Bildiri Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 10 / 10
  • Öğe
    POLİMER ESASLI KOMPOZİT MALZEMELERDE FARKLI TÜRLERDEKİ PARÇACIKLARIN ÇEKME ve KOPMA KUVVETLERİNE ETKİSİ
    (Liberty Academic Publishers, 2023) Arıcı, Mert; Uygur, İlyas; Ongun, Rıdvan; Kılınçel, Mert; Alpay, Yakup Oktay
    [Abstract Not Available]
  • Öğe
    Karbon Fiber Takviyeli Birleştirmelerde Kullanılan Farklı Yapıştırıcıların Kesme Dayanımına Etkisi
    (2018) Ongun, Rıdvan; Alpay, Yakup Oktay; Uygur, İlyas
    Küresel ısınma tehdidi ve çevresel sorunların artması ülkeleri önlem almaya zorlamıştır. Karbon salınımının azaltılması en önemli tedbirlerden biri olarak düşünülmektedir. Yakıt tasarrufu için daha hafif malzemeler kullanmak bir alternatif olarak görünmektedir. Günümüzde özellikle havacılık ve otomotiv sektörlerinde Karbon Fiber Katkılı Kompozit malzemeler (KFKK) hafif ve dayanıklı olduğu için tercih edilmektedir. Birçok Endüstriyel sektörde KFKK-Al ve KFKK-KFKK birleştirmeleri yaygın olarak perçin, vida, cıvata veya yapıştırıcı maddeler kullanılarak yapılmaktadır. Havacılık sektöründe ise uçak motorunun kanata bağlanan noktalarında, kanatın farklı noktalarında ve gövdede yapıştırıcılı bağlantılar kullanılmaktadır. Perçin kullanılan bağlantılarda birleştirilen malzemelerin mekanik özellikleri olumsuz olarak etkilendiği için yapıştırma yöntemi daha çok tercih edilmektedir. Yapışkan kullanılan bağlantılarda yapışma yüzeyinin performansının belirlenmesi gerekmektedir. Bu çalışmada KFKK-Al ve KFKK-KFKK birleştirmelerinin yapışma yüzeylerinin kesme dayanımı incelenmiştir. Bağlantıların kesme dayanımları tek bindirmeli test numuneleri üretilerek çekme deneyi ile belirlenmiştir. Yapıştırıcı olarak piyasada kolay elde edilebilen, fiyatı uygun olan epoksi ve poliüretan bazlı iki farklı yapıştırıcı kullanılmıştır.
  • Öğe
    Otomotivde Kullanılan Ultra Yüksek Mukavemetli Sac Metal Malzemelerin Ilık Şekillendirilmesinde Mikro Yapı ve Sertlik Değişimi
    (2017) Nuri Şen; Uygur, İlyas; Ongun, Rıdvan
    Otomotiv sektöründe oda sıcaklığında şekillendirilmesi sınırlı olan yüksek ve ultra yüksek mukavemetli sac metal malzemeleri (HSS ve AHSS) yeni nesil çelikler olarak adlandırılmaktadır. Bu malzemelerin en büyük dezavantajı oda sıcaklığında şekillendirilmesi sınırlı olduğu için kullanım oranları oldukça düşüktür. Bu oranı mikro yapıyı bozmadan artırmanın bir yolu ılık şekillendirmeyle mümkün olabilmektedir. Şekillendirme oranın artmasıyla kullanım oranı artacaktır. Bu artışla daha ince kalınlıktaki sacların kullanılmasıyla birlikte araç ağırlığının hafifletilmiş ve yakıt tasarrufu sağlanmış olacaktır. HSS ve AHSS malzemeler mevcut malzemelere oranla 3 kat hatta 4 kat daha mukavemetli olduğu için daha güvenli araçlar imal edilebilecektir. Yapılan bu çalışmada, ılık şekillendirme prosesi işlemine geçmeden önce daha önceden farklı sıcaklık aralıklarında çekme testi yapılarak sıcaklığın malzeme mikro yapısına ve sertliğine olan etkisi incelenmiştir. SEM de bakılan mikro yapıda 400 dereceden sonraki mikro yapıda tane büyümesi ve beklendiği gibi sıcaklığın artmasıyla sertliğin düştüğü gözlemlenmiştir.
  • Öğe
    DETERMINATION OF PROCESS PARAMETERS OF HAZELNUT DRYING WITH RADIO FREQUENCY TREATMENT
    (2017) Alpay, Yakup Oktay; Kılınçel, Mert; Ongun, Rıdvan
    Radio frequency (RF) heat treatment is used in various fields in food processing including drying, thawing and sterilizing. Determination of drying parameters of RF treatment is hot topic in food drying processes. The goal of this study was to determine the process parameters for an RF oven used for hazelnut specimens. In this sense the hazelnut specimens were treated in a 13,56 MHz, 5 kW RF system under three different electrode gap. Experiments were carried out in three periods by setting the power of the system to two different values. The hazelnut specimens were weighed with a precision scale before and after each treatment and the amount of moisture removed at the end of the treatment was determined. Besides, thermal images of the specimens were taken before and after each treatment for the determination of the surface temperature distribution. According to the results, heating rate and the amount of moisture removed from the hazelnut specimens were observed. Based on these results the optimum drying process parameters for hazelnuts in RF oven were concluded.
  • Öğe
    Kızılötesi Kompozit Malzeme Kürlemede Malzeme Kalınlığının Isınmaya Etkisi
    (2018) Alpay, Yakup Oktay; Ongun, Rıdvan; Kılınçel, Mert; Uygur, İlyas
    Havacılık, denizcilik ve otomotiv gibi sektörlerde ihtiyaç duyulan en ileri mühendislik malzemelerinden biri kompozit malzemelerdir. Elyaf katkılı kompozit malzemelerin ise en ileri üretim yöntemlerinden biri otoklav ile üretimdir. Otoklav, matris malzemesi olarak kullanılan reçinenin, belli bir sıcaklık ve basınç çevrimi ile çapraz bağlarını tamamlayarak sertleşmesini sağlayan fırındır. Fakat otoklav ile üretim hem ilk yatırım maliyetleri hem de işletme maliyetleri yönünden yüksek olduğu için otoklav kalitesinde ürün üretebilecek farklı üretim yöntemleri üzerinde çalışılmaktadır. Bu çalışmada kızılötesi ile kürlenen karbon fiber katkılı kompozit malzeme (prepreg) kullanılarak, malzemenin kalınlık boyunca nasıl bir ısınma davranışı sergilediği incelenmiştir. Bu amaçla, 4 farklı kalınlığa sahip bir malzeme oluşturulmuş, 10 dk boyunca kızılötesi lamba ile ısıtılmış ve 10 sn’de bir termal görüntüleri alınmıştır. Elde edilen sonuçlara göre belirtilen test koşullarında kalınlık boyunca her 1 mm’de 6,5 oC civarı bir sıcaklık farkı olduğu ölçülmüştür. Ayrıca, malzemenin iç taraflarının taşınım yoluyla daha az ısı kaybetmesinden dolayı zamanla kendilerinden daha ince olan dış bölgeden daha fazla ısındığı görülmüştür.
  • Öğe
    Otomotivde Kullanılan Ultra Yüksek Mukavemetli Sac Metal Malzemelerin Ilık Şekillendirilmesinde Dinamik Deformasyon Yaşlanması (DSA) Oluşum Sıcaklık Aralığının Tespiti
    (2017) Nuri Şen; Uygur, İlyas; Ongun, Rıdvan
    Otomotiv sektöründe yeni nesil çelikler olarak adlandırılan yüksek ve ultra yüksek mukavemetli sac metal malzemelerin (HSS ve AHSS) oda sıcaklığında şekillendirilebilirliği oldukça düşüktür. Bu sebepten daha kısıtlı kullanılmaktadır. Bu tür HSS ve AHSS malzemelerin kullanım oranlarını artırma çalışmaları hızla devam etmektedir. Hazırlanan bu çalışma, ılık şekillendirmede şekillendirebilirlik kabiliyetlerini etkileyen önemli bir parametre olan dinamik deformasyon yaşlanması (DSA) sıcaklık aralığının tespiti için 300, 400, 500, 600 ve 700 °C lerde ve tek çekme hızında çekme testleri yapılarak testlerde kullanılan AHSS Mart1xxx malzemesinin dinamik deformasyon yaşlanması sıcaklık aralığını tespiti noktasında yapılan bu çalışmada adı geçen malzemenin belirtilen sıcaklıklarda dinamik deformasyon yaşlanma özelliği göstermemiştir.
  • Öğe
    EVALUATION OF NON-ASBESTOS HIGH PERFORMANCE BRAKE PADS PRODUCED WITH ORGANIC DUSTS
    (Tanger Ltd, 2015) Öktem, Hasan; Uygur, İlyas; Akıncıoğlu, Gülşah; Kır, Durmuş; Karakaş, Hamdi
    Recently, research-development studies conducted for the production of organic brake pads because of the usage of asbestos in brake pads have negative effects on human health and the environment. This study aims to develop to non-asbestos high performance brake pads. Twenty-four types of different dusts in commercial brake pads have utilized as fillers, reinforcements, binders, abrasives and friction modifiers in mixture of organic brake pads produced. In this study, seventeen of these friction dusts were used to develop to organic brake pads. The 3.5 wt.% and 7 wt.% content of hazelnut and walnut as friction modifier materials were replaced with petrocoke dust eco-friendly. The performance of brake pads was determined by microstructural examinations, oil absorption and dimensional stability, and hardness of brake pads. The results indicated that the brake pads produced with organic dusts such as hazelnut and walnut shells can replaced with petrocoke dust. From this, it can be concluded that new type brake pads of non-asbestos organic-based dusts can be effectively used as a replacement for asbestos and performance in brake pad production.
  • Öğe
    COMPARISON OF MANUFACTURING TECHNIQUES SUBJECT TO HIGH SPEED IMPACT
    (Amer Soc Mechanical Engineers, 2015) Gollins, Kenneth; Chiu, Jack; Delale, Feridun; Liaw, Benjamin; Gürsel, Ali
    In this paper we compare two manufacturing techniques namely vacuum infusion and compression molding, used in manufacturing S2 glass fabric/epoxy composites for high-speed impact applications. Even though compression molding and vacuum infusion are two widely used manufacturing techniques, the resulting product may be very, different. Compression molding has the advantage of achieving a much higher fiber density for the same thickness. With a higher fiber density, the composites made by compression molding have better mechanical properties than a composite made by vacuum infusion. However, vacuum infusion is faster and more. economical. The mechanical performance of the composites manufactured by these two processes are compared by performing tensile tests and high speed impact tests for the' determination of the limit speed V-50. For the same number of plies, preliminary results for compression molded specimens indiCate a 50% increase in stiffness and a 40% increase in strength. Also, for panels of the same thickness, the V-50 was higher for compression molding specimens.
  • Öğe
    Experimental investigation of the effects of infrared heating mechanism on the mechanical properties of autoclave cured CFRPs
    (Applied Mechanics Laboratory, 2019) Alpay, Yakup; Uygur, İlyas; Öz, Fatih E.
    Autoclave curing method is widely used in manufacturing of aerospace and automotive grade carbon fiber reinforced plastic (CFRP) components. However, both the autoclave operating costs and long curing times yield high component costs and limit the mass production ability. These limitations make researchers to canalize their efforts to cost effective solutions without sacrificing the product quality. These cost effective solutions can be classified into two main groups: reducing the curing times and enhancing the efficiency of the process. In this study, effects of heating mechanism on the curing and mechanical properties of autoclave cured CFRPs were investigated. Infrared and conventional resistance heating were considered and compared. For this purpose, an infrared curing oven was constructed to simulate the autoclave cure cycle without pressure. Infrared heating is a cost effective mechanism than conventional resistance heating because it just heats the material instead of whole autoclave chamber. 75 mm x 250 mm x 3 mm CFRP plates were fabricated in this infrared oven. They were cut into 3 pieces for tensile testing. Results were compared with the ones manufactured by conventional autoclave oven at the same cure cycle. A correlation of the results of the mechanical properties and curing behaviors of the products was obtained. Results showed that infrared can be used for curing of CFRPs instead of resistance heating, especially in plain geometries. But for complex shapes, a homogen heating pattern should be provided by adjusting the location of infrared heaters with regard to the product geometry. In the light of these findings, it can be deduced that hybrid autoclave ovens can be developed which are using both infrared heating and resistance heating so as to enhance the efficiency of the process in composite plate manufacturing. © CCM 2020 - 18th European Conference on Composite Materials. All rights reserved.
  • Öğe
    Diffusion bonding of iron and bronze by mirowave sintering
    (European Powder Metallurgy Association (EPMA), 2007) Kurt, Adem; Ateş, Hakan; Uygur, İlyas; Gürhan, A.H.
    In this study, diffusion bonding of Fe and Bronze (90%Cu+10% Sn) powders used as bearing materials has been investigated by microwave sintering. For this purpose Fe and Bronze powders were compacted at 250, 350 and 500 MPa and sintered via microwave energy and conventional sintering process. Green and sintered densities were measured. Fe- Bronze interfaces and porosity changes were investigated after microwave and conventional sintering.