Yazar "Halmatov, Sultanberk" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Bilişsel Davranışçı Oyun Terapinin Çocukların Kaygı Düzeyine Etkisi: Sistematik İnceleme(2024) Alemdar, Hacer; Karaca, Aysel; Şener, Dilek Konuk; Halmatov, SultanberkAmaç: Bu çalışma oyun terapi çeşitlerinden biri olan Bilişsel Davranışçı Oyun Terapi’nin (BDOT) çocukların kaygı düzeyine etkisinin sistematik olarak incelenmesini amaçlamaktadır. Gereç ve Yöntem: Bu çalışma sistematik derleme niteliğinde olup, araştırmanın yapılması ve raporun hazırlanmasında “Preferred Reporting Items for Systematic Review and Meta-Analysis (PRISMA)” protokolü takip edilmiştir. Araştırmalara Haziran-Ağustos 2023 tarih aralığında; Web of Science, Cochrane, PubMed, Scopus, Google Scholar ve ULAKBİM veri tabanlarında İngilizce “cognitive behavioral play therapy”, “child” ve “anxiety”; Türkçe “bilişsel davranışçı oyun terapi”, “çocuk”, “anksiyete” ve “kaygı” anahtar kelimelerle tarama yapılarak ulaşılmıştır. Tarama sonucunda tam metnine ulaşılabilen ve dahil edilme kriterlerine uyan 8 çalışma inceleme kapsamına alınmıştır. Bulgular: Çalışma kapsamına alınan araştırmalar; randomize kontrollü (n=4), deneysel çalışma tasarımı (n=1), yarı deneysel çalışma tasarımı (n=2) ve olgu sunumu (n=1) şeklindedir. Randomize kontrollü, deneysel ve yarı deneysel çalışmalarda deney gruplarına haftada birer kez olmak üzere 8 ila 12 oturumluk, Bilişsel Davranışçı Oyun Terapi seansı uygulanmıştır. Sonuç: Bu sistematik incelemede değerlendirilen araştırmaların sonucunda Bilişsel Davranışçı Oyun Terapi’nin çocukların kaygı düzeyini azaltmada etkili bir role sahip olduğu görülmüştür. Bu çalışmanın çocuk ruh sağlığı ile ilgili ileride yapılacak olan araştırmalara ışık tutması açısından literatüre önemli bir katkı sağlayacağı düşünülmektedir.Öğe Jinekolojik Kanser Tanısı Alan Kadınlarda Bilişsel Davranışçı Sanat Terapi Uygulaması Kadınlık Algısını Değiştirir mi? Olgu Sunumu(2024) Pamuk, Kevser; Karaca, Aysel; Halmatov, Sultanberk; Yıldırım Şişman, NuriyeÇalışmada geçirdiği jinekolojik kanser tedavisi sonrası kendini artık kadın gibi hissetmediğini söyleyen Olgu A. ve hastalığı nedeniyle “İleri de anne olabilecek miyim? Ya olamazsam?” gibi düşüncelerle zihninin sürekli meşgul olduğunu ve belirsizliğin kendisini çok üzdüğünü ve yorduğunu belirten Olgu B. ele alınmıştır. Olgulara “kadınlık algısı” ile çalışmada bilişsel davranışçı sanat terapi uygulamalarının kullanımı ve etkisini ortaya koymak amacıyla bilişsel davranışçı sanat terapi uygulamalarından oluşan yapılandırılmış “Kadınlık Kimliğini İyileştirme Programı” uygulanmıştır. Oturumlar sonrasında her iki olgunun da kadınlık ile ilgili duygularını ifade edebildiği, duyguları ile kalabildiği, güçlü ve güçlenmeye açık olan yönlerini fark edebildiği, otomatik düşüncelerini yakalayabildiği ve alternatif düşünceler geliştirerek kadınlığa yönelik algılarında olumlu değişiklikler olduğu görülmüştür.Öğe Yetişkinlerin Saldırganlık Eğilimlerinin Var Olmayan Hayvan Çiz Testi Aracılığıyla Değerlendirilmesi(2020) Aka, Pınar; Keşci, Zehra; Halmatov, SultanberkAmaç: Saldırganlık çoğunlukla toplum tarafından hoş karşılanmayan bir durumdur. Bundan dolayı insanlar saldırganlıkdürtülerini gizleme eğilimindedirler. Saldırganlığı ölçmek için geliştirilmiş standart ölçekler ile bireylerdeki saldırganlıkeğilimi değerlendirildiğinde birçok insan bilinçli olarak direnç gösterebilir. Özellikle saldırganlıkla ilgili sorularıyanıtlarken gerçek duygularını yansıtmayabilirler. Projektif teknikler dolaylı bir yöntem olduğu için birey projektif testeverdiği cevabın önemini bilmez. Bu araştırmada bir projektif test olan ‘‘Var olmayan Hayvan Çiz Testi’’uygulanarakyetişkin bireylerin saldırganlık eğilimleri değerlendirilmeye çalışılmıştır.Gereç ve Yöntemler: Araştırmada üniversitede eğitim görmekte olan 81 kadın (K), 73 erkek (E) toplam 154 öğrencininçizdikleri resimler incelenmiştir. Katılımcılara önce var olmayan bir hayvan resmi çizmeleri ve resim bittikten sonraçizdikleri var olmayan hayvanı anlatan bilgilendirme yazısı yazmaları istenmiştir.Bulgular: Araştırmaya toplam 154 öğrenci (K=81, E=73) katılmıştır. Öğrencilerin çizdikleri resimler incelendiğinde,resimlerin %44’ünde (n=69) saldırganlık belirtilerinin olduğu, %66’sında (n=85) ise saldırganlık belirtilerinin olmadığıgörülmektedir. Araştırmaya katılan 73 erkek öğrencinin çizdiği resimlerin%54’ünde (n=40)saldırganlık belirtisiolduğu,%46’sında (n=33) ise saldırganlık belirtisi olmadığı görülmektedir. Araştırmaya katılan erkek öğrencilerinçizdikleri resimlerin 40’nda saldırganlık belirtisi gözlenmektedir (n=40). Bu belirtilerin 29’u proaktif, 11’i de reaktifsaldırganlık belirtileridir. Kız öğrenciler reaktif saldırganlık belirtisi olarak en çok diken resmi çizmişlerdir (n=8). Erkeköğrencilerin ise sadece 3’ü dikenli hayvan çizmiştir.Sonuç: Araştırmaya katılan kadınların çizdikleri resimlerde reaktif saldırganlık ipuçlarına daha çok rastlanırken,erkeklerin çizdikleri resimlerde ise proaktif saldırganlık ipuçları daha fazladır. Bu sonuç saldırganlığı ölçen standarttestler kullanılarak yapılmış olan önceki araştırmalarla benzerlik göstermektedir.