Yazar "Karaçam, Sedat" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 20 / 21
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Atomıc Theories That Preservice Science Teachers Confuse and Underlying Reasons(2018) Bilir, Volkan; Baran, Azize Digilli; Karaçam, SedatStudents come across with the notion of atom almost every year during theireducation life. Higher conceptual understandings of atomic theories among scienceteachers is of crucial importance in their understanding of physics and chemistrycourses. In this sense, the purpose of the present study is to investigate which of theatomic theories science teachers often confuse and to discuss the possible reasonsbehind the confusion of one theory with the other. This study used thephenomenology method of qualitative research. Participants of the study werecomprised of 55 first and second year university students attending the Department ofScience Teaching during the 2015-2016 academic year. In order to discover the mostconfusing atomic theories and the reasons of this confusion, students were asked towrite down the atomic theories that they often confuse with one another and thereasons why they do so. Using content analysis, two independent coders analyzed thecollected data. The result of the analyses revealed that students mostly got confusedbetween Bohr’s Atomic Theory and Modern Atomic Theory. It was also found that theunderlying reasons of this confusion were that “In both theory, the protons andneutrons are found together at the center of the atom (the nucleus) surrounded byelectrons spinning around it” and “students cannot differentiate between the conceptsof layer, orbit and shell”, and some recommendations were offered concerning theinstruction of these subjects.Öğe Bilim İnsanlarının Sahip Oldukları Risklere Yönelik Ortaokul Öğrencilerinin Algıları(2020) Digilli-Baran, Azize; Karaçam, SedatBu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin bilim insanlarının sahip oldukları risklere yönelik algılarını tespit etmektir. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojinin kullanıldığı bu çalışmaya beş, altı ve yedinci sınıflarda öğrenim gören 592 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin bilim insanlarının sahip oldukları risklere ilişkin algılarını belirlemek için açık uçlu soruların yer aldığı anket uygulanmıştır. Yapılandırılmış görüş formunda elde edilen veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda çevreyi ve toplumu etkileyen, araç gereç ve deneklere yönelik ve bilim insanını etkileyen riskler temaları oluşturulmuştur. Bunlardan en çok öğrencilerin bilim insanının kendini etkileyen fiziksel, ekonomik, sosyolojik, emeğe yönelik ve psikolojik risklere sahip olduklarını belirttikleri bulunmuştur. Öğrencilerin en fazla fiziksel riskler temasına vurgu yaptıkları ve bu temada ise en fazla patlama sonucu yaralanma veya ölme riskine vurgu yaptıkları görülmüştür. Diğer temalarda ise, ekonomik risklerden patlama sonucu mal varlığını kaybetme, sosyolojik risklerde toplumdan uzaklaşma veya evlenememe, emeğe yönelik risklerde çalışma sonucuna ulaşamama ve psikolojik risklerde çok çalışmaktan delirme riskine vurgu yaptıkları bulunmuştur. Her ne kadar risk algıları ortaya konulmuşsa da bu algıların onların kariyer seçimleri üzerine etkisi olup olmayacağı konusu hala açık değildir. Bundan sonraki çalışmalarda bu risk algılarının kariyer seçimleri üzerine etkisinin olup olmadığı ve etkisi varsa bireylerin bu risk algılarını olumlu yönde nasıl revize edebileceğine yönelik araştırmaların yapılması gerekmektedir.Öğe The effects of field dependent/field independent cognitive styles and motivational styles on students' conceptual understanding about direct current circuits(Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 2015) Karaçam, Sedat; Digilli Baran, AzizeThe purpose of this study is to investigate the effects of Field Dependent (FD)/Field Independent (FI) cognitive styles and motivational styles on high school students' conceptual understandings about direct current circuit concepts. The participants of this study consisted of 295 high school students (male=127, female=168) who were enrolled in eleventh and twelfth grade in four high school located in Düzce. At the beginning of the study, the Group Embedded Figures Test (GEFT) was administered to identify students' FD/FI cognitive styles. After the administration of GEFT, a questionnaire was administered to determine students' motivational styles. Direct Current Resistive Electric Circuit Test (DIRECT) was administered in order to probe students' levels of conceptual understandings. One-way ANOVA and Post-Hoc Tukey test was used to statistically compare the mean scores of students with different cognitive and motivational styles. The results indicated that there was statistically significant difference among the mean scores of FD students and others (FINT and FI students). In addition, it was found that there was statistically significant difference among mean scores of social motivated students and others (curious, conscientious and achiever student). These results imply that due to traditional approaches in learning environment, some of students are still more advantageous than others in electricity subject in Turkey. We couldn't have managed to enhance the understandings of all students with different abilities, especially of social motivated students. © 2015 HKIEd APFSLT.Öğe FACTORS AFFECTING COURSE ATTENDANCE IN DISTANCE EDUCATION(2022) Güven, Ufuk; Karaçam, Sedat; Sezer, Behlül BilalFrom pre-school to university, the most important factor affecting students' learning and academic success is attendance. It is even more important in emergency remote teaching conditions that we are facing due to COVİD-19 pandemics. Many studies have been conducted on student attendance. These studies have revealed that student attendance is related to many variables. With the development of technology, the transition to distance education has started, and the unique features of this system also affect student attendance. This study aims to find the factors affecting student attendance in distance education. Fifteen prospective science teachers from different universities participated in this study, which was carried out with structured interview technique, one of the qualitative research methods. The student interview forms, which were examined with the content analysis method, revealed that the factors that affect attendance are categorized as internal and external factors. While internal factors are affective factors such as beliefs, interest/curiosity, and anxiety, cognitive factors such as personal gains, and physical factors such as personal health problems; external factors are instructors, course program, home environment, peer relations, and educational technology. Students with low SES are having difficulties to attend courses, especially ones that have school-aged siblings. These factors affect student attendance in distance education positively or negatively. There are suggestions for instructors, students, and parents in the study.Öğe Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Astronomiye Yönelik Tutumlarının ve Astronomi Öğretimi Özyeterlik İnançlarının İncelenmesi: Çevrim İçi Astronomi Eğitimi(2022) Yener, Dündar; Karaçam, Sedat; Çakır, Çiğdem Şahin; Yürük, Nejla; Bilici, Sedef CanbazoğluFen bilimleri öğretmen adaylarının astronomiye yönelik tutumları ve astronomi öğretimine yönelik özyeterlik inançları, astronomi öğretim sürecini etkilemektedir. Olumlu tutuma sahip ve özyeterlik inançları yüksek olan bireyler derslere aktif olarak katılmakta ve olumlu davranışlar sergilemektedirler. Bu bağlamda öğretmen adaylarının astronomiye yönelik olumlu tutuma sahip olmaları ve özyeterlik inançlarının yüksek olmasının onların gelecekteki astronomi öğretim sürecinde olumlu etki oluşturacağı ifade edilebilir. Bununla birlikte alanyazında astronomi konularının öğretimi, kavram yanılgılarının belirlenmesi, tutum ve özyeterlilik alanındaki çalışmaların ortaokul, lise düzeylerinde olduğu görülmektedir. Yapılan çalışmalarda fen bilimleri öğretmen adaylarının astronomiye yönelik tutumları ve astronomi öğretimine yönelik özyeterlik inançlarını geliştirmeye yönelik çalışmaların sınırlı olduğu dikkati çekmektedir. Ayrıca COVID-19 pandemisi nedeniyle çevrim içi düzenlenen eğitimlere daha çok ihtiyaç duyulmuştur. Bu bağlamda bu çalışmada çevrim içi düzenlenen astronomi öğretim yöntem ve materyal eğitiminin fen bilimleri öğretmen adaylarının astronomiye yönelik tutumları ve astronomi öğretimine yönelik özyeterlik inançları üzerine etkisi irdelenmiştir. Araştırmada kontrol grupsuz ön-test son-test yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 35 (erkek=1, kız=34) fen bilimleri öğretmen adayı oluşturmaktadır. Fen bilimleri öğretmen adayları çevrim içi ortamda beş gün boyunca astronomi öğretim yöntem ve materyal eğitimi ile ilgili 23 farklı etkinliğe katılmışlardır. Araştırmada veriler fen bilimleri öğretmen adaylarına uygulama öncesi ve sonrasında çevrim içi olarak uygulanan “Astronomi Tutum Ölçeği (ATÖ)” ve “Astronomi Konularının Öğretimi Öz-yeterlik İnanç Ölçeği (AKÖÖYİÖ)”nden elde edilmiştir. ATÖ ve AKÖÖYİÖ’den elde edilen ön ve son-test verilerinin analizinde tekrarlanan ölçümler için çok değişkenli varyans (MANOVA) analizi kullanılmıştır. Sonuç olarak çevrim içi eğitim şeklinde gerçekleştirilen astronomi öğretim yöntem ve materyal eğitiminin astronomiye yönelik tutum ve astronomi öğretimine yönelik özyeterlik inanç değişkeninin astronomi öğretiminde zorlanma alt boyutu hariç diğer alt boyutlarının gelişiminde yüksek düzeyde etki büyüklüğüne sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Bu doğrultuda çevrim içi eğitim uygulamalarının farklı teknolojilerle zenginleştirilerek, öğretmen adaylarının teknolojinin astronomi eğitiminde kullanımına ilişkin bilgi ve deneyim kazanmalarına da fırsat sağlayacak şekilde tasarlanması önerilmektedir.Öğe Fen Ders Kitaplarında Sunulan Bilim İnsanlarının Basmakalıp Bilim İnsanı İmajı Açısından Değerlendirilmesi(2014) Karaçam, Sedat; Aydın, Fatih; Baran, Azize DigilliBu çalışmanın amacı ortaokul beş, altı, yedi ve sekizinci sınıf fen ders kitaplarında sunulan bilim insanı imajlarını incelemektir. Bu amaç doğrultusunda araştırmada ortaokullarda Milli Eğitim Bakanlığı tarafından ders materyali olarak kullanılması onaylanan ve okullarda kullanılan dört kitap incelenmiştir. Bu kitaplar Milli Eğitim Bakanlığı'nın internet sitesinden indirilmiştir. İnternet sitesinde altı, yedi ve sekizinci sınıf Fen ve Teknoloji ders kitaplarından birer örnek olduğundan bu kitaplarda herhangi bir seçime gidilmemiştir. Fakat internet sitesinde beşinci sınıflar için iki farklı yayınevi tarafından basılan Fen Bilimleri ders kitabı olduğundan, bu kitaplardan Milli Eğitim Basımevi'nin kitabı amaçlı olarak seçilmiştir. Araştırmada nitel araştırma tekniklerinden doküman inceleme yaklaşımı kullanılmıştır. Bu teknik doğrultusunda dört kitap analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda kitaplarda sunulan bilim insanı figürlerinin sayıca orantısız olduğu ve bazı bilim insanlarının birden fazla kitapta sunulduğu bulunmuştur. Ayrıca kitaplarda sunulan bilim insanlarının çoğunluğunun Avrupa kökenli, erkek ve orta çağ ve eski yunandaki kalıplaşmış bilim insanı figürleri olup hayat öyküsü verilen bilim insanı sayısının da çok az olduğu bulunmuştur. Bu çerçevede kitaplarda bayan, farklı kültürden ve hayat öyküsü olan bilim insanlarının sayısının artırılması gerektiği düşünülmektedir. Bunun yanında Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin bayan ve farklı kültürden bilim insanlarının hayat öyküleriyle öğretim ortamlarını desteklemeleri gerektiği ileri sürülebilirÖğe Gruplar İçin Teknolojik Tasarım Uygulamalarını Değerlendirmeye Yönelik Bir Analitik Rubrik Çalışması(2015) Aydın, Fatih; Karaçam, SedatEğitimcilerin üzerinde önemle çalıştıkları konulardan biri de ölçme değerlendirme konusudur. Özellikle günümüzde eğitimciler tarafından "öğrenme amaçlı ölçme değerlendirme" anlayışının benimsendiği görülmektedir. Bu araştırmanın amacı da öğretmenler için bir değerlendirme aracı öğrenciler için de yol haritası niteliği taşıyacak bir analitik Rubrik geliştirmektir. Bunun için nitel araştırma yöntemlerinden gözlem, görüşme ve doküman incelemesinin yer aldığı üçgenleme seçilmiştir. Araştırmanın katılımcı grubunu dördüncü sınıf öğretmen adayları (N32), yedinci sınıf (N28) ve sekizinci sınıf (N24) ortaokul öğrencileri ile öğretim teknolojileri ve fen eğitimi alanındaki birer uzman (N2) oluşturmaktadır. Rubriğin geliştirilmesine yönelik uygulamalar dördüncü sınıf öğretmen adayları ve ortaokul sekizinci sınıf öğrencileri ile yapılmıştır. Rubriğin iç tutarlılığı ve kapsam geçerliği için uzman görüşlerine başvurulmuştur. Güvenirlik çalışmaları ise ortaokul yedinci sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Analizler sonucunda geliştirilen rubrik üç ana Performans Göstergesi altında toplamda 10 Performans Göstergesinden oluşmaktadır. Katılımcıların performansları, geliştirilen rubrik kullanılarak araştırmacılar ve fen eğitimi alan uzmanı tarafından puanlamıştır. Puanlayıcıların verdiği puanların tutarlığı basit doğrusal korelasyon tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonucunda puanlayıcılar tarafından öğrencilere verilen puanlar arasındaki ilişki açısından pearson korelasyon katsayılarının 0,83 ile 0,97 arasında değiştiği ve bu ilişkilerin ?0,01 düzeyinde istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulunmuştur. Bu sonuç geliştirilen rubriğin kullanılabilir olduğunu göstermektedirÖğe İlköğretim Öğrencilerinin Farklı Formattaki Performans Görevlerine İlişkin Görüşleri(2013) Karaçam, SedatBu çalışmanın amacı; ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersi'nde aynı konu alanına ilişkin resim çizme ve yazılı doküman hazırlama performans görevleri ve bu görevleri hazırlama süreçlerine ilişkin görüşlerini incelemektir. Araştırmaya 2012-2013 öğretim yılında Ankara ilinde bir ilköğretim okulunun sekizinci sınıfında öğrenim görmekte olan 20 ilköğretim öğrencisi katılmıştır. Eğitim-öğretim yılının II. döneminde Fen ve Teknoloji dersinde öğrenciler hal değişimi konulu yazılı doküman hazırlama ve resim çizme performans görevleri ile görevlendirilmişlerdir. Öğrencilere görevlerini tamamlamaları için iki ay süre verilmiş ve daha sonrasında ürünler toplanmıştır. Görevleri hazırlama sürecinde rehberlik isteyen öğrencilere görevlerine ilişkin dönütler verilmiştir. Ürünlerin toplanmasının ardından öğrencilerle, bu iki performans görevine ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla yarı yapılandırılmış bir görüşme düzenlenmiştir. Yapılan görüşmeden elde edilen veriler hyperresearch paket programı kullanılarak içerik analizi yapılmıştır. Verilerin analizi sonucunda; öğrencilerin belirtilen iki performans görevinin beklentilerinin farklı olduğunu düşündükleri tespit edilmiştir. Bunun yanında öğrencilerin yazılı doküman hazırlama performans görevine nazaran resim çizme performans görevini hazırlama sürecinde daha üst düzeyde düşündükleri ve görevin beklentisine ilişkin çelişkiye düştükleri, tersine resim çizme performans görevine nazaran yazılı doküman hazırlama performans görevinde bilgilerini daha fazla sergiledikleri ve görevi değerlendirdikleri bulunmuşturÖğe Investigating How the Biographies of Today's Scientists Affect 8th Graders' Scientist Image(Modestum Ltd, 2016) Karaçam, SedatThis study aimed to investigate how a poster study focusing on the biographies of today's scientists affected 8th graders' scientist images. The study utilized a mixed model which combined qualitative and quantitative research techniques. 142 8th graders from a secondary school in Ankara Province Kecioren District participated in the study. Implementation took place in the spring term of 2013-2014 academic years. In implementation, students were given "Draw A Scientist Test (DAST)" in order to determine the scientist image of students before and after implementation and students were asked to explain scientists in their drawings. After the pretest, control group students continued their training following the curriculum, while experimental group students were given the task of preparing poster studies titled "biographies of today's scientists'" in addition to their regular curriculum. According to research results, poster study on biographies of today's scientists had no effect on 8th graders' scientist images. In this sense, it can be argued that teaching process should include biographies of past scientists rather than today's scientists and teaching practices that include the use of posters in presentations and discussions should be carried out with students at different educational levels.Öğe Lise Öğrencilerinin Kimya Dersine Yönelik Tutumları ve Kimya Bilgilerini Günlük Yaşam İle İlişkilendirme Dereceleri Üzerine “Bilimden Doğaya, Doğadan Bilime: Problemlere Çözümler” Projesinin Etkisi(2021) Bilir, Volkan; Karaçam, Sedat; Danişman, ŞahinBu çalışmanın amacı, TÜBİTAK 4004 Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları programı kapsamındagerçekleştirilen “Bilimden Doğaya, Doğadan Bilime: Problemlere Çözümler” projesinde yapılanetkinliklerin, öğrencilerin kimya dersine yönelik tutumlarına ve dokuzuncu sınıf kimya dersindekazandıkları bilgileri günlük yaşam ile ilişkilendirme derecelerine etkilerini belirlemektir.Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden kontrol grupsuz yarı deneysel desen kullanılmıştır.Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 öğretim yılında Düzce ili merkez liselerinin dokuzuncusınıfı bitiren ve araştırmaya gönüllü katılan 28 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada öğrencilerefizik, kimya, biyoloji, çevre ve matematik alanlarında toplam 16 etkinlik yaptırılmıştır ve buetkinliklerin 4’ü kimya ile ilgilidir. Etkinlikler, katılımcıların günlük yaşamlarındakarşılaşabilecekleri problem durumlarına göz önüne alınarak, araştırma, sorgulama ve öğrenmeisteklerinin tetiklenmesini sağlayacak biçimde hazırlanmıştır. Araştırmada veri toplama araçlarıolarak “Kimya Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” ile kimya derslerinde edindikleri bilgileri günlükyaşamla ilişkilendirme derecelerine (“hiç ilişkili değil=1” ile “tamamen ilişkili =10”) göredeğerlendirmelerinin istendiği bir anket kullanılmıştır. Bu veri toplama araçları araştırmanınbaşlangıcında ve sonunda katılımcılara uygulanarak veriler toplanmıştır. Toplanan verilerparametrik olmayan istatistik tekniklerinden bağımlı gruplar için kullanılan Wilcoxon İşaretliSıralar Testi ile analiz edilmiştir. Araştırmada yapılan kimya alanındaki etkinliklerin, öğrencilerinkimya dersine yönelik tutumlarını olumlu yönde geliştirmede ve kimya dersinde edindikleri bilgilerigünlük yaşamla ilişkilendirme derecelerini arttırmada olumlu etkisinin olduğu tespit edilmiştir.Öğe Lise Öğrencilerinin Sıvılarda Kaldırma Kuvveti Kavramına Yönelik Görsel İmgeleri ve İmgenin Kökenleri(2017) Karaçam, Sedat; Gürsel, ÜmitBu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin kaldırma kuvveti kavramına yönelik sahip oldukları görsel imgeler ve bu imgelerin kökenlerine yönelik algılarını incelemektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya 20142015 öğretim yılında Düzce ili Akçakoca ilçesindeki bir lisenin dokuz, on, on bir ve on ikinci sınıflarında öğrenim gören 178 öğrenci katılmıştır. Uygulamada, öğrencilerin imgelerini ve kökenlerini belirlemek için öğrencilerden boş bir kâğıda kaldırma kuvveti denildiğinde zihinlerinde canlanan şekil veya şekilleri kâğıda çizmeleri ve bu şekilleri nereden kazandıklarını yazılı olarak açıklamaları istenmiştir. Araştırmada elde edilen veriler iki kodlayıcı tarafından betimsel olarak analiz edilmiştir. Veri analizinde araştırmacılar tarafından verilen kodlar arasında tutarsızlıklar belirlenen 31 öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşme gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizi sonucunda, öğrencilerin kaldırma kuvvetine yönelik günlük yaşamdan ve deneyimden uzak ders kitabı ve/veya test kitabı gibi kaynaklardan olduğu gibi kopyaladıkları ve düzgün geometrik şekillerin yer aldığı basmakalıp imgelere daha fazla sahip oldukları bulunmuştur. Bu bulgular ışığında öğrencilerin kaldırma kuvvetine yönelik sahip oldukları imgeleri günlük yaşam temelli imgeler yönünde revize etmek için, ders ve test kitapları gibi materyallerde günlük yaşam temelli görsellere yer vermek, öğretmenlerin kaldırma kuvveti konularını bağlam temelli işlemeleri için eğitim faaliyetleri düzenlemek gibi önlemler alınabilir.Öğe ‘More than just waste paper’ – It could be an indicator of a stereotypical image of a scientist*(Eurasian Society of Educational Research, 2018) Karaçam, Sedat; Bilir, Volkan; Baran, Azize DigilliThe purpose of this study was to investigate the meanings assigned by pre-service teachers to the wastepaper basket and waste (crumpled) papers in their drawings of a scientist. The study was carried out with 220 pre-service teachers during the 2015-2016 academic years. A phenomenological research method was used. First, the pre-service teachers were administered the ‘Draw-A-Scientist Test’ in order to identify their images of a scientist and then they were asked to describe and explain the scientist they drew. And a semi-structured interview was performed with the 34 pre-service teachers who included a wastepaper basket and waste paper in their drawings in order to identify the meanings assigned to the wastepaper and wastepaper basket by these teachers. The data were analysed by using content analysis. The results of the analysis showed that with these figures the pre-service teachers revealed their belief that when scientists conduct research, they follow a confirmatory experimental process in a similar manner to the way school science experiments. Based on these results, it can be suggested in the analysis of the drawings that waste paper and wastepaper baskets can be regarded as indicators of the stereotypical image of scientists and of the scientific method they use. © 2018 Eurasian Society of Educational Research. All rights reserved.Öğe Öğretmen Adaylarının Astronomi Öğreten Öğretmen İmgeleri: “Gök Kubbeye Yolculuk” Projesinin Sonuçları(2020) Karaçam, Sedat; Çakır, Çiğdem Şahin; Koca, Merve; Sadak, MustafaBu araştırmanın amacı aktif katılımlı astronomiye yönelik öğretim yöntem ve materyalöğretiminin fen bilimleri öğretmen adaylarının astronomi öğretimi yapan öğretmen imgeleriüzerine etkisini incelemektir. Araştırma durum çalışmalarından program etkileri durumçalışmasına göre yürütülmüştür. Araştırmaya 2019-2020 akademik yılı güz döneminde dördüncüsınıf öğrencisi olan ve çeşitli üniversitelerde öğrenim gören 40 fen bilimleri öğretmen adayıkatılmıştır. Araştırmada maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada,etkinliklerin uygulaması 2019-2020 öğretim yılı güz döneminde altı günde yapılmıştır.Etkinliklerde, öğretmen adaylarına, drama, istasyon, argümantasyon, kavramsal değişimmetinleri, kavram karikatürleri, 5E öğrenme döngüsü, sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklikuygulamaları gibi astronomi öğretimine yönelik uygulamalar yaptırılmıştır. Öğretmen adaylarınınastronomi öğretimi yapan fen bilimleri öğretmeni imgelerini belirlemek için, astronomi öğretimiyapan fen bilimleri öğretmeni denildiğinde gözlerinin önünde canlanan resmi çizmeleri veaçıklamaları istenmiştir. Öğretmen adaylarının uygulama öncesi ve sonrası çizimlerinden veaçıklamalarından elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenip karşılaştırılmıştır. Analizsonucunda, öğretmen adaylarının uygulama öncesi çizimlerinde astronomi öğretimi yapılan ortamolarak çoğunlukla sınıf ortamını çizdikleri, uygulama sonrası çizimlerinde ise sınıf ile okul dışıortamı bütünleştirdikleri ve ayrıca çizimlerin sınıf ortamında düz anlatımdan grup çalışması ve drama etkinliklerine doğru kaydığı tespit edilmiştir. Bunun yanında öğretmen adaylarının çoğu,uygulama öncesinde öğretim materyali olarak güneş sistemi modeli, Dünya, Güneş, Ay modeli veAy’ın evleri gibi astronomi ile ilgili posterler çizerken, uygulama sonrasında bu model veposterlerin yerini arttırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik uygulamalarının aldığı tespit edilmiştir. Buçerçevede astronomiye yönelik öğretim yöntem ve materyal öğretiminin fen bilimleri öğretmenadaylarının astronomi öğretimi yapan öğretmen imgelerini olumlu yönde etkilediği söylenebilirdrama etkinliklerine doğru kaydığı tespit edilmiştir. Bunun yanında öğretmen adaylarının çoğu,uygulama öncesinde öğretim materyali olarak güneş sistemi modeli, Dünya, Güneş, Ay modeli veAy’ın evleri gibi astronomi ile ilgili posterler çizerken, uygulama sonrasında bu model veposterlerin yerini arttırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik uygulamalarının aldığı tespit edilmiştir. Buçerçevede astronomiye yönelik öğretim yöntem ve materyal öğretiminin fen bilimleri öğretmenadaylarının astronomi öğretimi yapan öğretmen imgelerini olumlu yönde etkilediği söylenebilir.Öğe Öğretmen adaylarının teknolojinin doğasına yönelik görüşlerinin gelişiminde gazete haberlerinin kullanımı(2015) Aydın, Fatih; Karaçam, SedatBu çalışmanın amacı, Fen ve Teknoloji dersi öğretmen adaylarının teknolojinin doğasına yönelik görüşlerinin gelişimine Türkiyede internette ya da basılı halde yayımlanan gazetelerdeki teknoloji ile ilgili haberleri kullanmanın etkisini incelemektir. Çalışmaya, Türkiyedeki bir üniversitenin eğitim fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği ikinci sınıfta öğrenim gören ve Fen ve Teknoloji Öğretim Programı ve Planlama dersini alan 46 öğretmen adayı (11 Erkek, 35 Kadın) katılmıştır. Bu çalışmada, veri toplamak amacıyla; i) Teknoloji Üzerine Görüşler Anketi (TÜGA) veHaber Değerlendirme Formu kullanılmıştır. Teknoloji Üzerine Görüşler Anketi (TÜGA)nden elde edilen veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. Haber Değerlendirme Formu kullanılarak elde edilen veriler içerik analizi yapılarak analiz edilmiştir. Veri toplama araçlarından elde edilen bulgular incelendiğinde benzer sonuçlara ulaşıldığı görülmektedir. Elde edilen bulgular, buhaberlerin kullanımının Fen ve Teknoloji dersi öğretmen adaylarının teknolojinin doğası ile ilgili görüşlerinin gelişiminde etkili olduğunu göstermektedir. ii) türÖğe The Origins of Perceptions regarding Gender of Scientist among Secondary School Students(Hacettepe Univ, 2017) Karaçam, Sedat; Digilli Baran, AzizeThe purpose of this study is to investigate the origins of secondary school students' perceptions of gender of scientist. For this purpose, phenomenology, one of the qualitative research techniques, was used in this study. Totally 592 students from five secondary schools in the central of Duzce participated in this study in 20142015 academic years. To determine students' perceptions of gender of scientist, a questionnaire consisting of open-ended questions and a semi-structured interview were developed. Although the questionnaire was administered to all students, the interviews were conducted with 120 students selected randomly. The data obtained through data collection techniques were combined and encoded by two researchers participating in the research process. The results of the study indicated that students' cultural background, scientist figures presented in printed and visual media and the use of the terms "Man of Science" or "Scientist" to identify people specialized in science affected students' perceptions of gender of scientists. According to cultural background, while some students adopting traditional/patriarchal culture identified scientist as a male based on male gender linked stereotypes or as a female based on female gender linked stereotypes, others adopting modem/western culture and protesting gender linked stereotypes thought scientist as a male and female.Öğe Ortaokul Öğrencilerinin Bilim İnsanı Algıları ile Cinsiyet ve Öğrenim Düzeyi Arasındaki İlişki(2015) Karaçam, SedatBu araştırmanın amacı, ilköğretim öğrencilerinin bilim insanına yönelik algılarıyla cinsiyet ve öğrenim düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmaya Düzce merkez ilçedeki dört farklı ortaokulda öğrenim gören 422 altıncı ve yedinci sınıf öğrencisi katılmıştır. Fakat 66 öğrencinin metafor ifadelerini yanlış doldurmaları veya boş bırakmaları nedeniyle 356 öğrencinin verisi analiz birimine dahil edilmiştir. Araştırmada uygulama 2013-2014 öğretim yılında yapılmıştır. Öğrencilerin bilim insanına yönelik algılarını belirlemek için metafor tekniği kullanılmıştır. Bu çerçevede öğrencilerden "Bilim insanı........................'dır/dir. Çünkü .........." ifadesindeki birinci cümlede boş bırakılan bölüme bilim insanını bir şeye benzeterek mecazlamaları, ikinci cümlede ise ortaya koydukları mecazı açıklamaları istenmiştir. Verilerin analizinde ilk olarak metaforlar aracılığıyla elde edilen veriler içerik analiziyle analiz edilerek bilim insanına yönelik kavramsal kategoriler tanımlanmıştır. İkinci aşamada ise, cinsiyet ve öğrenim düzeyi ile bilim insanına yönelik kavramsal kategorilerin frekansları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olup olmadığını belirlemek için ise parametrik olmayan testlerden Ki Kare Testi kullanılmıştır. Analiz sonucunda cinsiyet ile öğrencilerin bilim insanı algıları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olmadığı bulunmuştur. Öğrenim kademesi açısından ise istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Bu çerçevede öğrencilerin öğrenim kademesi yükseldikçe bilim insanına yönelik daha olumlu algıya sahip oldukları düşünülmektedirÖğe Ortaokul Öğrencilerinin Teknoloji Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi(2014) Karaçam, Sedat; Aydın, FatihBu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin teknoloji kavramına ilişkin algılarını metafor yöntemiyle incelemek ve bu algıları sınıf düzeyi ve cinsiyet açısından değerlendirmektir. Araştırmada veri toplama süreci 2012-2013 öğretim yılı bahar döneminde gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya Ankara İli'nde bulunan bir ortaokulun altı ve sekizinci sınıflarında öğrenim görmekte olan 191 öğrenci katılmıştır. 28 öğrencinin kurduğu metaforik yapıların uygun olmaması veya boş bırakmaları nedeniyle araştırmada 163 (6. sınıf75, 8. sınıf88) öğrencinin verisi analiz edilmiştir. Öğrencilerin teknoloji kavramına ilişkin algıları belirlemek için veriler içerik analiziyle analiz edilmiştir. İçerik analiziyle elde edilen kavramsal kategoriler öğrenci bazında SPSS paket programına girilmiştir. Bu aşamada cinsiyet ve öğrenim düzeyi ile öğrencilerin teknoloji kavramına ilişkin algıları arasındaki ilişkiyi incelemek için parametrik olmayan testlerden Ki Kare testi kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda; ortaokul öğrencilerinin 68 farklı metafor kullanarak teknoloji kavramını açıkladıkları bulunmuştur. Bu metaforların 8 kavramsal kategori altında toplandıkları ve öğrencilerin teknoloji kavramına ilişkin algılarının genel olarak olumlu olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca araştırmada öğrenim düzeyi ile öğrencilerin teknoloji kavramına ilişkin algıları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkinin olduğu, tersine cinsiyete ilişkin anlamlı bir ilişkinin olmadığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak modern dünyada teknoloji alanındaki gelişmelerin hız kazanması ve fen eğitiminin temel amaçlarından birinin teknolojiye ilişkin farkındalık sağlamak olması nedeniyle, öğrencilerin teknolojiye ilişkin algılarını izlemeye yönelik çalışmaların sürdürülmesi gerektiği düşünülebilirÖğe Scientist-Image Stereotypes: The Relationships among their Indicators(Edam, 2016) Karaçam, SedatThe aim of this study is to examine primary school students' scientist-image stereotypes by considering the relationships among indicators. A total of 877 students attending Grades 6 and 7in Duzce, Turkey participated in this study. The Draw-A-Scientist Test (DAST) was implemented during the 2013-2014 academic year to determine students' images about scientists. The data obtained through DAST was coded using DAST-C. The relationships among indicators of scientist-image stereotypes were analyzed using the chi-squared test. The results of analysis showed some relationships among the indicators of scientist-image stereotypes. Also, the indicator of untidy hair was found to be a core indicator among students who participated in this study. According to the findings, students had different tendencies regarding the image of a scientist. Thus, the analysis that was used in this study could also be implemented to determine the tendencies of students from different cultures and grades. On the other hand, this analysis approach, which was able to provide some core indicators, could guide future studies that aim to revise students' scientist-image stereotypes.Öğe Secondary School Students' Perceptıons About Scıentıst: Metaphorıcal Analysıs(2015) Karaçam, SedatBu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin bilim insanı algılarını incelemektir. Araştırmaya Ankara'da bir ortaokulda öğrenim gören 220 altı ve sekizinci sınıf öğrencisi katılmıştır. Okulda öğrenim gören tüm altı ve sekizinci sınıfta öğrenim gören öğrenciler araştırma kapsamına alınmıştır. Araştırmada uygulama 2012-2013 öğretim yılında yapılmıştır. Uygulamada öğrencilerin bilim insanına yönelik algılarını belirlemek için metaphor tekniği kullanılmıştır. Bu kapsamda öğrencilerin "Bilim insanı ....... gibidir. Çünkü..........." ifadesindeki boşlukları doldurarak bilim insanı kavramını mecazlayarak açıklamaları istenmiştir. Uygulama sonucu elde edilen veriler üç kodlayıcı tarafından ayrı ayrı kodlanmıştır. Kodlayıcıların verdiği kodların 94%, 95% ve 97% oranında tutarlı olduğu görülmüştür. Araştırma sonucunda öğrencilerin bilim insanına yönelik algılarının 3 temel kategori, 6 alt kategori ve 23 kod altında toplandığı bulunmuştur. Bu çerçevede öğrencilerin bilim insanına yönelik algılarının çok kompleks olduğu ve metaphor tekniğinin bu alanda alternatif bir veri toplama aracı olabileceği sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Sorgulayıcı öğretim yaklaşımının zihin yetersizliği olan öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine etkisi(2024) Bayrak, Saadet; Karaçam, Sedat; Özak, HakanBu çalışmada sorgulayıcı öğretim yaklaşımının zihin yetersizliği olan öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine etkisi incelenmiştir. Çalışma 2019-2020 eğitim öğretim yılında tamamlanmıştır. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden çoklu durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışma grubu özel eğitim sınıfına devam eden zihin yetersizliği olan 5 ve 6. Sınıf düzeyindeki dokuz ortaokul öğrencisinden oluşmaktadır. Çalışma süreci ön test, etkinliklerin uygulanması, son test ve genelleme uygulamalarından oluşmaktadır. Araştırmanın verilerini toplamak amacıyla Özkan (2015) tarafından geliştirilen bilimsel süreç becerileri envanteri, gözlem ve alan notları ile araştırmacı tarafından geliştirilen etkinlik gözlem formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Veri analizi zihin yetersizliğinden etkilenmiş öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine ait veriler ön test-son test ve süreç içerisinde yapılan gözlemlerden elde edilen verilerin ayrı ayrı analiz edilip bütünleştirilmesini içermektedir. Uygulama sürecinin tamamı video kayıt altına alınarak sonrasında izlenmiştir. Video kayıtlar yazıya dökülmüş öğrencilerin uygulama öncesinde, sürecinde ve sonrasıda gösterdikleri performans farklılıkları üzerinden değerlendirme yapılmış ve gerekli notlar alınmıştır. Analiz sürecinde ilk olarak öğrencilerin ön test-son testte gösterdikleri performans davranışlarının karşılaştırılması yapılmıştır. Ardından etkinliklerin uygulanma sürecinde öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin gelişimi, yapılan gözlemler, alınan alan notları, öğrenci çalışmaları ve etkinliklere dair video kayıtları üzerinden incelenmiştir. Bu kodlama işlemi sırasında, öğrencilerin etkinliğin ilgili kısımlarında sergiledikleri performans davranışları özellikle dikkate alınmıştır. Araştırma sonucunda sorgulayıcı öğretim yaklaşımının zihin yetersizliği olan öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin gelişmesinde etkili olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada uygulanan etkinliklerin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinden gözlem, tahmin etme ve bilimsel iletişim kurma becerilerini olumlu yönde etkilemesine rağmen, öğrencilerin çıkarım yapma becerisini üzerine etkisinin diğer beceriler kadar olmadığı tespit edilmiştir. diğer becerilere göre daha düşük performans sergiledikleri görülmektedir. Ayrıca zihin yetersizliği olan öğrencilerin kazandıkları bilimsel süreç becerilerini farklı konu alanlarına genelleyebildikleri tespit edilmiştir. Sonuç olarak sorgulayıcı öğretim yaklaşımının zihin yetersizliği olan öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmede etkili olduğu görülmüştür.