Yazar "Çetinkaya, Fatih Çetin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 20 / 20
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Bir Metinlerarasılık Örneği: Kırmızı Başlıklı Kız Varyantları(2019) Çetinkaya, Fatih Çetin; Durmaz, Mücahit; Sönmez, MuhammetBu çalışmayla “Kırmızı Başlıklı Kız” masalı ve bu masalın varyantlar üzerine kurgulanarak yayımlanmış olanresimli çocuk kitapları ile sınıf içerisinde etkileşimli okuma yapılması durumunda öğrencilerin metinler arasıanlam kurma becerilerine katkı sağlayıp sağlamadığını ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın modelinitel araştırma desenlerinden durum çalışması olarak belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu Kocaeli’debulunan bir devlet okulu oluşturmaktadır. Örneklemini ise bu okulda öğrenim gören 49 dördüncü sınıf öğrencisioluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi amaçlı örneklem yöntemlerinden olan kolay ulaşılabilir durumörneklemiyle belirlenmiştir. Veriler, ilgili resimli çocuk kitaplarının içeriğinden oluşturulan altı metinler arasısorunun yer aldığı form aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde ise nitel veri analizlerinden olan içerikanalizi kullanılmıştır. Bulgulardan elde edilen sonuçlara göre farklı varyantlar üzerine yayımlanmış olanzenginleştirilmiş metinlerin sınıf içerisinde etkileşimli olarak okunması durumunda öğrencilerin metinler arasıdüşünme ve anlam kurma becerilerini önemli ölçüde ortaya koydukları görülmektedir. Araştırmanın sonbölümünde ise öğretmenlere, yazarlara ve velilere çeşitli önerilerde bulunulmuşturÖğe ÇEVİRİ RESİMLİ ÇOCUK KİTAPLARININ KÜLTÜR AKTARIMI AÇISINDAN İNCELENMESİ STİLİ(2020) Çetinkaya, Fatih Çetin; Durmaz, MücahitBu çalışma en çok satışı yapılan ilk 50 çeviri resimli çocuk kitabını “Kültür Ögeleri Tespit Formu”nda yer alan başlıkları/maddeleri göz önüne alarak yerli, yabancı ve evrensel kültüre ilişkin hangi kültürel ögelere değinildiğini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın modeli betimsel nitelikte tasarlanmıştır. Verilerin analizinde doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Bu araştırmada bir kitap satış sitesinde satışı yapılan, okulöncesi ve ilkokul öğrencilerine yönelik çeviri resimli çocuk kitapları dikkate alınmıştır. Bu sitede en çok satışı yapılan ilk 50 çeviri resimli çocuk kitabı temin edilerek incelemeye tabii tutulmuştur. İnceleme sonucunda tespit edilen kültürel ögeler kodlanarak uygun temalar altında sıralanmıştır. Araştırmanın bulguları çevirisi yapılan çocuk kitaplarının, evrensel değerlere nazaran daha çok yabancı kültürlere ilişkin ögeler barındırdığı ve yerel kültürümüze dair ögelere yeteri kadar yer verilmediği göstermektedir. Gelişimleri boyunca nitelik olarak kaliteli/kalitesiz birçok kitap ile karşılaşan ve bu kitaplardaki kahramanların yaşantılarını, inançlarını, düşünce ve davranışlarını model alan çocuklar için resimli çocuk kitaplarının kültür aktarımı ve öğretiminde önemli bir araç olduğu göz önünde bulundurulmalıdır. Kitap seçiminde birçok peritextual unsur yanında, kültür aktarımına da dikkat edilmelidir. Çeviri kitaplar özelinde yabancı kültür ögelerinin baskın olduğu kitaplar yerine en azından evrensel değerleri aktaran kitaplar tercih edilmelidir.Öğe ÇOCUK KİTAPLARINI ÇÖZÜMLEMEYE YÖNELİK BİR UYGULAMA: SAMED BEHRENGİ VE KÜÇÜK KARA BALIK ÖRNEĞİ(2019) Ateş, Seyit; Yıldırım, Kasım; Çetinkaya, Fatih ÇetinBu araştırmada bir edebî eseri çözümlemeye yönelik örnek biruygulama yapılmıştır. Araştırmada Samed Behrengi’nin Küçük KaraBalık (KKB) isimli eserini çözümlemek amacıyla Wolf’un (2004) önerdiğiçoklu bakış açısından yararlanılmıştır. Bu çerçevede eserin genetik,formal, metinlerarası, dönüşümsel ve sosyo-kültürel açılardan çokboyutlu bir çözümlemesi yapılmıştır. Genetik bakış açısıyla yazarıneseriyle kendi yaşamı ve kişisel (genetik) özellikleri arasında benzerliklerbulunduğunu söylemek mümkündür. Yazar hayallerini, beklentilerini,amaçlarını ve umutlarını LBF’ye de yansıtmıştır. Formal bakış açısıylabakıldığında her bir karakterin gerek fiziksel gerekse psikolojiközellikleri metinde açık ve net bir biçimde ortaya konulduğusöylenebilir. Çocuklar özdeşim kuracakları, benzemeye çalışacakları yada karşısında yer alacakları karakterlerin niteliklerini kolay bir şekildetespit edebilirler. Metinlerarası bakış açısıyla LBF’nin, yazarın diğereserlerinden izler taşıdığını söylemek mümkündür. Dönüşümsel açıdanKüçük Kara Balık, ana karakterin karşı karşıya kaldığı durumlar ve budurumlarda verdiği tepkiler yönünden okuyucunun kendi yaşamıylabağ kurabilmesine olanak sağlayacak nitelikte bir eserdir. Sosyo –Kültürel açıdan eser yazıldığı dönemin sosyal ve siyasal ortamınıanlatmaktadır. Yapılan çözümlemeler ve alanyazındaki ilgili diğeraraştırmalar eser üzerine çok farklı okumalar yapılabileceğinigöstermektedir. Okumaların bu denli çeşitli oluşu ve üretilen anlamlar dikkate alındığında eserin hitap ettiği hedef kitlenin yaş aralığınınorantılı olarak genişlediği görülmektedir. Eğitim ortamları açısındandüşünüldüğünde bu noktada öğretmenin sorması gereken temel soru“Bu deneyimden benim öğrencilerimin öğrenmesini istediğim şeynedir?” sorusudur. KKB gibi eserlerin farklı yönleriyle ele alınıpişlenebilmesi için yetişkin rehberliğinde etkileşimli okumalaryapılmasına ihtiyaç vardır. Bu da ancak edebî eserlerin öncelikleyetişkinler tarafından bilinçli olarak incelenmesi ve bu araştırmadaörneklendirildiği gibi farklı bakış açılarıyla eleştirilmesiyle mümkünolacaktır.Öğe Developing Reading and Listening Skills of an Inclusion Student: An Action Research(2023) Sönmez, Muhammet; Durmaz, Mücahit; Çetinkaya, Fatih Çetin; Topçam, Abdurrahman BakiInclusion students, like all students, need to develop strong reading and listening skills to communicate effectively, understand instructions, and retain information. These skills are also important for their independence and future career success. Improving these skills can help inclusion students to achieve their academic, social, and professional goals. The main purpose of this research is to improve the reading and listening skills of an inclusion student studying at the 2nd grade level. For this purpose, the study was designed and conducted as an action research. First of all, the current level of the student in reading and listening skills was determined. Interactive reading and repeated reading methods were used in the intervention process. The intervention process of the study lasted for 6 weeks. In this process, 14 different children's picture books were read by the student's parents using the interactive reading method. Then, the student was allowed to read children's picture books until he reached the level of free reader. As a result of the research, it was concluded that the student made fewer reading errors than before the intervention process, the rate of word recognition and the reading prosody score increased, and the success of reading comprehension and listening comprehension improved.Öğe Drama Yönteminin Sınıf Öğretmeni Adaylarının Masal Yazma Becerilerine Etkisi(2019) Çetinkaya, Fatih Çetin; Topçam, Abdurrahman Baki; Sönmez, MuhammetBu araştırmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının oluşturmacı yazma ve drama ile hikâyeoluşturma yöntemi kullanılarak yazdıkları masalları değerlendirmektir. Araştırma nicel araştırmadesenlerinden tek gruplu yarı deneysel desen olarak tasarlanmıştır. Çalışma grubu amaçlıörnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir örneklem yöntemiyle belirlenmiş, bir devletüniversitesinde öğrenim gören 68 sınıf öğretmeni adayından oluşmaktadır. Uygulama süreci 3aşamada gerçekleştirilmiştir. Her aşamanın başlangıcında ısınma çalışmalarına yer verilip ilkaşamada masalın genel özellikleri ve eğitimdeki kullanım yerlerine değinilmiş, ikinci aşamadafarklı yazarlar tarafından oluşturulmuş masallar örnek olarak incelenmiş, aynı masalın farklı bakışaçılarıyla nasıl ele alındığı hakkında konuşulup katılımcı görüşleri alınarak oturumsonlandırılmıştır. Son aşamada drama çalışmaları ile masal çalışmaları birlikte ele alınmış ve sınıföğretmeni adaylarından özgün masallar yazmaları istenmiştir. Araştırmanın verileri katılımcılarınkendi yazdıkları masallardan oluşmaktadır. Veriler 9 kategoriden oluşan değerlendirme formuyardımıyla analiz edilmiştir. Sonuç olarak sınıf öğretmeni adaylarının masal hakkında teorik olarakbilgi sahibi olsalar da uygulama aşamasında yazdıkları masalların yeterli özgünlüğe ulaşamadığıgörülmüştür.Öğe The Effect of formative assessment on reading comprehension(2022) Sönmez, Muhammet; Çetinkaya, Fatih ÇetinThe aim of this research is to set forth the effects of formative assessment methods on reading comprehension. To this end, reading status of a group of students was assessed with formative assessment methods, while that of another group was evaluated with traditional ones. The research was carried out by using unequalised quasi-experimental design. The experimental and control groups of the research were randomly assigned. The study group consisted of 50 3rd grade students of a primary school in the Dilovası district of Kocaeli city, Türkiye. The data of the study were obtained from the texts within 3rd grade curriculum and from the comprehension questions prepared for these texts. The data were analyzed via SPSS 22 program. Mann-Whitney and Wilcoxon signed rank tests were used during analyses. In the findings of the research, a highly significant difference was observed in favor of the experimental group. As a result of the findings of the research, it was observed that formative assessment methods contributed to reading comprehension success positively.Öğe Effect of Interactive Reading on Storytelling Skills(2022) Çetinkaya, Fatih Çetin; Durmaz, MücahitThis study aims to examine the effect of interactive reading activities on storytelling skills. A quasi-experimental design with pre-test post-test control group was used in the research. The research was carried out with 49 third-grade students in a public school in Şanlıurfa. The data of the study were obtained by means of a voice recorder during the process of reading aloud a picture book, which has the characteristics of a silent book, by the students in the experimental and control group via storytelling method. The implementation process of the research lasted for 12 weeks and a total of 18 children's picture books were used within the scope of interactive reading studies. According to the results obtained in line with the analysis of the data, there was no significant difference between the experimental and control groups in terms such as the number of words, word diversity and sentence meaning unit in the pre-test narrations structured by the students with the storytelling method, while there was a significant difference in the post-test storytelling scores in favour of the students within the experimental group. In line with the results obtained at the end of the research and the literature, it was concluded that interactive reading studies contributed to the development of expressive language skills in children and increased their vocabulary.Öğe İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Becerilerinin Üzerinde Konuşma Ve Okuma Prozodisinin Etkisi(2017) Çetinkaya, Fatih Çetin; Yıldırım, Kasım; Ateş, SeyitBu araştırmada ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerileri üzerinde konuşma ve okuma prozodilerinin etkileri araştırılmıştır. Araştırma sürecine toplam 97 ilkokul dördüncü sınıf öğrencisi dâhil edilmiştir. Araştırmada öğrencilerin bireysel hikâye anlatımları bağlamında konuşma prozodileri ve yazılı bir metne bağlı olarak sesli okumaları doğrultusunda ise okuma prozodileri değerlendirilmiştir. Analiz sonuçları araştırmada toplanan veriye bağlı olarak okuma ve konuşma prozodisinin okuduğunu anlamanın %39 varyansını açıkladığını göstermiştir. Yine standardize edilmiş regresyon kat sayıları göz önünde bulundurulduğunda okuma prozodisinin konuşma prozodisinden daha fazla okuduğunu anlamanın yordanmasına katkıda bulunduğu görülmüştür. Bu sonuçlar konuşma prozodisinin anlama sürecini kolaylaştıran ve okuma eğitimi sürecinde dikkate alınması gereken bir beceri olduğunu göstermektedir.Öğe Improving financial literacy through interactive read-aloud with children's picture books(Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2023) Çetinkaya, Fatih Çetin; Yıldırım, Kasım; Öksüz, Halil İbrahim; Sönmez, Muhammet; Tosun, Dudu Kaya; Rasinski, Timothy; Galeza, AbbeyThe current study aimed to explore the effects of interactive read-aloud with children's picture books on third-grade elementary school students' financial literacy attitude and behavior. A pretest-posttest control group quasi-experimental research design was employed. The sample of the current research consisted of 46 third-grade elementary school students. We randomly assigned two preexisting third-grade elementary school classrooms to the treatment and control groups that appeared similar considering the pretest scores of the groups. While interactive read-aloud was used in the treatment group, just reading read-aloud activities occurred in the control group. The implementation process took four weeks. Before and after the implementation, the measurement tool was administered to the students in the groups. A one-way analysis of covariance was used for the posttest scores of the students in the groups. The analysis revealed that there was a statistically significant difference in favor of the treatment group.Öğe Kitap Satış Danışmanları ve Okunabilir Kitap(2020) Çetinkaya, Fatih Çetin; Durmaz, Mücahit; Öksüz, Halil İbrahimKitap satış danışmanlarının, okunabilir nitelikteki çocuk kitaplarının seçimlerine ilişkin görüşleriniortaya koymayı amaçlayan bu araştırma betimsel nitel araştırma yaklaşımıyla gerçekleştirilmiştir.Araştırmanın çalışma grubunu Ankara ilindeki farklı kitap satış merkezlerinde çalışan, bir ile 23 yılaralığında kitap satış danışmanlığı yapan toplam 13 satış elemanı oluşturmaktadır ve araştırmadakolay ulaşılabilir örneklem tekniği tercih edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak görüşmetekniği kullanılmaktadır. Görüşme formunda yer alan sorulara kitap satış elemanlarının vermişoldukları cevaplar ses kayıt cihazı ile kaydedilmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin analizindenitel veri analizi tekniklerinden olan betimsel analiz tekniğinden faydalanılmıştır. Araştırma sonucuelde edilen bulgulara göre, resimli çocuk kitabını sesli olarak okuma deneyimine sahip katılımcılarınbirçoğu çocuklarda meydana gelen olumlu etkilerden bahsetmektedir. Araştırmaya katılandanışmanlar genellikle değer öğretimine yönelik resimli çocuk kitaplarının tercih edildiğinibildirmektedir. Resimli çocuk kitaplarını incelemek ve satın almak için genellikle ebeveynlergelmektedir. Bu ebeveynler arasında da çoğunluğu anneler oluşturmaktadır. Ayrıca gelen annelerinçalışan, eğitimli ve yüksek sosyoekonomik düzeyden olduğu yönünde görüşler sıklıkla belirtilmiştir.Kitap satış danışmanları, genellikle kitapların çocuğun yaşına uygunluğu, toplumsal olarak hassasolunan konulara değinmeme, çok satan kitaplar ve fiyat ile ilgili sorularla karşılaştıklarınıbildirmişlerdir.Öğe Kültürelarası duyarlılık ve etkileşimli okuma(Düzce Üniversitesi, 2024) Çetinkaya, Fatih Çetin; Taşkesen, AbdullahBu araştırmanın amacı, farklı kültürlerden öğretmen adaylarının göç ve kültürlerarası duyarlılık temalı resimli çocuk kitapları ile gerçekleştirilen etkileşimli okumalar aracılığı ile kültürlerarası duyarlılık düzeylerinin geliştirilmesidir. Fenomonolojik bir araştırma deseninin kullanıldığı bu araştırmadaki veriler 2022-2023 eğitim öğretim yılında, Erasmus+ 2022-1-TR01-KA210-YOU-000081735 kodlu Avrupa Birliği Projesi aracılığı ile elde edilmiştir. Çalışma kapsamında sınıf öğretmenliği bölümünde lisans, yüksek lisans veya doktora öğrenimi gören öğretmen adaylarından oluşan 15 katılımcı ile deneyimsel öğrenme doğrultusunda atölyeler gerçekleştirilmiştir. Türkiye'den 4, Yunanistan'dan 6 ve İspanya'dan 5 öğretmen adayının katılımıyla gerçekleştirilen etkileşimli okuma atölyelerinde 5 adet göç ve kültürlerarası duyarlılık temalı resimli çocuk kitabı kullanılmış; çalışma 1 hafta sürmüştür. Uygulama araştırmacı tarafından yürütülmüştür. Verileri toplamak için Wang ve Zhou (2016) tarafından geliştirilen "Kültürlerarası Duyarlılık" ölçeği ve katılımcıların yansıtıcı günlükleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçları göç ve kültürlerarası duyarlılık temalı resimli çocuk kitaplarının etkileşimli okuma yöntemiyle seslendirilmesinin katılımcıların kültürlerarası duyarlılık düzeylerine olumlu yönde katkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Sonuçlar göç ve kültürlerarası duyarlılık temalı resimli çocuk kitaplarıyla gerçekleştirilen etkileşimli okuma atölyelerinin öğretmen adaylarının kendilerinden farklı olanları anlamaları ve onlarla empati kurmaları için iyi bir araç olduğunu göstermiştir.Öğe Masal Anlatımının İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Konuşma Prozodilerine Etkisi(2019) Çetinkaya, Fatih Çetin; Sönmez, MuhammetMasal anlatımının prozodik konuşma becerisine etkisini inceleyen bu çalışma nicel araştırma desenlerinden ön-test, son-test kontrol deney gruplu deneysel desen şeklinde tasarlanmıştır. Çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemiyle belirlenmiştir. Çalışma grubunu Kocaeli ilinde bir devlet okulunda öğrenim gören 42 ilkokul öğrencisi oluşturmaktadır. Veriler öğrencilerin hikâye kartlarından masal oluşturmaları esnasında ses kaydı alınarak toplanmış, sonrasında Konuşma Prozodisi ölçeğiyle puanlanarak SPSS programında analiz edilmiştir. Uygulama sürecinde deney grubu katılımcılarına 3 farklı masal anlatım tekniği kullanılarak toplam 23 masal anlatılmıştır. Sonuç olarak deney grubu öğrencilerinin konuşma becerileri ön-test ve son-testleri arasında yüksek düzeyde anlamlı farklılaşma yaşandığı görülmüştür.Öğe Öğretmen Adaylarının Okuyucu İnançları Ve Okuduğunu Anlama Başarıları Arasındaki İlişkiler(2016) Yıldırım, Kasım; Çetinkaya, Fatih Çetin; Ateş, SeyitBu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının okuyucu inançları ile okuduğunu anlama başarıları arasındaki ilişkileri incelemektir.. Bu amaç doğrultusunda Muğla ilindeki devlet üniversitesinde öğrenim gören toplam 241 sınıf öğretmenliği bölümü öğrencisi ile çalışmalar gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak okuyucu inançları anketi ve okuduğunu anlama başarı testi kullanılmıştır. Elde edilen veriler üzerinde YEM analizleri gerçekleştirilmiş ve araştırma sorusuna uygun çözümlemeler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgular pasif okuyucu inançlarının okuduğunu anlama üzerinde negatif, aktif okuyucu inançlarının ise pozitif yönde etki ettiğini göstermiştir. Elde edilen sonuçlar literatür doğrultusunda tartışılmış ve gerekli önerilerde bulunulmuşturÖğe Resimli çocuk kitapları ile kültürlerarası duyarlılığın geliştirilmesi: Erasmus+ projesinden bir perspektif(Düzce Üniversitesi, 2024) Yıldırım, Kasım; Çetinkaya, Fatih Çetin; Topçam, Abdurrahman Baki; Durmaz, Mücahit; Öksüz, Halil İbrahim; Sezer, Behlül Bilal; Demirkıran, FerhatBu çalışmanın amacı, çokkültürlü çocuk edebiyatı ürünlerinin kullanımıyla sağlanan deneyimsel öğrenme etkinliklerinin öğretmen adaylarının çokkültürlü resimli çocuk kitaplarıyla gerçekleştirilecek etkileşimli okuma etkinliklerine yönelik bilgilerine ve kültürlerarası duyarlılık becerisine yönelik görüşlerine olan etkisini incelemektir. Yürütülen araştırma hem nicel hem nitel araştırmanın uygulandığı karma yöntem olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 2023 yılında Düzce Üniversitesi koordinatörlüğünde yürütülen KA210 kodlu ve ‘Welcome! Intercultural Sensitivity for Integration’ isimli Erasmus+ projesine katılan üç farklı ülkeden 15 öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak çoktan seçmeli bilgi testi kullanılmıştır. Bilgi testinde toplamda 20 adet soru yer almaktadır. Uygulanan bu bilgi testiyle öğretmen adaylarının göç, kültürlerarasılık, resimli çocuk kitapları ve etkileşimli okuma uygulamaları ilgili bilgi düzeylerinin ölçmesi hedeflenmektedir. Öte yandan nitel veriler ise yarı yapılandırılmış görüşme formuyla elde edilmiştir. Nicel verilerin analizinde SPSS, nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz etkili olmuştur. Elde edilen bulgular doğrultusunda farklı ülkelerden araştırmaya katılan öğretmen adaylarıyla uygulanan deneyimsel öğrenme atölyelerinin, katılımcıların etkileşimli okuma ve çokkültürlü resimli çocuk kitaplarına yönelik bilgi düzeylerini geliştirdiği yorumu yapılır.Öğe Salgın Döneminde Deneyimli Sınıf Öğretmenlerinin Türkçe Öğretimi Dersi Bağlamında Sağlamış Oldukları Desteğe Yönelik Öğretmen Adaylarının Görüşleri(2022) Çetinkaya, Fatih Çetin; Sönmez, Muhammet; Yıldırım, Kasım; Sezer, Behlül Bilal; Durmaz, Mücahit; Topçam, Abdurrahman Baki; Öksüz, Halil İbrahimAraştırmada Covid-19 salgın sürecinde sınıf öğretmeni adaylarıyla çevrimiçi olarak yürütülen deneyimli misafir öğretmen destekli Türkçe öğretimi dersleriyle ilgili öğretmen adaylarının görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya iki devlet üniversitesinde öğrenim gören ve Türkçe öğretimi dersini alan 73 sınıf öğretmeni adayı katılmıştır. Araştırmanın uygulama süresi 12 hafta boyunca devam etmiştir. Türkçe öğretimi derslerinde her hafta misafir olarak resmi ya da özel okulda görev yapan bir sınıf öğretmeni deneyimlerini sınıf öğretmeni adayları ile paylaşmıştır. Yapılan dersler ZOOM video konferans platformu aracılığıyla yürütülmüştür. Uygulama sürecinin ardından öğretmen adayları arasında seçilen gönüllü 20 öğretmen adayıyla odak grup görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırmada verilerin analizi sürecinde bilgisayar destekli nitel veri analizi MAXQDA programı kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının görüşleri bağlamında ulaşılan bulgular MAXQDA programından elde edilen sütun grafikleri doğrultusunda sunulmuştur. Araştırmanın ortaya koyduğu bulgulara göre öğretmen adayları teknolojik yönde kendilerini geliştirme fırsatı bulduklarını, alınan derslerin gerçek yaşam pratiklerini yansıttığını, alınan ders içeriklerinin öğretmen olma yeterliliklerine katkı sağladığını, misafir sınıf öğretmenlerinin deneyim paylaşma sürecini motive edici ve bilgilendirici bulduklarını ve deneyimlenen sürecin Türkçe öğretimi becerilerine katkı sağladığını ifade etmiştirler. Uzaktan eğitim sürecinin çeşitli avantaj ve dezavantajlara sahip olmasına rağmen genel manada öğretmen adaylarını mesleğe hazırlama açısından başarılı olduğu görülmektedir. İleride yapılacak araştırmalarda farklı öğretim derslerinde de misafir öğretmenlerle yapılacak araştırma sonuçlarının ve misafir öğretmenlerin de deneyimleriyle ilgili görüşlerine yer verilmesinin bilimsel literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.Öğe Sınıf Öğretmenlerinin Çocuk Edebiyatına Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi(2021) Sönmez, Muhammet; Durmaz, Mücahit; Topçam, Abdurrahman Baki; Çetinkaya, Fatih ÇetinBu araştırma, sınıf öğretmenlerinin çocuk edebiyatına yönelik tutumlarını ortaya koymak için tasarlanmıştır. Araştırma, 268 kadın 132 erkek olmak üzere 400 sınıf öğretmeni ile birlikte yürütülmüştür. Çalışma grubu, salgın sürecinde araştırmanın gerçekleştirilebilmesi adına kolay ulaşılabilir durum örneklemiyle belirlenmiştir. Araştırmanın verileri Karagül (2020) tarafından geliştirilen “Çocuk Edebiyatına Yönelik Tutum Ölçeği” ile toplanmıştır. Ölçek, salgın sürecinde sınıf öğretmenlerine ulaştırabilmek için dijital ortam için yeniden tasarlanmıştır. Mevcut anket formu sosyal medya araçları kullanılarak sınıf öğretmenlerinin yer aldığı gruplarda paylaşılmıştır. Araştırmanın verileri, gönüllü sınıf öğretmenlerinin katılımıyla altı günlük süre içerisinde toplanmıştır. Veriler SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Veri analizi sürecinde Mann Withney U testi ve Kruskal Wallis testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda sınıf öğretmenlerinin çocuk edebiyatına yönelik tutumlarının yüksek olduğu, cinsiyet değişkeninin sınıf öğretmenlerinin çocuk edebiyatına yönelik tutumlarını etkilediği, öğrenim düzeyi ve meslekî kıdeme göre öğretmenlerin çocuk edebiyatına yönelik tutumlarının değişmediği ortaya çıkmıştır.Öğe Testing the KAPS model of reading comprehension in a Turkish elementary school context from low socioeconomic background(MDPI AG, 2020) Yıldırım, Kasım; Çetinkaya, Fatih Çetin; Ateş, Seyit; Kaya, Dudu; Rasinski, TimothyThis correlational study aimed to explore the relations of background knowledge, automaticity (rate), prosody, and strategy use with reading comprehension (KAPS model of reading comprehension) in the written Turkish language context with 207 fourth grade students. Successful comprehension requires readers to make meaning out of what they read. Our KAPS model of reading comprehension hypothesizes relations of background knowledge, fluency components (rate and prosody), and strategy use with reading comprehension components (literal and deep) in the Turkish language and addresses the direct effects of these predictors on the reading comprehension of fourth grade students. The results showed that, whereas fluency and strategy use made statistically significant contributions to reading comprehension, background knowledge did not. Based on the results, the study affirms the importance of automaticity in word recognition, prosody, and comprehension strategies in contributing to reading comprehension in Turkish and, as such, should be given priority for literacy instruction in Turkish. © 2020 by the authors. Licensee MDPI, Basel, Switzerland.Öğe Üstün Yetenekli Öğrencilerin Küresel Salgın Sürecinde Ev Etkinlikleri, Okur Tepkileri ve Anlama Durumlarının İncelenmesi(2021) Yıldırım, Kasım; Sönmez, Muhammet; Çetinkaya, Fatih Çetin; Akyüz, SevcanBu araştırmayla salgın sürecinde ev ortamında, veli-öğrenci etkileşimiyle gerçekleştirilenetkinlikler, öğrenci ve veli etkileşimine dayanarak okunan kitaplara karşı geliştirilen tepkilerve bu kitaplara yönelik öğrencilerin anlama durumları ortaya konmak istenmiştir. Buamaçlar doğrultusunda araştırma 2. ve 3. sınıf seviyelerinde öğrenim gören 16 kız 9 erkektoplam 23 üstün yetenekli öğrenci ve bu öğrencilerin velilerinin katılımıyla yürütülmüştür.Araştırma sürecinde bir kitap serisinden 3 çocuk kitabı ve 2 adet postmodern resimli çocukkitabı kullanılmıştır. Araştırmanın verileri veli-öğrenci etkileşim formu, okur tepki sorularıve metinlere yönelik anlama sorularıyla toplanmıştır. Veli-öğrenci formu ve okur tepkisoruları betimsel analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Anlama puanlarının analizindeFriedman testinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre öğrenci ve velilerinakademik, sosyal ve sportif faaliyetleri birlikte gerçekleştirdikleri, öğrencilerin ve velilerinkitaplara yönelik tepkilerinin okur merkezli tepkiler olduğu görülmüştür. Son olaraköğrencilerin kitap serisinin 3. kitabından alınan anlama puanlarının diğer seri kitaplardananlamlı bir şekilde farklılaştığı ancak resimli çocuk kitaplarından alınan anlama puanlarıarasında anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür.Öğe Uzaktan Eğitim Sürecinde İlk Okuma Yazma Öğretimine İlişkin Öğretmen Görüşleri(2022) Çetinkaya, Fatih Çetin; Elalmış, SerpilYapılan araştırmanın amacı pandemi nedeniyle uzaktan eğitime geçilmesi ve bu süreçte eğitim sistemine yeni dahil olan öğrencilere ilk defa uzaktan eğitim süreci ile okuma-yazma öğretimi yapan öğretmenlerin sürece yönelik görüşlerini ortaya koymaktır. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın araştırma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılında 1. sınıf okutmuş, 4 farklı ilde görev yapan 5 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri odak grup görüşmesi ve form aracılığıyla toplanmıştır. Toplanan veriler betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiş; ilk deneyimler, kullanılan yöntemler ve sürecin yürütülme şekli, kullanılan materyaller, ölçme değerlendirme, karşılaşılan sorunlar, öz değerlendirme süreci ve görüşler olmak üzere 7 başlık altında toplanmıştır. Çalışmanın sonucunda, veli-öğretmen iletişiminin önemli bir yere sahip olduğu, ters-yüz sınıf modelinin başarılı sonuçlar verdiği, özellikle birleştirilmiş sınıflarda teknolojik yetersizliklerin daha fazla olduğu ve genellikle web 2.0 araçlarının kullanıldığı görülmüştür.Öğe Yeni Tip Koronavirüs (SARS-CoV2) Salgınına Bağlı Uzaktan Eğitim Sürecinin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleriyle Değerlendirilmesi(2020) Yıldırım, Kasım; Sönmez, Muhammet; Çetinkaya, Fatih ÇetinBu araştırmanın amacı yeni tip koronavirüs salgını nedeniyle başlayan uzaktan eğitim sürecindeyaşananları, salgının eğitime etkilerini sınıf öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda değerlendirmektir. Buamaç doğrultusunda araştırma betimsel bir durum saptaması niteliğindedir. Araştırmanın çalışma grubunutoplam 215 sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Araştırma etik kurul sürecinde 2020/174 sayılı karar ile DüzceÜniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tarafından uygulamaya uygun bulunmuştur. Katılımcılara Facebook, Instagram ve WhatsApp gibi sosyal medya platformlarından ulaşılmış ve gönüllü olan sınıf öğretmenlerininaraştırmaya katkı sağlaması istenmiştir. Araştırma verileri Google Formlar üzerinden oluşturulan anketformuyla toplanmıştır. Oluşturulan anket formu 5 tanesi demografik özellikleri belirlemeye yönelik toplamda17 sorudan oluşmaktadır. Bu anket formu oluşturulurken uzman görüşlerinden yararlanılmıştır. Oluşturulanelektronik anket formu bağlantı linki Facebook, Instagram ve WhatsApp üzerinden sınıf öğretmenlerinegönderilmiştir. Anket formuna gelen yanıtlar durduğunda araştırmanın veri toplama süreci tamamlanmıştır.Bu süreç toplam 2 hafta sürmüştür. Elde edilen veriler içerik analizii ile çözümlenmiştir. Elde edilen verilerinanaliziyle araştırmanın bulguları oluşturulmuştur. Sınıf öğretmenlerinin görüşleriyle gerçekleştirilençalışmada salgın sürecinde gerçekleştirilen uzaktan eğitimin sosyo-ekonomik durumdan yüksek ölçüdeetkilendiği sonucuna ulaşılmıştır. EBA içeriklerine yönelik görüşler ise öğretmenlerin görev yaptıkları okultürü ve okulun konumuna göre farklılık göstermiştir. Salgın sürecinde çocukların eğitimine en çokannelerinin yardımcı olduğu sonucuna ulaşılırken, öğretmenler salgın sürecine rağmen eğitimin devametmesini uzaktan eğitimin güçlü yönlerinden biri olarak belirtmiştirler. Araştırmanın sonunda EBA ilkokuliçeriklerini zenginleştirmeye ve gelecekte yapılabilecek araştırmalara yönelik önerilere yer verilmiştir.