Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Karagöz, Mustafa" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 8 / 8
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    BİYOGAZ SAFLAŞTIRMA İŞLEMLERİNDE PONZA TAŞI KULLANILABİLİRLİĞİNİN DENEYSEL İNCELENMESİ
    (Düzce Üniversitesi, 2017) Çiftçi, Burak; Tunç, Nuri; Karagöz, Mustafa; Deniz, Emrah; Sarıdemir, Suat
    Petrol rezervlerinin tükeniyorolması ve taşıtlardan kaynaklanan emisyonlara getirilen yasal sınırlamalararaştırmacıları petrole alternatif yenilenebilir enerji kaynaklarınıngeliştirilmesine zorlamıştır. Bölgesel olarakta üretilebilen biyogaz en iyialternatifler arasındadır.  Gaz yakıtların yanıcılıksınırları sıvı yakıtlara nispeten geniştir ve iyi bir yanma için havaylakolaylıkla homojen bir karışım oluşturabilirler. Gaz yakıtlar buji vesıkıştırma ile ateşlemeli motorların her ikisinde de kullanılabilmektedirler vebenzin ve motorin yakıtına kıyasla daha düşük seviyede zararlı emisyonlarüretmektedir. Biyogaz, hayvan gübresi, yenilemeyen tohum küsbesi, gıdaatıkları, tarımsal atıklar, evsel atıklar ve kanalizasyon çamurundan anaerobikçürütme yöntemi veya termokimyasal işlemler ile üretilen yenilenebilir bir gazyakıttır. Biyogaz hacimsel olarak yaklaşık %50-70 oranında CH4,%25–50 oranında CO2,%0.3–3 oranında N2, % 1-5 oranında H2ve çok az oranda H2S gazlarından oluşmaktadır [1-4]. Biyogaziçeriğindeki H2S biyogazın kullanıldığı cihazlar ve motorparçalarında korozyona neden olmaktadır ve bu sebeple biyogazın kullanılmadanönce uzaklaştırılması gerekmektedir.  Yapılan çalışmada hayvansalatıklardan üretilen biyogazın içeriğinde bulunan kirletici gazları saflaştırmakamacıyla ponza taşı kullanılmıştır. Ponza taşının H2S giderimeetkisi farklı debiler ve basınçlar için deneysel olarak incelenmiştir. Yapılandeneyler sonucunda, 6 L/dakika debide biyogazın ponza malzemeli saflaştırmakulesine giriş öncesi ölçülen 130 ppm H2S değeri %22 oranındasaflaşarak 101 ppm seviyesine düştüğü tespit edilmiştir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Dizel-Metanol-Nanopartikül ile Çalışan Bir Dizel Motorda Titreşim ve Gürültü Değişimlerinin İncelenmesi
    (2020) Karagöz, Mustafa
    Yüksek tork çıkışı ve yakıt tasarrufu sebebiyle birçok araçta ve ekipmanda kullanılan dizel motorlar, sıkılaşanemisyon standartları sebebiyle üzerinde daha çok çalışması gereken konular arasında yerini almıştır. Bu nedenledizel motorlardaki katkı maddeleri ile zararlı egzoz emisyonlarının seviyelerini azaltmak büyük önemtaşımaktadır. Son zamanlarda dizel motorlarda kullanılan alternatif yakıtlara nanopartiküllerin ilavesi ileemisyon ve performans üzerindeki etkisini ortaya koyamaya çalışan birçok çalışma yapılmıştır. Bunun yanı sıradizel motorların neden olduğu olumsuz etkilerin arasında yer alan titreşim ve gürültü konusu nispeten daha azçalışılmıştır. Bu çalışmada, hacimce %90 dizel yakıtına %10 metanol eklenerek oluşturulan test yakıtına 50 ppm,100 ppm ve 200 ppm Al2O3 eklenerek 5 farklı test yakıtı oluşturulmuştur. Metal-oksit bazlı nanopartiküllerineklenmesi ilk olarak test yakıtlarının setan sayısını artırmış ve alt ısıl değerini azaltmıştır. Metanol-nanopartikülkarışımlarındaki daha yüksek oksijen atomları yanma sürecinin kalitesini artırmıştır. Test motoru 2000 rpm sabitmotor hızında 2.5, 5, 7.5 ve 10 Nm motor yüklerinde testler gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen testlerde metaloksit bazlı nanopartiküllerin eklenmesi titreşim ve gürültü değerlerinin değişimleri incelenmiştir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    The effect of the CO2 ratio in biogas on the vibration and performance of a spark ignited engine
    (Elsevier Sci Ltd, 2018) Karagöz, Mustafa; Sarıdemir, Suat; Deniz, Emrah; Çiftçi, Burak
    Being a renewable fuel, biogas can be produced either through anaerobic digestion from animal manure, inedible seed residue, food waste, agricultural waste, domestic waste and sewage sludge or through thermo-chemical processes. Along with thermal applications, by means of combustion inside an engine, biogas can produce both mechanical and electric energy. Depending on the inertia forces of the active parts and the characteristics of the in-cylinder combustion of the engine, vibration can be quite a big problem because it leads to rapid breakdown of engine parts, noisy operation and decreased performance and power output. The CO2 in biogas is an important compound that affects its lower heating value (LHV), burning characteristics and exhaust emissions. There are a limited number of studies in the literature on the effect of biogas CO2 content on engine vibration. In the present study, a four-cylinder diesel engine was modified to operate with a spark plug and used to detect the effect of the biogas CO2 content on the vibration of the engine. The experiments were carried out with biogas containing 13% and 49% CO2 at 1.5-9 kW with 1.5 kW load increments at a steady 1500 rpm speed. The amplitude of the engine vibration at all three axes increased as the CO2 ratio in the biogas and the engine load increased. On the other hand, by decreasing the CO2 ratio and increasing the engine load, cylinder pressure increased and brake specific fuel consumption decreased. The highest amplitude of engine vibration for all loads was observed at the lateral axis.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Exergetic, exergoeconomic, and sustainability analyses of diesel-biodiesel fuel blends including synthesized graphene oxide nanoparticles
    (Elsevier Sci Ltd, 2022) Uysal, Cüneyt; Ağbulut, Ümit; Elibol, Erdem; Demirci, Tuna; Karagöz, Mustafa; Sarıdemir, Suat
    In this study, graphene oxide nanoparticles were synthesized and added to 85 vol% diesel + 15 vol% biodiesel (D85B15) blend with amounts of 100 ppm, 500 ppm, and 1000 ppm to prepare D85B15GO100, D85B15GO500, and D85B15GO1000 blends, respectively. The prepared fuels were tested in a compression ignition diesel engine. The experiments were performed on various engine loads ranging from 3 Nm to 12 Nm with intervals of 3 Nm at fixed crankshaft speed of 2400 rpm. The results obtained from the experiments were used in the exergetic, exergoeconomic, and sustainability analyses of test engine. According to the results, D85B15GO100 had the highest exergy efficiency and sustainability index and the second-cheapest specific exergy cost of crankshaft work. As a result, at 12 Nm, the exergy efficiency, specific exergy cost of work produced by crankshaft, and sustainability index values of test engine were 25.82%, 75.82 $/GJ, 1.348 for D85B15, whereas these values were 27.05%, 77.52 $/GJ, 1.371 for D85B15GO100, respectively. Increase in graphene oxide nanoparticle content in the blend led to decrease in the exergy efficiency and sustainability index and increase in the specific exergy cost of crankshaft work. Finally, it can be concluded that D85B15GO100 is optimal fuel compared to the fuels tested in this study.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Exergy, exergoeconomic, life cycle, and exergoenvironmental assessments for an engine fueled by diesel-ethanol blends with aluminum oxide and titanium dioxide additive nanoparticles
    (Elsevier Sci Ltd, 2022) Ağbulut, Ümit; Uysal, Cüneyt; Cavalcanti, Eduardo J. C.; Carvalho, Monica; Karagöz, Mustafa; Sarıdemir, Suat
    This study develops energy, exergy, exergoeconomic, exergoenvironmental, and sustainability analyses for a compression ignition (CI) engine fueled with neat diesel (D100), 90 vol% neat diesel + 10 vol% ethanol (D90E10), D90E10 + 100 ppm Al(2)O(3 )nanoparticle (D90E10Al(2)O(3)), and D90E10 + 100 ppm TiO2 nanoparticle (D90E10TiO(2)). The experiments were performed on various engine loads (from 3 Nm to 12 Nm with 3 Nm increments) at a fixed crankshaft speed of 2400 rpm. D90E10Al(2)O(3) showed the best energy, exergy, exergoenvironmental, and sustainability results among all fuels. However, according to exergoeconomic analysis, the lowest cost of crankshaft work was obtained with D100, followed by D90E10Al(2)O(3). This means that D90E10Al(2)O(3) presented better exergoeconomic results than its base fuel D90E10 and D90E10TiO(2) but worse exergoeconomic results than D100. The addition of ethanol to D100 excessively increased the fuel cost. As a result, the crankshaft work cost flow rate is 0.7645 $/h for D100, 1.1123 $/h for D90E10, 1.1069 $/h for D90E10Al(2)O(3) and 1.1338 $/h for D90E10TiO(2). Similarly, the environmental impact rate of work is 250.8 mPt/h for D100, 264.2 mPt/h for D90E10, 245.6 mPt/h for D90E10Al(2)O(3 )and 248.7 mPt/h for D90E10TiO2. Increments in the engine load have led to increases in all environmental impact rates due to higher fuel consumption but caused a decrease in the environmental impact rate per exergy unit. In conclusion, it is well noticed that fuel blends with nanoparticles can be used as alternative fuels to their base fuels, but D100 (or an equivalent lower-cost fuel than D100) should be selected for cost-effectiveness purposes.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Experimental assessment of the influences of liquid-solid-gas fuel blends on DI-CI engine behaviors
    (Elsevier, 2022) Polat, Fikret; Yeşilyurt, Murat Kadir; Ağbulut, Ümit; Karagöz, Mustafa; Sarıdemir, Suat
    This study aims to deeply investigate the effects of the boron nanoparticles reinforced diesel fuel along with various biogas (BG) flow rates (0.5, 1, and 2 L/min) on the engine performance and emission characteristics of a diesel engine. The tests were carried out using a single-cylinder, four-stroke, direct injection, compression-ignition engine at a constant engine speed of 1500 rpm and under the varying engine loads from 2.5 to 10 Nm with gaps of 2.5 Nm. In the results, it is seen that EGT started to decrease in both the addition of boron nanoparticles and the addition of biogas compared to that of conventional diesel fuel (DF). EGT reduced by 8.6% for DF+Boron test fuel, 14.4% for DF+Boron+ 0.5 BG, 21% for DF+Boron+ 1 BG, and 23.4% for DF+Boron+ 2 BG. Compared to diesel fuel, CO, NOx, and HC emissions decreased with the addition of nanoparticles at all loads. However, as the amount of biogas increased, CO and HC emissions increased, but NOx emissions decreased. CO emission dropped by 22.2% for DF+Boron test fuel, however, increased to be 5.6%, 16.7%, and 36.1% for DF+Boron+ 0.5 BG, DF+Boron+ 1 BG, and DF+Boron+ 2 BG respectively. NOx emission reduced by 4.9%, 8.6%, 10.7%, and 14.8% for DF+Boron, DF+Boron+ 0.5 BG, DF+Boron+ 1 BG, and DF +Boron+ 2 BG respectively. In comparison to that of conventional DF, the brake specific fuel consumption (BSFC) value decreased by 8.42% for DF+Boron test fuel due to high energy content of nanoparticles, but it increased by 10.94% for DF+Boron+ 0.5 BG, 28.01% for DF+Boron+ 1 BG, and 60.2% for DF+Boron+ 2 BG. In addition, brake thermal efficiency BTE value increased by 8.04% for boron-added test fuel, but it declined by 9.41% for DF+Boron+ 0.5 BG, 19.38% for DF+Boron+ 1 BG, and 32.2% for DF+Boron+ 2 BG as compared to that of DF. In the conclusion, it is noticed that the engine characteristics have worsened by the introduction of biogas into the cylinder, but these worsened characteristics can be improved with the presence of boron nitride nanoparticles. (c) 2022 Institution of Chemical Engineers. Published by Elsevier Ltd. All rights reserved.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    An experimental assessment on dual fuel engine behavior powered by waste tire-derived pyrolysis oil - biogas blends
    (Elsevier, 2022) Karagöz, Mustafa; Polat, Fikret; Sarıdemir, Suat; Yeşilyurt, Murat Kadir; Ağbulut, Ümit
    This paper is intended to investigate the usability of waste tire pyrolysis oil along with diesel and biogas dual fuel in the CI engines. In this framework, the waste tire chips are firstly pyrolyzed in the study, and then are volumetrically blended into the conventional diesel fuel (DF) at the ratio of 20%. The biogas flow rate changes as 0.5, 1, and 2 L/min when the engine is fuelled by P20 test fuel. Throughout the experiments, the engine runs at a fixed engine speed of 1500 rpm under 2.5, 5, 7.5 and 10 Nm. In the results, it is noticed that the unburnt emissions such as CO and HC considerably increases with the presence of pyrolysis oil and biogas in the cylinder due to the lack of oxygen and lower heating value of these fuels. However, the NOx firstly rises with the dieselpyrolysis oil blends by 2.21% but then pulls back with the introduction of biogas to the combustion chamber. It drops by 2.29%, 4.93%, and 11.14% for P20 + 0.5 BG, P20 + 1 BG, and P20 + 2 BG test fuels, respectively in comparison to that of DF. On the other hand, the engine performance worsens with the pyrolysis oil due to the lower energy content. Accordingly, the increment on BSFC is found to be 9.28%, 25.15%, 42.51%, and 67.68%, and the reduction on BTE is found to be 8.47%, 17.72%, 25.52%, and 33.48% for P20, P20 + 0.5 BG, P20 + 1 BG, and P20 + 2 BG test fuels, respectively. It is concluded that even if they worsen the engine performance and exhaust emissions, the burning of waste products in the forms of pyrolysis oil and biogas as fuel substitutions in CI engines seems a very promising way in terms of waste management, disposal the huge volume of waste products from the nature, and protection of rapidly depletion fossil fuel reserves.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Pirolitik Yakıt-Dizel-Alkol Karışımları ile Çalışan Bir Dizel Motorun HC ve NO Emisyonlarının Araştırılması
    (2020) Karagöz, Mustafa; Yanbuloğlu, Burak
    Dünya nüfusunun artması ile birlikte atık miktarında da hızlı bir artış meydana gelmektedir. Sürdürülebilir birçevre, ancak kaynakların korunarak ya da tekrar değerlendirilerek etkili bir şekilde kullanımı ile mümkündür.Atıkların sürdürülebilir bir şekilde tekrar döngüye kazandırılması en etkin yöntemlerden birisi olarak kabulgörmektedir. Bu bağlamda, son dönemlerde atıktan enerji elde edilmesi de popüler konular arasındadır. Buçalışmada, atık araç lastiklerinden elde edilen pirolitik yakıt, saf dizel yakıtlarla belirli oranlarda harmanlanarakbir dizel motorda kullanılabilirliği test edilmiştir. Testler 250, 500, 750 ve 1000 W motor yüklerindegerçekleştirilmiştir. Yakıt özelliklerinin iyileştirilmesi amacıyla, dizel-prolitik yakıt karışımlarına daha sonra nbütanol ilave edilerek karışımın oksijen içeriği zenginleştirilmiştir. Sonuçta, HC ve NO emisyonlarında önemlidüşüşler elde edilmiştir. Çalışma, atık araç lastiklerinin tekrar değerlendirilerek saf dizel yakıta göre daha temizbir şekilde yakılabileceğini ve böylece doğadan yok edilebileceğini göstermektedir. Ayrıca bu çıktılar,sürdürülebilirlik, çevre bilinci, atık yönetimi ve hızla tükenen fosil yakıtlar için de oldukça umut vericidir.

| Düzce Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Düzce Üniversitesi, Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Düzce, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim