Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Çetinkaya, Fatih Çetin" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 20 / 24
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Bir Metinlerarasılık Örneği: Kırmızı Başlıklı Kız Varyantları
    (2019) Çetinkaya, Fatih Çetin; Durmaz, Mücahit; Sönmez, Muhammet
    Bu çalışmayla “Kırmızı Başlıklı Kız” masalı ve bu masalın varyantlar üzerine kurgulanarak yayımlanmış olanresimli çocuk kitapları ile sınıf içerisinde etkileşimli okuma yapılması durumunda öğrencilerin metinler arasıanlam kurma becerilerine katkı sağlayıp sağlamadığını ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın modelinitel araştırma desenlerinden durum çalışması olarak belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu Kocaeli’debulunan bir devlet okulu oluşturmaktadır. Örneklemini ise bu okulda öğrenim gören 49 dördüncü sınıf öğrencisioluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi amaçlı örneklem yöntemlerinden olan kolay ulaşılabilir durumörneklemiyle belirlenmiştir. Veriler, ilgili resimli çocuk kitaplarının içeriğinden oluşturulan altı metinler arasısorunun yer aldığı form aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde ise nitel veri analizlerinden olan içerikanalizi kullanılmıştır. Bulgulardan elde edilen sonuçlara göre farklı varyantlar üzerine yayımlanmış olanzenginleştirilmiş metinlerin sınıf içerisinde etkileşimli olarak okunması durumunda öğrencilerin metinler arasıdüşünme ve anlam kurma becerilerini önemli ölçüde ortaya koydukları görülmektedir. Araştırmanın sonbölümünde ise öğretmenlere, yazarlara ve velilere çeşitli önerilerde bulunulmuştur
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    ÇEVİRİ RESİMLİ ÇOCUK KİTAPLARININ KÜLTÜR AKTARIMI AÇISINDAN İNCELENMESİ STİLİ
    (2020) Çetinkaya, Fatih Çetin; Durmaz, Mücahit
    Bu çalışma en çok satışı yapılan ilk 50 çeviri resimli çocuk kitabını “Kültür Ögeleri Tespit Formu”nda yer alan başlıkları/maddeleri göz önüne alarak yerli, yabancı ve evrensel kültüre ilişkin hangi kültürel ögelere değinildiğini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın modeli betimsel nitelikte tasarlanmıştır. Verilerin analizinde doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Bu araştırmada bir kitap satış sitesinde satışı yapılan, okulöncesi ve ilkokul öğrencilerine yönelik çeviri resimli çocuk kitapları dikkate alınmıştır. Bu sitede en çok satışı yapılan ilk 50 çeviri resimli çocuk kitabı temin edilerek incelemeye tabii tutulmuştur. İnceleme sonucunda tespit edilen kültürel ögeler kodlanarak uygun temalar altında sıralanmıştır. Araştırmanın bulguları çevirisi yapılan çocuk kitaplarının, evrensel değerlere nazaran daha çok yabancı kültürlere ilişkin ögeler barındırdığı ve yerel kültürümüze dair ögelere yeteri kadar yer verilmediği göstermektedir. Gelişimleri boyunca nitelik olarak kaliteli/kalitesiz birçok kitap ile karşılaşan ve bu kitaplardaki kahramanların yaşantılarını, inançlarını, düşünce ve davranışlarını model alan çocuklar için resimli çocuk kitaplarının kültür aktarımı ve öğretiminde önemli bir araç olduğu göz önünde bulundurulmalıdır. Kitap seçiminde birçok peritextual unsur yanında, kültür aktarımına da dikkat edilmelidir. Çeviri kitaplar özelinde yabancı kültür ögelerinin baskın olduğu kitaplar yerine en azından evrensel değerleri aktaran kitaplar tercih edilmelidir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    ÇOCUK KİTAPLARINI ÇÖZÜMLEMEYE YÖNELİK BİR UYGULAMA: SAMED BEHRENGİ VE KÜÇÜK KARA BALIK ÖRNEĞİ
    (2019) Ateş, Seyit; Yıldırım, Kasım; Çetinkaya, Fatih Çetin
    Bu araştırmada bir edebî eseri çözümlemeye yönelik örnek biruygulama yapılmıştır. Araştırmada Samed Behrengi’nin Küçük KaraBalık (KKB) isimli eserini çözümlemek amacıyla Wolf’un (2004) önerdiğiçoklu bakış açısından yararlanılmıştır. Bu çerçevede eserin genetik,formal, metinlerarası, dönüşümsel ve sosyo-kültürel açılardan çokboyutlu bir çözümlemesi yapılmıştır. Genetik bakış açısıyla yazarıneseriyle kendi yaşamı ve kişisel (genetik) özellikleri arasında benzerliklerbulunduğunu söylemek mümkündür. Yazar hayallerini, beklentilerini,amaçlarını ve umutlarını LBF’ye de yansıtmıştır. Formal bakış açısıylabakıldığında her bir karakterin gerek fiziksel gerekse psikolojiközellikleri metinde açık ve net bir biçimde ortaya konulduğusöylenebilir. Çocuklar özdeşim kuracakları, benzemeye çalışacakları yada karşısında yer alacakları karakterlerin niteliklerini kolay bir şekildetespit edebilirler. Metinlerarası bakış açısıyla LBF’nin, yazarın diğereserlerinden izler taşıdığını söylemek mümkündür. Dönüşümsel açıdanKüçük Kara Balık, ana karakterin karşı karşıya kaldığı durumlar ve budurumlarda verdiği tepkiler yönünden okuyucunun kendi yaşamıylabağ kurabilmesine olanak sağlayacak nitelikte bir eserdir. Sosyo –Kültürel açıdan eser yazıldığı dönemin sosyal ve siyasal ortamınıanlatmaktadır. Yapılan çözümlemeler ve alanyazındaki ilgili diğeraraştırmalar eser üzerine çok farklı okumalar yapılabileceğinigöstermektedir. Okumaların bu denli çeşitli oluşu ve üretilen anlamlar dikkate alındığında eserin hitap ettiği hedef kitlenin yaş aralığınınorantılı olarak genişlediği görülmektedir. Eğitim ortamları açısındandüşünüldüğünde bu noktada öğretmenin sorması gereken temel soru“Bu deneyimden benim öğrencilerimin öğrenmesini istediğim şeynedir?” sorusudur. KKB gibi eserlerin farklı yönleriyle ele alınıpişlenebilmesi için yetişkin rehberliğinde etkileşimli okumalaryapılmasına ihtiyaç vardır. Bu da ancak edebî eserlerin öncelikleyetişkinler tarafından bilinçli olarak incelenmesi ve bu araştırmadaörneklendirildiği gibi farklı bakış açılarıyla eleştirilmesiyle mümkünolacaktır.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Ders materyallerini okumada format tercihi: Dijital mi kâğıt mı?
    (Yusuf UYAR, 2017) Keskin, Hasan Kağan; Çetinkaya, Fatih Çetin
    Bu çalışmada pedogojik formasyon almakta olan üniversite öğrencilerinin ve öğretmen adaylarının akademik amaçlı okumalarda hangi formatı tercih ettiklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu üniversite eğitimine devam eden veya mezun olan 189 pedagojik formasyon öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada Mizrachi tarafından geliştirilip Serap Kurbanoğlu tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Okurken format tercihiniz: Basılı mı? Elektronik mi ?” isimli ölçek kullanılmış; elde edilen veriler üzerinden betimleyici analizler yapılmıştır. Araştırma sonuçları, öğretmen adaylarının elektronik ortamda okuma yapmayı zor bulduklarını göstermektedir. Okuma stratejileri, elektronik metin ve cihazların iyileştirilmesinin yanında donanımsal iyileştirmelerin de yapılarak Milli Eğitim Bakanlığı’nın hedefleri doğrultusunda öğretmen adaylarının da daha fazla elektronik ortamda okumayı tercih etmeleri sağlanabilir. 
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Developing Reading and Listening Skills of an Inclusion Student: An Action Research
    (2023) Sönmez, Muhammet; Durmaz, Mücahit; Çetinkaya, Fatih Çetin; Topçam, Abdurrahman Baki
    Inclusion students, like all students, need to develop strong reading and listening skills to communicate effectively, understand instructions, and retain information. These skills are also important for their independence and future career success. Improving these skills can help inclusion students to achieve their academic, social, and professional goals. The main purpose of this research is to improve the reading and listening skills of an inclusion student studying at the 2nd grade level. For this purpose, the study was designed and conducted as an action research. First of all, the current level of the student in reading and listening skills was determined. Interactive reading and repeated reading methods were used in the intervention process. The intervention process of the study lasted for 6 weeks. In this process, 14 different children's picture books were read by the student's parents using the interactive reading method. Then, the student was allowed to read children's picture books until he reached the level of free reader. As a result of the research, it was concluded that the student made fewer reading errors than before the intervention process, the rate of word recognition and the reading prosody score increased, and the success of reading comprehension and listening comprehension improved.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Drama Yönteminin Sınıf Öğretmeni Adaylarının Masal Yazma Becerilerine Etkisi
    (2019) Çetinkaya, Fatih Çetin; Topçam, Abdurrahman Baki; Sönmez, Muhammet
    Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının oluşturmacı yazma ve drama ile hikâyeoluşturma yöntemi kullanılarak yazdıkları masalları değerlendirmektir. Araştırma nicel araştırmadesenlerinden tek gruplu yarı deneysel desen olarak tasarlanmıştır. Çalışma grubu amaçlıörnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir örneklem yöntemiyle belirlenmiş, bir devletüniversitesinde öğrenim gören 68 sınıf öğretmeni adayından oluşmaktadır. Uygulama süreci 3aşamada gerçekleştirilmiştir. Her aşamanın başlangıcında ısınma çalışmalarına yer verilip ilkaşamada masalın genel özellikleri ve eğitimdeki kullanım yerlerine değinilmiş, ikinci aşamadafarklı yazarlar tarafından oluşturulmuş masallar örnek olarak incelenmiş, aynı masalın farklı bakışaçılarıyla nasıl ele alındığı hakkında konuşulup katılımcı görüşleri alınarak oturumsonlandırılmıştır. Son aşamada drama çalışmaları ile masal çalışmaları birlikte ele alınmış ve sınıföğretmeni adaylarından özgün masallar yazmaları istenmiştir. Araştırmanın verileri katılımcılarınkendi yazdıkları masallardan oluşmaktadır. Veriler 9 kategoriden oluşan değerlendirme formuyardımıyla analiz edilmiştir. Sonuç olarak sınıf öğretmeni adaylarının masal hakkında teorik olarakbilgi sahibi olsalar da uygulama aşamasında yazdıkları masalların yeterli özgünlüğe ulaşamadığıgörülmüştür.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    The Effect of formative assessment on reading comprehension
    (2022) Sönmez, Muhammet; Çetinkaya, Fatih Çetin
    The aim of this research is to set forth the effects of formative assessment methods on reading comprehension. To this end, reading status of a group of students was assessed with formative assessment methods, while that of another group was evaluated with traditional ones. The research was carried out by using unequalised quasi-experimental design. The experimental and control groups of the research were randomly assigned. The study group consisted of 50 3rd grade students of a primary school in the Dilovası district of Kocaeli city, Türkiye. The data of the study were obtained from the texts within 3rd grade curriculum and from the comprehension questions prepared for these texts. The data were analyzed via SPSS 22 program. Mann-Whitney and Wilcoxon signed rank tests were used during analyses. In the findings of the research, a highly significant difference was observed in favor of the experimental group. As a result of the findings of the research, it was observed that formative assessment methods contributed to reading comprehension success positively.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Effect of Interactive Reading on Storytelling Skills
    (2022) Çetinkaya, Fatih Çetin; Durmaz, Mücahit
    This study aims to examine the effect of interactive reading activities on storytelling skills. A quasi-experimental design with pre-test post-test control group was used in the research. The research was carried out with 49 third-grade students in a public school in Şanlıurfa. The data of the study were obtained by means of a voice recorder during the process of reading aloud a picture book, which has the characteristics of a silent book, by the students in the experimental and control group via storytelling method. The implementation process of the research lasted for 12 weeks and a total of 18 children's picture books were used within the scope of interactive reading studies. According to the results obtained in line with the analysis of the data, there was no significant difference between the experimental and control groups in terms such as the number of words, word diversity and sentence meaning unit in the pre-test narrations structured by the students with the storytelling method, while there was a significant difference in the post-test storytelling scores in favour of the students within the experimental group. In line with the results obtained at the end of the research and the literature, it was concluded that interactive reading studies contributed to the development of expressive language skills in children and increased their vocabulary.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Enhancing Parents' Competencies in Building a Reading Culture through a Family Literacy Program
    (Ali Fuat ARICI, 2024) Sönmez, Muhammet; Özden, Bülent; Çetinkaya, Fatih Çetin
    The aim of this study is to enhance parents' competencies in building a reading culture through the use of a family literacy program. The research was conducted within the framework of an action research design. For the action research process, a 15-week family literacy program was developed based on the Interactive Literacy Activities model. The study group consisted of 19 parents from low socioeconomic backgrounds. The Family Competency Scale in Building a Reading Culture was used as the data collection tool. Data were analyzed using statistical tests determined by normality distributions through the SPSS program. The results of the study indicate that the reading culture-building competencies of parents who participated in the family literacy program improved. Based on these findings, several recommendations have been proposed.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Becerilerinin Üzerinde Konuşma Ve Okuma Prozodisinin Etkisi
    (2017) Çetinkaya, Fatih Çetin; Yıldırım, Kasım; Ateş, Seyit
    Bu araştırmada ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerileri üzerinde konuşma ve okuma prozodilerinin etkileri araştırılmıştır. Araştırma sürecine toplam 97 ilkokul dördüncü sınıf öğrencisi dâhil edilmiştir. Araştırmada öğrencilerin bireysel hikâye anlatımları bağlamında konuşma prozodileri ve yazılı bir metne bağlı olarak sesli okumaları doğrultusunda ise okuma prozodileri değerlendirilmiştir. Analiz sonuçları araştırmada toplanan veriye bağlı olarak okuma ve konuşma prozodisinin okuduğunu anlamanın %39 varyansını açıkladığını göstermiştir. Yine standardize edilmiş regresyon kat sayıları göz önünde bulundurulduğunda okuma prozodisinin konuşma prozodisinden daha fazla okuduğunu anlamanın yordanmasına katkıda bulunduğu görülmüştür. Bu sonuçlar konuşma prozodisinin anlama sürecini kolaylaştıran ve okuma eğitimi sürecinde dikkate alınması gereken bir beceri olduğunu göstermektedir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Improving financial literacy through interactive read-aloud with children's picture books
    (Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2023) Çetinkaya, Fatih Çetin; Yıldırım, Kasım; Öksüz, Halil İbrahim; Sönmez, Muhammet; Tosun, Dudu Kaya; Rasinski, Timothy; Galeza, Abbey
    The current study aimed to explore the effects of interactive read-aloud with children's picture books on third-grade elementary school students' financial literacy attitude and behavior. A pretest-posttest control group quasi-experimental research design was employed. The sample of the current research consisted of 46 third-grade elementary school students. We randomly assigned two preexisting third-grade elementary school classrooms to the treatment and control groups that appeared similar considering the pretest scores of the groups. While interactive read-aloud was used in the treatment group, just reading read-aloud activities occurred in the control group. The implementation process took four weeks. Before and after the implementation, the measurement tool was administered to the students in the groups. A one-way analysis of covariance was used for the posttest scores of the students in the groups. The analysis revealed that there was a statistically significant difference in favor of the treatment group.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Kitap Satış Danışmanları ve Okunabilir Kitap
    (2020) Çetinkaya, Fatih Çetin; Durmaz, Mücahit; Öksüz, Halil İbrahim
    Kitap satış danışmanlarının, okunabilir nitelikteki çocuk kitaplarının seçimlerine ilişkin görüşleriniortaya koymayı amaçlayan bu araştırma betimsel nitel araştırma yaklaşımıyla gerçekleştirilmiştir.Araştırmanın çalışma grubunu Ankara ilindeki farklı kitap satış merkezlerinde çalışan, bir ile 23 yılaralığında kitap satış danışmanlığı yapan toplam 13 satış elemanı oluşturmaktadır ve araştırmadakolay ulaşılabilir örneklem tekniği tercih edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak görüşmetekniği kullanılmaktadır. Görüşme formunda yer alan sorulara kitap satış elemanlarının vermişoldukları cevaplar ses kayıt cihazı ile kaydedilmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin analizindenitel veri analizi tekniklerinden olan betimsel analiz tekniğinden faydalanılmıştır. Araştırma sonucuelde edilen bulgulara göre, resimli çocuk kitabını sesli olarak okuma deneyimine sahip katılımcılarınbirçoğu çocuklarda meydana gelen olumlu etkilerden bahsetmektedir. Araştırmaya katılandanışmanlar genellikle değer öğretimine yönelik resimli çocuk kitaplarının tercih edildiğinibildirmektedir. Resimli çocuk kitaplarını incelemek ve satın almak için genellikle ebeveynlergelmektedir. Bu ebeveynler arasında da çoğunluğu anneler oluşturmaktadır. Ayrıca gelen annelerinçalışan, eğitimli ve yüksek sosyoekonomik düzeyden olduğu yönünde görüşler sıklıkla belirtilmiştir.Kitap satış danışmanları, genellikle kitapların çocuğun yaşına uygunluğu, toplumsal olarak hassasolunan konulara değinmeme, çok satan kitaplar ve fiyat ile ilgili sorularla karşılaştıklarınıbildirmişlerdir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Kültürelarası duyarlılık ve etkileşimli okuma
    (Düzce Üniversitesi, 2024) Çetinkaya, Fatih Çetin; Taşkesen, Abdullah
    Bu araştırmanın amacı, farklı kültürlerden öğretmen adaylarının göç ve kültürlerarası duyarlılık temalı resimli çocuk kitapları ile gerçekleştirilen etkileşimli okumalar aracılığı ile kültürlerarası duyarlılık düzeylerinin geliştirilmesidir. Fenomonolojik bir araştırma deseninin kullanıldığı bu araştırmadaki veriler 2022-2023 eğitim öğretim yılında, Erasmus+ 2022-1-TR01-KA210-YOU-000081735 kodlu Avrupa Birliği Projesi aracılığı ile elde edilmiştir. Çalışma kapsamında sınıf öğretmenliği bölümünde lisans, yüksek lisans veya doktora öğrenimi gören öğretmen adaylarından oluşan 15 katılımcı ile deneyimsel öğrenme doğrultusunda atölyeler gerçekleştirilmiştir. Türkiye'den 4, Yunanistan'dan 6 ve İspanya'dan 5 öğretmen adayının katılımıyla gerçekleştirilen etkileşimli okuma atölyelerinde 5 adet göç ve kültürlerarası duyarlılık temalı resimli çocuk kitabı kullanılmış; çalışma 1 hafta sürmüştür. Uygulama araştırmacı tarafından yürütülmüştür. Verileri toplamak için Wang ve Zhou (2016) tarafından geliştirilen "Kültürlerarası Duyarlılık" ölçeği ve katılımcıların yansıtıcı günlükleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçları göç ve kültürlerarası duyarlılık temalı resimli çocuk kitaplarının etkileşimli okuma yöntemiyle seslendirilmesinin katılımcıların kültürlerarası duyarlılık düzeylerine olumlu yönde katkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Sonuçlar göç ve kültürlerarası duyarlılık temalı resimli çocuk kitaplarıyla gerçekleştirilen etkileşimli okuma atölyelerinin öğretmen adaylarının kendilerinden farklı olanları anlamaları ve onlarla empati kurmaları için iyi bir araç olduğunu göstermiştir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Masal Anlatımının İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Konuşma Prozodilerine Etkisi
    (2019) Çetinkaya, Fatih Çetin; Sönmez, Muhammet
    Masal anlatımının prozodik konuşma becerisine etkisini inceleyen bu çalışma nicel araştırma desenlerinden ön-test, son-test kontrol deney gruplu deneysel desen şeklinde tasarlanmıştır. Çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemiyle belirlenmiştir. Çalışma grubunu Kocaeli ilinde bir devlet okulunda öğrenim gören 42 ilkokul öğrencisi oluşturmaktadır. Veriler öğrencilerin hikâye kartlarından masal oluşturmaları esnasında ses kaydı alınarak toplanmış, sonrasında Konuşma Prozodisi ölçeğiyle puanlanarak SPSS programında analiz edilmiştir. Uygulama sürecinde deney grubu katılımcılarına 3 farklı masal anlatım tekniği kullanılarak toplam 23 masal anlatılmıştır. Sonuç olarak deney grubu öğrencilerinin konuşma becerileri ön-test ve son-testleri arasında yüksek düzeyde anlamlı farklılaşma yaşandığı görülmüştür.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Öğretmen Adaylarının Okuyucu İnançları Ve Okuduğunu Anlama Başarıları Arasındaki İlişkiler
    (2016) Yıldırım, Kasım; Çetinkaya, Fatih Çetin; Ateş, Seyit
    Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının okuyucu inançları ile okuduğunu anlama başarıları arasındaki ilişkileri incelemektir.. Bu amaç doğrultusunda Muğla ilindeki devlet üniversitesinde öğrenim gören toplam 241 sınıf öğretmenliği bölümü öğrencisi ile çalışmalar gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak okuyucu inançları anketi ve okuduğunu anlama başarı testi kullanılmıştır. Elde edilen veriler üzerinde YEM analizleri gerçekleştirilmiş ve araştırma sorusuna uygun çözümlemeler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgular pasif okuyucu inançlarının okuduğunu anlama üzerinde negatif, aktif okuyucu inançlarının ise pozitif yönde etki ettiğini göstermiştir. Elde edilen sonuçlar literatür doğrultusunda tartışılmış ve gerekli önerilerde bulunulmuştur
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Okuma Çemberi Yönteminin İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Motivasyonlarına Etkisi
    (Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, 2024) Topçam, Abdurrahman Baki; Çetinkaya, Fatih Çetin
    Bu araştırmada okuma çemberinin ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okuma motivasyonlarına olan etkisi ele alınmıştır. Mevcut araştırmada nitel araştırma desenlerinden eylem araştırması kullanılmıştır. Araştırma, 2019-2020 eğitim öğretim yılında Şanlıurfa ilindeki Eyyübiye ilçesinin bir devlet ilkokulunda gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu dördüncü sınıfa devam eden 5 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma süreci toplamda 12 haftada tamamlanırken bu süre zarfında öğrencilerle 6 okuma çemberi oturumu yapılmıştır. Okuma çemberi oturumlarının tamamı video kaydına alınmıştır. Ayrıca okuma çemberi oturumlarında araştırmacı tarafından çeşitli gözlem notları da tutulmuştur. Araştırmanın nicel verileri Okuma Motivasyonu Ölçeği’nden, nitel verileri yarı yapılandırılmış görüşmelerden, video kayıtlarından ve araştırmacının gözlem notlarından oluşturulmuştur. Araştırma kapsamında yapılan yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilen verilerin çözümlenmesi ve sunulmasında betimsel analiz yönteminden faydalanılmıştır. Nicel veri elde etmek amacıyla kullanılan Okuma Motivasyonu Ölçeği’ne verilen cevaplar, Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi aracılığıyla analiz edilerek anlamlılık değeri p .043<.05 olarak bulunmuştur. Araştırmacı notları ve okuma çemberi oturumlarının video kayıtlarına bakıldığında ise yöntemin, katılımcıların okuma motivasyonlarına olumlu etkileri olduğu tespit edilmiştir. Hem görüşme formuna hem de araştırmacı gözlem notlarına bakıldığında katılımcıların rolleri içselleştirdiği ve kendileri ile okudukları kitaplar arasında bir bağ kurmaya başladıkları görülebilir. Ayrıca katılımcılar, yöntemini oldukça işlevsel, eğlenceli ve faydalı bulduklarını ve bu sayede okumaya olan ilgilerinin arttığını da dile getirmişlerdir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Resimli çocuk kitapları ile kültürlerarası duyarlılığın geliştirilmesi: Erasmus+ projesinden bir perspektif
    (Düzce Üniversitesi, 2024) Yıldırım, Kasım; Çetinkaya, Fatih Çetin; Topçam, Abdurrahman Baki; Durmaz, Mücahit; Öksüz, Halil İbrahim; Sezer, Behlül Bilal; Demirkıran, Ferhat
    Bu çalışmanın amacı, çokkültürlü çocuk edebiyatı ürünlerinin kullanımıyla sağlanan deneyimsel öğrenme etkinliklerinin öğretmen adaylarının çokkültürlü resimli çocuk kitaplarıyla gerçekleştirilecek etkileşimli okuma etkinliklerine yönelik bilgilerine ve kültürlerarası duyarlılık becerisine yönelik görüşlerine olan etkisini incelemektir. Yürütülen araştırma hem nicel hem nitel araştırmanın uygulandığı karma yöntem olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 2023 yılında Düzce Üniversitesi koordinatörlüğünde yürütülen KA210 kodlu ve ‘Welcome! Intercultural Sensitivity for Integration’ isimli Erasmus+ projesine katılan üç farklı ülkeden 15 öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak çoktan seçmeli bilgi testi kullanılmıştır. Bilgi testinde toplamda 20 adet soru yer almaktadır. Uygulanan bu bilgi testiyle öğretmen adaylarının göç, kültürlerarasılık, resimli çocuk kitapları ve etkileşimli okuma uygulamaları ilgili bilgi düzeylerinin ölçmesi hedeflenmektedir. Öte yandan nitel veriler ise yarı yapılandırılmış görüşme formuyla elde edilmiştir. Nicel verilerin analizinde SPSS, nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz etkili olmuştur. Elde edilen bulgular doğrultusunda farklı ülkelerden araştırmaya katılan öğretmen adaylarıyla uygulanan deneyimsel öğrenme atölyelerinin, katılımcıların etkileşimli okuma ve çokkültürlü resimli çocuk kitaplarına yönelik bilgi düzeylerini geliştirdiği yorumu yapılır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Salgın Döneminde Deneyimli Sınıf Öğretmenlerinin Türkçe Öğretimi Dersi Bağlamında Sağlamış Oldukları Desteğe Yönelik Öğretmen Adaylarının Görüşleri
    (2022) Çetinkaya, Fatih Çetin; Sönmez, Muhammet; Yıldırım, Kasım; Sezer, Behlül Bilal; Durmaz, Mücahit; Topçam, Abdurrahman Baki; Öksüz, Halil İbrahim
    Araştırmada Covid-19 salgın sürecinde sınıf öğretmeni adaylarıyla çevrimiçi olarak yürütülen deneyimli misafir öğretmen destekli Türkçe öğretimi dersleriyle ilgili öğretmen adaylarının görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya iki devlet üniversitesinde öğrenim gören ve Türkçe öğretimi dersini alan 73 sınıf öğretmeni adayı katılmıştır. Araştırmanın uygulama süresi 12 hafta boyunca devam etmiştir. Türkçe öğretimi derslerinde her hafta misafir olarak resmi ya da özel okulda görev yapan bir sınıf öğretmeni deneyimlerini sınıf öğretmeni adayları ile paylaşmıştır. Yapılan dersler ZOOM video konferans platformu aracılığıyla yürütülmüştür. Uygulama sürecinin ardından öğretmen adayları arasında seçilen gönüllü 20 öğretmen adayıyla odak grup görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırmada verilerin analizi sürecinde bilgisayar destekli nitel veri analizi MAXQDA programı kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının görüşleri bağlamında ulaşılan bulgular MAXQDA programından elde edilen sütun grafikleri doğrultusunda sunulmuştur. Araştırmanın ortaya koyduğu bulgulara göre öğretmen adayları teknolojik yönde kendilerini geliştirme fırsatı bulduklarını, alınan derslerin gerçek yaşam pratiklerini yansıttığını, alınan ders içeriklerinin öğretmen olma yeterliliklerine katkı sağladığını, misafir sınıf öğretmenlerinin deneyim paylaşma sürecini motive edici ve bilgilendirici bulduklarını ve deneyimlenen sürecin Türkçe öğretimi becerilerine katkı sağladığını ifade etmiştirler. Uzaktan eğitim sürecinin çeşitli avantaj ve dezavantajlara sahip olmasına rağmen genel manada öğretmen adaylarını mesleğe hazırlama açısından başarılı olduğu görülmektedir. İleride yapılacak araştırmalarda farklı öğretim derslerinde de misafir öğretmenlerle yapılacak araştırma sonuçlarının ve misafir öğretmenlerin de deneyimleriyle ilgili görüşlerine yer verilmesinin bilimsel literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Sosyal medya platformlarında en fazla önerilen 15 resimli çocuk kitabının Hayat Bilgisi Programı’nda yer alan değerler bakımından incelenmesi
    (Yusuf UYAR, 2018) Öksüz, Halil İbrahim; Keskin, Hasan Kağan; Çetinkaya, Fatih Çetin
    Bu çalışma sosyal medya platformlarında en çok tavsiye edilen 15 resimli çocuk kitabının hayat bilgisi programında yer alan değerlerin hangilerine, ne sıklıkla yer verildiğini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın modeli betimsel modeldir. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, sosyal medya platformu olan Instagram ve twitter’da resimli çocuk kitabı tavsiyesinde bulunan hesaplardaki kitaplar oluşturmaktadır. Örneklemini ise bu hesaplarda en çok tavsiye edilen 15 resimli çocuk kitabı oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında Instagram ve Twitter’da 1500 ve üzeri takipçisi olan hesaplar taramaya tabii tutulmuştur. En fazla önerilen 15 kitap temin edilmiş ve bu kitaplarda yer verilen değerler içerik analizi yöntemi ile kodlanarak kategorilere ayrılmıştır. Bu değer kategorileri; adalet, aile birliğine önem verme, bağımsızlık, bilimsellik, çalışkanlık, dayanışma, doğal çevreye duyarlılık, dostluk, dürüstlük, estetik, güven, hoşgörü, kültürel mirasa duyarlılık, merhamet, misafirperverlik, özgüven, paylaşma, sabır, saygı, sevgi, sorumluluk, vatanseverlik, vefalı olma, vicdanlı olma ve yardımseverliktir. Kitaplarda 1130 cümle yer almakta ve bu cümlelerin 514’ü değer ifadelerine yer vermektedir. Kitaplardaki toplam cümle sayısı %45,48 oranında değer ifade etmektedir. Araştırma sonuçlarına göre, kitaplarda yer alan cümlelerin %20,23’ü paylaşma değerini, %17,50’si sevgi değerini, %9,72’si estetik değerini, %6,61’i yardımseverlik değerini ve %6,22’si hoşgörü değerini ifade ederken, %0,19’u adalet değerini, %0,19’u misafirperverlik değerini, %0,38’i bağımsızlık değerini ve %0,58’i vefalı olma değerini ifade etmektedir. Resimli çocuk kitaplarında %45,48 oranında değer ifadesi bulunması; resimli çocuk kitaplarının kişisel ve sosyal gelişimin yanı sıra değerler eğitimi için de çok önemli bir araç olduğunu gözler önüne sermektedir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Sınıf Öğretmenlerinin Çocuk Edebiyatına Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi
    (2021) Sönmez, Muhammet; Durmaz, Mücahit; Topçam, Abdurrahman Baki; Çetinkaya, Fatih Çetin
    Bu araştırma, sınıf öğretmenlerinin çocuk edebiyatına yönelik tutumlarını ortaya koymak için tasarlanmıştır. Araştırma, 268 kadın 132 erkek olmak üzere 400 sınıf öğretmeni ile birlikte yürütülmüştür. Çalışma grubu, salgın sürecinde araştırmanın gerçekleştirilebilmesi adına kolay ulaşılabilir durum örneklemiyle belirlenmiştir. Araştırmanın verileri Karagül (2020) tarafından geliştirilen “Çocuk Edebiyatına Yönelik Tutum Ölçeği” ile toplanmıştır. Ölçek, salgın sürecinde sınıf öğretmenlerine ulaştırabilmek için dijital ortam için yeniden tasarlanmıştır. Mevcut anket formu sosyal medya araçları kullanılarak sınıf öğretmenlerinin yer aldığı gruplarda paylaşılmıştır. Araştırmanın verileri, gönüllü sınıf öğretmenlerinin katılımıyla altı günlük süre içerisinde toplanmıştır. Veriler SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Veri analizi sürecinde Mann Withney U testi ve Kruskal Wallis testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda sınıf öğretmenlerinin çocuk edebiyatına yönelik tutumlarının yüksek olduğu, cinsiyet değişkeninin sınıf öğretmenlerinin çocuk edebiyatına yönelik tutumlarını etkilediği, öğrenim düzeyi ve meslekî kıdeme göre öğretmenlerin çocuk edebiyatına yönelik tutumlarının değişmediği ortaya çıkmıştır.
  • «
  • 1 (current)
  • 2
  • »

| Düzce Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Düzce Üniversitesi, Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Düzce, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim