Makale Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 10 / 10
  • Öğe
    Use of plural in spoken English in an EFL context
    (Hacettepe Univ, Elt Dept, 2017) Şen, Yusuf; Kuleli, Mesut
    The aim of this study is to determine students' use of plural in speaking in an EFL context. To this end, 48 students' speaking exams, which were recorded during the oral exams in 2014-2015 academic year, were transcribed by the researchers and the students' use of plural was analyzed. It is important to note that not all the input was obtained from only one exam, but rather a progressive use of plural in English was analyzed with the data obtained from three different exams. As a result of the analysis, it was found that while students can use the plural appropriately with high-frequency words, they were found to use the singular form of an item in contexts where the plural form would be more appropriate. Considering the issue from a progressive perspective, it was found that this tendency did not persist in the long-run. While students from the ELT department were found to use plural appropriately, early level students were found to use plural "s" inappropriately. It was concluded that students' L1 (Turkish) and overgeneralization of rules in L2 might interfere with their use of plural in the early level, but the effect of L1 diminishes in the upper levels. (C) 2017 EJAL & the Authors. Published by Eurasian Journal of Applied Linguistics (EJAL).
  • Öğe
    THE EFFECT OF HIGHER EDUCATION ON SOCIAL CHANGE
    (Hacettepe Univ, 2008) Kuyumcu, Aslihan; Erdoğan, Tolga
    Social change is the change which takes place in the structure, main institutions, the balance between the components or the organisation method of the society. The relationship between education and social change has been discussed for years. According to some philosophers education causes social change and whereas according to the others education is shaped as a result of social change. The most significant functions of education in a society are to socialise individuals, to enable. the continuity of the society and to raise generations that would try to establish social change. Especially the effect of universities which are the institutions directing research processes can not be ignored. In recent years, many countries have reformed their higher education systems. Especially the reforms which take place in the higher education systems of developing countries are; establishing new institutions, changing financial and administrative structures, forming evaluation and accreditation mechanisms, program reforms and technological innovations. The aim of this study is to investigate the effect of higher education on social change. In this context, fundamental concepts in education, social change and higher education, developments and problems within the framework of social reality have been investigated and some suggestions have been made with an analytical approach.
  • Öğe
    Antony And Cleopatra Oyununun Göstergebilimsel Çözümlemesi ve Çeviri Göstergebilimi Bakış Açısıyla Türkçe Çevirilerinin Değerlendirilmesi 1, 2
    (2016) Öztürk, Sündüz Kasar; Kuleli, Mesut
    Bu çalışmanın amacı Shakespeare'in (1950) Antony and Cleopatra oyununu göstergebilimsel açıdan çözümleme ve oyunun Türkçe çevirilerini çeviri göstergebilimi bakış açısıyla değerlendirmektir. Bu amaca yönelik olarak, Shakespeare'in (1950) oyununun özgün metni göstergebilimsel çözümlemede yükümsüz özneleri saptamak için; bu oyunun Adıvar & Urgan (1949), Eyüboğlu (1967) ve Bozkurt (2002) tarafından yapılan çevirileri ise çeviri değerlendirmesinde veri toplama araçları olarak belirlenmiştir. Özgün metinden elde edilen verilerin göstergebilimsel çözümlemesinde Coquet'nin (1997, 2007) öne sürdüğü ve Öztürk Kasar (2009, 2012) tarafından çeviri değerlendirmesinde kullanılmak için benimsenen özne odaklı göstergebilim kuramı temel alınmıştır. Çeviri değerlendirmesi için elde edilen veriler Öztürk Kasar'ın (Öztürk Kasar & Tuna, 2015) Çeviride Anlam Bozucu Eğilimler sınıflandırması temel alınarak çözümlenmiştir. Bulgular, özgün metinde çok sayıda söylemin yükümsüz özne konumundaki söyleyenler tarafından üretildiğini ve bu yükümsüz öznelerin çoğunlukla temel bileşen ve içkin bileşenin etkisi altında söylemlerini ürettiklerini göstermektedir.Ayrıca oyunun çevirilerinde yükümsüz özne saptanan 13 söylemde anlam bozucu eğilim bulunmuştur. Öztürk Kasar'ın (Öztürk Kasar & Tuna, 2015) sınıflandırmasına göre bu 13 söylemin beşinde anlamın bozulması, üçünde anlamın kaydırılması, ikisinde anlamın aşırı yorumlanması, diğer ikisinde anlamın çarpıtılması ve birinde anlamın eksik yorumlanması eğilimleri saptanmıştır. Bu bulgular göstermektedir ki edebi bir eseri çevirmeden önce göstergebilim çözümlemesi yapmak eserin çevirisi esnasında çevirmen için çok yardımcı olmaktadır, göstergebilim çözümlemesi olmaksızın yapılan çevirilerde anlam bozucu eğilimler bulunabilir.
  • Öğe
    Analysıs Of Subjectıvıty In Lıterary Translatıon From Semıotıcs Of Translatıon Poınt Of Vıew: Analysıs Of Subjectıvıty In The Play “Corıolanus” And Translatıon Evaluatıon
    (2017) Kuleli, Mesut
    Bu çalışmanın amacı Shakespeare'in Coriolanus oyununu çeviri göstergebilimi bakış açısıyla incelemek ve Türkçe çevirilerini değerlendirmektir. Bu amaca yönelik olarak, ilk defa 1623'te basılan ve Penguin Books tarafından 1955 yılında tekrar basılan Coriolanus oyunu veri toplama aracı olarak seçilmiştir. Oyunun göstergebilimsel çözümlemesinde Jean-Claude Coquet'nin (2007) Söyleyenler Kuramı temel alınmış ve Coquet'nin (2007) yükümsüz özne olarak isimlendirdiği söyleyen türüne ait örnekler bulunmuştur. Yükümsüz öznelerin sınıflandırılmasında, Coquet ve Öztürk Kasar'ın (2003) yükümsüz özneler tiplojisinin yanı sıra Öztürk Kasar'ın (2009a) çeviri değerlendirmesine uyguladığı sınıflandırma kullanılmıştır. Oyundaki yükümsüz öznelerin bulunduğu söylemlerde, Coquet'nin kavramlaştırdığı (Öztürk Kasar, 2012 içinde) söyleyenin bileşenleri kuramı kullanılmıştır. Bu oyunun Halide Edib Adıvar ve Vahit Turhan tarafından 1945 yılında yapılan ve Bülent Bozkurt tarafından 1994 yapılan iki Türkçe çevirisi çeviri değerlendirmesi amacıyla seçilmiştir. Öztürk Kasar tarafından geliştirilen (Öztürk Kasar ve Tuna, 2015 içinde) Çeviride Anlam Bozucu Eğilimler Dizgeselliği, çeviri değerlendirmesinde veri toplama yöntemi olarak kullanılmıştır. Çeviri değerlendirmesi sonucunda, çeviri eserlerde öznelik yetisi bazı söylemlerde korunuyorken, bazı söylemlerde çevirmenlerin anlam bozucu eğilimlere maruz kaldığı bulunmuştur. Göstergebilimin çeviri edimine yaptığı katkılarla anlam bozucu eğilimleri en aza indirgemesi bakımından göstergebilim ve çeviri ediminin birbirini tamamlar nitelikte olduğu sonucuna varılmıştır.
  • Öğe
    L1 use ın englısh as a foreıgn language classrooms ın TURKEY
    (2010) Şen, Yusuf
    Yabancı dil sınıflarında ana dilin kullanılması tartısmasının, yabancı dil sınıflarında yabancı dil yapılarının vurgulanması çalısmalarının yaygınlasmasının hemen akabinde ortaya çıkması bir tesadüf degildir. Yabancı dil sınıflarında anadilin kullanılması ve yabancı dil yapılarının vurgulanması konuları ayrı ayrı tartısılmaktadır. Ancak yabancı dil sınıflarında anadil kullanımını inceleyen çalısmalar, anadil kullanımının islevlerinden birinin yabancı dil yapılarını açıklamak oldugunu göstermektedir. Bu çalısma anadilin yabancı dil sınıflarında tam olarak yabancı dil yapılarını vurgulamak için nasıl kullanıldıgını tanımlamayı amaçlamaktadır. Üç yabancı dil ögretmeni ile yapılan röpörtaj ve sınıf içi gözlemler göstermektedir ki yabancı dil sınıflarında anadil kullanımının ana amacı, ögrencilerin anlamalarından temin etmek amacıyla yabancı dil yapılarını açıklamaktadır. Yapıları açıklama amaçlı olarak ögretmenler anadili son bir adım olarak yapıları açık olarak anlatmak için kullanmaktadırlar. Üç ögretmenden ikisine göre anadilde açıklama, ögrencilere 4ngilizce olarak ögrendikleri konularla ilgili de bir güven saglama amacı tasıyabilmektedir. Son olarak, röportaj ve sınıf gözlemlerinde ortaya çıkmaktadır ki, anadilin yabancı dil sınıflarında kullanımı ögretmenlerin yabancı dil yapılarının sınıflarda vurgulanmasının faydasına inanıp inanmamaları ile ilgilidir.
  • Öğe
    Main ideas: An investigation into student writing
    (2018) Kaghado, Cetenay
    Written final exams of many ESL or EFL students attending college or university are often writtenand memorized before the actual test in some manner. Often, the students will usually have somesort of idea of what they will be tested on in the final exam. As such, they are under pressure toperform and not only that, but to obtain a certain percentage on their final exam. From my personalobservations, these students usually memorize their answers beforehand and simply rewrite themduring their final exams. The students may or may not have adequately prepared for their final examsand may at times forget the material that they tried to memorize. This paper addresses the issue ofwhether or not students are able to independently compose a solid main idea in the writing process(n39). Furthermore, additional observations will be made. For instance, can these students connectideas and arguments based off of their main idea? This paper aims to contribute an analyticalapproach for instructors at Duzce University so that they may assist students with their compositionwriting skills in the future.
  • Öğe
    Yükseköğretimin Toplumsal Değişmeye Etkisi
    (2008) Kuyumcu, Aslıhan; Erdoğan, Tolga
    Toplumsal değişme, toplumun yapısındaki, temel kurumlarındaki, toplumun parçaları arasındaki dengede ya da örgütlenme şeklinde meydana gelen değişmedir. Eğitim ve toplumsal değişme arasındaki ilişki uzun yıllardır tartışılmaktadır. Bazı düşünürlere göre eğitim toplumsal değişmeye neden olmakta, bazılarına göre ise, toplumsal değişmenin sonucu olarak şekillenmektedir. Eğitimin toplumdaki en önemli işlevleri; bireyi toplumsallaştırmak, toplumun sürekliliğini sağlamak ve toplumsal değişmeyi sağlamaya çalışan kuşaklar yetiştirmektir. Özellikle araştırma işlemlerini yöneten kuruluşlar olan üniversitelerin bu işlevlerdeki etkisi yadsınamaz. Son yıllarda birçok ülke yükseköğretim sistemleri içinde reformlar yapmışlardır. Özellikle gelişmekte olan ülkelerin yükseköğretim kurumlarında ortaya çıkan bu reformlar; yeni kuruluşların ortaya çıkması, finans ve yönetim yapılarının değiştirilmesi, değerlendirme ve akreditasyon mekanizmalarının oluşturulması, program reformları ve teknolojik yenilikler şeklinde kendini göstermiştir. Bu araştırmanın amacı, yükseköğretimin toplumsal değişmedeki etkisini incelemektir. Bu kapsamda araştırmada, eğitim, toplumsal değişme ve yükseköğretimdeki temel kavramlar, gelişme ve sorunlar sosyal gerçeklik bağlamında incelenmiş ve analitik bir yaklaşımla bazı öneriler getirilmiştir.
  • Öğe
    A case study: Exploring the use of 3rd person singular –s in English in written register
    (2018) Hamamcı, Zekeriya; Hamamcı, Ezgi
    The acquisition of the 3rd person singular -s in English is considered as an introductory concept forsecond/foreign language learners because it is one of the basic grammatical rules instructed byteachers to L2 learners of English. Therefore, it has been analyzed through different perspectives andtheoretical frameworks in order to find a proper interpretation to understand why it is one of themost challenging grammatical rules to be acquired by English L1 and L2 learners. The study aims toanalyze the use of third person singular present tense –s by the students who are undergraduateTurkish speakers learning English as a foreign language at a state university in Blacksea region ofTurkey. The study gathered data from 39 students’ writing exams in 2017-2018 academic year. Thewritings were transcribed by the researchers and the students’ uses of 3sg –s were analyzed. Theresults comprised 40 grammatically/correctly inflected items, 43 omission item (OI) and 13wrongly/incorrectly inflected items (WI). Compatible with the results in relevant literature, thefindings of the study suggest that students learning English seem to have difficulty mastering the useof the 3sg –s. The findings of this study have both pedagogical implications for EFL classroompractices and for foreign language teachers and researchers.
  • Öğe
    The Relationship between EFL learners’ writing strategy use and their writing scores
    (2018) Çetinkaya, Gökhan; Bilgan, Gülay
    The aim of the study is to investigate the relationship between EFL learners’ writing performance andtheir use of writing strategies in the context of voluntary-based English Preparatory School. To dothis, Writing Strategy Inventory developed by Özbay (2008), semi-structured interviews andstudents’ writing grades of their 3rd midterm exam were used. Writing Strategy Inventory wasdelivered to 166 students; however, only 152 students took the midterm exam. Following thequantitative data collection procedure, semi-structured interviews were carried out with 15 studentschosen via extreme case sampling method based on the students’ scores on the Writing StrategyInventory. The results show that there is a significant but a low correlation between students’ writingstrategy use and their midterm results. However, during the interviews, students state that they can’tuse the writing strategies during the exams because of limited time for the writing part or just becausethe strategies such as searching the topic on the internet and looking up dictionaries they generallyuse are not appropriate for the exams. Furthermore, the use of writing strategies does not differaccording to gender; on the other hand, students with higher self-proficiency level use more writingstrategies.
  • Öğe
    The role of grammar courses in students’ writing products: a case study in Düzce University
    (2018) Uğurlu, Zeynep Övdür; Ünver, Özge
    In Turkey, English is taught in all state schools beginning in the second grade of the primary schoolsand continuing in the higher education. This huge amount of time period spent on language teachingis expected to be seen in students’ proficiency levels and in the way they can use English. The productsin which they can reflect their levels of English perceptibly are their compositions, which can also beused as learning tools for learners (Raimes, 1983). While writing, learners do not only transfer theideas in their minds, they also try to gain accuracy by using their vocabulary and grammar knowledge.While teaching English, following a skill-based approach in language programs has been a commonpractice for a long time. Those programs may sometimes include the teaching of vocabulary andgrammar as separate courses. In the university where this research study was conducted, Englishpreparatory year is optional, and there are ten-hour-a-week reading-writing, ten-hour-a-weeklistening-speaking and four-hour-a-week grammar courses in an academic year. In this skill-basedprogram, grammar is thought to be an essential element to help students improve their productiveskills in a more accurate manner. Therefore, the main purpose of this study is to reveal what kind ofa role grammar courses have on the students’ writings. As this study was designed as a case study,one class was chosen to be studied on, and their writing portfolios were gathered and each assignmentfrom the beginning until the end of the 2017/2018 academic year was analyzed. The data werecollected by analyzing the grammar components of students’ writings and a comparison was made inorder to see whether there was a match between the order of grammar topics covered and the use ofthem in the writing products.