Yazar "Tuncel, Erhan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
- Öğe Comparative review of disk type and unconventional transverse flux machines: performance analysis(Tubitak Scientific & Technical Research Council Turkey, 2021) Tuncel, Erhan; Yildiriz, EminTransverse flux machines (TFM) can be designed with high pole numbers, so they are very useful in direct drive systems with high torque density. Although many TFM models have been proposed to date, no detailed classification and comparison has been made before. Conventional TFMs have a high power and torque density, but low power factors and high cogging torques have prevented them from being widely used. However, especially with the new disk type TFMs proposed in recent years and the methods developed, these drawbacks have been reduced. In this paper, the TFMs proposed in recent years have been classified and their performances in terms of power factor, cogging torque, torque density, and efficiency have been examined. According to the results of this review, the performances of the new generation TFMs are competitive. Especially double-sided disk type TFMs are seen as an important topology with their high magnet utilization and flexibility in design.
- Öğe Effect of Multilayer Windings in Axial Motion Inductive Power Transfer(Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc., 2024) Tuncel, Erhan; Yıldırız, EminThis study examines the impact of multilayer windings on inductive power transfer in a rotating system. The 20-turn windings on the primary and secondary sides are modeled as single, double, and four-layer configurations, with identical air gaps, identical conductor spacings, and identical conductor counts. The configurations were evaluated based on power transfer efficiency under a 96V source voltage and a 100 kHz resonant frequency, using self-inductance and mutual inductance values derived from the models. © 2025 Elsevier B.V., All rights reserved.
- Öğe Elektrikli bisikletler için sabit mıknatıslı doğru akım motoru tasarımı ve optimizasyonu(Düzce Üniversitesi, 2019) Tuncel, Erhan; Yıldırız, EminElektrikli bisiklet teknolojisi hızla gelişmekte ve yaygınlaşmaktadır. Bisiklet bu sayede ulaşımda daha etkin bir pozisyon kazanmaktadır. Elektrikli bisiklet sisteminde performansı belirleyici en önemli parça elektrik motorudur. Motor özellikleri yasal sınırlamalar içerisinde olmalıdır. Elektriksel anlamda ve kullanıcı konforu açısından verimli bir sistem oluşturulmalıdır. Bu çalışmada elektrikli bisikletlerde kullanılmak üzere fırçasız doğru akım motoru tasarımı yapılmıştır. Elektrikli bisikletleri tanımlayan yasal sınırlamalar dikkate alınarak ön tasarım özellikleri belirlenmiştir. İstenilen güç ve moment için boyutların literatüre uygun olduğu görüldükten sonra sargı yapısına karar verilmiştir. Oluk/kutup sayısı seçimi aşamasında, sargı dağılma faktörüne göre seçilen 7 adet modelin sonlu elemanlar yöntemiyle 2 boyutlu analiz ile karşılaştırılması yapılıp 36/38 oluk/kutup sayısı seçilmiştir. Tasarımda kullanılacak malzemeler seçildikten sonra seçilen 36/38 oluk/kutup sayılı modelin en iyileştirme sürecine geçilmiştir. ANSYS RMxprt programında motor performansına olan etkisi merak edilen özellikler değiştirilerek analizler yapılmıştır. Buna göre istenilen özellikleri sağlayan en iyi tasarım belirlenmiştir. Seçilen tasarım ANSYS Maxwell programında 2 ve 3 boyutta sonlu elemanlar yöntemi ile incelenmiştir. Bu inceleme sonucu en iyileştirilmiş tasarımın makine tasarım kriterlerini sağladığı ve elektrikli bisikletlerde kullanılabilir bir tasarım olduğu ifade edilmiştir.
- Öğe Excitation of synchronous machine by contactless power transfer - review from the perspective of electric vehicles(Tubitak Scientific & Technological Research Council Turkey, 2025) Tuncel, Erhan; Yildiriz, EminElectrically excited synchronous machines (EESMs) are one of the best choices for propulsion motor application in electric vehicles (EVs) due to their wide torque-speed characteristics. Moreover, the air gap flux density can be easily controlled by varying the excitation current. Despite these advantages, it is difficult to transfer the current required by the rotating excitation winding into the motor under conventional methods, so it is not widely used in EVs. In this study, the emerging literature on contactless power transfer methods is reviewed for applicability to an EESM that can operate as an EV propulsion motor. Design criteria such as resonance topologies, operating frequency, winding and core approaches are examined for applicability to EESMs that can be used in EVs. Consequently, an inductive power transfer excitation that uses segmented toroidal windings and parallel connected Series-Series resonance circuits of these windings is proposed.












