Yazar "Oruç, Deniz" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Academic dishonesty among nursing students: A descriptive study(Sage Publications Ltd, 2011) Keçeci, Ayla; Bulduk, Serap; Oruç, Deniz; Çelik, SerpilThis descriptive and cross-sectional study aims to evaluate academic dishonesty among university nursing students in Turkey. The study's sample included 196 students. Two instruments were used for gathering data. The first instrument, a questionnaire, which included some socio-demographic variables (age, class, gender, education, family structure, parents' attitude and educators' attitude) formed the first part. The second part included the Academic Dishonesty Tendency Scale developed by Eminoglu and Nartgun. The data were analyzed using descriptive statistics and Kruskall Wallis, One-way Anova, t-test and Mann-Whitney U test. It was found that academic dishonesty was at medium-level (2.60-3.39) in nursing students.Öğe Awareness of medical and aromatic plants in the western black sea region(2019) Oruç, Fatma Çiğdem Sakinoğlu; Erturan, İlkay Ejder; Oruç, Deniz; Oruç, Sadık HasanIn our research, the level of awareness about medicinal and aromatic plants in different professions groups (farmers, civilservants, workers, retired, students and unemployed) and education levels were examined through direct interviews inWestern Black Sea Region (Düzce, Sakarya, Zonguldak, Bartın). By using the Neyman method, 77 people wereinvestigated, based on the Likert scale to measure awareness levels, and the results were evaluated by SPSS method.As a result of our research, 24.7% of them prefer medicinal and aromatic plants when they are sick, while 81.8% thinkthat medicinal and aromatic plants are organic. 66.2 %agree that organic certification is required for medicinal andaromatic plants. 63.6% of inadequate education is remarkable when the problems are expressed. At the rate of 5.2% is TVand 15.6% is for newspapers are used for information acquisition. According to the study, it was concluded that the levelof awareness of the medicinal and aromatic plants in the Western Black Sea region is not sufficient, and starting fromschool programs, it is necessary to raise awareness of the public by means of non-formal education, magazines andcourses besides TVand newspaper.Öğe Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Uygulamalarında Karşılaştıkları Sağlık Riskleri(2019) Çakar, Merve; Şişman, Nuriye Yıldırım; Oruç, DenizGiriş: Klinik uygulama, hemşirelik eğitiminin önemli ve ayrılmaz bir parçasıdır. Klinik uygulamaların öğrencilerin gelişimi için avantajlarıolmasına rağmen birçok sağlık riski de taşımaktadır. Amaç: Çalışma hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamalarda karşılaştıkları sağlıkrisklerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Tanımlayıcı-kesitsel tipte planlanan çalışma, Batı Karadeniz Bölgesi’nde bir devletüniversitesinin 3. ve 4. sınıfında öğrenim gören 338 hemşirelik öğrencisi ile yapılmıştır. Veriler bilgi toplama formu ve Hemşirelik EğitimiStres Ölçeği ile toplanmıştır. Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin %27.8’i kesici-delici alet yaralanması yaşamış, bu yaralanmalar genelliklebir kez, tedavi hazırlarken ve enjektör kapağını kapatırken meydana gelmiştir. Öğrencilerin %93.5’i yaralanma bildirimi yapmamıştır.Enfeksiyon etkenine maruz kalan %3.0 öğrencinin, %70.0’ının enfeksiyon komitesine bildirimde bulunmadığı, uygulamalar sırasındaöğrencilerin %63.0’ının havalandırma yetersizliğine maruz kaldığı, uygulamalardaki hareketlere bağlı olarak öğrencilerin %69.5’inin altekstremitelerde ağrı yaşadığı, uygulamaları sırasında öğrencilerin %13.3’ünün şiddet tehdidi yaşadığı saptanmıştır. Hemşirelik öğrencilerininhemşirelik eğitimi stres ölçeği puan ortalaması 64.02 15.07’dır. Kadın öğrencilerin erkek öğrencilere göre daha fazla stres yaşadıklarıbulunmuştur (p .05). Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulama sürecinde pek çok sağlık riskleri ile karşılaştıkları, kesici-delicialet yaralanması, ağrı, şiddet ve stres yaşadıkları saptanmıştır.