Yazar "Güler, Osman" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 5 / 5
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Developing an CNC lathe augmented reality application for industrial maintanance training(Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc., 2018) Güler, Osman; Yücedağ, İbrahimIn this study, developing an augmented reality training application for CNC (computer numerical control) lathe looms for industrial maintenance and repair training was described. The content has been developed for the CNC LATHE TEARS module, which is trained in the field of Machine Technologies to be operated on mobile like smart phone, tablet, etc. devices. First a training scenario was prepared for the development of the application. Then three dimensional model of a CNC lathe was modelled. Models designed to develop the augmented reality application have been transferred to the Unity3D game engine software, and using the Vuforia plug-in, a marker-based augmented reality application has been developed to work on android operating system based mobile devices like smartphone, tablet, etc. It is considered that using the developed application in the training of the students of the Machine Technologies Area in the institutions providing vocational and technical education in the official and private institutions affiliated to the Ministry of National Education, motivation of the students and the success rates of the courses will increase. At the same time, the developed application will provide facilitate the training of the users, increase the quality in production and faster maintenance and installation. © 2018 IEEE.Öğe Developing an CNC lathe augmented reality application for industrial maintanance training(Ieee, 2018) Güler, Osman; Yücedağ, İbrahimIn this study, developing an augmented reality training application for CNC (computer numerical control) lathe looms for industrial maintenance and repair training was described. The content has been developed for the CNC LATHE TEARS module, which is trained in the field of Machine Technologies to be operated on mobile like smart phone, tablet, etc. devices. First a training scenario was prepared for the development of the application. Then three dimensional model of a CNC lathe was modelled. Models designed to develop the augmented reality application have been transferred to the Unity3D game engine software, and using the Vuforia plug-in, a marker-based augmented reality application has been developed to work on android operating system based mobile devices like smartphone, tablet, etc. It is considered that using the developed application in the training of the students of the Machine Technologies Area in the institutions providing vocational and technical education in the official and private institutions affiliated to the Ministry of National Education, motivation of the students and the success rates of the courses will increase. At the same time, the developed application will provide facilitate the training of the users, increase the quality in production and faster maintenance and installation.Öğe El hareketlerinin derin öğrenme tabanlı tanınması ve artırılmış gerçeklik uygulaması geliştirme(Düzce Üniversitesi, 2021) Güler, Osman; Yücedağ, İbrahimSon yıllarda gelişen teknoloji ile birlikte insan-bilgisayar etkileşimi çalışmaları yaygınlaşmıştır. Özellikle artırılmış gerçeklik uygulamaları insan bilgisayar etkileşimi alanında yaygınlaşan bir çalışma alanı olmuştur. Görüntü işleme alanında ise derin öğrenme yöntemlerinin kullanılmasıyla birlikte son yıllarda önemli gelişmeler yaşanmıştır. Nesne tanıma, nesne sınıflandırma, yüz tanıma, hareket tanıma ve el hareketi tanıma uygulamaları, derin öğrenme yöntemleri sayesinde artık günlük hayatta kullanılan cihazlarda etkin bir şekilde kullanılmaktadır. Bu çalışmada, insan-bilgisayar etkileşiminde önemli bir rol oynayan artırılmış gerçeklik teknolojileri araştırılmıştır. Derin öğrenme ile el hareketi tanıma modeli geliştirilmiş ve el hareketleri ile kontrol edilebilen bir artırılmış gerçeklik uygulaması tasarlanmıştır. El hareketi tanıma ve sınıflandırması için evrişimli sinir ağı ile kapsül ağ algoritması kullanılarak hibrit bir model oluşturulmuştur. 14 farklı el hareketi içeren toplam 14000 görüntüden oluşan HandGesture14 (HG14) adlı bir veri seti oluşturulmuştur. Önerilen modelin nesne tanımadaki başarısını ölçmek için HG14, Fashion-MNIST ve CIFAR-10 veri setleri üzerinde derin öğrenme önerilen hibrit model ile VGG16, ResNet50, DenseNet121, MobileNet, InceptionV3 ve CapsNet modelleri kullanılarak eğitimler gerçekleştirilmiştir. Eğitimlerin sonuçları karşılaştırılmış ve doğruluk oranları değerlendirilmiştir. Önerilen hibrit model, HG14 veri setinde %90, Fashion-MNIST veri setinde %93.88 ve CIFAR-10 veri setinde %81.42 ile doğruluk oranlarına ulaşmıştır.Öğe Fuzzy Logic Based Approach to Site Selection Problem of Vocational Secondary School Students(Hacettepe Univ, 2017) Güler, Osman; Yücedağ, İbrahimIn this study a fuzzy logic-based decision support system has been developed in order to help field selection problems of vocational high school students. As input parameters, the results of academic self-concept scale that applied to students and the notes that students have taken from the courses were used. In the system output the areas in which students are expected to be successful is guessed. In the study, academic self concept scales' results and fuzzy logic-based Academic self-concept scales' results were compared. It is seen that according to fuzzy logic-based Academic self concept scales students will be successful in some departments that they will be fail according to Academic self concept scales or according to fuzzy logic-based Academic self concept scales students will be fail in some departments that they will be successful according to Academic self concept scales.Öğe Mesleki Ortaöğretim Öğrencilerinin Alan Seçimi Problemine BulanıkMantık Temelli Yaklaşım(2017) Güler, Osman; Yücedağ, İbrahimBu çalışmada, mesleki ortaöğretim öğrencilerinin alan seçimi problemine yardımcı olması amacıyla bulanık mantık temelli bir karar destek sistemi geliştirilmiştir. Giriş parametreleri olarak öğrencilere uygulanan akademik benlik kavramı ölçeği sonuçları ve öğrencilerin derslerden almış oldukları notları kullanılmıştır. Sistem çıkışında ise öğrencinin hangi alanlarda başarılı olacağı tahmin edilmektedir. Çalışma kapsamında, akademik benlik kavramı ölçeği sonuçları ile bulanık mantık temelli akademik benlik kavramı ölçeği sonuçları karşılaştırılmıştır. Öğrencilerin akademik benlik kavramı ölçeğine göre başarılı olabilecekleri alanlarda, bulanık mantık temelli akademik benlik kavramı ölçeği sonuçlarına göre başarısız olabilecekleri ya da akademik benlik kavramı ölçeğine göre başarısız olabilecekleri alanlarda, bulanık mantık temelli akademik benlik kavramı ölçeği sonuçlarına göre başarılı olabilecekleri görülmüştür.