Yazar "Selki, Kudret" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe An Aortic Abscess Associated with Psoas Abscess: A Case Report(Emergency Medicine Physicians Assoc Turkey, 2023) Selki, Kudret; Demir, Mehmet Cihat; Bogan, MustafaIn this article, we report a case in which a psoas abscess opened into the aneurysmatic abdominal aorta, and abscess formation was observed in the aortic lumen containing a stent. A 57-year-old male patient presented to the emergency department with a complaint of abdominal pain. During the abdominal examination of the patient, tenderness and defense were detected in the right lower quadrant. Contrast-enhanced computed tomography (CT) angiography of the abdominal aorta was ordered because the patient had a history of previous stenting and right lower quadrant deficiency. In the right iliopsoas muscle, there was an increase in size suggestive of abscess formation with air densities. The diameter of the ascending aorta was 44 mm. At the level of the descending thoracic aortic bifurcation, an aneurysmatic appearance was noted in a segment of approximately 140 mm extending to the proximities of both main iliac arteries, and USG showed air in the wall in the aneurysmatic section and mural wall thickening with thrombus. In this case, although the abscess eroded the aneurysmatic aortic wall, acute bleeding did not develop due to the presence of a stent. We wanted to share the rare image on computed tomography (massive air-fluid level around the stent in the aortic lumen), especially in our case with the medical literature.Öğe Emergency Department Neurosurgical Consultations in a Tertiary Care Hospital(Duzce Univ, Fac Medicine, 2023) Senguldur, Erdinc; Selki, Kudret; Tuncer, Cengiz; Demir, Mehmet CihatObjective: To reveal the characteristics of patients in need of neurosurgery by examining neurosurgery consultations within the emergency department (ED) admissions of a tertiary academic hospital.Methods: This is a retrospective, single-centre observational study. Patients admitted to the ED between 01.01.2022 -31.12.2022 and consulted to the neurosurgery department were identified through the hospital computer system and included in the study. The demographic information of the patients, mode of admission to the ED, the reasons for admission, the time of admission, the number of brain computed tomography (CT) scans, whether they underwent surgery or not, and the mortality results were recorded.Results: A total of 441 neurosurgery consultations were examined. Fall 35.6% (n=157) and traffic accident 16.6% (n=73) were the most common reasons for consultation. It was observed that 92.5% (n=408) of the patients had a brain CT scan, and 19.5% (n=86) had two or more brain CTs. It was determined that 12.7% (n=56) of the patients consulted to neurosurgery were operated on, and 4.1% (n=18) of the patients' hospital admissions resulted in death. Only 53.7% (n=237) of the patients who underwent neurosurgery consultation were discharged from the ED. It was determined that significantly more Neurosurgery consultations were requested during working hours (p = 0.013).Conclusions: Most consultation calls from the ED to neurosurgery are for trauma patients. Brain CT examination is frequently used in neurosurgical patient evaluation. As a result of the consultations, almost half of the patients are hospitalized. Emergency physicians can select patients who need neurosurgery well.Öğe Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmalara Yönelik Tutumları(2022) Sungur, Mehmet Ali; Akçakoca, Muhammed Yasin; Selki, Kudret; Gamsızkan, Zerrin; Günel, Mehmet GöktuğAmaç: Bu çalışmanın amacı, tıp öğrencilerinin bilimsel araştırmalara yönelik tutumlarının hangi düzeyde olduğunu tespit etmektir. Çalışmada ayrıca Öğrencilerin cinsiyetlerine ve sınıf düzeylerine göre araştırmaya yönelik tutumları arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığı da incelenmiştir. Materyal ve Metod: Çalışma, tanımlayıcı kesitsel olarak planlanmıştır. Tıp Fakültesi’nde eğitim gören öğrencilerin bilimsel araştırmalara karşı tutumları sorgulanmıştır. Çalışmada ‘Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutum Ölçeği’ kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin ölçek alt boyutlarından aldıkları puan ortalamaları incelendiğinde; araştırmacılara yardımcı olmaya isteksizlik puanları 21,39±8,33 ile bilimsel araştırmalara yönelik olumsuz tutum puanları 23,50 ±8,15; bilimsel araştırmalara yönelik olumlu tutum puanları 23,86±6,37 ve araştırmacılara yönelik olumlu tutum puanları 22,00± 7,20 ise olarak belirlendi. Araştırmalara yönelik olumsuz tutum puanı üçüncü sınıf öğrencilerde en az düzeyde tespit edilmiş olup, hem birinci sınıf öğrencilerden hem de dördüncü ve altıncı sınıf öğrencilerden anlamlı olarak farklıydı (p<0,001). Araştırmalara yönelik olumlu tutum açısından dördüncü ve beşinci sınıflar en düşük ve üçüncü sınıf öğrencilerinden anlamlı şekilde farklılık gösteriyordu (p<0,02). Üçüncü sınıfların bu boyuttan en yüksek puanı olan öğrenciler olduğu tespit edildi. Sonuç: Çalışma sonuçlarımıza göre tıp öğrencilerinin bilimsel araştırmalara yönelik olumlu ve olumsuz tutum puanlarının benzer olduğu tespit edildi. Öğrencilerin cinsiyeti açısından bilimsel araştırmalara yönelik tutumda anlamlı bir farklılık tespit edilmedi. Bilimsel araştırma uygulama dersi alan üçüncü sınıf öğrencilerinin araştırmacılara ve araştırmalara karşı olumlu tutumu anlamlı olarak yüksek bulundu.