Yazar "Danişman, Şahin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 9 / 9
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Examination of the Interactive Digital Mathematics Games According to NCTM Standards(Bülent DİLMAÇ, 2023) Arabacı, Duygu; Kanbolat, Oben; Danişman, ŞahinThis study aimed to examine the interactive digital games that are open to access at the secondary education level on the Education Informatics Network [EIN] platform according to NCTM standards. 20 interactive mathematics games that are open to access on the EIN platform have been reached. Accessed games were analysed descriptively with a code book developed by Joung and Byun (2021) based on the NCTM Content and Process Standards. According to the results of the study, it was determined that the majority of the games are focused on the Numbers and Operations. All of the games targeted fifth and sixth graders, and no games were included for probability domain. Geometry has the highest mean scores for content standards while algebra has the lowest. Games related to geometry, measurement, and numbers exhibit a moderate degree of alignment with the underlying content domains, whereas games centered on data and algebra show a relatively weaker correspondence between the content and the contextual aspects of the game. On the other hand, as for the process standards, algebra has the highest mean scores while geometry and numbers have the lowest mean scores. Highest mean scores for process standards belong to problem solving for data, reasoning and proof for measurement, connections for data and algebra, representations and communication for algebra. Among the process standards, reasoning and proof, and communication were represented with the lowest means for all domains. Considering the results it is advisable to revise digital interactive mathematics games to meet the content and process standards.Öğe Examining Mathematics Teachers’ Use of Curriculum and Textbook(Mustafa ÖZGENEL, 2019) Danişman, ŞahinThe aim of this study is to determine how mathematics teachers interpret curriculum and textbooks and to what extent / how they use these materials. For this purpose, case study design was used and 45 mathematics teachers constituted the study group of the study. The data obtained through the structured interview form developed by the researcher to determine teachers' use of textbooks and curricula were analyzed deductively. According to the findings obtained from the analysis, it was seen that teachers working in both secondary and high school levels did not like the textbooks sufficiently and did not prefer to use them in their lessons. The reasons for this are that the textbooks contain various errors, are not interesting, are not suitable for student level; Even if the curriculums are updated, they are still dense and have uneven distribution of the content according to class levels. Teachers prefer to use supplementary resources as well as textbooks. On the other hand, there are also teachers who express positive opinion about the textbook and curriculum. One of the interesting findings of the study is that teachers' perceptions of curriculum are generally acquisition-oriented.Öğe Lise Öğrencilerinin Kimya Dersine Yönelik Tutumları ve Kimya Bilgilerini Günlük Yaşam İle İlişkilendirme Dereceleri Üzerine “Bilimden Doğaya, Doğadan Bilime: Problemlere Çözümler” Projesinin Etkisi(2021) Bilir, Volkan; Karaçam, Sedat; Danişman, ŞahinBu çalışmanın amacı, TÜBİTAK 4004 Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları programı kapsamındagerçekleştirilen “Bilimden Doğaya, Doğadan Bilime: Problemlere Çözümler” projesinde yapılanetkinliklerin, öğrencilerin kimya dersine yönelik tutumlarına ve dokuzuncu sınıf kimya dersindekazandıkları bilgileri günlük yaşam ile ilişkilendirme derecelerine etkilerini belirlemektir.Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden kontrol grupsuz yarı deneysel desen kullanılmıştır.Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 öğretim yılında Düzce ili merkez liselerinin dokuzuncusınıfı bitiren ve araştırmaya gönüllü katılan 28 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada öğrencilerefizik, kimya, biyoloji, çevre ve matematik alanlarında toplam 16 etkinlik yaptırılmıştır ve buetkinliklerin 4’ü kimya ile ilgilidir. Etkinlikler, katılımcıların günlük yaşamlarındakarşılaşabilecekleri problem durumlarına göz önüne alınarak, araştırma, sorgulama ve öğrenmeisteklerinin tetiklenmesini sağlayacak biçimde hazırlanmıştır. Araştırmada veri toplama araçlarıolarak “Kimya Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” ile kimya derslerinde edindikleri bilgileri günlükyaşamla ilişkilendirme derecelerine (“hiç ilişkili değil=1” ile “tamamen ilişkili =10”) göredeğerlendirmelerinin istendiği bir anket kullanılmıştır. Bu veri toplama araçları araştırmanınbaşlangıcında ve sonunda katılımcılara uygulanarak veriler toplanmıştır. Toplanan verilerparametrik olmayan istatistik tekniklerinden bağımlı gruplar için kullanılan Wilcoxon İşaretliSıralar Testi ile analiz edilmiştir. Araştırmada yapılan kimya alanındaki etkinliklerin, öğrencilerinkimya dersine yönelik tutumlarını olumlu yönde geliştirmede ve kimya dersinde edindikleri bilgilerigünlük yaşamla ilişkilendirme derecelerini arttırmada olumlu etkisinin olduğu tespit edilmiştir.Öğe Metaphoric perceptions of academicians and graduate students about the concepts of curriculum and curriculum evaluation(2020) Danişman, Şahin; Tosuntaş, Şule BetülThe aim of this study is to reveal the metaphoric perceptions of academiciansand graduate students about curriculum, curriculum evaluation, curriculumevaluator and curriculum evaluation standards. The data were gatheredthrough the participants’ answers for the sentence “I think the curriculum(etc.) is like …; because…”. According to the results, there are five differentcategories for curriculum which are “consisting of consecutive processes,guiding, having harmonious components, being functional, beingindispensable”; three different categories for curriculum evaluation whichare “supervision and control, elimination, correction”; four differentcategories for the curriculum evaluator which are “selective, supervisor,brave, corrective”; and four different categories for the curriculum evaluationstandards which are “rules, guiding, criteria for comparison, beingindispensable”.Öğe Metaphorical Perceptions of Secondary School Students on New Generation Mathematics Questions(Ankara Yildirim Beyazit University, 2024) Savaş, Gülşade; Danişman, Şahin; Kaçar, Sema NurThis research is aimed to examine the perceptions of secondary school seventh and eighth grade students about new generation mathematics questions through metaphors. This phenomenological study seeks to discover the metaphors and their origins for new generation mathematics questions. The research involved 350 students enrolled in seventh and eighth grades from secondary schools through criterion-sampling. The students were asked to come up with three metaphors as well as their justifications to reveal their perceptions on new generation mathematics questions. The metaphors were analyzed thorugh content analysis method to discover the underlying meanings behind their perceptions. The findings suggest that the perceptions of the students can be grouped under four main themes as complicated, troublesome, motivating, and comprehensive. The complicated theme highlights that students find these questions incomprehensible, insurmountable, and ambiguous. The troublesome theme underscores the difficulty students associate with new generation mathematics questions. Interestingly, some students find new generation mathematics questions motivating. They see these questions as realistic, instructive, manageable, and even entertaining. The perception of new generation mathematics questions as comprehensive implies that they cover a broad range of topics or require students to consider various aspects when solving them. These findings indicate that students have diverse opinions and experiences when it comes to new generation mathematics questions. While some may find them daunting and complex, others see them as stimulating and relevant to their learning.Öğe ÖĞRENCİLERİN GENEL BAŞARI VE MATEMATİK BAŞARISI DENEYİMLERİ: FENOMENOLOJİK BİR ARAŞTIRMA(2021) Danişman, Şahin; Bozcuoğlu, Duygu Yıldırım; Ünlüer, EmrahÖğrencilerin başarı algıları ve başarıya yükledikleri anlamlar, yaşam doyumlarının birgöstergesi olarak düşünülebilir. Dolayısıyla bu çalışmada, farklı kademelerdekiöğrencilerin başarılarına yükledikleri anlamların neler olduğunun, öğrencilerin başarıdeneyimlerinin nasıl gerçekleştiğinin ve matematik başarısının genel başarı içerisindenasıl konumlandırıldığının incelenmesi amaçlanmaktadır. Fenomenoloji olarakdesenlenen bu çalışmanın katılımcılarını, ortaokul, lise ve üniversite kademelerindentoplam 18 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmacılar tarafından oluşturulan yarıyapılandırılmış görüşme formları kullanılarak elde edilen veriler, tematik içerik analiztekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre, öğrencileringenellikle başarıyı konulan bir hedefe ulaşma olarak gördükleri; öğrencilerin başarıalgılarının ilkokul kademesinden itibaren not-ağırlıklı olmaktan uzaklaştığı, ancak budeğişimin asıl olarak lise kademesinden sonra belirginleştiği ortaya çıkmıştır. Ayrıca,öğrencilerin matematik dersindeki başarılarının genel başarıları üzerinde etkisi olduğu,matematik başarılarının arkadaşlarıyla olan sosyal ilişkilerinden ziyade, aileleri veöğretmenleri ile olan ilişkilerini daha çok biçimlendirdiği sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Semiotic Examination of Algebra Teaching Process in the Context of Gestures(Anadolu Üniversitesi, 2023) Danişman, Şahin; Tanışlı, DilekThis research aims to examine the gestures used by teachers and students in the algebra learning-teaching process and the purpose of these signs. The participants of this case study are 25 eigth graders and their mathematics teacher. The data were collected through video recordings and clinical interviews. Deductive analysis was used to analyze the data, while synchronic and diachronic analyses were utilized to analyze the signs in terms of semiotics. Findings revealed that the teacher used a bunch of iconic, metaphoric, deictic, and beat gestures during the algebra teaching process. The meaning of the iconic gestures that resulted in the study can be listed as centering and itemization, illustration of a table, constant term, preceding element, decrease, separation, base and power, rectangle and side, length, and vertical-horizontal. On the other hand, the metaphorical gestures attribute holding, equality, moving the term from one side to the other, numbers or letters, equality, distributing and hiding. The deictic gestures imply pointing out boards with fingers, board markers or hands, and indicating students and notebooks with fingers, while the beat gestures refer to lowering the hands from top to bottom, waving the fist up and down and moving the hand back and forth. It is seen that the teacher aims to strengthen her expression and support students' mathematical understanding through the gestures she uses.Öğe SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ DERSİNİN ÖĞRETİM ÜYELERİNİN GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ(2020) Tosuntaş, Şule Betül; Karadağ, Engin; Danişman, ŞahinBu çalışmanın amacı sosyal bilimler alanında lisansüstü düzeyde verilenAraştırma Yöntemleri dersinin öğretim üyelerinin görüşlerine göreincelenmesidir. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden biri olan durumçalışması kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini maksimum çeşitlilik veölçüt örnekleme yoluyla seçilen sosyal bilimler alanında çalışan yüksek lisansveya doktora seviyesinde araştırma yöntemleri dersi yürüten 7 öğretim üyesioluşturmuştur. Çalışmanın verileri literatür taraması sonunda oluşturulan12 soruluk yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Öğretimprogramı, öğrenci, öğretim üyesi ve kaynaklar şeklinde 4 tema altındaöğretim üyelerinin görüşlerine yer verilmiştir. Bulgulara göre öğretimprogramı açısından en çok üzerinde durulan nokta, Türkçe kaynakların yetersiz olmasıdır. Ders süresince en zor anlaşılan konunun örnekleme yöntemleri olduğu ifade edilmiştir. En önemli sorun olarak öğrencilerin ve öğretim üyelerinin zaman yetersizliği nedeniyle derse yeterince hazırlık yapmadan katılmaları olarak görülmektedir. Araştırma yöntemleri dersinin verimli olabilmesi için gerçek bir araştırma sürecinin yürütüldüğü bir uygulama yapılması gerekliliği ifade edilerek ders saatlerinin az olduğu vurgulanmıştır. Bu doğrultuda lisansüstü düzeyde araştırma yöntemleri dersine yönelik uygulamalı bir öğretim tasarımı yapılması ve dersin verimli olabilmesi için kaynakların etkin kullanılması yerinde olacaktır.Öğe Teaching Ability Beliefs Scale: Adapting into Turkish and Testing the Construct Validity(2019) Danişman, Şahin; Karadağ, EnginThis research aims to adapt the Teaching Ability Beliefs Scale (TABS, Fives & Buehl, 2008, 2013) used for determining the teaching ability beliefs of individuals into Turkish language and culture in addition to testing the validity and reliability of the Turkish version of the scale. Briefly, this research seeks for a scale to question the teaching ability from the perspective of ‘nature versus nurture’. The research was carried out using the data obtained from 270 teachers and 274 pre-service teachers. After the translation of the items in the scale and testing the translation validity, language and meaning validity, construct validity (exploratory and confirmatory factor analyses) and internal consistency have been examined. The results obtained indicated that the scale has three factors as (i) innate, (ii) learned, and (iii) hybrid and that the scale was valid and reliable for the Turkish culture. Two factors of the original scale which are requires polish and either resulted in the hybrid factor of the adapted scale. As a result, it can be inferred that the findings have evidential value for TABS to be used in identifying the teaching ability beliefs of teachers and pre-service teachers.