Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Türkçe Öğretmeni Adaylarının Çocuk Edebiyatına Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi(IJLA, 2023) Bozkırlı, K.Ç.; Er, O.; Peçenek, OgünTürkçe öğretmenlerinin mesleğe dair birçok yeterliği kazandığı dönem öğretmen adayı oldukları yani üniversite öğrencisi oldukları dönemdir. Bu manada Türkçe öğretmeni adayları çocuk edebiyatı eserlerinin taşıması gereken nitelikleri bilmelidir. Çocuk edebiyatı eserlerinin seçiminde ise çocuk edebiyatına yönelik tutumun önemli bir belirleyici olduğu söylenebilir. Bu araştırmanın amacı Düzce Üniversitesinde öğrenim gören Türkçe öğretmeni adaylarının çocuk edebiyatına yönelik tutumlarını incelemektir. Türkçe öğretmeni adaylarının çocuk edebiyatına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesini amaçlayan ve nicel şekilde desenlenen bu çalışma bir tarama araştırmasıdır. Araştırmaya 2022-2023 eğitim öğretim yılında öğrenim gören ve basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile seçilen 140 Türkçe öğretmeni adayı katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Karagül (2020) tarafından geliştirilmiş olan “Çocuk Edebiyatına Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek “farkında olma”, “kabullenme” ve “değer verme” adlı üç alt boyut ve 26 maddeden oluşmaktadır. AraştırmadaCronbach Alpha değeri ölçeğin genelinde 0.94, “farkında olma” alt boyutunda 0.97, “kabullenme” alt boyutunda 0.77 ve “değer verme” alt boyutunda 0.83 olarak bulunmuştur. Ölçeğin genelinde ve tüm alt boyutlarında Cronbach Alpha değerleri asgari düzey olarak kabul gören 0.70’in üzerindedir. Veri analizi için SPSS 21.0 paket programının kullanıldığı araştırmanın sonucunda katılımcı Türkçe öğretmeni adaylarının çoğunluğunun çocuk edebiyatına yönelik tutumunun olumlu olduğu, cinsiyetin, sınıf düzeyinin, çocuk kitapları okumanın ve çocuk edebiyatı dersi almanın çocuk edebiyatına yönelik tutumu anlamlı düzeyde farklılaştırdığı, 3-17 yaş arasında bir kÖğe Nâbî’nin Görmüşüz Redifli Gazeli İle Tırsî’nin Aynı Redifli Gazelinin Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi Bağlamında İncelenmesi(TEKE Akademi, 2021) Peçenek, OgünKarşılaştırmalı edebiyat bilimi son yıllarda revaçta olan bir çalışma alanıdır. Bu çalışma alanı, iki veya daha fazla edebî çalışmayı biçim ve içerik, dil ve üslûp, karakter, motif, zaman ve mekân, estetik vs. gibi konularda karşılaştırma yapabilme imkânı sunmaktadır. Bu bilimin amaçlarından biri de edebî çalışmalar arasındaki benzerlikleri, farklılıkları ve bunların nedenlerini ortaya koymaktır. Klasik Türk edebiyatı şairleri birbirlerinden etkilenmiş ve bazı şairler birbirlerinin şiirlerine nazire yazmışlardır. Bu nazirelerden biri de İbrahim Tırsî’nin Nâbî’nin meşhur “görmüşüz” redifli gazeline yazmış olduğu aynı redifli naziredir. Ancak Tırsî’nin yazmış olduğu nazire, nazirenin bir benzeri ya da nazirenin bir alt türü olarak değerlendirilen tehzildir. Alaya alma anlamına gelen tehzil, şekil bakımından nazireye benzese de işlenen konu itibariyle asıl şiirden ayrı ve mizahi bir yönü bulunmaktadır. Dolayısıyla çalışmada Tırsî’nin aynı redifle yazmış olduğu gazel, tehzil türü üzerinden incelenip değerlendirilmiştir.Öğe Sanatı Manevi Bağlamda Okumak/İçsel Zorunluluk İlkesi: Mehmet Akif ve Çanakkale Şehitlerine(DBY, 2023) Peçenek, Ogün[Anstract Not Available]Öğe Derin Ekoloji ve Tasavvuf Bağlamında Bir Okuma Denemesi: Yunus Emre Divanı(BUGU Dil ve Eğitim Dergisi, 2022) Peçenek, OgünKapitalizmin yaygınlaşmasıyla birlikte tabiat tahakküm altına alınarak hızla sömürülmektedir. Bitki örtüsünün tahribi, canlıların yok edilmesi, küresel ısınma, su kıtlığı ve kirlilik bunlardan sadece birkaçıdır. 20. yüzyılın sonlarına doğru ortaya çıkan ekoeleştiri kuramı, tabiattaki büyük tahribatın önüne edebiyat bilimi aracılığıyla geçmeyi amaçlar. Ekoeleştirinin beslendiği kuramlardan olan derin ekoloji ise tabiatı koruma amacıyla yapılan maddi yaklaşımlara zıt görüşler sunarak tabiatı korumanın manevi bakış açısıyla mümkün olabileceğini ifade eder. Bu maksatla dinlerin tabiata yaklaşımlarından faydalanan derin ekoloji; Budizm, Taoizm, Şamanizm gibi mistik öğretilerin de tabiatla ilgili uygulamalarını benimsemiştir. Tasavvuf adabı, dünya hayatına ve maddi zevklere dalmamayı, tabiata sevgi ve saygı penceresinden yaklaşmayı öğütler. Derin ekoloji ve tasavvuf benzer görüşlerde bulunarak insanın tüketim hırsına maddi eylemlerin değil manevi yöntemlerin çözüm olacağını savunur. Tasavvufun en büyük temsilcilerinden biri de Yunus Emre’dir. Tasavvuf ile yoğurduğu şiirlerinde derin ekolojinin de çalışma alanına giren insan ve tabiat sevgisi, birlik, iyi insan olmak, ahlak, erdem ve doğruluk gibi manevi değerler gelir. Derin ekoloji ve tasavvufun ortak dinamiklerinden yola çıkarak makalede, Yunus Emre’nin şiirleri derin ekoloji bağlamında okunmaya çalışılmıştır. Bu çalışma, ekoeleştiri alanında yeni bir okuma denemesi olup tasavvufun ekolojik potansiyellerine ilişkin yaklaşımlara katkıda bulunma amacı taşır. Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi uygulanmış; yazılı materyalller sentezlenip yorumlanmıştır. Araştırmada, Yunus Emre’nin şiirlerinin derin ekoloji açısından okunabilir olduğu ve tabiatın sömürüsüne karşı manevi bir yaklaşım sunduğu görülmüştür. Makalenin aynı zamanda iki ayrı felseÖğe KLASİK TÜRK ŞİİRİ MUSİKİ İLİŞKİSİ BAĞLAMINDA İBRAHİM TIRSÎ DİVANI’NI OKUMAK(BÜRKÜT, 2022) Peçenek, OgünBir milleti medeniyet seviyesine çıkaran önemli hususlardan biri de kültür sanat faaliyetleridir. Birbirleriyle etkileşim ve iletişim hâlinde olan güzel sanatlar içerisinde, özellikle şiir ve musiki bir bütün gibi görülmüştür. Güzeli, hakikati arama gayretinde olan şair/yazar, musikinin ritminden, ahenginden, teknik ve biçiminden faydalanır. Klasik Türk şiirinin de kaynakları arasında yer alan musikiye birçok şair özel ilgi göstermiştir. 18. yüzyılda yaşamış; mahallileşme ve hezel üslubunu benimseyen şairlerden İbrahim Tırsî’nin şiirlerinde; musiki aletleri, icracılar, deyimler, makam ve usul örneği olarak çok sayıda musiki terimi geçmektedir. Şairin kullandığı bu terimler, onun edebi kişiliğini, yaşadığı yüzyılın şiir anlayışını, kültür manzaralarını, dönemin bazı musikişinaslarını ve tasavvufi görünümlerini yansıtmaktadır. Dolayısıyla Tırsî’nin şiirlerinde musiki terimlerini incelemek; dönemin şiir anlayışını ve şairin edebi kişiliğinin tespiti açısından önem taşımaktadır. Bu amaçla makalede, musiki terimlerinin şiirdeki anlam dünyasından hareketle, şiir musiki ilişkisi yorumlanmış; sosyo-kültürel unsurlar, şairin edebi kimliği, onun yaşadığı yüzyıla ilişkin mahalli görünümler tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu çalışmayla ayrıca klasik Türk şiiri-musiki ilişkisine dair alanyazına katkıda bulunmak hedeflenmiştir.Öğe HAYRETÎ DÎVANI’NIN EDEBÎ TÜRLER VE TARZLAR AÇISINDAN İNCELENMESİ(BUGU Dil ve Eğitim Dergisi, 2021) Peçenek, OgünKlâsik Türk edebiyatı; kaynakları, geleneği ve birikimiyle oldukça zengin bir edebiyattır. Bu edebiyatı zenginliğe ulaştıran metinlerin anlam dünyasının yorumlanmasında edebî tür ve tarz bilgisinin gerekliliği göze çarpar. Metni yorumlarken yazarın metinde ne anlattığı (tür) ve nasıl anlattığı (tarz) bilgisine ulaşmak, dönemin edebî zevkini ve yazarın görüşünü tespit etmede büyük bir kolaylık sağlamaktadır. Hayretî Dîvanı?nda 20 kaside, 36 musammat, 1 müstezad, 487 gazel ve 7 kıta bulunmaktadır. Çok sayıda tür ve tarzı barındıran eserde tespit edilen tür sayısı 8?dir. Bu türler; “bahâriye, maktel-i hüseyin/muharremiye, mersiye, naat, nevrûziye, sâkînâme, şehrengiz ve tevhît”tir. Tarz sayısı ise 15?tir. Bu tarzlar; “arzıhâl/arzuhâl, bedduâ, duânâme/niyaznâme/ibtihâl, fahriye/fahriye-i ârifâne, firâknâme, hasbihâl, methiye/sitâyişnâme, mezemmet, nasihatnâme, şefâatnâme, şikâyetnâme, tarif tasvir, tazallüm ve tehlil”dir. Bu çalışmanın, şairin edebî kişiliğinin tespitiyle birlikte klâsik Türk edebiyatı metinÖğe “Bağdat’ta Ölüm Hallac-ı Mansur” Adlı Eserin Zihniyet Tenkidi Üzerine(Çankırı Karatekin Üniversitesi, 2015) Peçenek, Ogün[Anstract Not Available]Öğe Yabancılara Türkçe Öğretiminde Kullanılan Ders Kitaplarındaki Anlatıların İşlevsel Açıdan İncelenmesi: Gazi Tömer-Yeni İstanbul A1-C1 Düzeyleri(Duvar, 2023) Peçenek, Ogün[Anstract Not Available]