Yazar "Toprak, Sadiye" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe How Effective Are Patient Education Materials in Educating Patients?(Sage Publications Inc, 2019) Keçeci, Ayla; Toprak, Sadiye; Kılıç, SeçilThe aim of this research was to evaluate the patient education materials prepared and published by nurses and physicians in terms of the qualitative properties of these materials, including readability, understandability, and actionability. A total of 38 patient education materials prepared by nurses and physicians in a university hospital in Turkey were evaluated. The readability of the materials was assessed using the formulas proposed by Atesman and Cetinkaya. The Patient Education Materials Assessment Tool (PEMAT) form was used for estimating the understandability and actionability. Data were analyzed using the percentile and mean values, and the Kendall's Tau-c and correlation tests were used for interobserver agreement. According to the assessments based on the readability formulas, 55.3% of the materials were moderately difficult, while 81.6% had instructional-level readability (U.S. Grades 8 and 9) with a moderate to low level of understandability and actionability. Consequently, the patient education materials evaluated in our study had a moderate level of readability, understandability, and actionability.Öğe Şok dalgaları ile taş kırılmasında (ESWL) tens ve müzik dinletisi uygulamalarının ağrı ve anksiyete düzeyine etkisi(Düzce Üniversitesi, 2020) Toprak, Sadiye; Keçeci, Ayla; Demiray, AyşeBu çalışma, şok dalgaları ile taş kırma işlemi (ESWL) sırasında TENS uygulanmasının ve müzik dinletilmesinin işleme bağlı oluşan ağrı ve anksiyeteye etkisini değerlendirmek amacıyla, yarı deneysel olarak planlanmıştır. Araştırma evrenini 27.07.2018-17.02.2019 tarihleri arasında Düzce Üniversitesi Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi Üroloji Anabilim Dalı Taş Kırma Ünitesinde ESWL ile tedavi edilen hastalar oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemine sayısı güç analizi yöntemi ile belirlenen, çalışma kriterlerine uyan gönüllü 68 hasta dahil edilmiştir. Örneklem randomize olarak iki gruba ayrılmış, 34 hasta müzik grubunu ve 34 hasta TENS grubunu oluşturmuştur. Araştırmanın verileri "Hasta Tanıtım Formu", "Durumluk Kaygı Ölçeği STAI-I", "Görsel Kıyaslama Ölçeği GKÖ" ve "Ağrı İzlem Formu" ile toplanmıştır.Hastalara ilk seansta rutin taş kırma işlemi uygulanmıştır. İkinci seansta ise müzik grubundaki hastalara işlem esnasında kendi tercih ettikleri müzik türü kulaklık ile dinletilmiş, TENS grubundaki hastalara ise TENS uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 21 paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin normal dağılmamasından dolayı, gruplar arası karşılaştırmalarda Mann-Whitney U testi, grup içi karşılaştırmalarda ise Wilcoxen işaret testi kullanılmıştır.TENS uygulanarak veya müzik dinletilerek yapılan ESWL sonrasında ölçülen GKÖ puanları ve STAI-I değerleri işlem öncesine göre anlamlı derecede düşük bulunmuştur (p<0,05). TENS uygulanmış hastaların memnuniyetinin müzik dinletilen hastalara göre anlamlı derecede yüksek olduğu saptanmıştır (p<0,05). Grupların uygulamalar sonrası hissettikleri ağrı nitelikleri incelendiğinde, zonklama tarzı (künt ağrı) ağrının yoğunlukta olduğu, bıçak saplanması (keskin ağrı) tarzı ağrıda artış olduğu belirlenmiştir. Gruplar arası STAI-I ön ve son test puanları/işlem öncesi ve sonrası STAI-I puanları arasında anlamlı bir farkın olmadığı belirlenmiştir (p>0,05). Sonuç olarak; ESWL işlemi sırasında TENS uygulamanın ve müzik dinlemenin işleme bağlı oluşan ağrı şiddetini ve anksiyete düzeyini azalttığı, bunun yanı sıra TENS uygulamanın müzik dinlemeye göre hastanın memnuniyetini daha fazla artırdığı belirlenmiştir.