Yazar "Esmer, Yusuf" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe INVESTIGATION OF SYMMETRIC AND ASYMMETRIC CAUSALITY OF KNITTED GARMENT FOREIGN TRADE BETWEEN TURKEY AND GERMANY(2019) Esmer, Yusuf; Özbek, Ahmet; Kırca, MustafaTurkey and Germany are the two most important exporters of knitted garments in theworld. Germany is also an important knitted garment export market for Turkey. İn this respect,knitted garment trade between Germany and Turkey has a strategic importance that should bemanaged strategically. Therefore, determining the causality of knitted garment trade betweenTurkey and Germany will contribute to the strategic management of foreign trade. The aim ofthis study is to determine the symmetric and asymmetric causality of knitted garment tradebetween Turkey and Germany using the two countries’ knitted garment export data. Resultsshow that changes in Turkey's knitted garment export affects Germany’s knitted garment exportbut that changes in Germany’s knitted garment export does not lead to a change in Turkey’sexport. This result indicates that knitted garment trade between Germany and Turkey is moreadvantageous for Turkey and confirms that Germany is an important knitted garment exportmarket for Turkey. On the other hand, the top 5 countries that Turkey exports most knittedgarment products are Germany, United Kingdom, Spain, Iraq and Holland while the top 5countries that Germany exports most knitted garment products are Switzerland, Austria, France,Holland and Poland. In conclusion, we believe that the results of this study will provide foreigntrade managers with important information on the strategic management of knitted garmentforeign trade.Öğe Investıgatıon Of Symmetrıc And Asymmetrıc Causalıty Of Knıtted Garment Foreıgn Trade Between Turkey And Germany(2019) Esmer, Yusuf; Özbek, Ahmet; Kırca, MustafaTurkey and Germany are the two most important exporters of knitted garments in theworld. Germany is also an important knitted garment export market for Turkey. İn this respect,knitted garment trade between Germany and Turkey has a strategic importance that should bemanaged strategically. Therefore, determining the causality of knitted garment trade betweenTurkey and Germany will contribute to the strategic management of foreign trade. The aim ofthis study is to determine the symmetric and asymmetric causality of knitted garment tradebetween Turkey and Germany using the two countries’ knitted garment export data. Resultsshow that changes in Turkey's knitted garment export affects Germany’s knitted garment exportbut that changes in Germany’s knitted garment export does not lead to a change in Turkey’sexport. This result indicates that knitted garment trade between Germany and Turkey is moreadvantageous for Turkey and confirms that Germany is an important knitted garment exportmarket for Turkey. On the other hand, the top 5 countries that Turkey exports most knittedgarment products are Germany, United Kingdom, Spain, Iraq and Holland while the top 5countries that Germany exports most knitted garment products are Switzerland, Austria, France,Holland and Poland. In conclusion, we believe that the results of this study will provide foreigntrade managers with important information on the strategic management of knitted garmentforeign trade.Öğe SWOT Analizi ve AHP Yöntemi Kullanılarak Fotovoltaik Sistemlerin Konaklama İşletmelerinde Uygulanabilirliğine Yönelik Strateji Geliştirme: Sinop İli Örneği(2021) Esmer, Yusuf; Alcan, Yalçın; Alcan, ÖzlemStrateji, amaca ya da hedefe ulaşmak için izlenen yoldur. Bu bağlamda her işletmede ya da sektörde birtakım amaçlara ya da hedeflere ulaşmak için stratejiler geliştirilmekte ve bunlar uygulanmaya çalışılmaktadır. Bu çalışmada SWOT analizi ile AHP yöntemi bütünleştirilerek fotovoltaik sistemlerin konaklama işletmelerinde kullanılabilirliğine yönelik strateji geliştirilmeye çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışmada ilgili literatürden hareketle Sinop ilindeki konaklama işletmelerinde fotovoltaik sistemlerin uygulanabilirliğine yönelik bir araştırma yapılmıştır. Araştırmada fotovoltaik sistemlerin güçlü-zayıf yönleri ve bu sistemlere yönelik fırsatları ve tehditleri belirlemek için yöneticiler, uzmanlar ve ilgili akademisyenlere SWOT analizi gerçekleştirilmiştir. SWOT analizi sonucu elde edilen veriler kullanılarak 4 adet strateji geliştirilmiş, sonrasında bu stratejilerden en uygun olanı AHP yöntemi ile belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma sonucunda Sinop ilindeki konaklama işletmeleri için fotovoltaik sistemlerin uygulanabilirliğine yönelik en uygun stratejinin, fotovoltaik sistemlerin, turizm sektöründe alternatif enerji kaynağı olmasına yönelik çalışmaların yapılması olduğu tespit edilmiştir.