Uluslararası İşletme Bilimi ve Uygulamaları Dergisi
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Bibliyometrik Araştırmalarda Topic Arama Stratejisinin Handikapları ve Potansiyel Tehlikeleri(Düzce Üniversitesi, 2024) Kurutkan, Mehmet NurullahAmaç: Bu çalışmanın amacı, bibliyometrik araştırmalarda kullanılan topic arama stratejilerinin doğru uygulanmadığında nasıl yanıltıcı sonuçlara ve bilimsel analizlerde ciddi hatalara yol açabileceğini göstermek ve bu hataların potansiyel tehlikelerini detaylı bir şekilde incelemektir. Yöntem: Web of Science veri tabanında yapılan topic aramalarında karşılaşılan altı ana sorun belirlenmiştir. Her bir sorun için örnek arama stratejileri geliştirilmiş ve elde edilen sonuçlar detaylı bir şekilde analiz edilmiştir. Sorunların nedenleri ve bibliyometrik analizlere etkileri görseller ve örneklerle desteklenerek incelenmiştir. Bulgular: Çalışma sonucunda aşağıdaki sorunlar tespit edilmiştir: a) Sponsor olarak kodlandığı için arama stratejisine dahil edilme, b) Fon sağlayıcı kurumların isimlerinin arama sonuçlarını etkilemesi, c) Adres kaynaklı semantik karmaşa ve veri kirliliği, d) Disiplinlerin doğası gereği kullanılan ve arama stratejisine zarar veren kısaltmalar, e) Web of Science’a özgü Keywords Plus uygulamasının yarattığı sorunlar, f) Kelime ve sayı kombinasyonlarının beraber yazıldığı kavramlarda ilgisiz yayınların dahil edilmesi. Sonuç: Bu sorunlar, bibliyometrik analizlerin güvenilirliğini ve geçerliliğini zedelemekte, araştırma sonuçlarının yanıltıcı olmasına neden olmaktadır. Araştırmacıların arama stratejilerini titizlikle planlamaları, veri temizliği süreçlerine önem vermeleri ve metodolojik olarak sağlam bir yaklaşım benimsemeleri gerekmektedir.Öğe TIBBİ CİHAZ SEKTÖRÜNÜN BEŞ GÜÇ MODELİNE GÖRE REKABET ANALİZİ: İSTANBUL İLİ ÖRNEĞİ(Düzce Üniversitesi, 2021) Bülbül, Zeren Zeynep; Faiz, EmelBu araştırmanın amacı, tıbbi cihaz sektöründe faaliyet gösteren işletmelerin uluslararası rekabet gücünün rekabet modellerinden Porter (2000)’ın Beş Güç Modeline göre analiz edilmesidir. Araştırmanın evrenini, İstanbul ilinde faaliyet göstermekte olan tıbbi cihaz üretici ve satıcısı işletmeler oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında, 12 işletme kurucu/yöneticisi ile yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Derinlemesine görüşmelerden elde edilen veriler içerik analizi ve betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular doğrultusunda, işletmelerin Beş Güç Modelinin boyutlarına göre; sektördeki mevcut rakiplerin yerli rakipler açısından düşük, yabancı rakipler açısından rekabetin yüksek seviyede olduğu, sektör tedarikçilerinin genelde yurtdışı tedarikçi ağının güçlü olduğu sonuçları elde edilmiştir. İkamelerin sektörde fazla olduğu ve bu durumun rekabeti şiddetlendirdiği, alıcıların pazarlık güçlerinin fazla olmasının işletmeleri fiyat anlamında zorladığı ve sektöre yeni girecek işletmelerin rekabeti şiddetlendireceği sonuçlarına varılmıştır.Öğe THE PLACE OF AUGMENTED REALITY IN THE FIELDS OF DESIGN AND ART(Düzce Üniversitesi, 2024) Özdal, Mehmet AkifArt and design are defined by the limitless potential of innovation and imagination, and these characteristics are the main reasons why these fields are constantly evolving. This evolutionary process is closely related to technological developments, so much so that innovative products that emerge at the intersection of technology and design manifest themselves in many distinct aspects of daily life. Augmented reality (AR) technology has brought a new perspective to the field of design and made the integration of real and virtual worlds possible. The applications of this technology in the field of art are new, and this offers Artists the opportunity to discover new dimensions in their works and push the limits of creativity.This study aims to examine the applications, effects, and potential of AR technology in the fields of design and art by using literature review and logical reasoning methods. For this reason, it adopts an interdisciplinary methodology to identify, evaluate and discuss the various applications and effects of this technology in the fields of art and design.In this context, the focus of the research is to examine the effects of the use of AR technology in the fields of art and design, providing multi-dimensional experiences to works, diversifying audience interactions and expanding the limits of creativity.Öğe THE IMPACT OF TARGETED ADVERTISEMENTS ON USER BEHAVIOR AND THEIR CONSEQUENCES IN THE CONTEXT OF PRIVACY VIOLATIONS(Düzce Üniversitesi, 2024) Alkahlout, Oday; Bader, SaraThis study sheds light on the importance of internet users' data as a valuable resource targeted by targeted advertisers. These data are the fuel that ignites the digital economy engine. However, the use of this data raises questions about the balance between digital economy and user privacy. Targeted advertising studies reveal the potential violations of users' privacy, necessitating the presence of legislation to protect user data and preserve their rights. Additionally, balancing economic development and maintaining privacy in a connected technological world is required.The researchers also concluded that social media platforms, as private commercial entities, provide free services by using and selling user data to third parties for commercial purposes. These companies need to comply with legislation and laws that protect user privacy and ensure their right to digital forgetting. The study relies on an inductive methodology, reviewing and analyzing previously available and published sources on a specific topic, providing a comprehensive overview of the concept of targeted advertising and its use of user data. Based on this analysis, the focus is on the impact of these practices on user privacy and the need for a sustainable balance between economic development and privacy rights in the connected digital world.Öğe ULAŞIM VE TURİZM SEKTÖRÜNDE TALEP TAHMİN ÇALIŞMALARI: BİR ALAN YAZIN TARAMASI(Düzce Üniversitesi, 2022) Şahin, Süleyman; Taşkesen, ŞükranKüresel pazar ortamında işletmelerin rekabet koşullarında doğru kararlar alabilmeleri için geleceğe yönelik öngörülü olmaları gerekir. İşletmeler hissiyat temelli öngörü yerine bilimsel araştırmalar ışığında karar veririler. Söz konusu araştırmaların başında talep tahmin çalışmaları gelmektedir. Bu çalışmada 2010-2022 yılları arasında ulaşım ve turizm sektörlerinde yapılmış talep tahmin çalışmaları incelenmiştir. Çalışmalarda kullanılan regresyon ve zaman serisi yöntemleri ve bu yöntemler doğrultusunda elde edilen sonuçlara yer verilmiştir. Belirlenen tarih aralığında yapılmış çalışmalar incelenerek güncel talep tahmin yaklaşımları hakkında bir çerçeve oluşturulmuştur.Ulaşım sektöründe yapılan çalışmalar incelendiğinde trafik kazaları ve bu kazaları etkileyen faktörler, ulaşım ve etkilendiği unsurlar ve ulaşımın gerekliliği olan enerji ihtiyacı üzerine tahmin çalışmalarının yapıldığı anlaşılmaktadır.Turizm sektöründe ise müşteri memnuniyeti, destinasyon seçiminde etkili olan unsurlar ve sağlık turizmine yönelik tahmin çalışmalarının yapıldığı olduğu görülmektedir. Turizm sektöründe ilişkili hizmet grubunda yer alan “Sağlık Turizminin” gün geçtikçe önemi ve GSYH’da payı artmaktadır. Bu gelişmenin yapılan tahmin çalışmalarına yansıdığı görülmektedir. İncelenen literatürde, talep tahmin çalışmalarının sağlık turizmi üzerinde yoğunlaşması önemli bir bulgudur. Sağlık turizminde, sunulan hizmet, fiyat ve bölge seçimini etkileyen çeşitli faktörler dikkate alınarak talep tahmin çalışmaları yapılmıştır.Öğe TURİZM İŞLETMECİLİĞİ LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN SPOR TURİZMİNE İLİŞKİN TUTUMLARININ İNCELENMESİ(Düzce Üniversitesi, 2021) Turgut, FatihBu araştırmanın amacı, turizm eğitimi alan lisans öğrencilerinin spor turizmine yöneliktutumlarının incelenmesidir. Araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılmış olup veriler ankettekniğiyle elde edilmiştir. Araştırma gerçekleştirilirken Etik Kurul ve ilgili kamu kurumunun onayıalınmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; Düzce Üniversitesi Akçakoca Turizm İşletmeciliği veOtelcilik Yüksekokulu’nda eğitim gören 144 erkek, 264 kadın toplam 408 turizm işletmeciliği lisansöğrencisi oluşturmaktadır. Kardaş ve Sadık (2018) tarafından geliştirilen ‘Spor Turizmine YönelikTutum Ölçeği’ kullanılarak öğrencilerin tutumları cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi, gelir düzeyi değişkenleriaçısından incelenmiştir. SPSS 22 Paket Programı kullanılarak araştırma verileri analiz edilmiştir. Eldeedilen veriler normal dağılım gösterdiğinden; araştırmada parametrik testler kullanılmıştır. Araştırmabulgularına göre turizm işletmeciliği lisans öğrencilerinin sınıf düzeyi ve gelir düzeyi spor turizmineyönelik tutumlarda anlamlı bir farka yol açmazken, yaş, cinsiyet değişkenleri açısından spor turizmineyönelik tutumlar istatiksel olarak farklılaşmaktadır.Öğe TÜKETİCİLERİN DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİ İLE SOSYAL YARDIMLAŞMA ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İRDELENMESİ(Düzce Üniversitesi, 2021) Öcel, Yusuf; Özkurt, SelimBu çalışmanın temel amacı tüketicilerin demografik yapıları ile sosyal yardımlaşma arasındaki ilişkinin irdelenmesidir. Bu doğrultuda Düzce ili evreninde kolayda örnekleme yöntemi ile 20 yaş üstü 409 kişiden online ortamda anket toplanmıştır. SPSS paket programı kullanılarak frekans, açımlayıcı faktör ki-kare, t-testi ve tek yönlü ANOVA testleri yapılmıştır. Yapılan frekans analizleri sonucunda katılımcıların sırasıyla en fazla “ara sıra maddi yardımda bulunduğum birileri vardır” ve “Ara sıra manevi yardımda bulunduğum birileri vardır” ifadelerine katılım sağladığı ortaya çıkmıştır. Ayrıca en fazla manevi yardımın yapıldığı, maddi yardımın ise ikinci sırada yer aldığı sonucu ortaya çıkmıştır. En az yapılan yardım türünün ise fiziksel destek olduğu ortaya çıkmıştır. Yapılan açımlayıcı faktör analizleri sonucunda sosyal yardımlaşma ile ilgili iki faktör ortaya çıkmıştır. Bu faktörler istekli sosyal yardımda bulunma ve isteksiz sosyal yardımda bulunma olarak isimlendirilmiştir. Yapılan t-testi ve tek yönlü ANOVA analizleri sonucunda katılımcıların maddi ve manevi yardımda bulunma davranışlarına yönelik gelir grupları arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Ki-kare analizi sonucunda ise maddi yardımda bulunma durumu ile tüm demografik özellikler arasında anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Manevi yardımda bulunma durumu ile sadece cinsiyet grubu arasında anlamlı ilişki ortaya çıkmıştır.Öğe The Evaluation with SWOT Analysis of Air Taxi Companies From A Strategic Management Process Perspective(Düzce Üniversitesi, 2023) Yılmaz, RabiaCompanies started using SWOT analysis extensively, especially since the second half of the 20th century to better evaluate the impact of changing environmental conditions over time. In this direction, the general purpose of the study is to examine the strengths and weaknesses of air taxi companies and the opportunities and threats created by the external environment through SWOT analysis. The data obtained from financial and annual reports, websites of companies, and academic literature were used in this study. Besides that, the full-count sampling method was used in the study. As a result of the study that the strengths of air taxi businesses are having a broad customer profile, offer easier access to the destinations, saving time through flight, the service quality of flights, increasing the aircraft maintenance services and growing domestic market. Besides that, recognition is low, the lack of competitiveness with large airline companies, smaller market share, and no brand awareness compared to large airlines, low aircraft diversity, high service costs and the high maintenance and repair costs are their weaknesses. According to the opportunities of air taxis; development of tourism, the increase in air traffic and flight networks, the creation of new flight points for business and leisure trips in recent years, technological developments related to aircraft. Finally, activities of rival companies, increasing in taxes and the various economic crises, increasing costs in the service sector limiting companies' fleets to one or two types of aircraft, rising fuel prices, increasing the high-speed railway networks are their threats.Öğe YAPAY ZEKA DESTEKLİ GRAFİK TASARIMIN YASAL BOYUTU(Düzce Üniversitesi, 2024) Özdal, Mehmet AkifYapay zeka teknolojisinin hızla gelişmesi, grafik tasarım alanında da yeni olanaklar sunmaktadır. Ancak, bu yeni teknolojinin yasal boyutları ve telif hakları gibi konular önemli soruları beraberinde getirmektedir. Bu çalışmanın amacı, yapay zeka destekli grafik tasarımın yasal çerçevesini analiz etmek ve bu alanda ortaya çıkan etik ve hukuki sorunları incelemektir.Çalışmada, yapay zeka teknolojisinin grafik tasarım süreçlerindeki kullanımı ve etkileri üzerinde durulmuştur. Yapay zekanın grafik tasarımdaki uygulamaları, yaratıcılık, verimlilik, kullanıcı deneyimi ve sürdürülebilirlik gibi alanlarda olumlu sonuçlar doğurabileceği belirtilmiştir. Ancak, bu yeni teknolojinin telif haklarına ve fikri mülkiyet sorunlarına nasıl etki ettiği de ayrıca ele alınmıştır.Bu kapsamda, yapay zeka destekli grafik tasarımın yasal boyutu önemli bir konu olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu alandaki etik ve hukuki sorunların çözülmesi, hem tasarımcıların hem de kullanıcıların haklarının korunması açısından büyük önem taşımaktadır. Gelecekte yapılacak çalışmaların, yapay zeka destekli grafik tasarımın yasal boyutunu daha ayrıntılı olarak ele alması ve bu alanda etkin düzenlemelerin yapılması gerekmektedir.Araştırma yöntemi olarak, literatür taraması yapılarak, Yapay Zeka teknolojilerinin illüstrasyon eserlerine etkisine ve kişisel veri koruma konularında mevcut literatür incelenmiştir. Bu tarama ile konularla ilgili güncel durum belirlenmiş, ilgili yasal mevzuat ve uygulamalar değerlendirilmiş ve Yapay Zeka ile oluşturulan eserlerin yasal durumları incelenmiştir.Öğe SOSYAL POLİTİKA VE SOSYAL YARDIM BAĞLAMINDA COVID-19 PANDEMİ YARDIMLARINA YÖNELİK VATANDAŞ ALGISI: DÜZCE İLİNDE BİR ARAŞTIRMA(Düzce Üniversitesi, 2022) Yıldız, AyhanBu araştırmanın temel amacı, sosyal politika ve sosyal yardım bağlamında COVID-19 pandemi yardımlarına yönelik toplumun algısını ölçmek, bu algıyı belirleyen faktörleri ortaya koymaktır. Ayrıca COVID-19 pandemi yardımı algı faktörleri ile katılımcıların sosyo-demografik faktörleri arasındaki ilişkileri tespit etmektir. Araştırmanın evrenini, Düzce İlinde yaşayan Mart 2020 yılı ile Mart 2021 yılı arasından pandemi yardımından faydalanan 1642 kişi oluşturmaktadır. Nicel yöntemin kullanıldığı bu araştırmada, araştırma verileri yüz yüze anket tekniğiyle elde edilmiştir. Bu çerçevede değerlendirmeye alınan 300 anket ile çalışma yürütülmüştür. Çalışmada temel olarak betimleyici istatistikler, keşfedici faktör analizi ve farklılık testleri kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 25 istatistiksel paket programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, Türkiye’de COVID-19 salgınından dolayı alınan kısıtlayıcı tedbirler neticesinde, durumlarına ve zenginliklerine bakılmaksızın o an ki ihtiyaçlarını gideremeyen ve varlığını paraya dönüştürecek durumda olamayan vatandaşlar için Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı tarafından uygulamaya konulan, Pandemic Sosyal Destek (Bizbize Yeteriz Türkiye) Yardımına yönelik toplumun algıları değerlendirilmiştir. Toplumun COVID-19 pandemi yardımlarına yönelik algılarını etkileyen temel faktörlerin; “istihdam sağlayıcı olması, gizlilik esasına dayanması, ihtiyaca yönelik olması ve bireyleri hazırcılığa sevk etmesi” olduğu tespit edilmiştir.Öğe TREN MAKİNİSTLERİNİN İŞ YÜKÜ ALGILARININ AİLE-İŞ VE İŞ-AİLE ÇATIŞMALARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN YAPISAL EŞİTLİK MODELLEMESİ İLE İNCELENMESİ(Düzce Üniversitesi, 2022) Bardakçı, Sait; Ağzıtemiz, RaşitBireyin iş yaşantısı, günlük yaşantısını da önemli derecede etkilemektedir. Günün çoğunu işte geçirmenin yanı sıra, bireyin genellikle iş hayatından dolayı düşünceleri etkilenmekte, günlük programları değişmekte, bu durum bireyin sosyal kimliğine etki etmekte ve bazen bireyin bir aile kurup kurmayacağına karar verirken bile kararını etkileyebilmektedir. Hatta bireylerin iş yaşamındaki psikolojisi aile yaşantısında da önemli izler bırakabilmektedir. Bu çalışmada Demiryolu Tren İşletmelerinde görev yapan makinistlerin iş yükü algılarının makinistlerin aile-iş ve iş-aile çatışmaları üzerinde etkisinin olup olmadığının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla araştırmanın örneklem grubunu oluşturan ve Demiryolu Tren İşletmelerinde görev yapan 449 tren makinistine ulaşılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak İş Yükü Algısı Ölçeği, Aile-İş Çatışması Ölçeği ve İş-Aile Çatışması Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde ölçeklerin güvenirlik ve geçerlik analizleri için Açıklayıcı Faktör Analizi, Doğrulayıcı Faktör Analizi ve Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı kullanılmış, araştırma hipotezlerinin sınanması için ise Yapısal Eşitlik Modellemesinden faydalanılmıştır. Çalışma sonucunda elde edilen bulgulara göre, makinistlerin algıladıkları iş yükü düzeyi arttıkça hem işten aileye hem de aileden işe çatışma düzeylerinin anlamlı derecede arttığı tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarının literatürde yapılan benzer konulu araştırmaların bulgularına paralellik gösterdiği belirlenmiştir.Öğe ÇALIŞANLARIN TEKNOLOJİK STRES ALGILARININ BİREYSEL İŞ PERFORMANSINA ETKİSİNİN İNCELENMESİ: DÜZCE İLİ TEKSTİL SEKTÖRÜ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA(Düzce Üniversitesi, 2022) Küçükdursun, Bekir; Özkan, Tuğçe Songül; Şahin, Sena; Doğan, Burhan; Bozkurt, ÖznurBilgi ve iletişim teknolojilerindeki değişimler hayatın her alanında olduğu gibi iş dünyasında da oldukça etkili olmaya başlamıştır. Günümüzde işletmelerin rekabet ortamında hayatta kalabilmeleri için teknolojik değişimlere hızla uyum sağlamaları önemli bir başarı ölçütü haline gelmiştir. İşletmelerin yaşadığı bu değişim süreci, çalışanlarını da büyük oranda etkilemiştir. Çalışanların yaşanan değişimlere hızla ayak uydurma gereklilikleri, teknoloji kaynaklı strese neden olabilmektedir. Teknolojik stres ise çalışanların performansını etkileyebilecek potansiyele sahiptir. Bu çalışmanın amacı, teknolojik stresin bireysel iş performansına etkisini incelemektir. Araştırma verileri Düzce’ de tekstil sektöründe çalışan 160 kişiden anket tekniği ile toplanmıştır. SPSS26 programı kullanılarak yapılan analizler neticesinde, araştırmaya katılanların orta derecede teknolojik stres yaşadıkları ve bireysel iş performanslarının da yüksek olduğunu düşündükleri sonucuna erişilmiştir. Çalışanların yaşadığı teknolojik stres ise bireysel iş performansını negatif olarak etkilemektedir. Ayrıca araştırmaya katılanların demografik özelliklerine göre de teknolojik stres ve bireysel iş performansı algısı da farklılık göstermektedir.Öğe HEDONİK TÜKETİM EĞİLİMLERİNİN DEMOGRAFİK ÖZELLİKLER BAĞLAMINDA İNCELENMESİ: TÜRKİYE ÖZELİNDE BİR UYGULAMA(Düzce Üniversitesi, 2024) Baydaş, Abdülvahap; Cengiz, SercanAraştırmanın temel amacı, tüketicilerin demografik özellikleri ile hedonik (hazcı) tüketim boyutları arasındaki ilişkileri saptamaktır. Araştırma anakütlesini; 18 yaşından büyük Türkiye genelini yansıtan 685 birey oluşturmuş ve veriler çevrimiçi (online) anket tekniği ile toplanmıştır. Araştırma kapsamında toplanan verilere; betimleyici istatistikler, faktör analizi, t-testi ve ANOVA analizleri yapılmıştır. Veriler SPSS ve AMOS paket programları aracılığıyla sisteme yüklenmiş ve analize tabi tutulmuştur. Elde edilen analiz sonuçlarına göre; kadınların erkeklere göre hedonik tüketim eğilimlerinin daha yüksek olduğu, Eğlence, gösteriş, hediyeleşme amaçlı tüketimde bekâr tüketicilerin daha hedonik eğilimler sergilemekte oldukları sosyalleşme amaçlı tüketimde ise evli tüketicilerin daha hedonik eğilimler sergiledikleri bulunmuştur. Ayrıca 18-25 yaş grubundaki ve öğrenci grubundaki bireyleri daha hedonik eğilimli olduklarına ulaşılmıştır. Sosyalleşme amaçlı tüketimde gruplar arasında bir farklılık olmamakla birlikte genel hedonik eğilimler bağlamında ortaöğretim grubundaki bireylerin diğerlerinden farklılaştığı görülmektedir. Son olarak gösteriş amaçlı tüketimde gruplar arası bir farklılık oluşmamakla beraber diğer hedonik tüketim boyutları ile gelir grupları arasında farklıkların olduğu belirlenmiştir.Öğe EVALUATING THE IMPACT OF SPECIFIC VARIABLES IN THE BORSA ISTANBUL 30 INDEX(Düzce Üniversitesi, 2024) Türkoğlu, Diler; Konak, FatihEstimating the link between risk and return, figuring out the expected returns of riskier assets, and identifying the key components of the capital asset pricing process are all very important to investors and portfolio managers. Considering quarterly data from 2012 to 2021, this research plans to look into the potential influence of the Fama and French-developed Five-Factor Model, a capital asset pricing model, on the risk-free interest rate of companies listed in the Borsa Istanbul 30 Index. In this context, the widely-known Panel Data Analysis approach is employed to assess the impact on returns above the risk-free interest rate of market risk, size, value, profitability, and investment characteristics. Following an initial examination of the results, it becomes apparent that the dependent variable is positively and significantly impacted by the variables of size, value, profitability, and market risk; on the other hand, the investment component has an undesirable impact on the dependent variable. It is asserted that the French Five-Factor Model and Fama factor have an impact on returns that are higher than the risk-free interest rate for the companies in the BIST 30 Index, provided that the data set and fundamental analysis assumptions are fulfilled.Öğe ALIŞVERİŞ ALIŞKANLIKLARI AÇISINDAN KADIN TÜKETİCİLERİN BİREYSEL YENİLİKÇİLİĞİ İLE MÜZİĞE GÖRE MAĞAZADA KALMA VE SATIN ALMA DAVRANIŞLARI İLİŞKİSİ: GİYİM VE KİŞİSEL BAKIM SEKTÖRÜ ÜZERİNE BİR UYGULAMA(Düzce Üniversitesi, 2022) Baydaş, Abdülvahap; Ata, Serhat; Çetinkaya, FatmaHızla değişen perakende sektöründe ayakta durmaya çalışan mağazalarda tüketiciyi çeken atmosfer gittikçe önem kazanmaktadır. Bu atmosfer içinde en büyük paylardan birine sahip olan müzik de git gide önemli hale gelmektedir. Yapılan araştırmalar incelendiğinde müziğin satın alma davranışlarında büyük bir paya sahip olduğu görülmektedir. Bunun yanında bireysel yenilikçilik kavramı da gittikçe gelişen ve değişen teknoloji de önemli kavramlardan biri haline gelmiştir. Bu çalışmada kadın tüketicilerin bireysel yenilikçiliğinin müziğe göre mağazada kalma süreleri ve satın alma davranışlarına etkisi alışveriş açısından değerlendirilerek giyim ve bakım sektörü üzerinde anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Çalışma kapsamında 393 kadın katılımcıdan toplanan verilere SPSS (Statistical Package for Social Science) paket programında faktör analizi ve güvenilirlik testleri ile birlikte etki ve aracılık testlerini gerçekleştirmeye yönelik regresyon ve process makro analizleri uygulanmıştır. Ampirik araştırma sonuçları bireysel yenilikçiliğin, müziğe göre mağazada kalma süresi ve satın alma alma üzerinde amlamlı bir şekilde etkili olduğunu, ayrıca mağazadan alışveriş alışkanlıklarının da söz konusu ilişkide kısmi aracılık rolüne sahip olduğunu göstermektedir.Öğe SİGORTACILIK SEKTÖRÜNE YÖNELİK BİR DURUM ANALİZİ: DÜZCE ÖRNEĞİ(Düzce Üniversitesi, 2022) Şentürk, Faruk Kerem; Biriktir, Sametİçinde bulunduğumuz yüzyıl çok önemli ve köklü değişiklikleri bünyesinde barındırmaktadır. Meydana gelen değişimler sosyal, psikolojik, ekonomik ve teknolojik bağlamda insan hayatında da önemli etkilere sahiptir. Özellikle teknoloji temelli meydana gelen değişimler hem insan hayatını hem de insan hayatının önemli bir kısmını kapsayan çalışma hayatını etkilemekte işletmeler de bahsi geçen değişim süreçlerinden payını almaktadır. Araştırma kapsamında bahsi geçen süreçlerin etkilediği sektörlerden biri olan sigortacılık sektörünün hali hazırdaki durumunun tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda Düzce şehrinde faaliyet gösteren sigorta işletmeleri araştırma evrenini oluşturmaktadır. Araştırma sürecinde nicel araştırma yöntemi belirlenmiş ve veriler anket tekniği ile elde edilmiştir. Gerçekleştirilen analizler neticesinde sigortacılık sektörünün de meydana gelen özellikle teknolojik değişikliklere duyarlı olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte sektörde sosyal medya kullanımının pazarlama açısından önemli bir araç olarak görüldüğü, bazı konularda yasal düzenlemelerin yapılmasına gerek duyulduğu, mobil uygulamaların, işletmenin konumlandırılmasının, sektörde çalışan personel niteliklerinin, müşteri ile ilişkilerin sigortacılık sektörü açısından dikkatle ele alınması gereken konular olduğu tespit edilmiştir.Öğe COVID-19 NEDENİYLE BİR PANDEMİ HASTANESİNE BAŞVURAN HASTALARIN SOSYO DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİNİN YATIŞ VE ÖLÜM ORANLARININ İNCELENMESİ(Düzce Üniversitesi, 2021) Şahin, Dilek; Oğuz Alramazanoğlu, BuketBu çalışmanın temel amacı COVID-19 nedeniyle bir pandemi hastanesine başvuran hastalarınsosyo-demografik özelliklerinin, yatış ve ölüm oranlarının incelenmesidir. Bu araştırma retrospektif vetanımlayıcı nitelikte bir araştırmadır. Araştırma pandemide ikinci dalganın yaşandığı ve SakaryaYenikent Devlet Hastanesinin pandemi hastanesi olarak hizmet verdiği 01.11.2020 ve 31.01.2021tarihleri arasındaki dönemi kapsamaktadır. Araştırma sonuçlarına göre erkek hasta sayısının kadınlardandaha fazla olduğu, ileri yaşın servise yatış ve ölüm riskini artırdığı, yatan hastalarda yatış gün sayısı ileyaş grupları arasında ise istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olmadığı sonucuna ulaşılmıştır(p lt;0.05). Günlük ortalama 161 hasta ayakta COVID-19 şüphesi ile hastaneye müracaat etmiştir. Üçaylık dilimde ayaktan başvuran toplam 14.679 hastanın %0,6’sının yabancı uyruklu, %2,5’u prim borcuolduğu, %8,1’ine yatış verildiği ve %0,1’nin acil serviste öldüğü belirlenmiştir. COVID -19 servisindeyatan toplam 1070 hastanın ortalama 8,69 gün yatış yaptığı, %0,6’sının yabancı uyruklu olduğu ve%98,2’sinin Sosyal Güvenlik Kurumu’na tabi olduğu saptanmıştır. Servisteki ölüm oranı %1,4 vetaburcu olma durumu %81,7 olarak bulunmuştur. COVID-19 yoğun bakım servisinde ortalama yatışgün sayısı 8,64’tür, ölüm oranı ise %49,1’dir. Yoğun bakım servisinde yatanların da %97,3’ü SosyalGüvenlik Kurumu’na tabi iken %0,3’ü yabancı uyruklu hastadır.Öğe Mesleki Dayanışmanın İçsel Motivasyona Etkisi: Sivas İlinde Muhasebe Meslek Elemanları Üzerine Bir Araştırma(Düzce Üniversitesi, 2023) Çerikcioğlu Çelik, Görkem; Aydoğdu, Aslan; Bardakçı, SaitBu çalışmada amaç, muhasebe mesleğini yerine getiren muhasebe meslek elemanlarının mesleki dayanışmanın içsel motivasyon üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Bu doğrultuda Sivas ilinde faaliyette bulunan toplam 137 muhasebe meslek mensubu üzerinde anket çalışması uygulanmıştır. Uygulanan ankette Erhan vd. (2022) tarafından muhasebe meslek mensuplarına uyarlaması yapılan mesleki dayanışma ölçeği ve içsel motivasyon ölçeği kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen verileri analiz etmek amacıyla açımlayıcı faktör analizi, bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi (Oneway-ANOVA), korelasyon analizi ve çoklu doğrusal regresyon analizi yöntemlerinden yararlanılmıştır. Çalışma kapsamında oluşturulan hipotezlerde mesleki dayanışmanın alt boyutları olan mesleki dayanışmaya verilen önem, mesleki dayanışma yararları, mesleki dayanışmanın önündeki engeller ve meslek odalarının mesleki dayanışma algısının içsel motivasyon boyutuna olan etkisi incelenmiştir. Çalışma bulgularına göre, öncelikle faktör analizi sonucunda mesleki dayanışma ölçeğinin dört alt boyuttan, içsel motivasyon ölçeğinin ise tek alt boyuttan oluştuğu belirlenmiştir. Araştırma hipotezlerinin testi sonucunda ise, mesleki dayanışmaya verilen önemin ve mesleki dayanışmanın yararlarının muhasebe meslek elemanlarının içsel motivasyonunu pozitif yönde ve anlamlı düzeyde etkilediği sonucuna varılmıştır.Öğe COVID-19 PANDEMİ SÜRECİNİN VE FİNANSAL RİSKLERİN TİCARİ YAPIYA ETKİLERİ: DÜZCE İLİ ÖRNEĞİ(Düzce Üniversitesi, 2021) Kara, Oğuz; Coşkun, BirolTürkiye’de ekonomik ve finansal riskler başta imalat sektörü olmak üzere birçok sektörü etkilemektedir. Bu tür risklere ilave olarak Çin’in Vuhan kentinde ortaya çıkan ve kısa sürede tümdünyayı etkisi altına alan Covid-19 pandemisi de eklenmiştir. Oluşan yeni konjonktürde her işletmenin faaliyet alanı kendine özgü olduğu için ticari yapı bu süreçten farklı düzeyde etkilenmiştir. Bu çalışmada Covid-19 pandemisinin ve finansal risklerin Düzce ilindeki ticari yapıya olan etkisi “poisson regresyon” yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Çalışmada 2015-2020 dönemine ait aylık veri seti kullanılmıştır. Çalışmada Covid-19 pandemi sürecinin ticari yapıya etkisi ilk olarak 20 farklı sektör bazında ele alınmış daha sonra her bir sektördeki yoğunlaşmaların hangi faaliyet kollarında olduğu belirlenmiştir. Analiz sonuçlarına göre karşılıksız çek sayısı/tutarı, protesto edilen senet sayısı/tutarı, ticari kredi faiz oranı ve ticari kredi tutarındaki artışlar ile faal firma sayısı arasında ters yönlü bir ilişki tespit edilmiştir. Yeni açılan iş yeri sayısı ile karşılıksız çek tutarı ve protesto edilen senet sayısı arasında ters yönlü bir ilişki olduğu görülmektedir. Ticari kredi tutarındaki artış ile yeni açılan firma sayısı arasında pozitif yönlü bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Döviz kurundaki artışın terk eden firma sayısını ve yeni kurulan firma sayısını azalttığı buna karşılık faal firma sayısını arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır.Öğe IS SOCİAL CAPITAL EXPLATORY OF INNOVATION? AN EMPIRICAL INVESTIGATION WITH PANEL COINTEGRATION AND CAUSALITY TESTS(Düzce Üniversitesi, 2024) Koç, RecepIn the study, the hypothesis that social capital explains innovation will be examined in the Eastern Marmara Development Region and the provinces of this region, Kocaeli, Sakarya, Düzce, Bolu and Yalova. In this regard, first of all, the sub-determinants of social capital and innovation were determined. The data obtained for these sub-determinants between 2007 and 2023 were normalized with the Human Development Index formula and indexed by year. After the data set was processed, tests were applied with the STATA 14 program by taking the necessary steps to assume cross-sectional dependency and non-homogeneity of the data for panel cointegration analysis.As a result of the analysis, it was found significant that the series was cointegrated, assuming cross-section dependence and non-homogeneity of the data. After that, the AMG test was applied for the long-term coefficients of cointegration and it was found to be significant at the 5 percent significance level, where a one-unit increase in social capital across the region caused a decrease of 0.54 in innovation. Additionally, when tested at the provincial level, it was found significant at the 5 percent significance level that social capital negatively affected innovation at 0.67 level in Düzce and 1.51 level in Bolu. It has been determined that the reason for this opposite relationship is that the social discontent values, which are the variables of net migration, divorce and suicide, created by the recent price instability, increase the social capital, while the innovation index of the number of patents, trademarks, patent registrations and brand registrations decreases.