Sosyal Bilimler Enstitüsü Tez Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 20 / 360
  • Öğe
    Türk dilinde yeryüzü şekilleri (VIII. – XV. yüzyıl)
    (Düzce Üniversitesi, 2024) Allı, Selma Özen; Demirci, Ümit Özgür
    Bu çalışma, yazılı belgeler tanıklığında tarihi Türk dillerindeki yeryüzü şekillerini ortaya koyma amacına dayanmaktadır. İnceleme, 8. yüzyıldan 15. yüzyıla uzanan Eski ve Orta Türkçe düzleminde 'coğrafi terim' kavramına karşılık gelen terimlerden oluşmaktadır. Çalışmada 'yeryüzü şekilleri', kara alanları ve su alanları olmak üzere iki ana grupta incelenmiştir. Çalışmada tespit edilen kelimeler, tanıklarıyla verilmiş; devamında ilgili terimin izleri modern Türk lehçelerinde aranmıştır. Çalışmanın inceleme kısmında art zamanlı ve eş zamanlı olarak ele alınan bu kelimelerin etimolojik değerlendirmelerine yer verilmiş, bununla birlikte semantik değerlendirmeleri de yapılmıştır.
  • Öğe
    Dışavurumcu sanat terapi ile zenginleştirilmiş narrative terapi temelli grupla psikolojik danışmanın ergenlerin sosyal kaygı düzeylerine etkisi
    (Düzce Üniversitesi, 2024) Bayın, Ümit; Çolak Turan, Tuğba Seda
    Bu araştırma, klinik tanı almamakla birlikte, sosyal kaygı belirtileri gösteren ergenlerin sosyal kaygı düzeylerinin azalmasına yardımcı olmak amacıyla, dışavurumcu sanat terapi ile zenginleştirilmiş narrative terapi temelli bir grupla psikolojik danışma programının geliştirilmesini, uygulanmasını ve etkililiğinin sınanmasını içermektedir. Araştırmanın genel amacı, geliştirilen bu programın ergenlerin sosyal kaygı düzeylerine etkisinin incelenmesidir. Araştırmanın ilk aşamasında, geliştirilen programın eksikliklerini ve aksaklıklarını belirlemek için bir pilot uygulama yapılmıştır. Pilot uygulamada, nicel araştırma yöntemlerinden faydalanılarak, deney ve kontrol grupları arasında ön test- son test yapılarak deneysel bir model kullanılmıştır. Pilot uygulama sonuçları, deney ve kontrol grupları arasında deney grubunun lehine anlamlı bir fark olduğunu göstermiştir. Pilot uygulamanın ardından birtakım düzenlemeler yapılmış ve deneysel uygulamaya geçilmiştir. Deneysel uygulamada, nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı karma yöntem araştırması kullanılmıştır. Yansız atama ile deney, kontrol ve plasebo gruplarına atanan ergenlerle ön test, son test ve izleme ölçümlü bir araştırma yapılmıştır. Deney grubundaki 16 ergene, haftada bir kez ve yüz yüze gerçekleştirilen ve her biri yaklaşık 90 dakika süren, toplam 8 hafta boyunca devam eden bir grupla psikolojik danışma uygulaması yapılmıştır. Kontrol grubundaki 16 ergene ise herhangi bir uygulama yapılmamıştır. Plasebo grubundaki 16 ergene ise, haftada bir kez gerçekleştirilen ve her biri yaklaşık 90 dakika süren, toplam 8 hafta boyunca devam eden Akademik Motivasyon başlıklı bir uygulama yapılmıştır. Araştırmada, Ergenler İçin Sosyal Kaygı Ölçeği (ESKÖ) nicel veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Sonuçlar, ön test, son test ve dört ay sonra yapılan izleme ölçümleriyle elde edilmiştir. Nitel veriler için, deney ve plasebo gruplarındaki ergenlere yöneltilen oturum değerlendirme formu ve genel değerlendirme formu, deney grubundaki ergenlerin oturumlar sırasında kullandıkları çalışma formları ve ortaya çıkan ürünler kullanılarak, verdikleri yanıtlar analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, deney grubuna yapılan uygulamanın akademik motivasyon başlıklı programın uygulandığı plasebo grubu ve herhangi bir uygulamanın yapılmadığı kontrol grubu ile karşılaştırıldığında ergenlerin sosyal kaygı düzeylerinin azalmasında anlamlı bir etkisinin olduğu görülmüştür. Ayrıca, yapılan uygulamanın ergenlerin olumsuz değerlendirilme korkusu, genel durumlarda sosyal kaçınma ve huzursuzluk duyma ile yeni durumlarda sosyal kaçınma ve huzursuzluk duyma düzeylerinde de anlamlı bir etki yarattığı saptanmıştır. Ergenlerin oturumlara ilişkin değerlendirmeleri de uygulamanın kendileri üzerinde olumlu etkilerini doğrulamıştır. Sonuçlar, mevcut literatür ışığında tartışılmış ve ileride yapılacak araştırmalara ve alan uzmanlarına yönelik bazı öneriler sunulmuştur. Anahtar Sözcükler: Narrative Terapi, Dışavurumcu Sanat Terapisi, Ergenlik, Sosyal Kaygı, Grupla Psikolojik Danışma.
  • Öğe
    Psikolojik danışman adaylarına yönelik süpervizyon programı geliştirilmesi ve test edilmesi
    (Düzce Üniversitesi, 2025) Sayıkoğlu Uçar, Merve; Güngör, Abdi
    Psikolojik danışmanlık eğitiminin ayrılmaz bir parçası olan süpervizyon, mesleki gelişimin desteklenmesi ve nitelikli hizmet sunumunun sağlanması açısından kritik bir öneme sahiptir. Süpervizyon süreci, danışman adaylarının kuramsal bilgilerini uygulamaya aktarmalarını, mesleki becerilerini geliştirmelerini ve mesleki kimliklerini yapılandırmalarını destekleyen temel bir öğrenme alanıdır. Bu çalışmanın amacı, psikolojik danışman adaylarına yönelik bir süpervizyon programı geliştirmek ve bu programın etkililiğini test etmektir. Süpervizyon programının geliştirilme sürecinde, psikolojik danışman adayları ve süpervizörlerle görüşmeler yapılarak programın ihtiyaçlarına yönelik nitel veriler toplanmıştır. Bu kapsamda, ihtiyaç analizi sürecinde elde edilen nitel veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiş; elde edilen temalar ilgili alan yazınla birlikte değerlendirilerek yapılandırılmış bir süpervizyon programı geliştirilmiştir. Programın etkililiğini değerlendirmek amacıyla ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Deney grubuna geliştirilen süpervizyon programı uygulanırken, kontrol grubu mevcut geleneksel süpervizyon uygulamalarıyla sürece devam etmiştir. Araştırma kapsamında 10'u deney, 12'si kontrol grubunda olmak üzere toplam 22 psikolojik danışman adayı yer almıştır. Deneysel müdahalenin etkilerini değerlendirmek amacıyla danışman adaylarından Psikolojik Danışma Öz-Yeterlik Ölçeği, Etkili Psikolojik Danışman Niteliklerini Değerlendirme Ölçeği ve Süpervizyon Terapötik İttifak Envanteri; danışanlardan ise Terapötik Çalışma Uyumu Envanteri ve Yaşantı ve Davranışlarda Değişim Ölçeği veriler toplanmıştır. Nicel verilerin analizinde bağımsız gruplar t-testi, iki faktörlü varyans analizi (SPANOVA) ve tekrarlı ölçümler için ANOVA (Repeated Measures ANOVA) kullanılmıştır. Araştırma bulguları, geliştirilen süpervizyon programının psikolojik danışman adaylarının öz yeterliklerini ve etkili danışman niteliklerini artırmada etkili olduğunu ortaya koymuştur. Ancak süpervizyon terapötik ittifakı düzeylerinde anlamlı bir fark bulunmamıştır. Danışan verilerine ilişkin analizlerde de yaşantı ve davranış değişimleri ile terapötik ittifak düzeylerinde anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. Elde edilen veriler ilgili literatür doğrultusunda ele alınmış ve bulgulara dayalı öneriler geliştirilmiştir. Bu çalışma, süpervizyon uygulamalarının ihtiyaç temelli olarak yapılandırılmasının önemine vurgu yapmakta ve psikolojik danışman eğitiminin niteliğinin artırılmasına katkı sağlamayı hedeflemektedir.
  • Öğe
    Diyalektik davranış terapisi yönelimli psikoeğitim programının ergenlerde sınır kişilik özelliklere etkisi
    (Düzce Üniversitesi, 2025) Kayabaşı, Onur Emre; Çolak Turan, Tuğba Seda
    Bu araştırmada Diyalektik Davranış Terapisi yönelimli psikoeğitim programının ergenlerde sınır kişilik özelliklere etkisinin deneysel olarak sınanması amaçlanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 ve 2022-2023 eğitim öğretim yılında Bolu ilinde bulunan bir ortaokulda eğitim öğretimini sürdüren ve herhangi bir klinik tanısı olmayan 13-14 yaş aralığındaki öğrenciler oluşturmaktadır. Çalışmada 2021-2022 eğitim öğretim yılında psikoeğitim programının uygulama sürecinin nasıl ilerlediğini görebilmek ve eksiklikleri fark edip düzenlemek amacıyla bir pilot uygulama yapılmıştır. Araştırmanın pilot uygulaması öntest-sontest-kontrol gruplu desen ile gerçekleştirilmiştir. Pilot uygulama sürecinde edinilen gözlemler ve farkındalıklar doğrultusunda psikoeğitim programının bazı detayları düzenlenmiş ve 2022-2023 eğitim öğretim yılının ikinci döneminde deneysel çalışma yapılmıştır. Araştırmanın deneysel çalışması ise karma yöntem araştırma modeli kullanılarak yapılmıştır. Araştırma herhangi bir klinik tanısı olmamakla birlikte sınır kişilik özellik puanları yüksek olan 10 deney grubu, 10 kontrol grubu olmak üzere 20 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Gruplara bireyler yansız bir şekilde atanmış ve gruplardan hangisinin deney hangisinin kontrol grubu olacağı yansız bir şekilde belirlenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Sınır Kişilik Özellikleri Ölçeği Çocuk ve Ergen Formu kullanılmıştır. Araştırma kapsamında deney grubuna 12 haftalık Diyalektik Davranış Terapisi yönelimli psikoeğitim programı uygulanmıştır. Kontrol grubuna ise herhangi bir işlem uygulanmamıştır. Öntest, sontest ve izleme süreçlerinde deney ve kontrol grubu üyelerine aynı ölçme aracı uygulanarak sürecin etkililiği test edilmiştir. Elde edilen nicel verilerin analizi SPSS 25.0 paket programı yardımıyla yapılmıştır. Psikoeğitim grup yaşantısının öğrenciler üzerindeki etkisinin nitel olarak da gözlenmesi amacıyla uygulanan psikoeğitim programı sonrasında öğrenci görüşleri, veli görüşleri ve öğretmen görüşleri yarı yapılandırılmış formlar yardımıyla alınmıştır. Elde edilen nitel veriler betimsel analiz ile incelenmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre Diyalektik Davranış Terapisi yönelimli psikoeğitim programının ergenlerde sınır kişilik özellikleri puanlarının azalmasında etkili olduğu bulunmuştur. Araştırmada deney grubunda yer alan öğrencilerden, bu öğrencilerin velilerinden ve öğretmenlerinden alınan olumlu yöndeki nitel bulgular da çalışmanın nicel sonucunu desteklemektedir. Elde edilen bulgular ilgili alanyazın kapsamında tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.
  • Öğe
    Yatırım araçlarında bulanık mantık yönetmiyle teknik analiz incelemesi
    (Düzce Üniversitesi, 2025) Zengin, Bilgin; Özer, Ali
    Bu çalışma, finansal piyasalarda yatırım kararlarının daha etkin bir şekilde alınabilmesi için teknik analiz yöntemleri ile Bulanık Mantık Yöntemi'nin entegrasyonunu incelemeyi amaçlamaktadır. Finansal piyasalarda belirsizliklerin ve risklerin azaltılmasına yönelik bir çerçeve sunmayı hedefleyen bu araştırma, yatırımcıların karar alma süreçlerine hem teorik hem de pratik anlamda katkılar sağlamayı amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında, Borsa İstanbul'un (BIST50) endeksine dahil hisse senetleri, 2015-2024 dönemindeki fiyat hareketleri ve teknik analiz göstergeleri temel alınarak analiz edilmiştir. Araştırmada, hisse senetlerinin geçmiş fiyat hareketlerini inceleyen teknik analiz yöntemi, Bulanık Mantık'ın esnek ve yorumlamaya dayalı analitik yaklaşımıyla birleştirilmiştir. Teknik analiz göstergeleri arasında hareketli ortalamalar (HO), Göreceli Güç Endeksi (RSI), Bollinger Bantları, Stokastik RSI ve Emtia Kanal Endeksi (CCI) kullanılmıştır. Bu göstergeler, hisse senetlerinin trendlerini ve fiyat hareketlerindeki dönüş noktalarını belirlemek için üyelik fonksiyonları ve bulanık kurallar çerçevesinde değerlendirilmiştir. Çalışmanın bulguları, Bulanık Mantık ve teknik analiz yöntemlerinin entegrasyonunun, yatırım kararlarının doğruluğunu artırdığını ve risk-getiri analizlerine farklı bir bakış açısı kazandırdığını göstermektedir. Bu araştırma, yalnızca finansal analiz yöntemleriyle ilgili literatürdeki bir boşluğu doldurmakla kalmamış, aynı zamanda yatırımcılara sektörel düzeyde daha bilinçli kararlar alabilmeleri için bir rehber sunmuştur.
  • Öğe
    Türkçe dersinde uygulanan kuantum temelli farklılaştırılmış öğretimin öğrenci başarısına etkisi
    (Düzce Üniversitesi, 2024) Akalın, Samet; Kılıç, Abdurrahman
    Bu çalışmanın amacı, Türkçe dersi öğretim uygulamalarının kuantum temelli farklılaştırılmış öğretim modeline göre nasıl tasarlanabileceği konusunda bir örnek sunmak ve model doğrultusunda planlanmış derslerin, öğrencilerin derse karşı tutumlarına, etkin katılımlarına, okuduğunu ve dinlediğini anlama başarılarına ve dört temel dil becerisi öz değerlendirme düzeylerine etkisini tespit etmek, ayrıca modele ilişkin öğrenci görüşlerini ortaya koymaktır. Çalışma, nitel araştırma desenlerinden eylem araştırması yaklaşımıyla yürütülmüştür. Eylem araştırması içerisinde ise ön test-son test kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Çalışma grubunu 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Batı Karadeniz bölgesindeki bir ortaokulun 6. sınıfında öğrenim gören 21'i deney ve 22'si kontrol grubu toplam 43 öğrenci oluşturmuştur. Deney grubunda kuantum temelli farklılaştırılmış öğretim modeli uygulanmış, kontrol grubunda ise geleneksel yöntemler kullanılmıştır. Üç eylem planının uygulandığı araştırmada 13 hafta uygulama yapılmıştır. Birinci eylem planı süresince, her dersin ardından deney grubu öğrencilerinden ders değerlendirme formlarını doldurmaları istenmiş, ayrıca öğretmen de dersle ilgili görüşlerini yansıtıcı günlük forma yazmıştır. Ayrıca eylem sonlarında öğrencilerden eylem sürecini değerlendiren süreç değerlendirme formlarını doldurmaları istenmiştir. Her eylem sonunda ders değerlendirme formları, süreç değerlendirme formları ve yansıtıcı günlük formlar birlikte analiz edilmiştir. Elde edilen veriler doğrultusunda ikinci ve üçüncü eylem planlarında revizyon yapılarak üçüncü eylem planının uygulanmasıyla süreç tamamlanmıştır. Verilerin toplanmasında okuduğunu anlama ve dinlediğini anlama başarı testi, Türkçe dersine yönelik tutum ölçeği, etkin katılım ölçeği, dört temel dil becerisi öz değerlendirme formları, öğrenci ders değerlendirme formu, öğretmen yansıtıcı günlük formu, öğrenci süreç değerlendirme formu ve odak grup görüşme formu kullanılmıştır. Veri analizleri, veri toplama ile eş zamanlı olarak yürütülmüştür. Nicel verilerin analizi için betimsel istatistikler, bağımsız gruplar için t-testi, bağımlı gruplar için t-testi; nitel verilerin analizinde ise içerik analizi tekniklerinden yararlanılmıştır. Kuantum temelli farklılaştırılmış öğretim modelinin öğrencilerin akademik başarılarını, derse etkin katılımlarını, derse karşı tutumlarını ve dört temel dil becerisi öz değerlendirme düzeylerini kontrol grubunda bulunan öğrencilere göre olumlu yönde etkilediği belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin dört temel dil becerilerini etkin bir şekilde kullandıkları ve dil becerileri yönünden gelişim gösterdikleri, derse yönelik olumlu tutum geliştirdikleri, daha iyi ve hızlı öğrenebildikleri, işbirlikli çalışmalardan ve etkinliklerden çok keyif aldıkları, sosyal anlamda arkadaşlık bağlarının kuvvetlendiği, yaşam becerilerinin geliştiği, her öğrencinin derse etkin katıldığı ve öğretmenin sınıf yönetimi konusunda herhangi bir problem yaşamadığı sonucuna ulaşılmıştır.
  • Öğe
    Ebeveynlerin çocuklarıyla arasındaki bağlanma sürecini etkileyen kişilik ve çocukluk travmaları faktörlerinin incelenmesi
    (Düzce Üniversitesi, 2024) Darılmaz, Aybiyçe; Koç, Mustafa
    Bu çalışmanın amacı ebeveynlerin yaş, cinsiyet, medeni durum, eğitim düzeyi ve sahip olunan çocuk sayısı değişkenleri, kişilik özellikleri ve çocukluk çağı travmaları birlikte, ebeveynlerin bağlanma stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Tarama modeli ile en az bir çocuğu olan 326 (257 kadın, 69 erkek) ebeveyne sosyodemografik bilgi formu ile birlikte Beş Faktör Kişilik Ölçeği, Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği, Üç Boyutlu Bağlanma Stilleri Ölçeği uygulanmıştır. Bu çalışmanın analizi için SPPS-25.0 programı kullanılmıştır. Veri sayısı 30'dan fazla olduğundan Kolmogorov-Simirnov (Lilliefors) testi sonucu incelenmiş olup, çalışmada parametrik testlerden ilişkisiz örneklemler için t-testi ve tek faktörlü varyans analizi (Oneway ANOVA), çoklu regresyon analizi ve korelasyon ilişki testleri kullanılmıştır. Sonuçlara bakıldığında, yumuşak başlılık ve öz denetimlilik kişilik özelliklerinin ebeveynlerin güvenli bağlanma stili üzerinde önemli ve anlamlı bir etkisinin olduğu bulunmuştur. Ebeveynlerin kişilik özellikleri ve çocukluk çağı travmaları birlikte incelendiğinde, ebeveynlerin kaygılı-kaygısız bağlanma stili ile orta düzeyde ve anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Farklı yaşlardaki ebeveynlerin bağlanma stillerinin benzer olduğu, kadın ve erkek ebeveynlerin bağlanma stillerinin benzer olduğu, ebeveynlerin bağlanma stilleri arasında ebeveynlerin medeni durum değişkeni bakımından anlamlı bir farkın sadece kaçınan bağlanma stiline sahip ebeveynlerin arasında olduğu bulunmuştur. Ebeveynlerin nörotiklik kişilik özelliği ile çocukluk çağı travmaları arasında ise pozitif bir ilişki bulunmuştur. Ebeveynlerin güvenli bağlanma stili ile dışa dönüklük, yumuşak başlılık, öz denetimlilik ve deneyime açıklık kişilik özellikleri arasında düşük düzeyde fakat pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. Ebeveynlerin kaygılı kaygısız bağlanma stili ile nörotiklik kişilik özelliği arasında düşük düzeyde fakat pozitif ve anlamlı bir ilişkinin olduğu sonucuna varılmıştır.
  • Öğe
    Teknoloji kabul modeli 3 çerçevesinde kullanıcı kabul durumlarının ölçülmesi: Vakıf üniversiteleri kapsamında elektronik belge yönetim sistemlerinin değerlendirilmesi
    (Düzce Üniversitesi, 2024) Görmek, Fatma Rumeysa; Yanartaş, Mustafa
    Günümüzde işletmeler için teknolojik gelişmelere paralel olarak süreçlerin optimize edilmesi kaçınılmaz bir durum haline gelmiştir. Bu çerçevede geleneksel üretilen belgelerin elektronik ortama taşınması ve bir sistem içerisinde yönetilmesi ihtiyacı doğmuştur. Elektronik Belge Yönetim Sistemleri (EBYS)' nin geliştirilmesi ve işletmelerde kullanılmaya başlanmasıyla kullanıcıların bu sistemlere uyum sağlaması zorunlu hale gelmiştir. Bu nedenle EBYS kullanıcılarının kabul ve kullanım durumlarının ölçülmesi ve kullanım tutumlarını etkileyen faktörlerin ortaya koyulması büyük önem arz etmektedir. Bu çalışma kapsamında 3 vakıf üniversite çalışanlarının EBYS kabul ve kullanım durumları Teknoloji Kabul Modeli 3 (TAM3-TKM3) ile ölçülmüştür. Araştırma evreni 3 vakıf üniversitesinin akademik ve idari personellerinin tamamıdır. Anket toplam 712 kişiye online olarak yapılmıştır. Özensiz ve gelişi güzel cevaplandırıldığı tespit edilen 118 anket çalışmadan çıkartılmış ve değerlendirmeler 594 kişi üzerinden yapılmıştır. Elde edilen veriler IBM SPSS Statistics 24 ve IBM SPSS Amos 22 ile analiz edilmiştir. Araştırmada betimsel istatistik ve tanımlayıcı istatistik yöntemleri ile Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) ve Yapısal Eşitlik Modeli (YEM) kullanılarak analiz gerçekleştirilmiştir. Ayrıca iki ortalama arasındaki farkın önem kontrolü (t- testi) ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) testleri yapılmıştır. Araştırmada 12 adet hipotez oluşturulmuş ve bu hipotezler yapısal eşitlik modeli ile test edilmiştir. Yapılan test sonuçlarına göre 2 hipotez desteklenmemiş, 10 hipotez ise desteklenmiştir. Elde edilen sonuçlar literatür ile desteklenmiştir.
  • Öğe
    Maneviyat temelli psikolojik danışmanın stres, kaygı ve depresyon üzerine etkisi
    (Düzce Üniversitesi, 2024) Torun, Harun; Tekke, Mustafa
    Çalışma manevi danışmanlığın stres, kaygı ve depresyon üzerindeki etkisini incelemektedir. Araştırma deneysel araştırma yöntemlerinden zayıf deneysel denseni kullanmaktadır. Çalışmada sekiz haftalık maneviyat temelli yapılandırılmış sekiz faklı konuyu ele alan danışma uygulanmıştır. Çalışma 10 katılımcı ile başlamış fakat 2 katılımcı kaybı sebebi sonucu 8 kişi ile tamamlanmıştır. Danışma sürecinin başında ve sonunda Dass-21 ölçeği uygulanmıştır. Danışanların stres, anksiyete ve depresyon seviyesindeki değişim incelenmiştir. Araştırma sonucunda çalışma grubunun stres kaygı ve depresyon değerleri anlamlı şekilde ve istendik yönde düşüş göstermiştir.
  • Öğe
    Gastrodiplomasinin destinasyon imajına ve yeniden ziyaret etme niyetine yönelik algılanan rolü: Şeflerin düşüncelerine yönelik bir inceleme
    (Düzce Üniversitesi, 2025) Görmek Pommerıch, Sinem; Yıldırım, Yıldırım
    Bu araştırma, şeflerin bakış açısından gastrodiplomasinin destinasyon imajı ve yeniden ziyaret niyeti bağlamında nasıl algılandığını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Gastrodiplomasi, bir ülkenin veya bölgenin mutfak kültürünü diplomatik bir araç olarak kullanarak uluslararası algıyı yönlendirme ve turizmi teşvik etme pratiğidir. Daha önceki çalışmalarda şeflerin mutfak tanıtımındaki rolü ve gastronomik deneyimlerinin turistlerin algıları üzerindeki etkisi yeterince araştırılmamıştır. Bu nedenle, bu çalışmada gastrodiplomasinin destinasyon imajına ve turistlerin yeniden ziyaret etme niyetine olan etkisi araştırılmaktadır. Araştırma, gastronominin destinasyon pazarlaması ve turistik algı oluşturma üzerindeki etkilerini inceleyerek hem akademik literatüre katkı sağlamayı hem de turizm profesyonellerine yol göstermeyi amaçlamaktadır. Araştırmada nitel yöntem kullanılmış olup, şeflerle yapılan görüşmeler analiz edilmiştir. Nitel araştırma yöntemi kapsamında Türkiye'de gastronomi alanında faaliyet gösteren 12 profesyonel şef ile yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Bulgular, gastrodiplomasinin destinasyon imajını güçlendirdiğini ve turistlerin yeniden ziyaret etme niyetini pozitif yönde etkilediğini göstermektedir. Ayrıca, şeflerin gastronomik diplomasi sürecindeki rolünün önemli olduğu ve yerel mutfak deneyimlerinin turistler üzerinde kalıcı etkiler bıraktığı ortaya konmuştur. Bununla beraber şeflerin ülke mutfağının tanıtılması konusunda yerel yönetimlerin desteklerini alarak daha etkin bir şekilde tanıtabileceğini göstermektedir. Şeflerin gastronomik deneyimlerin kalitesini belirleyerek turistlerin algılarını etkileyen önemli aktörler oldukları vurgulanmaktadır. Turistlerin gastronomik deneyimlerden memnuniyeti, destinasyon hakkında olumlu eWOMM (elektronik ağızdan ağıza pazarlama) oluşturma olasılıklarını artırmaktadır. Bu çalışmanın bulguları, turizm ve destinasyon yönetimi stratejileri açısından önemli çıkarımlar sunmakta ve gastronominin bir destinasyon pazarlama aracı olarak etkin kullanımına dair öneriler sunmaktadır.
  • Öğe
    Dunhuang Mağarası'nda bulunmuş 9. ve 10. yüzyıla ait eski Uygurca el yazmaları
    (Düzce Üniversitesi, 2023) Soyer, Aysun; Demirci, Ümit Özgür
    Bu tez çalışmasında, Eski Uygur Edebiyatına ait dinî, ticarî ve çeşitli içerikte metin parçalarından oluşmaktadır. Çalışmamız esasen 1986 yılında J. Hamilton tarafından neşredilmiş olan Manuscrits Ouïgours du IXe-Xe siècle de Touen-Houang adlı yayından seçilen el yazmalarının neşridir. Bu çalışma 7 bölümden oluşmaktadır. "1.Giriş" bölümünde araştırmanın konusu, amacı, önemi ve sınırlılıklarına yer verilmiştir. "2.Uygurlar ve Dunhuang Bölgesi" başlığı altında Uygurlar, Dunhuang Bölgesi, Mogao Mağarası, Kütüphane Mağarası hakkında bilgi verilmiştir. Ayrıca el yazmalarının bulunuşu, el yazmalarının kağıt, kaligrafi vb. özellikleri ve el yazmaları üzerine yapılan çalışmadan bahsedilmiştir. "3.Yöntem" Bölümünde; araştırmanın yöntemi, araştırmada incelenen Eski Uygur yazmaları, Metnin yazım ve dil özellikleri, harf ve yazı çevriminde kullanılan yöntem, Türkiye Türkçesine aktarımda kullanılan yöntem, dizin ve sözlüğün hazırlanmasında kullanılan yöntem, tıpkıbasım kısmı hazırlanırken izlenen yöntem hakkında bilgi verilmiştir. "4.Metin ve Türkiye Türkçesine Aktarım" bölümünde, önce yazmayla ilgili bilgi verilmiş ardından harf ve yazı çevrimi verilerek eserin çevirisi yapılmıştır. "5.Açıklamalar" bölümünde çalışmada yer alan neredeyse tüm sözcükler incelenmeye tabi tutulmuştur. Metnin açıklamaları, Budist terimler, Manihaist terimler şeklinde üç başlığa ayrılarak sözcüklerin kavramsal değeri ortaya konmuştur. "6.Dizin" bölümü, Gramatikal Sözlük Dizin başlığıyla eserde yer alan sözcüklerin alfabetik ve gramatik olarak sıralanmasından oluşmaktadır. "7.Sonuç" bölümüdür. Bu bölümlere ilave olarak çalışmanın sonunda kullanılan bütün metinlerin tıpkıbasımına yer verilmiştir. Tıpkıbasım bölümünde ise eserde ele alınan el yazmalarının fotoğrafları metni oluşturan sıralama ile verilmiştir.
  • Öğe
    Kuşaklar arası farklılıkların örgütsel sessizlik üzerine etkisi: İstanbul'daki otel işletmeleri üzerine bir araştırma
    (Düzce Üniversitesi, 2023) Karakoyunlu, Batuhan; Taşkıran, Erkan
    Bu araştırmanın amacı kuşaklar arası farklılıkların örgütsel sessizlik tutumu üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırmanın çalışma evrenini İstanbul ilinin Taksim ve çevresi bölgelerdeki dört ve beş yıldızlı otel işletmeleri oluşturmaktadır. Söz konusu otel işletmelerinde hiyerarşik yapının en üstünde yer alan çalışanlar (işverenler) hariç olmak üzere tüm alt, orta ve üst kademede yer alan çalışanlar araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Yüz yüze anket uygulaması, topla-bırak anket uygulaması ve online anket (Google Form) uygulaması yapılmıştır. Anket uygulaması sonucunda 402 adet ankete ulaşılmıştır. Elde edilen veriler, betimleyici istatistikler, cronbach's alpha, t testi ve one-way Anova testi kullanılarak analiz edilmiştir. Ayrıca bağımsız örneklemler için iki faktörlü varyans analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda, çalışanların mensubu oldukları kuşaklara göre bireysel sessizlik, örgütünü korumaya yönelik sessizlik ve çalışma arkadaşını korumaya yönelik sessizlik örgütsel sessizlik boyutlarına ilişkin elde ettikleri puanlar arasında anlamlı bir farklılık olduğu anlaşılmıştır.
  • Öğe
    Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kelime öğretimi sürecinin değerlendirilmesi
    (Düzce Üniversitesi, 2023) Uysal, Tilbe; Er, Onur
    Bu çalışmanın amacı yabancılara Türkçe öğretimi sürecinin kelime öğretimi (Hangi kelimelerin öğretileceği, hangi etkinliklerle öğrencilere sunulacağı, hangi materyallerin kullanılacağı, hangi strateji yöntem ve tekniklere başvurulacağı, hangi ölçme araçlarının tercih edileceği) açısından değerlendirilmesidir. Çalışma için etkileşimli bir desen olan durum çalışması seçilmiştir. Nitel modelde yürütülen bu çalışmanın örneklemini Düzce Üniversitesi Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezi (TÖMER) bünyesinde öğrenim gören A1 düzeyindeki öğrenciler ve kurumda görev alan 7 öğretici oluşturmuştur. Çalışmanın amacı doğrultusunda yabancılara Türkçe öğretimi kurumunda görev alan öğreticilerle yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Ayrıca araştırma kapsamında sınıf içi uygulamalara dönük olarak yapılandırılmamış gözlem formu da kullanılmıştır. Sınıf içi uygulamalar A1 düzeyinin başlangıcından bitişine kadar (6 Hafta) gözlemlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bu veriler tablolaştırılarak sunulmuştur. Sonuç olarak hedef kelimelerin belirlenmesinde öğrenci ilgi, ihtiyaç ve önceki öğrenmelerinin göz önünde bulundurulmadığına ulaşılmıştır. Planlamanın öğrenciler için yetersiz kaldığı ve tekniklerin genel olarak çeşitlendirilmediği gözlemlenmiştir. Alanda çalışan öğretmenlerin strateji, yöntem ve teknik konularında yeterli bilgiye sahip olmadığı belirtilmiştir. Süreçte kullanılan etkinliklerin de hatırlama, kavrama gibi alt düzey bilişsel becerilere hitap edecek şekilde hazırlandığı ve uygulandığı sonucu elde edilmiştir. Materyal kullanımında ise kitabın bazı derslerde hala yoğunlukta olduğu ve teknolojinin imkânlarının derslerde yeterince yer bulmadığı gözlemlenmiştir. Sürecin önemli parçalarından olan değerlendirmede basamağında geleneksel araçların tercih edildiği sonucu çıkarılmıştır. Bütün bunlarla birlikte kelimelerin dil öğrenme sürecindeki önemine ve bu alana gerekli önemin verilmediği çalışmadan elde edilmiştir.
  • Öğe
    Şahap Sıtkı İlter'in hayatı ve hikâyeciliği üzerine bir inceleme
    (Düzce Üniversitesi, 2023) Helimergin, Sönmez; Özcan, Recai
    Bu çalışmanın amacı birçok edebî türde ürünler kaleme alan Şahap Sıtkı İlter'in, hayatı ve hikâyeciliği üzerine bir inceleme yapmaktır. Bu inceleme ile yazarın kitaplarındaki ve çeşitli dergilerde bulunan hikâyeleri gün yüzüne çıkartılarak incelenmiştir. 1937-1970 yılları arasında yoğun bir şekilde edebî faaliyetlerde bulunan Şahap Sıtkı İlter, şiir, roman, hikâye, deneme, eleştiri, çeviri, röportaj, makale türlerinde eserler kaleme almıştır. Çırılçıplak (1957), Bulut Gelir Pare Pare (1958), Gülen Ayva Ağlıyan Nar (1959), Şubat Gecesi (1964) ve Acı (1970) adlarını taşıyan hikâye kitapları bulunan yazar bunun yanında Çağrı, Seçilmiş Hikâyeler, Varlık, Yaratış, Yeditepe ve Yenilik dergilerinde de hikâyeler ve çeşitli türlerde yazılar yazmıştır. Ayrıca Seçilmiş Hikâyeler dergisi yazarın sekiz hikâyesini toplayarak özel bir "Şahap Sıtkı İlter Ö. Sayısı" çıkarmıştır. Çalışmamızda sanatçının hikâye türünün dışındaki eserleri kapsam dışında bırakılarak hayatının, edebî kişiliğinin ve hikâyelerinin incelenmesine odaklanılarak Şahap Sıtkı İlter'in kitaplarındaki ve dergilerdeki hikâyeleri bilimsel metotlar ışığında tahlil edilmiştir. Bu tahlillerde Prof. Dr. Şerif Aktaş'ın Anlatma Esasına Bağlı Edebi Metinlerin Tahlili adlı eserindeki çözümleme yöntemleri ana metot olarak kullanılmakla birlikte farklı akademik kaynaklardan da yararlanılmıştır.
  • Öğe
    Ali Teoman'ın eserlerinde gerçeklik algısı
    (Düzce Üniversitesi, 2023) Ergül, Ömer; Kumsar, İsmail Alper
    1991 yılında Gizli Kalmış Bir İstanbul Masalı ile yazın dünyasına giren Ali Teoman, kırk sekiz yıllık ömrü boyunca sekiz öykü, beş roman, iki günce, bir anlatı ve bir deneme kitabı kaleme almıştır. Hayatı boyunca yazarlık uğraşına vakit ayırmak isteyen Teoman, asıl mesleği olan mimarlık yerine yazıyla daha ilgili olabileceği İngilizce okutmanlığını tercih etmiştir. Kişiliği gereği hep en iyiye ulaşmaya çalışan yazarın eserlerine bu mükemmeliyetçi tavır belirgin biçimde hissedilir. Ali Teoman, hemen bütün eserlerini -hatta hayatının kimi anlarını- gerçek ile kurgu arasında bir düzlemde inşa eder. Kurgu teknikleriyle gerçeği bulandırır, deforme eder, alışılmadık biçimlere sokar. Teoman'ın gerçekle kurduğu ilişkiyi kavramak, yazarın Türk edebiyatındaki yerini tespit etmek için önemli bir çıkış noktası olacaktır. Tezin ilk bölümünde yazarın hayatı ve eserleri, ikinci bölümünde bilimde ve edebiyatta gerçeklik, üçüncü bölümündeyse Ali Teoman'ın gerçekle kurduğu ilişki ele alınmıştır. Anahtar Sözcükler: Algı, Ali Teoman, Gerçeklik, Labirent, Şizofreni
  • Öğe
    İş zekâsı gösterge panellerinin yönetsel kararlara etkisi
    (Düzce Üniversitesi, 2022) Duman, Ayşegül; Yanartaş, Mustafa
    Bu tez çalışmasının amacı, iş zekası gösterge panellerinin yönetsel kararlara etkisinin ortaya konulmasıdır. Bu amaç ekseninde, işletme faaliyetlerinde iş zekası gösterge paneli aracını aktif olarak kullanan bir işletmenin incelemeye alınması hedeflenmiştir. Çalışmada, ana ve alt problemlerinin çözümüne yönelik ayrıntılı bilgi sağlamak için nitel araştırma süreci izlenmiştir. Araştırma modeli olarak vaka analizi modeli seçilmiştir. Çalışmanın evrenini Kocaeli ilinde faaliyet gösteren X Vaka İşletmesi oluşturmuş. Çalışmada, gerekli verilerin toplanması için amaçlı örneklem yöntemi türlerinden biri olan ölçüt örneklem yöntemi kullanılmıştır. Ölçüt örneklemi, X Vaka İşletmesi'nin üretim departmanı çalışanları oluşturmuştur. Seçilen çalışma grubu, beş katılımcıyla sınırlı olmakla birlikte, işletmenin stratejik, taktik ve operasyonel düzey yöneticilerinden seçilmiştir. Çalışmada, veri toplama tekniği olarak yapılandırılmamış gözlem tekniği ve yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmış. Çalışmada kullanılan gözlem tekniği, "katılımsız gözlem" şeklinde gerçekleştirilmiş; görüşme tekniği ise uygulama biçimi bakımdan "yarı yapılandırılmış" katılımcı sayısına göre ise hem "bireysel" hem de "odak grup" görüşmesi şeklinde gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanması için beş adet yarı yapılandırılmış görüşme ve iki adet yapılandırılmamış gözlem gerçekleştirilmiştir. Veri toplama amacı ile hazırlanan 58 adet görüşme sorusunun %40 oranı ilgili literatürden uyarlanarak hazırlanmış, sorunların %60 oranı ise danışman öğretim üyesi ve araştırmacı birliğinde hazırlanmıştır. Tez çalışmasında birincil ve ikincil veri kaynaklarından toplanan tüm veriler, içerik analizi ve betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiş. Çalışmada betimsel analiz, içerik analizinin destekleyicisi olarak kullanılmıştır. Tüm veri analiz süreci boyunca tümevarımcı bir yaklaşım izlenmiş. Verilerin analizi sonucunda 4 adet tema, 11 adet kategori ve 70 adet koda ulaşılmıştır. Analiz sürecinde ortaya çıkan "işletme yapısı", "anahtar performans göstergesi", "gösterge paneli" ve "yönetsel kararlara etki" temaları, bu temaların tüm alt kategorileri ve kodlar kavramsal çerçevedeki konu ve kavramlar ile ilişkilendirildiğinde yüksek literatür uyumu saptanmıştır. Çalışma sonucunda, X vaka işletmesinde gösterge panellerinin yöneticilerin karar sürecinde etkili olarak kullandığı ortaya çıkmış. Bu etki, doğru şekilde tasarlanmış, doğru bilgi içeriği ile oluşturulmuş ve devreye alınmış gösterge panellerinin bir çıktısı olarak değerlendirilmiştir. İşletmede gösterge panellerinin, hataları ve iyileştirilmesi gereken noktaları tespit etmede bir detektör gibi çalıştığı görülmüştür. Anahtar Kelimeler: İş Zekâsı Gösterge Paneli, Yönetsel Karar Verme, Anahtar Performans Göstergesi, Gösterge Paneli Tasarım İlkeleri, Vaka Analizi
  • Öğe
    İşletmelerde kalite ve iş güvenliği kültürünün örgütsel sadakat bağlamında incelenmesi: Düzce ili örneği
    (Düzce Üniversitesi, 2023) Kocaman, Osman; Bütüner, Okan
    Bu araştırmanın amacı, çalışanları işletmelerde kalite ve iş güvenliği kültürünün örgütsel sadakatleri üzerine etkisinin olup olmadığının incelenmesidir. Bu amaçla Düzce şehrinde bulunan işletmelerde çalışan 168 çalışan gönüllü olarak araştırmaya katılmıştır. Araştırma grubunda yer alan çalışanlara İş Güvenliği Ölçeği, Örgütsel Sadakat Ölçeği ve Kalite Kültürü Ölçeği uygulanmıştır. İlişkisel tarama modeli yöntemiyle elde edilen veri sonuçları SPSS 24.0 programında analiz edilerek frekans tabloları, tanımlayıcı istatistik, güvenirlik analizi, normallik testi ve fark testleri ile veri analizi gerçekleştirilmiştir. Veri sonuçlarına göre yaşın ve çalıştıkları sektörün, çalıştıkları kuruma olan örgütsel sadakatine etkisi olduğu görülmüştür. Çalışanların cinsiyet, eğitim durumu ve kurumda çalışma sürelerinin örgütsel sadakat üzerine anlamlı düzeyde bir etkisinin olmadığı görülmüştür. Çalışanların eğitim durumunun çalışanların iş güvenliği kültürüne etkisinin olduğu görülmüştür. Cinsiyet, yaş, çalışılan sektör ve kurumda çalışma sürelerinin iş güvenliği kültürüne anlamlı bir etkisi görülmemiştir. Çalışanların eğitim durumunun kalite kültürüne etkisi olduğu görülmüş olup cinsiyet, yaş, çalışılan sektör ve kurumda çalışma sürelerinin etkisi görülmemiştir. Veri sonuçlarına göre iş güvenliği kültürünün örgütsel sadakat üzerine etkisi olduğu görülmüştür. Kalite kültürü ile çalışanların örgütsel sadakatin devam, duygusal ve normatif faktörlerinin tamamının üzerine etkisi olduğu görülmüş
  • Öğe
    Ortaokul Türkçe ders kitaplarında geçen atasözü ile deyimlerin tespit ve sınıflandırılması
    (Düzce Üniversitesi, 2023) Karakurt, Ahmet; Sarıtiken, Hakan
    Atasözü ve deyimler, konuşucuya az sözle çok şey ifade etme imkânı sunmasının yanında, dilin kıvraklığını ve zenginliğini yansıtması bakımından dilin önemli unsurlarıdır. Bu unsurlar, çocuklara ölçünlü dili öğretmeyi ve onların dil becerilerini geliştirmeyi temel amaç edinen Türkçe dersleri sayesinde kazandırılmaya çalışılmaktadır. Bu kapsamda öğrencilerin atasözü ve deyimlerle en sık karşılaştıkları ders materyalleri Türkçe ders kitaplarıdır. Bu çalışmanın amacı, 2021- 2022 ile 2022- 2023 eğitim ve öğretim yıllarında Talim ve Terbiye Kurulu tarafından MEB'e bağlı okullarda okutulmasına onay verilen Anıttepe, Ata, Ekoyay, MEB ve Özgün Yayınlarınca hazırlanan 9 adet; 5, 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki etkinliklerde ve okuma metinlerinde yer alan atasözü ve deyimlerin varlığını tespit edip söz konusu unsurları çeşitli başlıklarda sınıflandırmaktır. Araştırma nitel araştırma biçiminde yapılmış, veriler doküman analizi yöntemiyle elde edilmiştir. Çalışma sonucunda 5. sınıflar kitabında 150; 6. sınıflar kitaplarında 660; 7. sınıflar kitaplarında 453 ve 8. sınıflar kitabında ise 183 olmak üzere toplamda 1446 deyime ve 5. sınıflar kitabında: 24; 6. sınıflar kitaplarında 69; 7. sınıflar kitaplarında 25 ve 8. sınıflar kitabında 7 olmak üzere toplamda 125 atasözüne ulaşılmıştır. Deyimler "duygu, durum, öğüt ve diğer" başlıkları altında sınıflandırılarak duygu kategorisinde 227, durum kategorisinde 614, öğüt kategorisinde 32 ve diğer kategorisinde 409 deyim olduğu görülmüştür. Konularına göre "erdemler, millî kültürümüz, birey ve toplum, hak ve özgürlükler, bilim, sağlık ve spor" başlıklarında sınıflandırılan atasözlerinde ise çoğunluğun erdemler başlığı altında yer aldığı tespit edilmiştir. Ayrıca deyimler oluşum şekilleri bakımından ögelerine ayrılmış ve büyük bir bölümünün "nesne + fiil ve yer tamlayıcısı + fiil" bağlantısı biçiminde birleştiği saptanmıştır. Son olarak her bir sınıf düzeyinde, tarama sonucu elde edilen atasözü ve deyimlerden oluşan ve söz konusu unsurların hangi yayınevinin ders kitabında geçtiğinin belirtildiği bir sözlük hazırlanmıştır.
  • Öğe
    KKTC'DE okutulan 6. sınıf Türkçe ders kitabındaki metinlerin 'Çocuk edebiyatı dayanması gereken temel ilkeler' açısından incelenmesi
    (Düzce Üniversitesi, 2022) Baylan, Hakan; Aydın, Yahya
    Bu araştırmanın amacı Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nde okutulan 6. sınıf Türkçe ders kitabındaki metinlerin çocuk edebiyatı ürünlerinde bulunması gereken temel nitelikler açısından incelenmesidir. Çalışma, KKTC'de 2019-2020 eğitim-öğretim yılında ortaokul 6. sınıf seviyesinde okutulan Türkçe ders kitabındaki metinlerle sınırlı tutulmuştur. Araştırmada betimsel tarama modeli olan doküman analizi kullanılmıştır. Çalışmanın ilk aşamasında literatür taraması yapılarak ilgili kaynaklar okunmuş, başlık ve konu bakımından sınıflanmış, bunlardan yola çıkılarak da çocuk edebiyatı metinlerinin dayanması gereken temel ilkeler belirlenmiştir. Biçim ve içeriğe ilişkin olarak belirlenen ölçütlerden hareketle söz konusu ders kitabındaki otuz altı metin incelenmiştir. Araştırma, sonucunda KKTC 2019-2020 eğitim-öğretim yılında ortaokul 6. sınıf seviyesinde okutulan Türkçe ders kitabındaki metinler üzerine yapılmıştır. Çocuk edebiyatı ürünlerinin dayanması gereken temel ilkeler kapsamında, içerik ve biçim ile ilgili özelliklerin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bununla beraber noktalama işaretleri çeşitliliğinin olmadığı, atasözü kullanımının çok kısıtlı olduğu, resim seçiminin başarısız olduğu gibi yetersizliklerin olduğu görülmüştür.
  • Öğe
    Nürnberg mahkemelerinin türk kamuoyuna yansıması (1945 - 1946)
    (Düzce Üniversitesi, 2024) Sağlam, Muhittin Ferhat; Bozkurt, Celil
    İkinci Dünya Savaşı dönemi, insanlık tarihindeki karanlık gölgelerden biriydi. Bu süreçte, savaşın acımasız etkileri sadece siperlerde değil, aynı zamanda sivil halkın yaşamlarında da derin izler bıraktı. Ancak savaşın sonrasında, dünya, bu acımasız gerçeklerle yüzleşmek adına Nürnberg'de kurulan tarihin ilk büyük uluslararası savaş suçu mahkemeleriyle tanıştı. Bu tez, Nürnberg Mahkemelerinin Türk kamuoyuna yansımalarına özel bir odak noktasıyla incelenmesini amaçlamaktadır. Tezin dört ana bölümü, bu çabada belirleyici bir rol oynayacaktır. Öncelikle, giriş bölümü, genel bir çerçeve sunarak, İkinci Dünya Savaşı'nın çalkantılı yıllarını ve küresel etkilerini anlamamıza yardımcı olacak. Birinci bölüm, mahkemelerin doğuşunu ve sürecini ele alacak, Nürnberg'de savaş suçlarına karşı nasıl bir uluslararası hukuki çerçeve oluşturulduğunu anlamamıza yardımcı olacak. Ancak belki de en önemlisi, ikinci bölüm, Nürnberg Mahkemelerinde yaşanan tüm tarihsel gelişmeleri Türk kamuoyuna yansıtarak, bu olayların Türkiye'deki algıları ve yorumlarına odaklanacaktır. Üçüncü bölümde ise mahkeme kararlarına dair incelemeler yapılacaktır. Dördüncü ve son bölüm, mahkeme eleştirilerini ve yorumlarını tartışarak, bu sürecin Türk kamuoyundaki etkilerini analiz edecektir. Analiz yapılırken gazete, dergi ve medya arşivlerini tarayarak elde edilen bilgiler ışığında, Nürnberg Mahkemeleri Türk toplumunda nasıl bir iz bıraktı, hangi tartışmalara sebep oldu ve hangi duyguları tetikledi sorularına cevap aranacaktır.