Yazar "Demirezen, Dilek" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Agents of Change: The Role of the Peer Education Program in Preventing Adolescent Substance Abuse(Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2019) Demirezen, Dilek; Karaca, Aysel; Konuk Sener, Dilek; Ankarali, HandanIn recent years, peer education programs (PEPs) have put this effect to use in a positive way by providing peers that constitute positive role models for each other. Accordingly, this study was carried out to determine the effect of a PEP on the basic knowledge of adolescents about addiction and on the level of self-efficacy that is needed to avoid substance abuse. The pre-test/post-test design of this semi-experimental study used a sample of 9th year students at three high schools in Duzce, Turkey. Peer educator training (PET) with an interactively structured program was completed within a total of 20 hours. The peer educators (PEs) then implemented the program for three months to groups of 14-16 adolescents. Following program, it was determined that incidence of smoking just for once was significantly decreased and incidences of using ecstasy and non-prescription drugs just for once significantly increased. Significant increases were observed in the attitude scores of self-efficacy scale at three high schools following program. This study showed the effectiveness and applicability of the PEP in preventing substance abuse among high-school adolescents.Öğe Hemşirelik Öğrencileri İçin Terapötik İletişim Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi(2019) Ünlü, Aysel Karaca; Açıkgöz, Ferhan; Demirezen, DilekAmaç: Araştırma hemşirelik öğrencileri için terapötikiletişim becerilerinin belirlenmesine yönelik bir ölçmearacının geliştirilmesi amacıyla metodolojik tasarımdagerçekleştirilmiştir.Materyal-Metot: Araştırma bir üniversitenin hemşirelikbölümünde öğrenim gören ve klinik uygulama yapan ikinci,üçüncü ve dördüncü sınıf lisans öğrencileri ile yürütülmüştür.Fakültede bu özelliklere sahip ve araştırmaya katılmaya gönüllüolan toplam 367 hemşirelik öğrencisinden veri toplanmıştır.İki hafta ara sonra 367 kişiden 60’ına ölçek tekrar test analiziiçin ikinci kez uygulanmıştır. Çalışma verileri SPSS Statistics23 ve IBM SPSS Amos 21 programlarına aktarılarak analizlertamamlanmıştır. Veriler değerlendirilirken sayısal değişkenleriçin tanımlayıcı istatistikler (ortalama, standart sapma,minimum, maksimum) verilmiştir. Ölçeğin faktör yapısınınbelirlenmesinde açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analiziyapılmıştır.Bulgular: Ölçeğin yapı geçerliliği için yapılan faktör analizi ileölçeğin üç faktörlü yapı sergilediğine ve toplam 16 maddedenoluştuğuna karar verilmiştir. “Hemşirelik Öğrencileri İçinTerapötik İletişim Becerileri” ölçeğinin Cronbach Alfa değeri0,775, “NonTerapötik İletişim Becerileri” alt boyutununCronbach Alfa değeri 0,826, “Terapötik İletişim Becerileri1” alt boyutunun Cronbach Alfa değeri 0,791 ve “Terapötikİletişim Becerileri 2” Cronbach Alfa değeri 0,601 olarakbulunmuştur.Sonuç: “Hemşirelik Öğrencileri İçin Terapötik İletişimBecerileri Ölçeği” 16 maddeden ve nonterapötik iletişimbecerileri, terapötik iletişim becerileri 1 ve terapötik iletişimbecerileri 2 olmak üzere üç alt boyuttan oluşmaktadır.Oluşturulan ölçeğin hemşirelik öğrencileri grubunda geçerlive güvenilir bir ölçek olarak kullanılabileceği belirlenmiştir.Öğe KAMU POLİTİKASI BAĞLAMINDA NARGİLE KULLANIMI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME(2020) Dağlı, Zülkif; Demirezen, DilekNargile kullanımı 1990’lı yıllarda önce Orta Doğu ve Doğu Akdeniz’de tekrar ortaya çıkıp, AvrupaABD ve Türkiye’de çok yüksek bir yayılış eğilimi göstermektedir. Bu çalışmada nargile kullanımınıngençlerin biyopsikososyal sağlığına zarar verebileceği, bağımlılık oluşturabileceği gerçeğinden hareketle,mevcut durum ve önerilerle bir politika önerisi sunulmaktadır. Çalışma ile nargile kullanımı hakkındagüncel bilgileri toparlamak, bilimsel araştırmalara rehberlik etmek ve kamu politikasını teşvik etmekamacıyla kapsamlı bir inceleme yapmak amaçlanmıştır. Dünyada nargile kullanımının hızlı yayılımıözetlenmekte, nargilenin kadınlar ve gençler arasında ve özellikle üniversite çevrelerinde bu kadar hızlıyayılmasının toplumsal sebepleri gözden geçirilmektedir. Nargilenin ve sunumunun yapıldığı işletmelerinoluşturduğu sağlık sorunları tartışılmaktadır. Nargileye erişimde, sağlık uyarı etiketlemesinde, internettensatışlar ile reklam ve promosyonlardaki kuralsızlık ve denetim eksiklikleri incelenmektedir. Bu sorunlarakarşı dünyada geliştirilen yasal ve düzenleyici işlemler ile Türkiye’de uygulanabilecek kamu politikalarıtartışılmaktadır.Öğe NARGİLE SALONLARI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME: DÜZCE İLİ ÖRNEĞİ(2020) Dağlı, Zülkif; Demirezen, DilekTürkiye’de artan nargile kullanımı ile birlikte nargile salonları ve nargile kafe adıylaişletmeler hızla çoğalmakta, ancak yasal mevzuat sebebiyle ve belediyelerin görev alanınagirdiğinden bu kurumlarda tam bir koordinasyon sağlanamamaktadır. Mevcut durum vemevzuattaki karmaşa nargile salonu işleticilerinin kurallara tabi olmadan hizmet vermelerine yol açmaktadır. Bu araştırmada, nargile salonları açılış şartları konusu, tabi olacağıkurallar bağlamında bir sağlık politikası sorunu olarak ele alınacaktır. Düzce İli örneğindenyola çıkılarak mevcut durum ve ilgili kamu çalışanlarının önerilerini sunmak amaçlanmıştır. Bu kapsamda Düzce ilinde bulunan 42 kafe denetlenmiş, denetlemelerden elde edilensübjektif veriler odak grup toplantılarında değerlendirilmiş ve kurum temsilcilerinin önerileri derlenerek bir kamu politikası önerisi sunulmuştur.Öğe Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik İyilik Halini Belirlemek İçin Bir Mobil Uygulama Geliştirilmesi(Düzce Üniversitesi, 2024) Demirezen, Dilek; Karaca, AyselAmaç: Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin psikolojik iyilik halini belirlemek için bir mobil uygulama geliştirilmesi amaçlanmıştır.Gereç ve Yöntemler: Yenilikçi ve disiplinler arası bir yaklaşıma sahip olan bu çalışma, Eylül 2022'den Haziran 2023'e kadar uzanan titiz bir metodoloji izlemektedir. Mobil uygulamanın geliştirilmesi, işlevselliğini, kullanılabilirliğini ve güvenilirliğini sağlamak için sistematik ve yapılandırılmış bir süreç izlemiştir. Geliştirmenin tüm aşamalarında, uygulamanın teknik sağlamlığını, güvenilirliğini ve etkinliğini sağlamak için bilgi teknolojilerinden profesyonel destek alınmıştır. Çalışma, ihtiyaç belirleme, teknik geliştirme, müdahale tasarımı ve tanıtım aşamalarından oluşan dört gelişim aşamasını kapsamaktadır. Bu aşamalar öğrenci merkezli bir yaklaşım sağlarken, uygulama, depresyon, anksiyete, stres, ilişki şiddeti tutumları, bağımlılık, internet bağımlılığı, uyku kalitesi ve yeme bozukluklarına ilişkin içgörüler sunmaktadır.Bulgular: Psikolojik iyilik hallerini değerlendirmek ve geliştirmek amacıyla üniversite öğrencilerine özel, kapsamlı bir mobil uygulama geliştirildi. Uygulamanın gerçek zamanlı duygu takibi özelliği ile öğrenciler anlık duygusal durumlarını izleyebilir ve öz farkındalık kazanabilirler. Uzun süreli olumsuz duyguların tespit edilmesi durumunda, erken uyarı sistemi etkinleştirilerek eyleme geçmektedir. Acil durumlarda anında müdahale ve destek için nitelikli profesyonellere kesintisiz yönlendirme ve kullanıcı şikayetleri ve önerileri için geliştirilmiş bir geri bildirim mekanizması sağlamaktadır. Ayrıca gerektiğinde, anında destek sağlamak için anonim sistem kaydı oluşturarak duyarlı bir değerlendirme ve triyaj süreçleri sağlamaktadır. Uygulama öğrencilerin stres yönetimi yönlendirmelerini de içermektedir.Sonuç: Bu uygulama, ruh sağlığı profesyonelleri için öğrencilerin ruhsal durumuna ilişkin genel bakış sağlayan gerçek zamanlı veri sunmaktadır.Öğe Üniversite öğrencilerinin psikolojik iyilik halini belırlemek için bir mobil uygulama geliştirilmesi(Düzce Üniversitesi, 2023) Demirezen, Dilek; Karaca, AyselÜniversite öğrencilerinin psikolojik sağlığı, akademik başarılarını ve genel sağlıklarını derinden etkilemektedir. Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin ruhsal durumlarını değerlendirmek için geliştirilen mobil sağlık uygulamalarının etkililiğini, güvenliğini, kullanılabilirliğini ve özgül ihtiyaçlara duyarlılığını incelemektedir. Akademik baskı, sosyal stres ve uyku eksikliği gibi öğrencilerin karşılaştığı zorluklara dikkat çeken araştırma, mobil uygulamaların bu tür sorunlara hızlı ve ekonomik bir çözüm sunduğunu vurgulamaktadır. Öğrencilere özel olarak tasarlanmış uygulamaların, genel sağlık uygulamalarına kıyasla daha etkili olduğu bulunmuştur. Özellikle COVID-19 pandemisi bağlamında, bu uygulamaların önemi daha da artmıştır. Ancak, çalışma aynı zamanda kişisel verilerin korunması ve güvenlik gibi potansiyel engelleri de belirlemektedir, geliştiricilerin ve sağlık hizmeti sağlayıcılarının uygun önlemleri alması gerektiğini vurgulamaktadır. Yapay zekâ ve yeni teknolojilerin entegrasyonunun, bu uygulamaların etkililiğini ve kullanıcı dostu olmasını daha da artırabileceği üzerinde durulmaktadır. Sonuç olarak, bu araştırma, üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlığını değerlendirmek ve desteklemek amacıyla mobil uygulamaların paha biçilmez bir araç olduğunu vurgularken, aynı zamanda etkililik, güvenlik ve kullanım kolaylığını sağlamak için sürekli araştırma ve geliştirmeye olan devam eden ihtiyacı da vurgulamaktadır