Yazar "Mert, Şenol" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 7 / 7
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Application of the Taguchi technique for the optimization of surface roughness and tool life during the milling of Hastelloy C22(Carl Hanser Verlag, 2017) Kıvak, Turgay; Mert, ŞenolIn this study, the effects of machining parameters on surface roughness (Ra) and tool life (Tl) were investigated in the milling of Hastelloy C22 alloy with TiAlN-coated carbide inserts. A number of milling experiments were conducted using the L-27 (3(3)) Taguchi orthogonal array on a CNC milling machine under different cutting conditions (dry, compressed air and wet). The cutting condition, cutting speed and feed rate were determined as the essential machining parameters. Analysis of variance (ANOVA) and signal-to-noise (S/N) ratio were employed to evaluate the effects of the machining parameters on Ra and Tl, and prediction models were created using quadratic regression analyses. The results revealed that the feed rate and cutting condition were the most influential factors on surface roughness and flank wear. The maximum tool life was achieved under wet cutting condition using a cutting speed of 30 x min(-1) and a feed rate of 0.08 mm x rev(-1), while the minimum surface roughness value was obtained under wet cutting condition using a cutting speed of 50 m x min(-1) and the same feed rate. Using the optimum cutting parameters for Tl (30 m x min(-1), 0.08 mm x rev(-1)), increases of 234 % and 67 % in tool life were observed under wet and compressed air cutting conditions, respectively, compared to the dry cutting condition.Öğe AYÇİÇEĞİ METİL ESTERİ -DİZEL YAKIT KARIŞIMLARININ MOTOR TİTREŞİMİNE VE GÜRÜLTÜSÜNE OLAN ETKİSİ(Düzce Üniversitesi, 2017) Sarıdemir, Suat; Mert, Sevda; Mert, ŞenolDünyada petrolün aşırı kullanımı ile hava kirliliğine sebep olan egzoz emisyonlarıartmaktadır. Bu nedenle dünyanın ekolojik dengesinde bozulmalar olmaktadır. Bitkiselyağlardan üretilen biyodizel yakıtlar, çevreci ve yenilenebilir bir alternatifyakıt olarak öne çıkmaktadır. Biyodizelyakıtlar, içeriğine ve üretim yöntemine bağlı olarak fosil kökenli dizelyakıtlara göre farklı kimyasal yapıya ve yakıt özelliklerine sahiptirler. Bunedenle, her bir biyodizel yakıtın yanma karakteristiği de farklıdır. Tutuşma gecikmesi, basınç artış hızı ve yanmakarakteristiğinin sebep olduğu titreşimler, motorlarda mekanik gürültülerioluşturur. Yanma işlemi süresince meydana gelen ani basınç farklılıkları vehareket halindeki motor parçalarının ivmelerinin değişimlerinden kaynaklıatalet kuvvetleri içten yanmalı motorlarda titreşimlere neden olmaktadır. Bu çalışmada farklı oranlardaki ayçiçeği yağı metil esteri ve standartdizel yakıt karışımlarının, farklı devirlerde tek silindirli bir dizel motorunsilindir içi basıncına, çalışma titreşimine ve gürültüsüne olan etkilerideneysel olarak incelenmiştirÖğe AYÇİÇEĞİ METİL ESTERİ VE DİZEL YAKIT KARIŞIMLARININ TEK SİLİNDİRLİ BİR DİZEL MOTORUN EGZOZ EMİSYONLARINA OLAN ETKİSİ(Düzce Üniversitesi, 2017) Sarıdemir, Suat; Mert, Sevda; Mert, ŞenolDizel motorlar gündelikhayatta oldukça yaygın olarak kullanılmaktadırlar. Bitkisel yağlardan üretilenbiyodizel yakıtlar, standart dizel yakıt ile farklı oranlarda karıştırılarakdirek enjeksiyonlu tek silindirli motorlarda alternatif yakıt olarakkullanılabilmektedir. Biyodizel içerikli yakıtlar NOx haricindeki egzozemisyonlarını düşürmektedir. Bu durum çevre açısından biyodizel yakıtlarınönemini artırmaktadır. Biyodizelyakıtlar tarımsal bitkilerden elde edilmesi nedeniyle, fotosentez yolu ile CO2’yidönüştürüp karbon döngüsünü hızlandırır. Bu nedenle biyodizel yakıtlar, seraetkisini artırıcı yönde etki göstermez. Petrol rezervlerinin sınırlı olması ve artan çevrekirliliği, biyodizel içerikli yakıtların önemini artırmıştır. Bu çalışmada,rafine edilmiş ayçiçeği yağından üretilen biyodizel yakıt, hacimsel olarak %6,%12 ve %25 oranlarında standart dizel yakıt ile karıştırılarak sırasıyla B6,B12 ve B25 yakıt karışımları elde edilmiştir. Elde edilen yakıt karışımlarının,farklı devirlerde tek silindirli bir dizel motorun egzoz emisyonlarına ve yakıttüketimine olan etkileri deneysel olarak incelenmiştir.Öğe An investigation of Al2O3–ZrO2 ceramic composite-coated engine parts using plasma spray method on a diesel engine(Taylor and Francis Ltd., 2018) Mert, Sevda; Mert, Şenol; Sarıdemir, SuatIn this study, the surfaces of the piston, cylinder head and valve parts of the combustion chambers for a single-cylinder diesel engine were coated at 250 µm thick ceramic composite Al2O3–ZrO2 (20–80%) main coating material and 100 µm NiCrAl interlayer material. Also, B6 and B12 biodiesel fuels were produced. Fuel blends were tested on a diesel engine with thermal barrier-coated surfaces for 50 h under the same conditions. When the SEM images and the EDS analysis results of the pistons covered with the ceramic composite main coating material are examined, it has been seen that the coating material permeates the surfaces in a very homogeneous manner and allows to work with high performance without causing any deterioration on the surfaces during working. At high temperatures, the working periods of 50 h and the formation of smoke did not cause any damage to the main material and the coating material. © 2018, © 2018 Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group.Öğe Investigation of Friction Stir Spot Welding Method(Düzce Üniversitesi, 2013) Mert, Şenol; Mert, SevdaThe Friction Stir Spot Welding (FSSW) method is a derivative of the Friction Stir Welding (FSW) process, which is a new process that recently has received considerable attention from the automotive and other industries. In both methods, the joining mechanism is the same. However, there are several important differences between the applications. The most obvious difference FSSW than FSW that there is no translation of the tool in the vertical direction during the welding. The FSSW process consists of three phases of plunging, stirring and retraction with the FSSW tool similar to the FSW tool. The process is extremely simple. The appearance of the resulting weld resembles that of Resistance Spot Welding (RSW) commonly used for auto body * senolmert@duzce.edu.trassembly. Today’s primary welding process for auto body structure assembly the RSW process can be problematic for many new high performance light weight structural materials such as Al alloys and advanced high strength steels (AHSS). Therefore, FSSW process will replace RSW that is especially often used at automotive industry attracts attention as a new method. Studies by various researchers have shown quite the effect of tool geometry, tool rotation speed, tool penetration and dwell time on tensile failure load of the joint for this method.Öğe Poliamid 6 Malzemenin Sürtünme Karıştırma Nokta Kaynağı(Bayburt Üniversitesi, 2020) Mert, Şenol; Üçüncü, Aydın; Mert, SevdaBu deneysel çalışmada, sürtünme karıştırma nokta kaynağı (SKNK), Poliamid 6 (PA6) malzemenin birleştirilmesi için uygulanmıştır. Sürtünme karıştırma nokta kaynağı yöntemi, sürtünme karıştırma kaynağı (SKK) yönteminden türetilmiş ve son zamanlarda sadece otomobil sektöründe değil aynı zamanda diğer endüstri kollarında da oldukça dikkat çeken yeni bir kaynak yöntemdir. Yöntemin, SKK yönteminde kullanılan kaynak takımına benzer bir takımla, dalma, karıştırma ve geri çekilme olarak belirtilen üç kademeden oluşan bir uygulaması vardır. Çeşitli araştırmacıların çalışmaları, bu yöntem için takım geometrisinin, takım devir sayısının, takım dalma derinliğinin ve bekleme süresinin, bağlantının çekme kuvveti üzerine oldukça etkisi olduğunu göstermiştir. Bu deneysel çalışmada, 4 mm kalınlığındaki Poliamid 6 levhaların SKNK ile bindirme bağlantıları yapılmıştır. Oluşturulan kaynak numunelerine çekme testleri uygulanmıştır. Ayrıca kırılma yüzeyleri ve kopma bölgeleri optik mikroskop ile incelenmiştir.Öğe SÜRTÜNME KARIŞTIRMA NOKTA KAYNAĞI YÖNTEMİNDE KULLANILAN MAKİNA VE EKİPMANLARIN İNCELENMESİ(Düzce Üniversitesi, 2013) Mert, Şenol; Mert, SevdaFriction stir spot welding (FSSW) method is prone to automation. In this way, by integrating the robot and automation systems have been easily developed. Thanks to the method, the effective overlapping joints can be obtained a short processing time. Hardware, software and processing parameters could be developed. Thus the FSSW method has allowed using of a standard industrial robot. Although using machines in the FSSW method have basically similar control systems, the machines indicate varies in terms of mechanical equipments. There are basically three type machine design in the FSSW method. In this method, brench-top FSSW machine, stationary type or press type FSSW machines and FSSW robots can be used. If the FSSW method is investigated in terms of hardware, the method have rather a simple equipment.