Uluslararası Düzce Eğitim Bilimleri Dergisi

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 19 / 19
  • Öğe
    Okul öncesi eğitimin niteliğine bir bakış: Aileler, öğretmenler ve çalışma koşulları ile ilgili yaşanan sorunlar
    (Düzce Üniversitesi, 2023) Gümüş Erten, Gülnur
    Aileler, çocuklarının okul öncesi eğitimine daha fazla erişim sağlamak istemelerine rağmen, mali zorluklar ve kaynak eksikliği gibi faktörler nedeniyle bu hedefe ulaşmada zorluklar yaşayabilirler. Bu, özellikle düşük gelirli aileler için bir engel oluşturabilir ve eğitim eşitsizliğini artırabilir. Öğretmenler, okul öncesi eğitimin kalitesini artırmak için hayati bir rol oynamaktadırlar. Ancak, bu öğretmenler sıkça düşük maaşlar, yetersiz eğitim kaynakları ve aşırı çalışma yükü gibi sorunlarla mücadele etmek durumundadırlar. Bu nedenle, öğretmenlerin motivasyonlarını ve etkinliklerini artırmak için daha fazla destek sağlanması gerekmektedir. Çalışma koşulları, okul öncesi eğitim kurumlarının etkin bir şekilde çalışmasını sağlamak için kritik bir rol oynamaktadır. Ancak, bu kurumlar sıklıkla fiziksel altyapı eksiklikleri, güvenlik sorunları ve yetersiz kaynaklarla karşı karşıya kalır. Bu, öğrencilerin sağlıklı bir öğrenme ortamına erişimini olumsuz etkileyebilir. Sonuç olarak, okul öncesi eğitimin niteliğini artırmak için aileler, öğretmenler ve çalışma koşulları ile ilgili yaşanan sorunlar ciddi bir dikkat gerektirmektedir. Bu sorunlar üzerine odaklanarak, daha eşitlikçi, kaliteli ve erişilebilir bir okul öncesi eğitim sistemi oluşturmak için atılması gereken adımlar belirlenebilir.
  • Öğe
    The relationship between science high school students' creative thinking tendencies and lifelong learning tendencies
    (Düzce Üniversitesi, 2024) Ayra, Sevinç; Şahin, Feyzullah
    This research was conducted to determine the creative thinking and lifelong learning tendencies of science high school students and to determine the relationship between various variables and themselves. 308 science high school students studying in Sakarya in the 2023-2024 academic year participated in the research. In this research conducted with the general screening method, "Marmara Creative Thinking Tendencies Scale" and "Lifelong Learning Scale" were used to collect data. Descriptive analyzes and parametric tests were used to analyze the collected data. In the research, it was determined that students' creative thinking and lifelong learning tendencies did not differ significantly according to age, parental education level, and being a student of a science and arts center. While it was determined that gender did not make a significant difference on creative thinking tendency, it was found to make a significant difference in favor of men on lifelong learning. It has been observed that there is a moderate positive correlation between lifelong learning and creative thinking tendencies.
  • Öğe
    Yetişkinler arasında sosyal kaygı ve sosyal medya bağımlılığı: 'Sofalising'in aracı rolü
    (Düzce Üniversitesi, 2023) Kırcaburun, Kagan; Tosuntaş, Şule Betül; Emirtekin, Emrah; Koç, Gülşah; Bahtiyar, Muhammed; Griffiths, Mark
    Sosyal medya bağımlılığının (SMB), gerçek hayattaki sosyal etkileşimin telafisi ile ilişkili olduğu gösterilmiştir. Bununla bağlantılı olarak, bu çalışma SMB'nin sosyal ve iletişimsel yönlerini araştırmıştır. 'Sofalising', 'sofa' ve 'socializing' kelimelerinin birleşiminden ortaya çıkan bir terim olup, dışarı çıkıp bireylerle fiziksel olarak görüşmek yerine çevrimiçi sosyal etkileşim tercihi olarak tanımlanabilir. Bu çalışmada, sosyal kaygı ve SMB arasındaki bilinen ilişki üzerinde ‘sofalising’ in aracı rolü test edilmiştir. Katılımcılar, çevrimiçi bir anketi dolduran 604 üniversite öğrencisinden (%51 kadın; Mage = 20.61 yıl, SD = 2.49; aralık = 17 ila 45 yıl) oluşmaktadır. Yol analizleri, sofalize olmanın sosyal kaygı ile SMA arasında kısmi bir aracı olduğunu göstermiştir. Bu çalışma, gelişmekte olan yetişkinler arasında var olan yeni bir fenomen ileri sürmekte ve bunun ruh sağlığı üzerindeki etkisinin daha fazla incelenmesine dikkati çekmektedir.
  • Öğe
    Türkiye’de bibliyoterapi konusunda yapılan çalışmalar: Karma yöntem bir literatür taraması
    (Düzce Üniversitesi, 2024) Balbay, Canan; Şahin, Feyzullah
    Bu araştırmanın genel amacı, 2019-2024 yılları arasında Türkiye'de gerçekleştirilen bibliyoterapi çalışmalarının incelenmesidir. Bu inceleme, Türkiye'deki bibliyoterapi uygulamalarının eğilimlerini analiz etmek ve gelecekteki araştırmacılara yol göstermek amacıyla tasarlanmıştır. Karma yöntemle yürütülen araştırma, literatür taramasına dayanmakta ve 30 farklı çalışmayı içermektedir. Çalışmaların 15'inin deneysel, 15'inin betimsel nitelikte olduğu belirlenmiştir. İncelenen çalışmalarda bibliyoterapi uygulamalarının sosyal beceriler, problem çözme, öz düzenleme, duygu düzenleme, benlik, psikolojik iyi oluş, depresyon, anksiyete, mutluluk, kardeş kıskançlığı, Türkçe eğitimi ve okuma, bibliyoterapik öğeler, din eğitimi ve manevi danışmanlık konularına odaklanılmaktadır. Özel yetenekli bireyler, özel öğrenme güçlüğü, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu gibi özel gereksinimli bireylere odaklanan çalışmaların sayısının oldukça sınırlı olduğu dikkat çekmektedir. Bu çalışmada, Türkiye'de bibliyoterapinin uygulanmasıyla ilgili araştırmalardaki güncel eğilimler belirlenmiştir. Araştırmacıların tercih ettikleri konular, kullandıkları araştırma yöntemleri ve veri toplama araçlarına yönelik durum tespiti yapılmıştır. Bibliyoterapide en sık tercih edilen çalışma grubunun okul öncesi olduğu, ardından ilkokul ve ortaokul öğrencilerinin geldiği saptanmıştır. Bu çalışmalarda nicel araştırma yöntemleri öne çıkmakta, veri toplama aracı olarak ölçekler ve doküman incelemeleri sıkça kullanılmaktadır. Veri analiz yöntemleri incelendiğinde en sık nonparametrik analiz yöntemleri ile içerik analizinin kullanıldığı belirlenmiştir. Bu bulguların bibliyoterapi alanında çalışma yapacak araştırmacılara rehberlik edebileceği ve farklı bakış açıları sunabileceği düşünülmektedir.
  • Öğe
    Personality and Instagram use motives with problematic Instagram use among adolescents: A cross-sectional study
    (Düzce Üniversitesi, 2023) Hussain, Zaheer; Savcı, Mustafa; Kırcaburun, Kagan; Griffiths, Mark
    Contemporary research studies indicate that individuals’ personality traits and motivations for using an online activity (e.g., social media) can be related to elevated problematic and addictive use of that activity. Although there are now many studies examining problematic Facebook use and problematic social media use more generally, problematic Instagram use (PIU) has been much less studied. The purpose of the present study was to examine the relationship between personality traits and Instagram use motives in relation to PIU. A total of 358 adolescent Instagram users completed a survey that included assessment tools for the aforementioned variables. Hierarchical regression analyses indicated that different personality traits were related to different Instagram use motives among males and females. More specifically, lower extraversion, meeting new people and socializing, passing time, and using Instagram less for information and education purposes were positively associated with higher PIU among female adolescents. Among male adolescents, only using Instagram for making, expressing, or presenting a more popular self (e.g., online self-presentation) was positively associated with higher PIU. Findings of the present study suggest that in order to better understand problematic Instagram use, personality, motivations, and gender differences should be taken into account simultaneously.
  • Öğe
    Türkiye’de bilinçli farkındalık ile ilgili yapılan çalışmaların incelenmesi: Sistematik bir derleme
    (Düzce Üniversitesi, 2024) Durgut, Rana; Aktepe İleri, Büşra Nur; İskender, Murat; Demir, Şeymanur
    Son yıllarda bilinçli farkındalık çalışmaları pek çok alanda yaygınlaşıp yeni alanlarla ilişkilendirilmiştir. Bu derlemenin amacı bilinçli farkındalık ile ilgili çalışmaların incelenerek sistematik olarak analiz edilmesidir. Bu çalışmada yöntem olarak, 2014-2024 yılları arasında yayınlanmış tez ve makale çalışmalarının incelendiği literatür taraması kullanılmıştır. Literatür taraması için ‘’mindfulness’’,’ ’bilinçli farkındalık’’, ‘’farkandalık’’, ‘’kendindelik’’ anahtar kelimeleri kullanılmıştır. GoogleScholar, DergiPark veri tabanlarında tarama yapılmıştır. Bu çalışmada psikoloji, eğitim, spor ve sağlık konu alanlarındaki çalışmalar değerlendirilmiştir. Tarama sonucunda 281 adet yayına ulaşılmış olup bilinçli farkındalığa yönelik belirlenmiş konu alanları kriterleri sağlayan 174 tez ve 107 makale çalışma kapsamına alınmıştır. Bu derlemede öncelikle bilinçli farkındalık kavramı ve kuramsal temelleri, becerileri ele alınarak kavramsal bilgileri verilmiştir. Daha sonra incelenen bilinçli farkındalık çalışmaları; yıl, tür, örneklem, araştırma yöntemi, anahtar kavramlar olarak ele alınmıştır. Sonuç kısmında bilinçli farkındalık kavramı ve çalışmalarda incelenen diğer kavramlar arasındaki ilişkiler açıklanmıştır. İncelenen çalışmaların sonucuna göre bilinçli farkındalık kavramı ve bilinçli farkındalık temelli uygulamalar ile duygu düzenleme, psikolojik dayanıklılık, psikolojik esneklik, bilişsel esneklik, doyum, öz şefkat kavramları arasında pozitif yönde anlamlı ilişki bulunurken; somatizasyon, stres, kaygı kavramları arasında negatif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur.
  • Öğe
    Fen bilimleri öğretmenlerinin fen öğretimi öz-yeterlik inançları ve pedagojik alan bilgilerine ilişkin görüşleri
    (Düzce Üniversitesi, 2023) Çengel, Zeynep; Arslan, Harika Özge
    Bu çalışmanın amacı, fen bilimleri öğretmenlerinin fen öğretimine yönelik öz-yeterlik inanç düzeylerini belirlemek ve farklı öz-yeterlik inanca sahip öğretmenlerin pedagojik alan bilgilerine ilişkin görüşlerini incelemektir. Araştırmada nitel ve nicel yöntemlerin birlikte kullanıldığı karma yöntem tasarımlarından açımlayıcı sıralı desen kullanılmıştır. Nicel veriler Fen Öğretimi Öz-Yeterlik Düzeyi Ölçeği (FENÖZ)’den, nitel veriler Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Pedagojik Alan Bilgisiyle ilgili görüşleri görüşme formundan yararlanılarak toplanmıştır. FENÖZ 73 fen bilimleri öğretmenine uygulanmıştır. Nicel veriler analiz edilerek fen bilimleri öğretmenleri, fen öğretimi öz-yeterlik inancı ‘düşük’, ‘orta’ ve ‘yüksek’ olan öğretmenler olarak gruplandırılmıştır. Amaçlı örnekleme yöntemiyle her öz-yeterlik inanç düzeyinden iki olmak üzere (toplam altı öğretmen) görüşmeler için belirlenmiştir. Bulgulara göre erkek fen bilimleri öğretmenlerinin fen öğretimi öz-yeterlik inanç düzeyi, kadın fen bilimleri öğretmenlerinden yüksektir. Fen bilimleri öğretmenlerinin fen öğretimi öz-yeterlik inanç düzeyleri kıdem yılı, öğrenim durumu ve mezun olunan program değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Farklı öz-yeterlik inancına sahip fen bilimleri öğretmenlerinin görüşleri pedagoji bilgisi, alan bilgisi ve pedagojik alan bilgisi boyutlarında farklılaşmaktadır. Alan bilgisi öğretmenlerin görüşlerinin en çok farklılaştığı boyuttur. Görüşme yapılan fen bilimleri öğretmenlerinin çoğunluğu lisans eğitimlerinde pedagoji ve alan bilgisi eğitiminin yeterince harmanlanmadığını düşünmektedir. Öz-yeterlik inancı yüksek fen bilimleri öğretmenleri, derslerinde öğrenci merkezli uygulamalara ve alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine daha çok yer verdiğini ifade etmiştir. Araştırma bulgularına dayanarak fen bilimleri öğretmenlerinin fen öğretimi öz-yeterlik inanç düzeylerinin arttırılmasına, alan ve pedagojik alan bilgilerinin geliştirilmesine yönelik hizmet içi eğitimler yapılması önerilebilir.
  • Öğe
    Ortaokul öğrencilerinin içinde bulundukları dezavantajlı durumların eğitime etkisini azaltmada öğretmen rolleri
    (Düzce Üniversitesi, 2023) Tetik, İsmail
    Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin içinde bulundukları dezavantajlı durumların eğitime etkisini azaltmada öğretmen rollerinin neler olduğunu ve bu dezavantajlı durumların ortadan kaldırılmasında öğretmenlerin neler yapabileceklerine ilişkin çözüm önerileri sunmaktır. Yapılan bu araştırmada ortaokullarda eğitim alan dezavantajlı öğrencilerin dezavantajlarını ortadan kaldırmada öğretmen rolleri nitel araştırma yöntemiyle ortaya konulmuştur. Araştırmada yöntem olarak nitel araştırma içerisinde yer alan fenomenoloji deseni tercih edilmiştir. Bu araştırma 2022-2023 eğitim öğretim yılında Düzce ili merkez ilçesinde bulunan bir köy okulunda görev yapan 1 müdür yardımcısı 9 öğretmen ile görüşme yapılarak gerçekleşmiştir. Yapılan araştırmanın temel amacına bağlı kalınarak, görüşmeye katılım sağlayanların yarı yapılandırılmış ölçek sorularına verdikleri cevaplar cinsiyet, yaş, branş, mesleki kıdem ve eğitim değişkenlerine göre incelenmiştir. Araştırmada geçerlilik ve güvenilirlik ilkesine riayet dilerek gerekli önlemler alınmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiş ve görüşmeden elde edilen ses kayıtları ve notlar yazıya dökülerek ayrıştırılmıştır. Ayrıştırılan ve çözümlenen verilerden Tema, Alt Tema ve Kodlar oluşturulmuştur. Katılımcılarla yapılan görüşmeden alıntılar araştırmaya doğrudan yansıtılarak araştırma güçlendirilmiştir. Yapılan bu araştırmada elde edilen bulgulardan özellikle aile bütünlüğünün bozulmasında kaynaklı dezavantajlı durumların yaşanması ön plandayken, aile bütünlüğünün bozulması dezavantajına bağlı olarak öğrencilerde derslere karşı ilgisizlik, isteksizlik, özel eğitime ihtiyaç duyma, içe kapanıklık ve sosyal ortamdan dışlanma gibi dezavantajlara yol açtığı bulguları elde edilmiştir. Sonuç olarak öğrencilerin eğitimdeki başarının artması ve dezavantajlı durumları eğitime etkisini azaltmada en büyük görevi öğretmenlere düşmektedir. Bunun için öğretmenlerin iyi bir eğitim alarak mesleğe başlamaları önemlidir. Bu eğitim içerisinde pedagojik eğitim kadar rehberlik etme, gözlem yapma, güven duygusu verecek iletişim becerisine sahip olma gibi eğitimleri tamamlamaları önemlidir.
  • Öğe
    İlkokul ve ortaokullarda öğrencilerin okul müdürü algısının resimler üzerinden analizi
    (Düzce Üniversitesi, 2024) Varol, Önder; Atmaca, Taner
    Okullar için büyük öneme sahip okul müdürlerinin öğrenciler gözünden nasıl göründüğü araştırılması ve analiz edilmesi gereken konular arasında yer almaktadır. Bu araştırmada ilkokul ve ortaokullardaki öğrencilerin okul müdürü algısının resimler üzerinden analizi incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Düzce Merkez ve Çilimli ilçelerinde resmî ve özel ilkokul (2, 3 ve 4. Sınıflar) ile ortaokullarda eğitim alan öğrenciler oluşturmaktadır. Çalışma grubu oluşturulurken uygun (kolay) örnekleme tekniğinden yararlanılmıştır. Toplamda 12 farklı okul (2’si özel, 10’u devlet) çalışma sahası olarak belirlenmiştir ve bu okullar içinde ise toplamda 724 öğrenci çalışma grubunun içine katılmıştır. Araştırma verileri içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Bu temalar “Sosyal Müdür”, “Çalışkan Müdür”, “Demokratik ve Adil Müdür”, “Otoriter ve Baskıcı Müdür”, “Koruyucu Müdür” ve “Fiziksel Özellikleri Ön Planda Olan Müdür” şeklindedir. Öğrenciler tarafından çizilen resimler MAXQDA 26 yazılımına aktarılmış ve burada “okul müdürü” figürüne atfedilen özelliklere göre kodlar oluşturulmuş ve oradan da temalara ulaşılmıştır. Analiz sonuçlarına göre; İlkokul öğrencilerinin büyük bir çoğunluğu müdürleri daha çok “Sosyal Müdür” olarak algılarken, ortaokul öğrencilerinin genellikle “Otoriter ve Baskıcı Müdür” algısına sahip olmaları, okul kademeleri arasındaki deneyim ve algı farklılıklarını açıkça ortaya koymaktadır. Verilerin analizinde ayrıca uzman bir resim öğretmeninden ve yapay zekâ uygulamalarından (ChatGPT-4) destek alınmıştır.
  • Öğe
    TÜİK verilerine göre suça sürüklenen çocuklar ve sıklıkla işlenen suç türleri
    (Düzce Üniversitesi, 2023) Erten, Mehmet; Ertay, Yener
    Bu araştırmanın amacı TÜİK'ten elde edilen verilere dayanarak 2015-2021 yılları arasında suça karışan çocuk sayısını ve işlenen suç türlerini analiz etmektir. TÜİK verileri 25 farklı suç türünün ayrı ayrı incelenmesini kapsamakta olup, bu suçlara karışan çocukların cinsiyetlerine göre ele alınmıştır. Çalışmada ayrıca çocukların suça karışmasına katkıda bulunan faktörlerin araştırılması da yer alıyor ve olası önleyici tedbirler öneriliyor. Bu araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi modeli benimsenmiştir. Araştırma bulguları, 2015-2021 yılları arasında Türkiye'de suça karışan çocuk sayısı ve işlenen suç türlerine ilişkin TÜİK verilerinden elde edilmiştir. Bulgular, TÜİK verilerine göre çocukların her yıl çeşitli suç türlerine karıştığını, salgın hastalıklar, ekonomik koşullar, sosyolojik durumlar gibi faktörlere bağlı olarak sayılarının değiştiğini göstermektedir. Özellikle 15-17 yaş grubundaki genç suçluların sayısındaki artış dikkat çekicidir. Çocukların karıştığı en yaygın suç türü fiziksel saldırıdır, en az görüleni ise çevreye karşı işlenen suçlardır.
  • Öğe
    Resimli çocuk kitapları ile kültürlerarası duyarlılığın geliştirilmesi: Erasmus+ projesinden bir perspektif
    (Düzce Üniversitesi, 2024) Yıldırım, Kasım; Çetinkaya, Fatih Çetin; Topçam, Abdurrahman Baki; Durmaz, Mücahit; Öksüz, Halil İbrahim; Sezer, Behlül Bilal; Demirkıran, Ferhat
    Bu çalışmanın amacı, çokkültürlü çocuk edebiyatı ürünlerinin kullanımıyla sağlanan deneyimsel öğrenme etkinliklerinin öğretmen adaylarının çokkültürlü resimli çocuk kitaplarıyla gerçekleştirilecek etkileşimli okuma etkinliklerine yönelik bilgilerine ve kültürlerarası duyarlılık becerisine yönelik görüşlerine olan etkisini incelemektir. Yürütülen araştırma hem nicel hem nitel araştırmanın uygulandığı karma yöntem olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 2023 yılında Düzce Üniversitesi koordinatörlüğünde yürütülen KA210 kodlu ve ‘Welcome! Intercultural Sensitivity for Integration’ isimli Erasmus+ projesine katılan üç farklı ülkeden 15 öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak çoktan seçmeli bilgi testi kullanılmıştır. Bilgi testinde toplamda 20 adet soru yer almaktadır. Uygulanan bu bilgi testiyle öğretmen adaylarının göç, kültürlerarasılık, resimli çocuk kitapları ve etkileşimli okuma uygulamaları ilgili bilgi düzeylerinin ölçmesi hedeflenmektedir. Öte yandan nitel veriler ise yarı yapılandırılmış görüşme formuyla elde edilmiştir. Nicel verilerin analizinde SPSS, nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz etkili olmuştur. Elde edilen bulgular doğrultusunda farklı ülkelerden araştırmaya katılan öğretmen adaylarıyla uygulanan deneyimsel öğrenme atölyelerinin, katılımcıların etkileşimli okuma ve çokkültürlü resimli çocuk kitaplarına yönelik bilgi düzeylerini geliştirdiği yorumu yapılır.
  • Öğe
    Türkiye’de çokkültürlü eğitim alanında yapılan lisansüstü çalışmaların analizi
    (Düzce Üniversitesi, 2023) Orhan, Ümmühan Güliz; Albayrakoğlu, Özlem; Kuyumcu Vardar, Aslıhan
    Bu çalışmada Türkiye’de çokkültürlülü eğitim hakkında yapılan araştırma eğilimlerinin haritalandırılması ve yorumlanması amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda 2008-2022 yılları arasında yürütülen 54 lisansüstü tez çalışması betimsel olarak irdelenmiştir. Araştırma sürecinde sınıflama formu kullanılarak ilgili çalışmaların konusu, yöntemi, veri toplama aracı, çalışma grubu, analiz yöntemi ve sonuçları incelenmiştir. Frekans ve yüzde değerleri kullanılarak betimsel analizler yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre, Türkiye’de 2008 yılından itibaren çokkültürlülüğün akademik çalışmalarda yer bulduğu ve 2019 yılında en fazla çalışmanın yapıldığı görülmektedir. Yapılan çalışmaların genel olarak nicel yaklaşıma uygun olarak tarama deseniyle yürütüldüğü; tutum ve algı gibi duyuşsal değişkenlerin irdelendiği ve genellikle öğretmen görüşlerine başvurulduğu tespit edilmiştir. Çalışma bulgularına göre, öğretmen ve okul yöneticilerinin çokkültürlülüğe yönelik olumlu tutumlar sergiledikleri ve çokkültürlü eğitim uygulamaları hakkında bilgi ve beceri kazanabilecekleri eğitimler ile desteklenmeye ihtiyaçları olduğu anlaşılmaktadır. Sonuç olarak, çokkültürlü eğitim alanında yapılan çalışmaların genel çerçevesi oluşturularak bu konuda çalışacak araştırmacılara bütüncül bir bakış açısı sunulmaya çalışılmıştır. Böylece ilgili alandaki eksikliklerin fark edilerek gelecek çalışmalara ışık tutacağı öngörülmektedir.
  • Öğe
    The review of studies on environmental awareness of preschool children in Türkiye
    (Düzce Üniversitesi, 2023) Oğuz, Emel; Acaray, Mine; Turfan, Naz; Ünal, Funda
    With industrialization and urbanization, people increasingly distanced themselves from nature and this affected children and pre-school children the most. It has become a necessity to give nature awareness to preschool children who have to study in boring and closed areas. In this study, what was taught to preschool children about environmental awareness in Turkiye and the main articles evaluating this subject were reviewed and evaluated.
  • Öğe
    The relationship between secondary school students' attitudes towards coding and computational thinking skills
    (Düzce Üniversitesi, 2023) Ekinci, Merve; Saraç Öztop, Nihal; Demir Kaymak, Zeliha; Canan Güngören, Özlem
    As technology advances and affects all areas of our lives, it has become a need to acquire 21st century skills. In this context, coding education is given in secondary schools and it is aimed to provide students with many skills such as problem solving, creative thinking, critical thinking and higher order thinking. Due to this situation, this study aimed to examine the relationship between middle school students' attitudes towards coding (ATC) and computational thinking skills (CKS). The sample of the study consisted of 325 middle school 5th and 6th grade students taking the Information Technologies course. Data were collected using the "Attitude Towards Coding Scale for Middle School Students" and the "Middle School Version of the Computer Thinking Skill Levels Scale (CTSL)". Descriptive statistics, Independent Samples T-Test, one-way analysis of variance (ANOVA) and Simple Regression Analysis were used in data analysis. As a result of the study, it was determined that middle school students' levels of SDT and BCIB were at a moderate level. It was determined that there was a positive and moderately significant relationship between students' TBT and BCIB levels. In addition, it was seen that there was no significant difference in BRT and ICT levels according to gender and daily computer usage time.
  • Öğe
    Şermin Yaşar’ın çocuk kitaplarındaki mizahi üslubun çocukların duyuşsal gelişimindeki işlevleri bağlamında incelenmesi
    (Düzce Üniversitesi, 2024) Köroğlu, Firdevs
    Günümüzde teknolojinin gelişmesiyle birlikte çocuğa yönelik beklentiler de artmıştır. Çocuktan verilen bilgiyi pasif bir şekilde, sorgulamadan elde etmesi değil; öğrenme sürecinde aktif rol alması, olaylara farklı açılardan bakabilmesi ve yaratıcı düşünebilmesi beklenmektedir. Çocukların bu becerileri edinebilmesi için kullanılan temel kaynaklardan biri çocuk kitaplarıdır. Çocuk kitaplarında sıkça kullanılan bir anlatım tarzı olan mizah ‘kitaplar sıkıcıdır’ algısını kırarak kitaplar aracılığıyla çocukları eğlendirirken çocukların bu becerileri de kazanmalarına yardımcı olur. Bu çalışmada Türk edebiyatında çocuklara yönelik eserleriyle önemli bir yere sahip Şermin Yaşar’ın kitaplarındaki mizahi üslup duyuşsal işlevleri bağlamında incelenmiştir. Çalışmanın evreni, Şermin Yaşar’ın çocuk kitapları olarak belirlenmiş, örneklem olarak da söz konusu kitaplardan ‘‘Dedemin Bakkalı, Dedemin Bakkalı Çırak, Babaannem Geri Döndü’’ kitapları seçilmiştir. Çalışmanın kuramsal çerçevesi çizilirken çocuk, çocuk edebiyatı, mizah, çocuk edebiyatında mizah hakkında literatürdeki bilgiler ve değerlendirmeler sunulmuştur. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman (belge) inceleme yöntemi kullanılarak yazarın kitaplarındaki mizahi nitelikler ortaya konulmuş ve çocukların duyuşsal gelişimlerine etkileri sunulmuştur
  • Öğe
    An investigation of postgraduate theses involving the use of flipped classroom model in science fields
    (Düzce Üniversitesi, 2023) Çolak Yazıcı, Senem; Gündoğdu, Barış
    The aim of this study is to examine postgraduate theses in the field of science education from different variables in relation to the flipped classroom model, which has gained importance in today's educational context with the integration of technology. The research was conducted using the descriptive content analysis method, which is one of the qualitative research designs, and included 25 theses published between 2016 and 2022. The theses were examined based on different variables including the year of publication, the university where they were published, the type of thesis, keywords used in the theses, sample group, duration of implementation, measurement method, distribution according to science domains, web 2.0 tools used, variables investigated, and the results obtained. It was observed that the majority of theses (f: 8; 32%) were published in 2020. Theses focusing on the flipped classroom model in the field of education were mostly published at Akdeniz University (f: 2; 8%), and they primarily involved science teacher candidates. Seventh-grade students were the most preferred sample group (f: 5; 20%), and the majority of theses (f: 12; 48%) were conducted with a sample size ranging from 31 to 60. In experimental applications, a duration of 6 weeks was most commonly preferred (f: 7; 28%), and theses were generally written using a mixed method (f: 11; 44%) and focused on topics within the scope of science subjects (f: 13; 52%). The most frequently selected thesis topics were related to force and energy, and matter and change units, each with a frequency of 2 (8%). The most commonly used web 2.0 tool was Edpuzzle (f: 7; 15.6%). Among the dependent variables examined in the theses, achievement (f: 10; 27.7%) and attitude (f: 4; 11.1%) were the most frequently studied, and it was concluded that the use of the flipped classroom model had a successful impact on 18 out of the total of 22 variables investigated. Based on the findings, it is considered important to contribute studies that apply different variables of the flipped classroom model to different sample groups in the literature on technology-integrated classroom models.
  • Öğe
    An examination of the 2018 high school English curriculum based on philosophical, psychological, and social considerations
    (Düzce Üniversitesi, 2023) Övdür Uğurlu, Zeynep; Başdal, Melek
    In our globalizing and developing world, learning English is regarded as compulsory because English has now become an international language. Therefore, the Turkish Ministry of National Education has always taken a particular interest in developments throughout the world in the teaching of foreign languages and the new curriculum was started to be used in 2018. Program evaluation activities are important to assess the degree of accomplishment in an educational program, identify the efficacy of the present program, and compile some helpful data for future programs. Therefore, this study aims to examine the 2018 High School English Curriculum from philosophical, social, and psychological perspectives because the way through understanding of a program and the rationale behind the program development process includes philosophical, social, and psychological considerations. This is a qualitative study with document analysis. According to the findings, considering the philosophical foundations, the program has been designed keeping in mind the student's development, interests, and needs. Based on the social foundations, it can be claimed that the curriculum has been shaped by taking into consideration the issues of recognizing and promoting national, local, and universal culture, the problems of the society regarding language learning, the needs of the society, and the opportunities to be provided with language learning. Regarding the psychological foundations, it can be stated that the developmental characteristics of the students, their prior knowledge, readiness levels, and learning differences are considered while preparing the program.
  • Öğe
    Examination of the relationship between school principals' visionary leadership characteristics and school efficiency
    (Düzce Üniversitesi, 2023) Uçak, Zeynep; Bilgivar, Orkun Osman
    The aim of this research was determined as "Examination of the Relationship Between the Visionary Leadership Characteristics of School Principals Perceived by Teachers and School Effectiveness" and the relational survey model, one of the quantitative research methods, was used in the realization of the research. The population of the research is those who work within the borders of Istanbul in the 2021-2022 academic year; The sample consisted of 396 teachers working in private and public schools, which were formed by convenience sampling method. "Personal Information Form", "Visionary Leadership Scale" and "School Effectiveness Scale" were used as data collection tools in the research. As a result of the t-Test analysis applied to the obtained data; According to teachers' perceptions, school principals' visionary leadership characteristics (X ?=3,81) and school effectiveness (X ?=3,81) were found to be “high”. As a result of the ANOVA analysis, the variables showed significant differences according to the demographic characteristics. In the context of Pearson correlation analysis between school principals' visionary leadership characteristics and school effectiveness, a significant and positive (r=,554; p=,000) correlation was found to be "moderate" in all sub-dimensions. As a result of the multiple regression analysis, it was determined that visionary leadership significantly predicted school effectiveness in a “moderate” and positive direction.
  • Öğe
    Çokkültürlü eğitim kavramı ve öğretmenler için bir çokkültürlü eğitim çerçevesi
    (Düzce Üniversitesi, 2024) Çeviker Ay, Şule; Orhan, Ümmühan Güliz
    Bir arada yaşamak toplum olmak için yeterli değildir. Toplum, insanların birbirini tehdit olarak görmediği, birbirine karşı kaygı, önyargı, düşmanlık taşımadığı bilakis birbirini tanıdığı, bağlantı kurduğu, önemsediği bir birlik hâlidir. Toplum olmayı temel hedef olarak gören çokkültürlü bakış açısı, kültürlerin iç içe ve etkileşim halinde olduğu, diyalogun herkes tarafından benimsendiği bir dünya görüşü olarak karşımıza çıkmaktadır. Eğitim alanına “Çokkültürlü eğitim” olarak yansıyan bu düşünce, bireylerin toplum olma duygusunu kazanması, tüm gençlerin demokratik vatandaşlığa hazırlanması ve farklı kültürlerden gelen öğrencilerin akademik başarısının gelişmesi için tamamlayıcı bir eğitim felsefesi olarak görülmektedir. Demokratik bir toplum için gerekli tutum ve değerlerin geliştirilmesini, özgürlük, adalet, eşitlik, hakkaniyet, insan onuru, sosyal adalet kavramlarının anlaşılmasını ve hayata yansıtılmasını hedeflemektedir. Çokkültürlü eğitim içerik olarak sunulabileceği gibi düşünme şekline, öğrenme iklimine, öğretime ve değerlendirmeye etkisi olan bir yöntem olarak her derse ve dersin tüm süreçlerine yansıtılabilir. Bu çalışmanın amacı çokkültürlü eğitimi tanıtmak, öğretmenlerin çokkültürlü eğitimi derslerine harmanlarken takip edebilecekleri işlem basamaklarını ve yapılması gerekenleri sunmaktır. Bu çalışma ile çokkültürlü eğitimin uygulanabilmesi için bir model tanıtılmış, modelin basamakları ayrıntılı açıklanmış, dersler planlanırken göz önünde bulundurulması gerekenler sunulmuştur. Bu anlamda çokkültürlü eğitime giriş niteliğinde bir derleme çalışması olarak yapılandırılmıştır. Çalışmada kültür kavramından yola çıkarak çokkültürlülük kavramı analiz edilmiş, çokkültürlülük fikrinin tarihi gelişimine yer verilmiştir. Bu bölümde, çokkültürlülük kavramından ne anlaşıldığı, hangi standartların çokkültürlülük ölçüsü olarak kabul edildiği ve çokkültürlülük anlayışının artan önemi tartışılmıştır. Daha sonra eğitim açısından çokkültürlülük felsefesinin ne anlama geldiği, çokkültürlü eğitimin amacı, odaklandığı konular ve aşamalı gelişimi ele alınmıştır. Çokkültürlü eğitimde öğretmenin rolüne ve beklenen becerilere odaklanılmıştır. Çokkültürlü bir ders planlamak için bir model tanıtılmıştır.