Yazar "Sezici, Ekrem" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe A comprehensive review of battery thermal management systems for electric vehicles(Sage Publications Ltd, 2022) Çetin, İrfan; Sezici, Ekrem; Karabulut, Mustafa; Avci, Emre; Polat, FikretTrying to prevent and mitigate carbon emissions and air pollution is one of the biggest challenges for the technological development of the automobile industry. In addition, the automobile industry has stepped up research and field applications of electric vehicles as the European Union encourages the restriction of the use of conventional fuel-powered vehicles such as diesel and gasoline vehicles. However, the cycle life, environmental adaptability, driving range, and charging time of the battery currently used in electric vehicles are far beyond comparison with internal combustion engines. Therefore, studies have focused on batteries, and battery thermal management systems (BTMSs) have been developed. Battery performance is highly dependent on temperature and the purpose of an effective BTMS is to ensure that the battery pack operates within an appropriate temperature range. Ensuring that the battery operates in the appropriate temperature range is vital for both efficiency and safety. To determine the best convenient BTMS for several types of battery packs attached to many factors such as volumetric constraints, installation costs, and working efficiency. The maximum temperature rise and the maximum temperature difference are the basic parameters to analyze the efficiency of the BTMS. Most of the research about thermal management has focused on especially air cooling, liquid cooling, and phase change material (PCM) cooling methods. In this study, different BTMSs (air cooling, liquid cooling, PCM cooling, etc.) were examined and their advantages and disadvantages were compared, usage restrictions in today's technology, requirements, and studies on this subject were reported.Öğe Elektrikli araçlar için hava soğutmalı batarya termal yönetim sisteminin tasarımı ve deneysel incelenmesi(Düzce Üniversitesi, 2022) Sezici, Ekrem; Polat, FikretÇevre kirliliğinin azaltılması ve çevrenin korunması ile birlikte iklim değişikliğinin en büyük sorunları hafifletilmeye çalışılmaktadır. Çevre kirliliğinin %23'lük kısmı otomotiv sektörüne aittir ve otomotiv sektörü neden olduğu bu kirliliği içten yanmalı motorlar yüzünden gerçekleştirmektedir. Bu sebeple de hem otomotiv üreticileri hem de bilim adamları zararlı emisyonlardan kurtulmak için elektrikli araçların (EA) ve hibrit elektrikli araçların (HEA) geliştirilmesi için büyük çabalar harcamaktadırlar. Batarya paketi elektrikli araç ve hibrit elektrikli araçların en önemli aksamını oluşturmaktadır. Hibrit elektrikli araçların bir kısmı ya da tamamı elektrikle çalışırken elektrikli araçlar tamamen batarya paketi ile çalışır. Enerji ve güç yoğunluğunun yüksek olduğu lityum iyon piller, uzun ömürlü ve çevre dostu olmaları nedeniyle yaygın olarak kullanılmaktadır. Bununla birlikte düşük ve yüksek sıcaklık değerlerinde performansın düşmesi, pil hücrelerinin dayanıklılığının ve ömrünün tükenmesi, termal kaçaklar nedeniyle oluşan güvenlik riskleri pil paketi için batarya termal yönetim sistemini zorunlu kılmaktadır. Bu tez çalışmasında, silindirik yapıdaki 18 adet lityum iyon pil hücresinden oluşan pil takımı ve üç farklı modelin (arka ve yan tarafların açık olduğu model, arka tarafın açık yan tarafların kapalı olduğu model ve arka tarafın kapalı yan tarafların açık olduğu model) bir arada olduğu hava soğutmalı batarya kutusu tasarlanıp imal edilmiştir. İmal edilen bu yapı ile hava soğutmalı batarya termal yönetim sisteminin soğutma deneyleri yapılmıştır. Fanın iki farklı hız değerinde (1,088 ve 0,812 hava akış debisi) kullanıldığı deneylerde pil paketinin şarj ve deşarj durumundaki sıcaklık değerleri incelenmiştir. Batarya kutusunun tasarımında hava deliklerinin portatif yapıda tasarlanması, tek batarya kutusunda farklı modellerin bir arada olmasını sağlamıştır. 25 oda koşullarında gerçekleştirilen deneylerde; hava akış hızının artması, pil paketinin sıcaklık dağılımının daha homojenik bir yapıda olmasını, hava giriş alanının artması ise soğutma performansını artırmıştır. Batarya paketinin ortasında yer alan pil hücrelerinin daha çok ısındığı gözlemlenmiştir. Ayrıca hava akışının doğrusal olması batarya paketi içerisindeki sıcaklık dağılımının daha homojen bir yapıda olmasını sağlamıştır. Bu çalışma ile hava soğutmalı batarya termal yönetim sistemi alanında yapılan çalışmalara katkı sağlamak amaçlanmıştır.