pressure that exists in traditional classroom environment.Öğe Animasyon destekli hikâye okuma yönteminin etkisinin diğer hikâye okuma yöntemleriyle karşılaştırılması(2022) Sezer, Behlül Bilal; Güven, UfukAraştırmanı amacı farklı sesli okuma (animasyon destekli, geleneksel ve etkileşimli) yöntemlerinin üçüncü sınıf öğrencilerinin dinlediğini anlama başarısına olan etkisini incelemektir. Farklı sesli okuma yöntemlerinin kullanıldığı bu araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden biri olan yarı deneysel model kullanılmıştır. Batı Karadeniz bölgesinde bulunan bir ilkokuldan seçilen 45 öğrenci araştırmanın örneklem grubunu oluşturmaktadır. Araştırmanın uygulama aşamasında bir grupta geleneksel okuma yapılırken, diğer grupta etkileşimli okuma uygulanmış ve son grupta ise animasyon destekli okuma yöntemi altı hafta boyunca uygulanmıştır. Her uygulamadan sonra gruplara anlama testi uygulanmıştır. Uzman görüşü alınarak belirlenen ve animasyonu bulunan resimli çocuk kitapları aynı hafta aynı sırada farklı okuma gruplarına seslendirilmiştir. Verilerin analizinde tek yönlü ANOVA testi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre, farklı okuma yöntemleri arasında dinlediğini anlama yönünden istatistiksel düzeyde anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır. Her ne kadar araştırma sonuçlarına göre farklı okuma yöntemleri arasında anlamlı bir fark bulunamasa dazken, etkileşimli okuma yönteminin diğer okuma yöntemleri arasında en yüksek puana sahip okuma yöntemi olduğu ortaya çıkmıştır.arak bulunurken, Ggeleneksel okuma yöntemi ise diğer okuma yöntemleri arasında en düşük puanlı okuma yöntemi olarak bulunmuştur. Araştırmada kullanılması düşünülen resimli çocuk kitaplarının animasyonlarının temin edilememesi araştırmanın en önemli sınırlılığı arasında yer almaktadır. Araştırma sonunda öğretmen ve öğretmen adaylarına farklı okuma yöntemleriyle ilgiliyönelik önerilerde bulunulmuştururken. , farklı okuma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmaları tavsiye edilmektedir. Gelecekte bu alanda çalışma gerçekleştirecek araştırmacılara da animasyonlu hikâye okuma yöntemi hakkında önerilerde bulunulmuştur verilmiştir. Ayrıca yayın evlerine çıkardıkları resimli çocuk kitaplarının animasyonlarını da üreterek çocukların okuma ortamını zenginleştirmeleri önerilmektedir.Öğe Challenges, struggles and needs in assessment: voices of early childhood teachers(Taylor & Francis, 2025) Güzelyurt T.; Ertekin, B.D.; Sezer, Behlül Bilal; Aras, S.Implementing meaningful and intentional teaching requires well-designed assessment procedures. Yet, research shows that assessment is often insufficiently integrated into practice, and early childhood teachers face difficulties in adapting their methods to align with new perspectives. This study aims to explore the challenges, struggles, and needs of teachers when engaging in assessment practices in early years. An interpretative phenomenological approach was employed with nine early childhood teachers. Data were collected through a three-interview series with each participant and analyzed using interpretative phenomenological analysis. The findings highlight the main challenges teachers encounter, the ways they attempt to cope with these struggles, and the needs they identify to navigate them. The study provides rich insights into teachers’ lived experiences with assessment and contributes to a deeper understanding of the complexities surrounding assessment in early childhood education, offering implications for both practice and theory.Öğe Çocuk Resimlerinin Dilinden İyilik ve Paylaşıma Dair Öne Çıkan Ögeler(Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi, 2018) Atmaca, Taner; Sezer, Behlül Bilal; Koççu, AylinÇocukların duygu dünyasını ve düşüncelerini en iyi yansıtan araçlardan bir tanesi yaptıkları resimlerdir. Henüz duygularını ve düşüncelerini net ve detaylı biçimde sözel veya yazılı olarak ifade etme yetisi tam gelişmemiş olan çocukların belirli kavramlar ve olgular hakkındaki duygu ve düşüncelerini en iyi onların yaptığı resimlerden okuyabiliriz. Resimler, çocukların ortak ve sözsüz dilini oluşturmaktadır. İlkokul çağındaki çocukların henüz somut işlemler döneminde olduğu düşünüldüğünde belirli soyut kavram ve olgulara ilişkin kendi dünyalarındaki karşılıkları somut şekilde ifade etmeleri gerçekliğin bir izdüşümü olarak kabul edilebilir. Bu bağlamda iyilik ve paylaşım değerlerine ilişkin çocukların çizimleri onların bu değerlere yüklediği anlamları görmek adına etkili olabilir. Bu yaş grubundaki çocukların saf ve çıkarsız ilişki kurma eğilimleri, kendisinin sahip olduğu varlıkları ve nesneleri etrafındaki başka çocuklarla veya yetişkinlerle hatta başka canlılarla paylaşma (örneğin yiyeceğini bir kediyle ve köpekle paylaşma) davranışı çocukların taşımış olduğu merhametin bir dışavurumu olarak kabul edilebilir. Çocukların yaptıkları resimlerden onların iç dünyalarının görüneninden daha fazlasını okumak mümkündür. Farklı bilişsel ve duyuşsal gelişim gösteren çocukların hatta farklı sosyo-ekonomik durumlar içinde yetişen çocukların duygu, düşünce ve deneyimlerini farklı şekilde resmetmeleri muhtemel bir durum olarak kabul edilebilir. Bu çalışma ile farklı okul türlerinde öğrenim gören ve farklı sosyo-ekonomik şartlara sahip olan çocukların iyilik ve paylaşım değerlerine yükledikleri anlamların farklılık gösterip göstermediği ve iyilik ve paylaşım değerlerinin çocukların dünyasında nasıl anlam bulduğu araştırılacaktır.Öğe Ebeveynlerin Ev Ortamında Çocukları ile Gerçekleştirdikleri Sesli Okuma Uygulamaları(Milli Eğitim Bakanlığı, 2024) Durmaz, Mücahit; Topçam, Abdurrahman Baki; Sönmez, Muhammet; Yıldırım, Kasım; Sezer, Behlül BilalBu çalışmanın amacı ebeveynlerin çocuklarıyla ev ortamında yürüttükleri sesli okuma deneyimlerini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 4-5 yaş aralığı çocuğa sahip ve sosyoekonomik düzeyi orta düzeyde olan beş ebeveyn oluşturmuştur. Ebeveynlerden belirlenen resimli çocuk kitaplarını çocuklarına seslendirmeleri ve aynı zamanda tüm seslendirme süreçlerini video kaydı altına almaları istenmiştir. Çocuklarla birlikte yapılan sesli okuma uygulamaları bir hafta sürmüştür. Ebeveynlerden gelen video kayıtları araştırmacılar tarafından sesli okuma envanteri yardımıyla analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular sesli okuma uygulamaları sırasında ebeveynlerin çok fazla yazı farkındalığı/alfabe bilgisi ve fonolojik/ses bilgisel farkındalık boyutlarına yönelik etkinliklere yer vermedikleri görülmüştür. Diğer taraftan ebeveynlerin sesli okuma uygulamaları sırasında anlamayı destekleme/kelime bilgisi ve metne dikkat boyutlarına yönelik etkinliklere nispeten daha fazla yer verdikleri anlaşılmıştır.Öğe Eğitimde Çocuk Katılımı(Pegem Akademi, 2025) Çelik, Serkan; Kamacı, Yavuz; Sezer, Behlül Bilal; Çobanoğlu, Fadime AkgülÇocukların birey olarak toplumsal yaşama nasıl katılım gösterebileceklerini deneyimleyebilecekleri ilk ortam, aynı zamanda toplumun küçük bir kesitini de oluşturan okullardır. Doğru bir planlamayla, eğitim hizmetinin sürdürüldüğü tüm örgün öğrenme ortamlarında, çocuklara katılım haklarını kullanabilecekleri sosyal bir atmosfer ve gerekli öğrenmeler sunulabilir. Öğrenme ortamlarında katılım hakkı tanınan çocuklar, eğitim süreçlerinde yaşadıkları sorunları çözüme kavuşturma konusunda kendilerini sorumlu hisseder, sorunlarını çözebilmek ve öğrenme ortamlarını iyileştirebilmek için okulun diğer paydaşlarıyla iş birliği yaparlar. Böylelikle, çocukların öğrenme ortamlarında aldıkları sorumluluklar, eğitimin diğer paydaşlarının işlerini de kolaylaştırabilir. Öğrenme ortamlarında katılım hakkını kullanabilen çocuklar, öz güvenli, öz saygılı, girişimci, iş birliği yapabilen, eleştirel düşünebilen, yaratıcı düşünebilen, doğru bilgiye ulaşabilen, karar alabilen, bireysel farklılıkları olan bireylere karşı kapsayıcı tutum geliştirebilen aktif yurttaşlar olabilirler. Bu kitapla, öğrenme ortamlarında çocuk katılımının, öğretim faaliyetlerine çocuk dostu yöntemler üzerinden entegre edilerek sağlanabileceğine ilişkin bir bakış açısı sunulmaktadır. Çocuk dostu yöntemler adı verilen ve kitapta farklı eğitim seviyelerinde örneklenerek açıklanan etkinlikler sayesinde, çocukların ve gençlerin araştırma ve karar alma süreçlerinde aktif katılımcılar olarak yer almaları, yaşamları hakkında karar verebilecek aktif ve yetkin sosyal aktörler haline gelmeleri mümkün olacaktır. Bu kitap çocuk katılımı sürecinde okul idarecilerine ve öğretmenlere okulu ve öğrenme ortamını katılımı destekleyebilecek şekilde uyarlamaları, öğrencinin bilişsel gelişimine rehberlik etmeleri, öğrencilere etkileşim imkanı sunmaları, katılımı kolaylaştırıcı teknikleri işe koşmaları, eleştirel düşünmeyi desteklemeleri açılarından destek olmayı hedeflemektedir.Öğe FACTORS AFFECTING COURSE ATTENDANCE IN DISTANCE EDUCATION(2022) Güven, Ufuk; Karaçam, Sedat; Sezer, Behlül BilalFrom pre-school to university, the most important factor affecting students' learning and academic success is attendance. It is even more important in emergency remote teaching conditions that we are facing due to COVİD-19 pandemics. Many studies have been conducted on student attendance. These studies have revealed that student attendance is related to many variables. With the development of technology, the transition to distance education has started, and the unique features of this system also affect student attendance. This study aims to find the factors affecting student attendance in distance education. Fifteen prospective science teachers from different universities participated in this study, which was carried out with structured interview technique, one of the qualitative research methods. The student interview forms, which were examined with the content analysis method, revealed that the factors that affect attendance are categorized as internal and external factors. While internal factors are affective factors such as beliefs, interest/curiosity, and anxiety, cognitive factors such as personal gains, and physical factors such as personal health problems; external factors are instructors, course program, home environment, peer relations, and educational technology. Students with low SES are having difficulties to attend courses, especially ones that have school-aged siblings. These factors affect student attendance in distance education positively or negatively. There are suggestions for instructors, students, and parents in the study.Öğe Farklı sesli okuma yöntemlerinin ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin dinlediğini anlama düzeylerine etkisi(Düzce Üniversitesi, 2021) Sezer, Behlül Bilal; Güven, UfukBu çalışmada farklı sesli okuma yöntemlerinin (geleneksel, etkileşimli ve animasyonlu hikâye okuma) ilkokul 3. Sınıf öğrencilerinin dinlediğini anlama düzeyleri üzerine etkisi incelenmiştir. Araştırmada üç farklı sesli okuma grubunun karşılaştırmasının yapıldığı yarı deneysel model kullanılmıştır. Bu doğrultuda Düzce ili Merkez ilçesine bağlı bir ilkokulda 3. sınıfta öğrenim gören, üç farklı şubeden seçilen ve toplamda 45 öğrenciye altı tane resimli çocuk kitabı, belirlenen okuma yöntemlerine uygun şekilde okunmuştur. Bir sınıfa geleneksel okuma yapılırken diğer sınıfa aynı kitapla etkileşimli okuma yapılmış ve diğer bir sınıfa ise animasyon destekli bir şekilde uygulamalar gerçekleştirilmiştir. Toplanan verilerin analizinde tek yönlü ANOVA testi ve T-testi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri SPSS 20 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, farklı hikâye okuma yöntemleri arasında dinlediğini anlama yönünden istatistiksel düzeyde anlamlı farklılık bulunmamaktadır. Altı haftanın sonunda dinlediğini anlama başarı puan ortalamaları dikkate alınarak elde edilen bulgular doğrultusunda farklı sesli okuma yöntemleri arasında anlamlı bir farklılık ortaya çıkmamasına rağmen etkileşimli okuma yönteminin diğer okuma yöntemlerinden daha başarılı olduğu anlaşılmıştır.Öğe Geleneksel- Karşı-Eşitlikçi Örneklerle Masallarla Etkileşimli Okuma(Eğiten kitap, 2021) Çetinkaya, Fatih; Topçam, A. Baki; Sönmez, Muhammet; Durmaz, Mücahit; Yıldırım, Kasım; Sezer, Sergender; Sezer, Behlül BilalBu kitapta dil öğrenme alanlarının geliştirilmesine yönelik kullanılan etkileşimli okuma yöntemi masallar eşliğinde tanıtılmaya çalışılmıştır. Geleneksel, karşıt ve eşitlikçi bağlamda hazırlanmış masalların resimli çocuk kitabı olarak basılmış halleri temel alınmış ve bu kitaplarla kolay uygulanabilir etkileşimli okuma planları hazırlanmıştır. Öğretmenlerimiz, öğretmen adaylarımız, anne-babalar başta olmak üzere tüm eğitim paydaşlarına rehberlik edeceğini düşündüğümüz 'Masallarla Etkileşimli Okuma' kitabımızı beğenilerinize sunuyoruz.Öğe Global Brand Symbols in Children’s Literature(Turkish Educational Research Association, 2024) Dedeoğlu, H.; Sezer, Behlül BilalMain purpose of this research is to analyse the global brand symbols that take part in the ‘National Geographic Kids' magazine which is known as children's literature publication. The research about analysing the children's literature publications with this focus was considered to be quite important because of the fact that in recent years, the global brand symbols have the power to change the social world and the consumption behaviours of humans. Document analysis method, which is among qualitative research methods is used in the research. The National Geographic Kids magazines, which contain the global brand symbols and are published in 2018-2020, are the samples of this research. Two researchers analysed in detail a total of six children's magazines containing 327 pages of text about global brands. It is seen that the global brand symbols appearing in the analysed magazines are Apple, Google, Nokia, Time, Bitcoin, Amazon, Toshiba, Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, WhatsApp, Tesla, Mercedes and Speedo. According to the other result obtained, the sectors of brands covered by the magazines are IT, communications, finance, technology, social media, automotive and clothing. In summary, it is known that the children's magazines in the study are distributed across a total of 15 different global brands and 7 different sectors. Looking at the results of the research in more detail, it can be said that some of the global brands involved in children's magazines have a direct impact on children's lives, while others have an indirect impact. Based on the results of the research, some key recommendations are made to researchers, parents, authors and publishers regarding global brands in children's literature content.Öğe İlkokul Öğrencilerinin Sürdürülebilir Şehir ve Yaşam Alanı Tasarımı: Düzce Kent Örneği(Hayati AKYOL, 2023) Dedeoğlu, Hakan; Sezer, Behlül BilalSürdürülebilir kalkınma kavramı sadece çevreyle ilişkili bir kavram olarak kalmayıp iklimden ekonomiye, finanstan sağlığa, enerjiden eğitime aslında hayatın birçok alanında önemli disiplinler arası bir kavram haline gelmiştir. Birleşmiş Milletler tarafından hazırlanan raporlara göre, sürdürülebilir kalkınma hedeflerine ulaşılabilmesi için planlı bir eğitim sürecine ihtiyaç vardır. Bu nedenle bu araştırmada ilkokul öğrencilerinin sürdürülebilir kalkınma doğrultusunda sürdürülebilir şehir tasarımlarının incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni tercih edilmiştir. Araştırmanın örneklem grubu, Düzce şehir merkezinde öğrenim gören gönüllü beş ilkokul dördüncü sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada veriler topluluk haritalaması yöntemiyle toplanmıştır. Veri analizinde doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada bulguların sürdürülebilir şehirlerle ilgili ulaşım & çevre, rekreasyon alanı ve çevresel temizlik boyutları altında toplandığı görülmektedir. Ayrıca araştırma bulgularına göre, öğrencilerin sürdürülebilir kalkınma hedeflerini çizimlerine yansıtabildikleri görülmektedir. Araştırma sonunda, öğrencilerin sürdürülebilir bir gelecek için ortak karar alma mekanizmalarına katılımlarını sağlamak amacıyla öğretmenlere sürdürülebilir kalkınma konusunda uygulamalı eğitimlerin verilmesi, öğrencilerini sürdürülebilirlikle ilgili projelere yönlendirilmeleri önerilmektedir.Öğe Kelime tanıma etkinlikleriyle yapılan ilk okuma yazma öğretiminin farklı okuryazarlık becerilerine etkisi The effect of literacy teaching with word recognition activities on different literacy skills(Hacettepe Üniversitesi, 2025) Sezer, Behlül BilalBu araştırmanın amacı, okuma yazma öğretimi sürecinde ilkokul birinci sınıf öğrencileriyle gerçekleştirilen kelime tanıma etkinliklerinin finansal, görsel ve eleştirel okuryazarlık becerilerine etkisini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubu, Düzce ilinde öğrenim gören 80 ilkokul birinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada ön test ve son test kontrol gruplu yarı deneysel araştırma deseni tercih edilmiştir. Araştırmada uygulamalar 10 hafta sürmüştür. Araştırmada veriler, resimli şekilde hazırlanan finansal, görsel ve eleştirel okuryazarlık kavram testleri ve finansal, görsel ve eleştirel okuryazarlık ölçekleri kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada ön testte deney ve kontrol grupları arasında finansal, görsel ve eleştirel okuryazarlık boyutları yönünden anlamlı düzeyde farklılık olmadığı görülmüştür. Deney ve kontrol grupları son test resimli okuryazarlık kavram testi puanları yönünden karşılaştırıldığında finansal ve eleştirel okuryazarlık türünde anlamlı fark ortaya çıkmazken, görsel okuryazarlık türünde kontrol grubu lehine anlamlı fark ortaya çıkmıştır. Diğer araştırma bulgusunda, deney grubu öğrencilerinin resimli finansal, görsel ve eleştirel okuryazarlık kavram testleri ön test ve son test puanları arasında deney grubu lehine anlamlı farklılık olduğu ortaya çıkmıştır. Elde edilen diğer sonuçlar doğrultusunda, resimli finansal, görsel ve eleştirel okuryazarlık kavram testlerinde ortaya çıkan sonuçlarla finansal, görsel ve eleştirel okuryazarlık ölçeklerinden alınan sonuçların birbirini desteklediği görülmektedir. Ortaya çıkan sonuçlardan hareketle, araştırmacılara birinci sınıf öğrencilerine uygun okuryazarlık ölçekleri geliştirmeleri, öğretmenlere kelime tanıma etkinlikleriyle okuryazarlık becerilerini ilişkilendirmeleri ve ebeveynlere ise çocukların okuryazarlık becerilerini desteklemeleri önerilmektedir.Öğe Maarif Modeli İlkokul Öğretim Programında Okuryazarlık Becerileri: Finansal, Görsel ve Eleştirel(Gazi Üniversitesi, 2024) Sezer, Behlül Bilal; Dedeoğlu, HakanBu çalışmanın amacı finansal, görsel ve eleştirel okuryazarlık becerileri yönünden Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde yer alan ilkokul (1-4) derslerine ait öğrenme çıktılarını değerlendirmektir. Bu nedenle çalışmada ilkokul programında yer alan tüm derslerin öğrenme çıktıları bu okuryazarlık becerileri yönünden incelenmektedir. Çalışmada, nitel araştırma yaklaşımlarından doküman incelemesi yöntemi tercih edilmiştir. Hayat bilgisi, Türkçe, matematik, fen bilimleri, sosyal bilgiler ve insan hakları demokrasi ve vatandaşlık dersleri olmak üzere toplamda altı derse ait tüm öğrenme çıktıları araştırma kapsamına dâhil edilmiştir. Bu kapsamda ele alınan öğrenme çıktıları araştırmacı tarafından üç farklı okuryazarlık becerisiyle ilgili 54 okuryazarlık kavramı kullanılarak taranmıştır. Çalışmada verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. İncelenen ders öğretim programlarında geçen okuryazarlık kavramlarının sıklığı gözden geçirilerek not edilmiştir. Çalışmada elde edilen sonuçlara göre ele alınan tüm derslere ait öğrenme çıktılarında finansal, görsel ve eleştirel okuryazarlıkla ilgili okuryazarlık kavramlarına yer verildiği görülmektedir. İlkokul öğretim programında görsel ve eleştirel okuryazarlık türleri en sık kullanılan okuryazarlık türü olarak ortaya çıkmıştır. Diğer taraftan öğretim programlarında finansal okuryazarlıkla ilgili kavramların görece daha az olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin hayat boyu öğrenme süreçlerini desteklemek amacıyla aile ve öğretmenlerin finansal, görsel ve eleştirel okuryazarlık becerilerinin iyileştirilmesi tavsiye edilmektedir. Ayrıca, öğretim programı geliştiricilere, öğretim programlarındaki okuryazarlık becerilerini bütüncül yaklaşımı dikkate alarak hazırlamaları ve finansal okuryazarlık becerisiyle ilgili kavramların sayısını arttırmaları önerilmektedir.Öğe Öğretmen Adaylarının Mülakat ile Öğretmen Alımına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi(EYUDER Yayınları) Sezer, Behlül BilalTürk milli eğitim sistemi içerisinde yaklaşık bir buçuk asırdır önemli bir konumu işgal eden öğretmen yetiştirme ve istihdamı konusu son zamanlarda oldukça yoğun şekilde gündemi meşgul etmektedir. Bunun temel nedenlerinden bir tanesi hâlihazırda eğitim fakültelerinde öğrenim gören veya mezun olan adayların ve farklı fakültelerde olup pedagojik formasyonla öğretmen olmaya hak kazanan öğrencilerin nicelik olarak hayli ciddi bir toplama ulaşmış olmasıdır. 2017-2018 itibari ile Türkiye’de 100’e yakın eğitim fakültesinde toplamda 200 binden fazla öğrenci öğrenim görmektedir. Bunun yanında her yıl, diğer fakültelerden de öğretmen olmak için pedagojik formasyon almak sureti ile sırada bekleyen binlerce öğrenci mevcuttur. Tüm bunlar üst üste konduğunda ciddi bir öğretmen adayı nüfusunun var olan öğretmen ihtiyacından oldukça fazla olduğu dikkati çekmektedir. Yani arz, talepten fazladır. Türkiye’de farklı dönemlerde ihtiyacı karşılamak üzere farklı öğretmen istihdam politikaları izlenmiştir. Yaklaşık 20 senedir yürürlükte olan Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS) ile öğretmen adayları genel kültür-genel yetenek sınavlarından sorumlu tutulmuşlardır. Ayrıca yakın zamanda buna ek olarak konulan alan sınavından yeterli puanı aldıklarında atamaları gerçekleşmektedir. Ancak buna ilaveten 2016’dan itibaren konulan mülakat ile öğretmen alımı gündeme gelmiş ve uygulamaya konulmuştur. Uygulamanın başlaması ile birlikte ciddi tartışmalar da gündeme gelmiş, uygulamanın şekline ve içeriğine yani esasa ve usule dair eleştiriler hem akademi çevrelerinden hem de adaylardan yöneltilmiştir. Ancak uygulamanın iptali söz konusu olmamış, bazı düzenlemeler yapılarak hâlihazırda da sürdürülmektedir. Bu çalışmanın temel amacı öğretmen istihdamında yürürlükte olan mülakat safhası ile ilgili deneyimleri irdelemek ve bu deneyimlerden hareketle öğretmen adaylarının mülakata ilişkin görüş ve eleştirilerini öğrenmektir. Çalışma grubunu 2016’dan itibaren mülakatla öğretmen alımı sınavına giren farklı branşlardan 50 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışma nitel araştırma yöntemlerine uygun olarak tasarlanmış olup araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığı ile verileri elde edilecektir. Veriler içerik analizi ve betimsel analiz ile çözümlenecektir.Öğe Resimli Çocuk Kitabı ve Hayat Bilgisi Dersi(USOS, 2019) Çetinkaya, Fatih; Sezer, Behlül BilalOkuma, insanın sonradan kazandığı, bireyin tüm yaşamını etkileyen, hem akademik hem de sosyal yaşamı geliştiren bir beceri; resimli çocuk kitapları ise, bu becerinin küçük yaşlarda oluşmasına ve gelişmesine büyük katkı sağlayan çocuk edebiyatı ürünleridir. Yaşadığımız çağın bilgi ve teknolojisindeki gelişmelere paralel olarak eğitimde kullanılan materyaller de değişiklik göstermektedir. Toplumu bilgi seviyesi olarak yukarı taşımak için çocukların eğitiminde ders kitaplarının yanında çocuk edebiyatı eserlerinin kullanımı da önerilen diğer yollardan bir tanesidir. Çocukların seviye ve ilgi düzeylerine uygun olarak kullanılabilecek çocuk edebiyatı materyallerinden biri de resimli çocuk kitaplarıdır. Resimli çocuk kitapları, çocukların hayatlarına erken dönemde giren ve çevresiyle iletişim kurmasına yardımcı olan materyaller olarak da tanımlanabilmektedir. Bu çalışmada, bireyin kişiliğini oluşturma sürecinde içinde yaşadığı doğayı, toplumu, kültürü keşfetme, sosyal bilimleri ve doğa bilimlerini temel alan hayat bilgisi dersinde resimli çocuk kitapları kullanımının öğretmen ve öğrenci görüşleri ile betimlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın verileri, araştırmacılar tarafından Düzce ilindeki merkez ilçe okulları arasından rastgele seçilen 1 okuldan 3 adet 3 sınıf öğrencilerinden toplanmıştır. Bu sınıflardaki öğrencilere hayat bilgisi ders kitabında bulunan Planlı Olma teması işlenirken resimli çocuk kitapları seslendirilmiştir. Ardından bu sınıfların öğretmenleri ve sınıflardan rastgele seçilen 5 öğrenci ile görüşmeler yapılmıştır. Öğrenci ve öğretmenlerden kitapla ile ilgili tepkileri alabilmek için önceden uzman görüşüne sunularak hazırlanan sorular yöneltilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu kolay ulaşılabilir durum örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. Elde edilen veriler içerik analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinden sonra, araştırmaya katılan katılımcıların resimli çocuk kitaplarını dinlerken heyecanlandıkları, kitabın özellikle sonunu oldukça merak ettikleri, hikâyeyi en çok kendi aile bireyleriyle paylaşmak istedikleri gibi görüşlere ulaşılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgular resimli çocuk kitaplarının ders kitaplarından daha fazla ilgi çektiğini göstermiş; sınıfta yaşanan bir sürecin bir şekilde eve, hayata taşınmasını sağlaması yönüyle resimli çocuk kitaplarının hayat bilgisi dersi kapsamında da kullanılması gerektiği ve dersin daha iyi pekişmesini sağlamada da kullanılabileceği inancı oluşturmuştur.Öğe Resimli çocuk kitapları ile kültürlerarası duyarlılığın geliştirilmesi: Erasmus+ projesinden bir perspektif(Düzce Üniversitesi, 2024) Yıldırım, Kasım; Çetinkaya, Fatih Çetin; Topçam, Abdurrahman Baki; Durmaz, Mücahit; Öksüz, Halil İbrahim; Sezer, Behlül Bilal; Demirkıran, FerhatBu çalışmanın amacı, çokkültürlü çocuk edebiyatı ürünlerinin kullanımıyla sağlanan deneyimsel öğrenme etkinliklerinin öğretmen adaylarının çokkültürlü resimli çocuk kitaplarıyla gerçekleştirilecek etkileşimli okuma etkinliklerine yönelik bilgilerine ve kültürlerarası duyarlılık becerisine yönelik görüşlerine olan etkisini incelemektir. Yürütülen araştırma hem nicel hem nitel araştırmanın uygulandığı karma yöntem olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 2023 yılında Düzce Üniversitesi koordinatörlüğünde yürütülen KA210 kodlu ve ‘Welcome! Intercultural Sensitivity for Integration’ isimli Erasmus+ projesine katılan üç farklı ülkeden 15 öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak çoktan seçmeli bilgi testi kullanılmıştır. Bilgi testinde toplamda 20 adet soru yer almaktadır. Uygulanan bu bilgi testiyle öğretmen adaylarının göç, kültürlerarasılık, resimli çocuk kitapları ve etkileşimli okuma uygulamaları ilgili bilgi düzeylerinin ölçmesi hedeflenmektedir. Öte yandan nitel veriler ise yarı yapılandırılmış görüşme formuyla elde edilmiştir. Nicel verilerin analizinde SPSS, nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz etkili olmuştur. Elde edilen bulgular doğrultusunda farklı ülkelerden araştırmaya katılan öğretmen adaylarıyla uygulanan deneyimsel öğrenme atölyelerinin, katılımcıların etkileşimli okuma ve çokkültürlü resimli çocuk kitaplarına yönelik bilgi düzeylerini geliştirdiği yorumu yapılır.Öğe Resimli Çocuk Kitapları ve Entelektüel Empati(Hayati AKYOL, 2021) Topçam, Abdurrahman Baki,; Durmaz, Mücahit; Sönmez, Muhammet; Sezer, Behlül Bilal; Çetinkaya, Fatih Çetin; Yıldırım, KasımResimli çocuk kitapları, günümüzde birçok eğitimci (öğretmen, ebeveyn, akademisyen vb.) tarafından kullanılan ve birçok öğretici niteliklere sahip materyaller olarak bilinmektedir. Bu materyaller okul ortamında birçok dersin anlatımına uyarlanabileceği gibi, ev ortamında da anlatılan bu yeni kavramları destekleyici bir araç olarak kullanılabilmektedir. Bu yüzden, çocuklara resimli çocuk kitabı okumak hem ev hem okul ortamları için oldukça önemli görülen bir aktivitedir. Resimli çocuk kitaplarını çocuklarla birlikte etkileşimli olarak okumak onlara birçok konuda avantaj sağlamaktadır. Resimli çocuk kitaplarını kullanmanın sağladığı avantajların en önemlileri arasında; okuma zevki oluşturma, hayal gücünü geliştirme, yeni kavram ve olayların öğretimi, hikâyedeki yakın durumlar arasında bağ kurma imkânı vermesi gibi unsurlar gelmektedir. Resimli çocuk kitaplarının alanyazında aynı zamanda çocukların akıcı okumalarını, okuduklarını anlamalarını ve bilişsel öğrenme süreçlerini de olumlu yönde desteklediği ifade edilmektedir. Çocuklar gerçekleştirilen kitap okumaları sırasında dinledikleri hikâye ile ilgili birçok sorular sorarak hikâyeyle etkileşime geçmeye çalışırlar. Diğer bir ifadeyle, çocuklar bu kitaplar sayesinde sahip oldukları duyguları daha yakından öğrenme fırsatı yakalamanın yanında kendilerini de daha rahat ifade ettikleri görülmektedir. Çocuklar resimli kitapları okuma esnasında karşılaştıkları olaylar ve durumlar karşısında bazı duygular hisseder ve bu duygular sayesinde de başkalarıyla empati kurabilmeyi de öğrenirler. Çocuk hikâyeyi dinlerken kendisini kahramanın yerine koyar ve onunla empati kurmaya başlar. Hikâyedeki karakterlerle kurdukları empati sayesinde günlük hayatta karşılaştıkları birçok problemi nasıl çözebileceğini öğrenir. Aslında çocuklara okunan bu kitaplardaki hikâyeler sayesinde çocuklar farkında olmadan diğer insanların düşüncelerini, hislerini, motivasyonlarını ve niyetlerini daha iyi anlamaları anlamına gelen entelektüel empatilerini geliştirmeye başlarlar. Entelektüel empati kavramı, diğer insanların olayları nasıl gördüklerini ve deneyimlediklerini algılama yeteneği olarak yorumlanmaktadır. Sonuç olarak, çocuklar kazandıkları bu beceriyle diğer insanların davranışlarını tahmin etmeye ve açıklamaya başlarlar. Resimli çocuk kitapları kullanılarak çocukların entelektüel becerilerini geliştirmek için uygulanan çeşitli yöntemler olduğu ifade edilmektedir. Bunların başında, çocuklara basit bir kitap okuması yapmak yerine aralarda sürpriz duraklamalar yaparak, hikâyenin bir bölümünde olayların devamını onlara anlatma fırsatı vermek gelmektedir. Hikâye anlatımı esnasında duraklamalar yapıp çocuğa yöneltilen sorular sayesinde çocuklar hikâyedeki karakterlerden birinin rolünü üstlenip entelektüel empatilerini geliştirmeye başlarlar. Bu nedenle, resimli çocuk kitaplarıyla yapılan etkinlikler boyunca çocukların entelektüel empati becerilerinde ilerleme olması beklenir. Bu araştırmanın amacı, incelenen araştırmalar ışığında resimli çocuk kitapları kullanmanın çocukların entelektüel empatilerini nasıl ve ne yönde etkilediğini kavramsal olarak ortaya koymaktır.Öğe Salgın Döneminde Deneyimli Sınıf Öğretmenlerinin Türkçe Öğretimi Dersi Bağlamında Sağlamış Oldukları Desteğe Yönelik Öğretmen Adaylarının Görüşleri(2022) Çetinkaya, Fatih Çetin; Sönmez, Muhammet; Yıldırım, Kasım; Sezer, Behlül Bilal; Durmaz, Mücahit; Topçam, Abdurrahman Baki; Öksüz, Halil İbrahimAraştırmada Covid-19 salgın sürecinde sınıf öğretmeni adaylarıyla çevrimiçi olarak yürütülen deneyimli misafir öğretmen destekli Türkçe öğretimi dersleriyle ilgili öğretmen adaylarının görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya iki devlet üniversitesinde öğrenim gören ve Türkçe öğretimi dersini alan 73 sınıf öğretmeni adayı katılmıştır. Araştırmanın uygulama süresi 12 hafta boyunca devam etmiştir. Türkçe öğretimi derslerinde her hafta misafir olarak resmi ya da özel okulda görev yapan bir sınıf öğretmeni deneyimlerini sınıf öğretmeni adayları ile paylaşmıştır. Yapılan dersler ZOOM video konferans platformu aracılığıyla yürütülmüştür. Uygulama sürecinin ardından öğretmen adayları arasında seçilen gönüllü 20 öğretmen adayıyla odak grup görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırmada verilerin analizi sürecinde bilgisayar destekli nitel veri analizi MAXQDA programı kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının görüşleri bağlamında ulaşılan bulgular MAXQDA programından elde edilen sütun grafikleri doğrultusunda sunulmuştur. Araştırmanın ortaya koyduğu bulgulara göre öğretmen adayları teknolojik yönde kendilerini geliştirme fırsatı bulduklarını, alınan derslerin gerçek yaşam pratiklerini yansıttığını, alınan ders içeriklerinin öğretmen olma yeterliliklerine katkı sağladığını, misafir sınıf öğretmenlerinin deneyim paylaşma sürecini motive edici ve bilgilendirici bulduklarını ve deneyimlenen sürecin Türkçe öğretimi becerilerine katkı sağladığını ifade etmiştirler. Uzaktan eğitim sürecinin çeşitli avantaj ve dezavantajlara sahip olmasına rağmen genel manada öğretmen adaylarını mesleğe hazırlama açısından başarılı olduğu görülmektedir. İleride yapılacak araştırmalarda farklı öğretim derslerinde de misafir öğretmenlerle yapılacak araştırma sonuçlarının ve misafir öğretmenlerin de deneyimleriyle ilgili görüşlerine yer verilmesinin bilimsel literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.Öğe Velilerin Öğretmenler Üzerindeki Baskılarının Öğrenci Başarısı Üzerine Etkisi(2020) Güven, Ufuk; Sezer, Behlül BilalGünümüzde öğretmenler meslek hayatlarında pek çok farklı çevreden insanlarla sosyalilişkiler kurmaktadır. Bu sosyal ilişkiler bağlamında velilerle öğretmenlerin kurduklarıilişkiler oldukça önemli görülmektedir. Bazı anne-babalar bu ilişkiler sırasındaöğretmenlere baskıcı bir şekilde yaklaşım göstermektedir. Velilerin öğretmenler üzerineuyguladıkları baskı birçok farklı şekilde ortaya çıkmaktadır. Üzerinde baskı hissedenöğretmenler ise öğrencilerin ödev miktarını değiştirme, disiplini arttırma, farklı öğretimmetotları kullanma gibi pek çok yola başvurmaktadırlar. Bu araştırmanın amacı velilerinöğretmenler üzerine olan baskı seviyeleri ile 4. sınıf öğrencilerinin akademik başarısıarasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Çalışmanın verileri Finlandiya, Almanya, Türkiye veAmerika ülkelerinden TIMSS 2015 değerlendirme sınavına katılan öğrenciler ve buöğrencilerin öğretmenlerinden elde edilmiştir. Araştırmaya bu ülkelerden toplam 25.320öğrenci ve bunların öğretmenleri, yaklaşık olarak 1013, katılmıştır. Verilerin analizinde nicelaraştırma metotlarından olan doğrusal regresyon analizi, IDB analiz programı ve SPSSkullanılarak yapılmıştır. Araştırmanın bulguları, Finlandiya hariç bütün ülkelerde velilerinöğretmen üzerindeki baskıları öğrencilerin başarısını anlamlı ve pozitif yönde etkilediğinigöstermektedir. Velilerin öğretmenler üzerindeki baskısı arttıkça bu öğretmenlerinöğrencilerinin matematik başarısının da doğrusal bir şekilde arttığı görülmüştür