Yazar "Bayat, Murat" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 12 / 12
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Aile Hekimliği Uygulamasının Hekimlerin Sunmuş Olduğu Hizmetlerin Kalitesine Etkisi: Düzce Örneği(2014) Yalman, Fuat; Bayat, Murat; Çatı, KahramanBu araştırmanın amacı, aile hekimliği uygulamasının, hekimlerin sunmuş olduğu sağlık hizmetlerinin kalitesi üzerindeki etkisini incelemektir. Bu amaçla, araştırmada aile hekimlerinden sağlık hizmeti alan tüketicilerin (hastaların) aile hekimliği uygulamasına ve aile hekimlerinin sunmuş olduğu hizmetlerin kalitesine ilişkin algılarına odaklanılmıştır. Araştırma evrenini aile hekimliği sisteminin uygulanmasında pilot il olarak belirlenen Düzce ilinde yaşayan ve aile hekimlerinden hizmet alan bireyler oluşturmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Yapılan araştırmada 450 anket formu araştırmaya dâhil edilmiştir. Araştırma verileri SPSS 18 paket programında analiz edilmiştir. Analiz sonucunda, katılımcıların aile hekimliği uygulamasına ilişkin algılarının, katılımcıların aile hekiminden almış oldukları hizmetlerin kalitesine ilişkin algıları üzerinde pozitif etkiye sahip olduğu saptanmıştır. Bununla birlikte, katılımcıların sosyo-demografik özelliklerine göre aile hekimliği uygulamasına ilişkin algıları arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Son olarak katılımcıların sosyo-demografik özelliklerine göre aile hekimlerinin sunmuş olduğu hizmetlerin kalitesine ilişkin algıları arasında anlamlı farklılıklar bulunmuşturÖğe Bireylerin Gönüllü Sade Yaşam Tarzları ve Yaşam Doyumlarının, Geleneksellik Değeri Açısından Değerlendirilmesi: Düzce Üniversitesi Örneği(2018) Bayat, Murat; Sezer, AbdulazizBu çalışmanın amacı, bireylerin gönüllü sade yaşam tarzları ve yaşam doyumlarının, geleneksellik değeriaçısından değerlendirilmesine yöneliktir. Bu amaçla ahlaki değerler ölçeği içinde yer alan geleneksellikdeğeri ölçeği ile yaşam doyumu ölçeği ve gönüllü sade yaşam tarzı ölçeği kullanılarak Düzce Üniversitesinde,çoğunluğu akademik ve idari personelden oluşmakla birlikte öğrencilerin de dâhil edildiği 203 kişi ile basittesadüfi örnekleme yöntemiyle anket yapılarak birincil veriler toplanmıştır. Toplanan verilerin analiziSPSS 23.0 paket programıyla sağlanmıştır. Araştırmada öncelikle geleneksellik değeri değişkeni için içselgeleneksellik değeri faktörü ve dışsal geleneksellik değeri faktörü; yaşam doyumu değişkeni için yaşamdoyumu faktörü; gönüllü sade yaşam tarzı değişkeni için ise planlı alışveriş, kendine yeterlilik ve maddiolmayan hayat faktörleri belirlenmiştir. Ardından geleneksellik değerinin alt boyutları ile gönüllü sadeyaşam tarzının alt boyutları ve yaşam doyumu arasındaki ilişkinin varlığı, yapılan korelasyon analizi ilesaptanmaya çalışılmıştır. Söz konusu analizler sonucunda bireylerin içsel ve dışsal geleneksellik değeri ilegönüllü sade yaşam tarzlarının alt boyutları olan planlı alışveriş, kendine yeterlilik ve maddi olmayan hayatarasında ilişki olduğu anlaşılmıştır. Ayrıca bireylerin yaşam doyumu ile içsel geleneksellik değeri ve kendineyeterlilik düzeyleri arasında manidar bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir.Öğe ÇEVRİMİÇİ DÜNYADA YÜKSELEN BİR TREND: DİSPLAY (GÖRÜNTÜLÜ) REKLAMLAR(2022) Kaya, Ramazan; Bayat, MuratBilgi teknolojisinde yaşanan gelişmeler tüketicilerin bilgi kaynaklarının ve işletmelerin iş yapma biçimlerinin hızlı bir şekilde dönüşmesine neden olmuştur. İnternet ve teknolojik araç kullanımının yaygınlaşması işletmeleri dijital pazarlama kanallarını kullanarak tüketicilere ulaşmaya yönlendirmiştir. Dijital pazarlamada yükselen bir trend olarak görüntülü reklamlar düşük maliyetler, reklamların etkisini ölçme, geliştirilmiş marka bilinirliği ve artan satışlar aracılığıyla işletmelere önemli fırsatlar sunmaktadır. Ayrıca, dijital reklamcılık alanında yetersiz internet erişimi, güvenlik ve kötü niyetli kullanıcılardan kaynaklı birtakım zorluklar bulunmaktadır. Çalışmayla, hızla büyüyen dijital reklam türlerinden biri olan görüntülü reklamcılık literatürü hakkında ayrıntılı bilgiler (türleri, ekosistemi, avantajları ve dezavantajları) sunulması amaçlanmaktadır. Konu ile ilgili Türkçe literatürde henüz kapsamlı bir çalışmanın olmaması çalışmayı önemli kılmaktadır. Bu bağlamda, çalışmanın özgün bir nitelik taşıması sebebiyle literatüre katkı sağlanması ve yeni çalışmalara ilham kaynağı olması açısından önem arz ettiği düşünülmektedir. Son olarak, çalışmada yeni araştırma alanları için öneriler sunulmuştur.Öğe CONSUMER ATTITUDE TOWARDS ORGANIC FOOD: DETERMINANTS OF HEALTHY BEHAVIOUR(Sumy State Univ, Dept Marketing & Mia, 2021) Baydas, Abdulvahap; Yalman, Fuat; Bayat, MuratThe study's main purpose is to determine the factors affecting individuals' attitudes towards organic products from the perspective of healthy behaviour. The population of the research is people purchasing organic products from sales points in Istanbul province. The data was gathered with a face-to-face questionnaire with 424 people shopping in organic product markets, one of the quantitative research patterns. The data were analysed and interpreted with SPSS and AMOS programs, frequency analysis, descriptive statistics, explanatory factor analysis, and confirmatory factor analysis techniques. The factors were determined by using explanatory factor analysis. The construct validity revealed by the explanatory factor analysis was also verified by the confirmatory factor analysis. Ensuring validity and reliability shows the existence of a structural relationship between the factors affecting the attitudes of consumers towards organic products. According to the explanatory factor analysis and confirmatory factor analysis results, the factors affecting consumers' attitudes towards organic products are gathered under 5 different dimensions. These dimensions are consciousness, price, inaccessibility, negative attitude and standardization. It is concluded that the Sisli Organic Market is the best-known point. Additionally, it was concluded that the most frequently used sources of information are friends' advice, and the most preferred organic products are organic vegetables and fruits. Finally, the majority stated that they had paid attention to the organic certificates. With the increasing awareness of healthy life in recent years, individuals have attached great importance to organic products. The study tries to fill the gap in the literature in terms of Turkish consumers' attitudes towards organic product consumption and their sales point preferences. Another originality of the study is that field research has been conducted at the points where organic products are sold.Öğe Determination of the relationship between lifestyle and impulsive purchasing behaviour(Sumy State Univ, Dept Marketing & Management Innovative Activity, 2023) Ocel, Yusuf; Mutlu, Hakan Tahiri; Bayat, MuratThe main purpose of this study is to examine whether there is a relationship between impulse purchasing behaviour and lifestyle. It is necessary to understand the lifestyle types of consumers, who are heavily influenced by the sales and communication activities implemented by businesses and are inclined to engage in impulse purchasing behaviour. Impulse purchasing is encouraged in consideration of the tough competition between businesses. The population of the research is Duzce, which is one of the provinces that best represents Turkey due to its cosmopolitan structure and developed industry. More than 500 individuals were reached by employing the purposeful sampling method, and brief information about the research was given to them. Finally, 394 of them who had full knowledge of the subject were selected for the study. Frequency distribution, factor, correlation, regression, t test and ANOVA tests were applied to the obtained data. According to the frequency distribution results, the participants generally had prepared a list of needs (63%), purchased products that were not needed (80%), and defined themselves mostly as organizers, citizens and innovators. Based on the results of factor analysis, seven factors related to lifestyle emerged. These are the experiencers, strives, makers, believers, innovators, achievers, and survivors. A single factor has emerged in the impulse purchasing behaviour. According to the results of the correlation analysis, significant and positive relationships emerged between all subdimensions of lifestyle and impulse purchasing behaviour. The highest correlation was found between survivors and insurgent to impulse purchasing behaviour. Regarding the results of the regression analysis, it was concluded that the survivors, experiencers, and insurgent individuals under the lifestyle subdimensions had a significant and positive effect on impulse purchasing behaviour. According to the difference analysis, it has been revealed that lifestyle-oriented females have a more positive perception than males, singles than married, those who prepare a list of needs than those who do not, those with high incomes than those with low incomes, and middle-age groups than other groups. It has also been revealed that private sector employees had a more positive perception than those who were self-employed, unemployed, students and other professional groups. In the dimension of impulse purchasing behaviour, it was concluded that secondary school graduates had a more positive perception than the others and those who prepare need lists compared to those who do not prepare need lists. When the results are evaluated, it can be concluded that the lifestyle types that have the most impact on impulse purchasing behaviour are those who are strives, survivors, and experiencers.Öğe DETERMINING THE COMPETITIVENESS LEVEL AND COMPETITIVITY FACTORS OF THE THERMAL HEALTH TOURISM SECTOR OF SOUTH EGEAN THERMAL TOURISM DEVELOPMENT REGION(2020) Bayat, Murat; Yalman, FuatThe purpose of this study is to determine the competitiveness level andcompetitiveness factors of the thermal health tourism sector of the South Aegean ThermalTourism Development Region (İzmir, Manisa, Aydın and Denizli). Initially, thecompetitiveness levels of the thermal health tourism sector of the region were determined,and then the sub-variables of the competitive factors of the thermal health tourism sector weredefined. Finally, suggestions were proposed to improve this level of competitiveness. Thepopulation of the research is the medium and senior managers of thermal health tourismfacilities operating in İzmir, Manisa, Aydın and Denizli provinces. The quantitative researchmethod was used in the study, and the data was collected from 400 managers using face-toface survey technique. The data were interpreted through SPSS and AMOS packageprograms, using the techniques of frequency analysis, descriptive statistics, explanatoryfactor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA). According to the results ofthe research, the level of competitiveness of the Thermal Health Tourism Sector of the SouthAegean Thermal Tourism Development Region was determined at a medium level as a resultof the analysis made with the diamond model. This result was achieved by taking into accountthe four main variables examined and the level of state contribution to the sector'scompetitiveness. The confirmatory factor analyses are performed; It has been determined thatthe thermal health tourism sector has an acceptable fit index for competitiveness factors. Inthe reliability analysis for the variables of the study, it was determined that the scales havehigh-reliability levels.Öğe DETERMINING THE EFFECT OF HEALTH SERVICE QUALITY IN THERMAL HEALTH CENTERS ON DESTINATION MARKETING IMAGE: THE SAMPLE OF PAMUKKALE(2021) Bayat, MuratThe purpose of this study is to investigate the effect of health service quality on destination marketing image. The populationof the research are people/patients who receive health services from thermal health centres for treatment in thePamukkale region. The quantitative research method was employed and the data was collected from 390 people by face-toface questionnaire technique. The samples were determined with the convenience sampling method. With the help of theSPSS package program, descriptive statistics, exploratory factor analysis (EFA) and multivariate regression analysistechniques had been conducted to analyse the research data. According to the results of the research, it has been observed that"Assurance" has the highest average among the factors of health service quality. Similarly, it has been observed that the"Emotional Image" variable has the highest average among the destination marketing image factors. It has also beendetermined that health service quality has a statistically significant effect on the destination marketing image. This study waslimited to domestic customers receiving treatment service from thermal health centres in the Pamukkale region, and foreigncustomers were not considered within the scope of the study. The proposed framework and research findings would helpstakeholders to recognize and understand the versatile association in the thermal health tourism industry. Moreover, thefindings of the research will make an important contribution to the knowledge that is compatible with this field, especially forvisitors who prefer thermal health tourism centres. This study on the health treatment centres in the Pamukkale regionevaluates and contributes to the literature and the professionals in the field based on confirmed knowledge obtained via thevalid and reliable scales that had been developed for different cultures and sectors.Öğe AN EMPIRICAL RESEARCH ON THE DETERMINATION OF CONSUMER PERCEPTIONS RELATED TO MOBILE MARKETING APPLICATIONS(Int Journal Contemporary Economics & Administrative Sciences, 2019) Baydaş, Abdulvahap; Bayat, Murat; Yaşar, Mehmet EminMobile marketing has introduced significant changes to the business world, making it easier to access personalized messages at any time and place. This research was conducted to determine the factors that affect consumer choice for mobile marketing applications. The research data were collected with the help of a face to face survey applied to individuals in Bingol and Diyarbakir provinces. Data were examined by Frequency Analysis, Importance, Participation Level and Factor Analysis. The study is based on two main axes. The first axis is the mobile marketing applications and the second axis is the effective factors in mobile marketing. In the first axis, it has been seen that there are significant relationships between the variables representing the shopping tendency and behaviour towards mobile marketing applications and the variables in the mobile marketing preference determined in the study. In particular, 5 (five) variables came to the fore in the research; SMS, Advertising Applications (AA), Customer Rewards (CR), Permitted Message Applications (PMA) and Disturbing Messages (DM). It was found that SMS, AA, CR and PMA factors had a positive effect on purchasing and DM had a negative effect on purchasing. In the second axis, 6 (six) basic elements were determined as a result of factor analysis. The factors in question; effective advertising, complaint behaviour, indifference, unresponsiveness, normality and inconsistency. The factor analysis conducted in the provinces, two different factors were identified in Diyarbakir, where four factors were the same in both provinces (satisfaction, rewarding, complaint behaviour and image). There were three different factors: Restlessness, Indifference and Discomfort in Bingol.Öğe Evaluating Individuals' Voluntary Simplicity Lifestyles and Life Satisfaction in Terms of the Tradition Value: The Example of Duzce University(Igiad-Turkish Entrepreneurship & Business Ethics Assoc, 2018) Bayat, Murat; Sezer, AbdulazizThe aim of this study is directed at assessing voluntary simplicity lifestyles and life satisfaction in term of the tradition value. A survey was conducted for this purpose with the tradition values section of the Schwartz Values Scale, the Life Satisfaction Scale, and the Voluntary Simplicity Lifestyle Scale using the easy sampling method with 203 people at Duzce University, mostly consisting of academic and administrative staff, as well as students. The study uses the quantitative research method and has collected the primary data with the survey technique. The obtained data has been analyzed with the package program, SPSS 23.0. In the study firstly, the factors of the internal tradition value and the value of external tradition value have been determined for the variable of tradition value, the factor of life satisfaction for the variable of life satisfaction, and the variables of planned shopping, self-sufficiency, and non-material life for the variable of voluntary simplicity lifestyle. Afterward, the existence was attempted to be determined for the relationship of the sub-dimensions identified above for the tradition value and the sub-dimensions of voluntary simplicity lifestyle with life satisfaction. As a result of the performed analyses, individual's internal and external tradition values were determined to have a relationship with planned shopping, self-sufficiency, and non-material lives (again, the sub-dimensions of the individuals' voluntary simplicity lifestyles). Additionally, individuals' tradition value and levels of self-sufficiency were detected to have a meaningful relationship with life satisfaction.Öğe İşletmelerde Hizmet Kalitesi ile Müşteri Memnuniyeti ve Sadakatlerinin Karşılaştırılması: Çevreye Duyarlı Belgesi Olan/Olmayan Termal Konaklama Tesislerinde Bir İnceleme(2021) Bayat, MuratAmaç – Bu çalışmada çevreye duyarlı ve çevreye duyarlı olmayan termal konaklama tesislerinden hizmet alan müşterilerin hizmet kalitesi, memnuniyet ve sadakatleri arasındaki ilişkilerin tespit edilmesi ve karşılaştırılması amaçlanmıştır. Tasarım/Yöntem/Yaklaşım – Nicel araştırma yönteminin kullanıldığı araştırmanın ana kütlesini, İzmir bölgesinde bulunan termal ve kaplıca tesislerinden hizmet alan kişiler oluşturmaktadır. Araştırmada, veriler kolayda örnekleme yöntemiyle yüz yüze anket tekniği ile 420 kişiden toplanmıştır. Verilerin analizleri SPSS 24 ve AMOS 26 paket programları kullanılarak yapılmıştır. Araştırma; doğrulayıcı faktör analizi, korelasyon analizi, t-testi ve ANOVA analizleri yardımıyla yorumlanmıştır. Bulgular – Önerilen araştırma modelinin uyum indekslerinin kabul edilebilir düzeyde olduğu görülmüştür. Aynı zamanda doğrulayıcı faktör analizi ile elde edilen bulgular, modelin yapı geçerliliğinin sağlandığını göstermiştir. Öte yandan yapılan t-testi ve ANOVA analizi sonuçlarına göre; katılımcıların hizmet kalitesi algısı, memnuniyet algısı ve sadakat davranışlarının cinsiyetlerine, yaş gruplarına, mesleklerine ve hizmet alınan tesislerin çevreye duyarlı termal tesis olup olmaması durumuna göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı görülmüştür. Hizmet kalitesi algısı, memnuniyet algısı ve sadakat arasında yapılan korelasyon analizine göre; hizmet kalitesi algısı ile memnuniyet algısı arasında orta düzey; hizmet kalitesi algısı ile sadakat arasında yüksek düzey ve memnuniyet algısı ile sadakat arasında ise orta düzey bir ilişkinin var olduğu görülmüştür. Tartışma – Çalışma sonucu elde edilen bulgular, termal konaklama tesislerinin çevreye duyarlı belgeye sahip olmasının önemini ortaya çıkarmış ve ileri sürülen hipotezlere ve araştırma sorularına cevaplar üreterek, literatürdeki bulgularla desteklenmiştir. Çalışma, İzmir bölgesi termal konaklara tesislerinde yürütülmüş olduğundan dar bir bölgeyi içermekte, ileri araştırmalar için daha geniş bölgeleri içeren karşılaştırmalı araştırmaların yapılmasının literatüre ve uygulamacılara önemli katkılar sağlayacağı değerlendirilmektedir.Öğe Otel İşletmelerinin İş Çevresi Özelliklerinin Kurum Kültürü Türleri Üzerindeki Etkisi(2015) Taşgit, Yunus Emre; Ergün, Ercan; Bayat, Muratİş çevresi ve kurum kültürü yönetim alanında işletmelerin başarısını etkileyen en önemli unsurlar arasında gösterilmektedir. Her iki konu arasındaki ilişki uluslararası literatürde gereken ilgiyi görmüş ve belirli bir olgunluğa ulaşmış olmasına rağmen Türkiye ölçeğinde oldukça sığ kalmıştır. Bu araştırma; iş çevresinin, kurum kültürü üzerindeki etkisini tespit ederek alan yazındaki bu boşluğu kapatmayı amaçlamaktadır. Nicel araştırma yöntemi ve anket tekniği kullanılarak verileri elde edilen araştırmada ilgi çekici sonuçlara ulaşılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre iş çevresi özelliklerinden çeşitliliğin hâkim olduğu ortamlarda kurum kültürü olarak pazar kültürünün, çevresel baskı ve kompleksliğin egemen olduğu iş ortamlarında hiyerarşi kültürünün ve dinamizmin baskın olduğu iş çevrelerinde ise adhokrasi kültürünün tercih edildiği belirlenmiştirÖğe Yenilik Ve Müşteri Performansının Finansal Performans Üzerindeki Etkisi: Orta Ölçekli Sanayi İşletmelerinde Bir Araştırma(2015) Öncü, Mehmet Akif; Bayat, Murat; Kethüda, Önder; Zengin, EmreBu çalışmanın amacı, orta ölçekli işletmelerde yenilik ve müşteri performansının finansal performans üzerindeki etkisini ortaya koymaktır. Bu çerçevede, Düzce'de bulunan 88 orta ölçekli imalat işletmesi araştırmanın evreni olarak belirlenmiştir. Evren ulaşılabilir büyüklükte olması nedeniyle tam sayım yapılması hedeflenmiş ve araştırmaya katılmayı kabul eden 65 orta ölçekli imalat işletmesinden veri toplanılmıştır. Araştırma sonucuna göre, orta ölçekli imalat işletmelerinde hem yenilik performansı hem müşteri performansı finansal performansını etkilemektedir. Bunun yanında, yenilik performansı müşteri performansını etkilemektedir