Yazar "Kaymaz, Tuğçe Türten" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Impact of Frailty on Health Service Used: A Sample of Aksaray(Suamthi Publications, 2019) Kaymaz, Tuğçe Türten; Aşiret, Güler DuruObjective: Frailty has negative consequences such as reduced quality of life and increased need for specialized care. This study aimed to determine the impact of frailty on health service use among older adults. Methods: A sample of 189 patients (>= 65 years) was recruited from internal and surgical disease services and polyclinics at the State Hospital in Turkey. Data were collected in face- to- face interviews using an information form, the Edmonton Frail Scale and the Nottingham Health Profile. Relationships between continuous variables were analysed using Pearson rank- correlation coefficient. Multiple linear regression analyses were conducted to determine the association between frailty and each health service use variable. Results: In total, 49.2% of the participants were frail. The mean Nottingham Health Profile score was 163.58 +/- 114.03. The Edmonton Frail Scale score increases by 1 unit, the frequency of using health care service increases by 0.892. There were statistically significant moderate positive linear relationships between The Edmonton Frail Scale score, and Nottingham Health Profile score (r=0.692, p<0.001). Conclusions: The frailty frequency was high. The results of this study showed a weak association between frailty and healthcare service application. The quality of life of frail older people is lower.Öğe The Relationship between Illness of Acceptance and Health Literacy with Type 2 Diabetes(Sağlık Bilimleri Üniversitesi, 2024) Demiröz, Hanife Efsane; Kaymaz, Tuğçe TürtenIntroduction: To adopt healthy lifestyles for managing chronic diseases and ensure self-management and control of illness, individuals must accept their illness and have good health literacy knowledge. Aim: The study aimed to investigate the correlation between health literacy and illness acceptance in patients with Type 2 diabetes. Method: The study was carried out as a cross-sectional study in Türkiye between December 2019 and April 2020. The sample consisted of 406 participants diagnosed with Type 2 diabetes admitted to a public hospital. Data was collected with the Information Form, the Acceptance of Illness Scale, and the European Health Literacy Survey. Descriptive statistical methods, regression, and correlation tests were employed for analysis. Results: Participants had a mean the Acceptance of Illness Scale score of 26.21 ± 7.11. The participants had a mean the European Health Literacy Survey score of 92.25 ± 15.76. Health literacy, age, gender, people living together, smoking status, hospitalization, knowing about chronic complications, the presence of other chronic illnesses, foot care, and blood glucose monitoring were predictors of the acceptance of illness. A positive correlation was observed between the Acceptance of Illness Scale and the European Health Literacy Survey (r = 0.46; p < 0.001). Conclusion: Participants demonstrated high levels of both Health literacy and illness acceptance. The level of illness acceptance increased with the level of Health literacy. It is necessary to develop educational content and materials tailored to the needs and Health literacy levels of the patients to enhance their health literacy.Öğe Türkiye’deki Hemşirelik Lisans Programlarının Web Sayfalarında Bologna Sürecinin Yansımaları(2017) Kaymaz, Tuğçe Türten; Çetinkaya, Şahika Şimşek; Bakır, Elif; Özçetin, Yeter Sinem Üzar; Gül, Şenay; Şahin, Nilay Ercan; Tunçbilek, ZahideBu çalışma, ülkemizde hemşirelikte lisans programını yürüten üniversitelerin web sayfalarında yer alan Bologna Süreci'ne ilişkin bilgilerin incelenmesi amacıyla yürütülmüştür. Bu tanımlayıcı çalışma kapsamına Yükseköğretim Kurulu bünyesinde bulunan ve hemşirelikte lisans programı yürüten tüm devlet ve vakıf üniversiteleri alınmıştır. Veriler, 1 Mayıs - 1 Haziran 2015 tarihleri arasında çalışma kapsamına alınan üniversitelerin web sayfaları incelenerek toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen değerlendirme formu kullanılmıştır. Veriler sayı ve yüzde olarak değerlendirilmiştir. Çalışma kapsamına alınan üniversitelerin %77.2'si devlet üniversitesi olup %65.3'ünün üniversitelerin ana sayfalarında yer alan linkten Bologna sürecine ilişkin bilgilere ulaşılmıştır. Üniversitelerin büyük çoğunluğunda (%87.1) program hakkında genel bilgiye yer verildiği, %44'ünde zorunlu ve %41'inde seçmeli Avrupa Kredi Transferi Sistemi kredisine uyulmadığı belirlenmiştir. Hemşirelikte lisans programında sekiz anabilim dalı tarafından yürütülen temel hemşirelik derslerinin çoğunluğunda ders bilgi paketi mevcut olduğu (%68.1-%77.6); derslerin Ders Bilgi Paketlerinde Avrupa Kredi Transferi Sistemi kredisine (%72.3-%82.7) yer verildiği ve öğrenci iş yükünün hesaplandığı (%54.2-%65.6) bulunmuştur. Çalışmada, hemşirelikte lisans programını yürüten üniversitelerin web sayfalarının Bologna Sürecine ilişkin tam bir bilgi içermediği bulunmuştur. Bologna Sürecine ilişkin eksik ve yanlış bilgi verilmemesi için Yükseköğretim Kurulu tarafından oluşturulacak standart bir format doğrultusunda tüm üniversitelerin web sayfalarını güncellemeleri önerilmektedir