Yazar "Makas, Samet" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Çevrimiçi oyun bağımlılığı ile yaşam doyumu arasındaki ilişkide duygusal şemaların aracılık etkisi(Düzce Üniversitesi, 2024) Makas, Samet; Koç, MustafaBu araştırmada, çevrimiçi oyun oynayan üniversite öğrencilerinin çevrimiçi oyun bağımlılığı düzeyleri ile yaşam doyumu, duygusal şemalar ve demografik özellikleri (cinsiyet, yaş, üniversite, aile sosyo-ekonomik düzeyi) arasındaki ilişkiler ilişkisel tarama modeliyle incelenmiştir. Araştırmada ayrıca, çevrimiçi oyun bağımlılığı ile yaşam doyumu arasındaki ilişkide duygusal şemaların aracılık etkisi yapısal eşitlik modeli ile incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu 549 çevrimiçi oyun oynayan üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada çevrimiçi oyun bağımlılığı ile ilgili bilgiler "Çevrimiçi Oyun Bağımlılığı Ölçeği", yaşam doyumu ile ilgili bilgiler "Yaşam Doyumu Ölçeği", duygusal şemalar ile ilgili bilgiler "Leahy Duygusal Şema Ölçeği" ile toplanmıştır. Bazı değişkenlere (cinsiyet, yaş, üniversite, aile sosyo-ekonomik düzeyi) ilişkin veriler ise araştırmacı tarafından hazırlanan "Kişisel Bilgi Formu" ile toplanmıştır. Araştırmanın hipotezlerini test etmek amacıyla, araştırma verileri korelasyon analizi, regresyon analizi, t testi ve tek yönlü varyans analizleri yapılmıştır. Ayrıca çevrimiçi oyun bağımlılığı ile yaşam doyumu arasındaki ilişkide duygusal şemaların aracılık etkisini incelemek amacıyla yapısal eşitlik modellemesi yapılmıştır. Araştırma sonucunda, çevrimiçi oyun bağımlılığı düzeyi ile duygulara karşı zayıflık, akılcılık isteği, farklılık, süreklilik, onaylanma, duyguları zararlı görme ve suçluluk duygusal şemaları arasında pozitif, düşük düzeyde ve istatistiksel açıdan anlamlı bir korelasyon olduğu, anlaşılabilirlik, duygulardan kaçınma ve duyguları inkar duygusal şemaları ile negatif, düşük düzeyde ve istatistiksel açıdan anlamlı korelasyonlar olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumu düzeyleri ile anlaşılabirlik ve hisleri kabullenme duygusal şemaları ile pozitif ve orta düzeyde, kontrol edilmezlik, akılcılık isteği, duyguları inkar, uzlaşma ve duyguları zararlı görme duygusal şemaları ile pozitif, düşük düzeyde ve istatistiksel açıdan anlamlı korelasyon olduğu, ruminasyon, farklılık ve süreklilik duygusal şemaları ile negatif, düşük düzeyde ve istatistiksel açıdan anlamlı korelasyonlar olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada ayrıca, çevrimiçi oyun bağımlılığı ile yaşam doyumu arasındaki ilişkide duygusal şemaların tam aracılık etkisine sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada, erkek öğrencilerin kız öğrencilere göre çevrimiçi oyun bağımlılığı düzeylerinin anlamlı bir şekilde yüksek olduğu ve aile sosyo-ekonomik düzeyi üst gelir grubunda yer alan öğrencilerin alt ve orta gelir grubunda yer alan öğrencilere göre çevrimiçi oyun bağımlılığı düzeylerinin anlamlı bir şekilde yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Investigation of Emotional Expression as a Predictor of Psychological Symptoms(Mustafa ÖZGENEL, 2019) Koç, Mustafa; Çolak, Tuğba Seda; Düşünceli, Betül; Makas, SametThe main purpose of the study is to determine whether the level of emotional expression is a predictor of psychological symptoms. The study was performed with 338 participants, including 170 women and 168 men. Data were collected by “Expressing Feelings Scale” and “SCL-90 Symptom Checklist-90-Revised”. Data was analyzed with Pearson product moment correlation coefficient and regression analysis was performed. According to results, emotional expression was significantly related to psychological symptoms. While the levels of emotional expression have increased, psychological symptoms have decreased. The levels of psychological symptoms was predicted significantly by emotional expression. Finally, emotional expression predicted higher levels of somatization and lower levels of phobic anxiety.