Yazar "Sop, Aylin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Okul Öncesi Dönemindeki Çocukların Aile İlişkileri İle Çocuklarda Görülen Davranış Problemleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi(2016) Topçu, Zeynep Bilir; Sop, AylinBu çalışma, okul öncesi dönemindeki çocukların aile ilişkileri ve çocuklardaki problem davranış düzeyi arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Düzce il merkezinde bulunan MEB'e bağlı bağımsız anaokuluna devam eden 48-66 aylık çocuk ve annelerinden (n170) oluşmaktadır. Çalışmanın verileri araştırmalar tarafından hazırlanan Demografik Bilgi Formu, "Problem Davranış Ölçeği" (Alisinanoğlu ve Özbey, 2009) ve Türkçe geçerlilik ve güvenilirlik çalışması Akgün ve Yeşilyaprak (2010) tarafından yapılan "Çocuk Ana Baba İlişki Ölçeği- Anne formu" kullanılarak toplanmıştır. Araştırma sonucunda, anne-çocuk ilişki düzeyleri arasında çocukların yaşının, cinsiyetlerinin, annenin öğrenim düzeyinin anlamlı farklılığa yol açmadığı görülürken; anne yaşının, çocukların doğum sırasının ve okul öncesi kurumlarına devam sürelerinin istatistiksel olarak anlamlı farklılığa yol açtığı tespit edilmiştir. Çocukların değişkenlerce cinsiyetinin, anne öğrenim düzeyinin çocuklarda görülen davranış problemleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Çocukların doğum sıralarının, anne yaşının ve uzmandan yardım alma durumu ile çocuklardaki problem davranış düzeyi arasında anlamlı farklılık elde edilmiştir. Çocukların aile ilişki düzeyleri ile problem davranışları arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu ve anne-çocuk çatışma düzeyi arttıkça çocuklarda görülen davranış problemlerinin arttığı görülmüştür.Öğe “Oynarsan Barışırım”: 4-6 yaş çocukların Yakın Arkadaşlık Algılarını Keşfetmek(Dokuz Eylül Üniversitesi, 2024) Sop, Aylin; Bilir, Zeynep TopcuBu araştırmanın amacı 4-6 yaş çocukların yakın arkadaşa yönelik algılarını ve beklentilerini keşfetmek ve yakın arkadaşlarıyla çatışma çözme yollarını incelemektir. Türkiye’de bir il merkezinde okul öncesi eğitime devam eden 25 çocuk yarı yapılandırılmış bir mülakata katılmış ve en iyi arkadaşlarıyla birlikte kendilerini resmetmişlerdir. Çocuklarla birebir yapılan görüşme sonrası elde edilen veriler, yakın arkadaşlık algıları, çatışma ve çözüm yolları, yakın arkadaşlarla ilişkili ortamlar olmak üzere üç tema altında incelenmiştir. Sonuçlar, çocukların en iyi arkadaşlarını hem kendi cinsiyetleri hem de kendileri ile benzer ilgi ve özelliğe sahip çocuklardan seçtikleri ve yaşça büyük çocukların en iyi arkadaşlarından daha fazla şefkat talep ettiklerini göstermektedir. Çocuklar yakın arkadaşlığı ise oyun oynamak olarak tanımlamışlardır. Ayrıca küçük çocukların dramatik oyunları tercih ettiği, yaş ilerledikçe ise hareketli oyunları tercih etme eğiliminde oldukları tespit edilmiştir. Çocukların çatışma çözme stratejileri incelendiğinde, yaş ilerledikçe özür dilemenin çatışma çözümünde yeterli olduğu konusunda ortak bir anlayışın olduğu gözlemlenmiştir. Araştırma sonuçları öfkeli ve saldırgan davranışların küçük çocukların arkadaşları ile ilişkilerinin bozulmasına sebep olduğunu göstermektedir. Bu araştırma, öğretmenlere ve ebeveynlere, çocukların sosyal beceri gelişimini desteklemek ve sağlıklı arkadaşlık ilişkileri kurmalarına yardımcı olmak amacıyla çeşitli öneriler sunmuştur.Öğe Üniversite Öğrencilerinin Çocuk Katılım Hakkı Farkındalıklarının İncelenmesi(Giresun Üniversitesi, 2021) Sop, Aylin; Bilir, Zeynep TopçuBu araştırmanın amacı okul öncesi eğitimi lisans programıve çocuk gelişimi ön lisans programına devam eden öğrencilerin çocuk katılım hakkı farkındalık düzeylerinin belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda tarama modelinde bir araştırma tasarlanmış ve bir devlet üniversitesinde öğrenim görmekte olan 264 öğrenci araştırmaya dâhil edilmiştir. Araştırma verileri Çocuk Katılım Hakkı Farkındalık Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin çocuk katılım hakkı farkındalıklarının beklenen düzeyden düşük olduğu bulunmuştur. Ayrıca okul öncesi öğretmen adaylarının çocuk gelişimi ön lisans öğrencilerinden daha yüksek düzeyde farkındalıkları olduğu ortaya çıkmıştır. Dördüncü sınıf öğrencilerin diğer sınıf düzeyindeki öğrencilere göre çocuk katılım hakkı farkındalıkları çok daha yüksek düzeyde olup katılımda ölçeğin dekorasyon alt boyutunda okul öncesi öğretmen adaylarının lehine anlamlı farklılıklar belirlenmiştir.