Yazar "Doğan, Mustafa İsa" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Bankacılık Performans Sistemleri için Karar Destek Sistemi: R Dilinde Veri Zarflama Analizi ve Malmquist Endeks Uygulaması(2021) Onan, Onur; Doğan, Mustafa İsaYapılan bu çalışmada etkinlik ve performans konularında sıklıkla kullanılan Malmquist Toplam Faktör Verimlilik Endeksi (MTFVE) ve Veri Zarflama Analizi (VZA) yardımıyla, ülkemizde 2008-2013 seneleri arasında işlem yürüten toplam 19 bankanın etkinlik ve performansları analiz edilmiştir. Özellikle şu günlerde yaşanılan dijital sosyolojinin gelişmesinin hız kazandığı bilgi çağında, dağınık veri yapılarının bilginin üretilmesi adına ham madde olduğu gerçeği önem kazanmaktadır. Yüksek miktarda veri içeren yapılarda stratejik kararların alınmasında oldukça önem kazandığı bilişim tabanlı algoritmalar sayesinde güçlü kestirimler yapılabilmektedir. Mamafih, herhangi bir veri yapısı incelendiğinde popüler bir yöntem kullanılmadan reel sektör oyuncularının teknolojik ve teknik etkinlikleri ile ilgili yapılabilecek yorumlar ziyadesiyle nispi kalmaktadır. Matematiksel programlama tekniklerinin uzantısı olan etkinlik ve performans ölçme yöntemleri bu türde problemlere cevap verebilmeyi hedefler. Buna bağlı olarak kurumların alacakları kararlarda daha isabetli ve kâr maksimizasyonun sağlanması beklenir. İlaveten literatür de az sayıda çalışma olması nedeniyle analiz yöntemi olarak istatiksel programlamada ve veri analizinde gün geçtikçe popülerleşen R yazılım dili kullanılmıştır. Analiz neticesinde farklı dönemlerde bazı bankaların gelişme gösterdikleri ve etkin oldukları görülmüştür. Performans ve etkinlik skorları düşük olan bankalara elde edilen sonuçlara göre bazı iyileştirmeler ve öneriler maddeler halinde verilmiştir.Öğe Çok gruplu sınıflandırma problemlerine regresyon analizi ve matematiksel programlama tabanlı yeni bir yaklaşım(2019) Doğan, Mustafa İsa; Orman, Abdullah; Örkcü, Mediha; Örkcü, Hacı HasanBu çalışmada, çok gruplu sınıflandırma problemlerinin çözümü için regresyon analizi ve matematikselprogramlamaya dayalı iki aşamalı yeni bir hibrit sınıflandırma yöntemi geliştirilmiştir. Önerilen yönteminilk aşamasında, her bir birimin sınıflandırma skoru her birim için oluşturulan doğrusal regresyon denklemiyardımıyla tahmin edilmektedir. İkinci aşamasında ise, birimlerin sınıflandırılması kümeleme analizi tabanlımatematiksel programlama modeli ile yapılmaktadır. Önerilen yöntem kendisini oluşturan regresyon analizive matematiksel programlama yöntemlerinin güçlü yanlarını kombine etmektedir. Literatürden alınan 10gerçek veri seti ve simülasyon çalışması sonuçlarından, önerilen yöntemin regresyon analizi, matematikselprogramlama ve yapay sinir ağı temelli sınıflandırma yöntemlerine göre daha iyi performans gösterdiğigözlemlenmiştir.Öğe Hangi Üniversiteler Mekânlarını Verimli Kullanıyor? Türkiye’deki Devlet Üniversitelerine Ait Etkinlik Analizi(2022) Özsoy, Volkan Soner; Doğan, Mustafa İsaÜlkemizde doğum oranı diğer ülkelerden yüksek olduğu için genç nüfusumuz oldukça fazladır. Genç nüfusun fazla olması ise yükseköğretime olan talebi artırmakta ve bu talep neticesinde üniversiteler önem kazanmaktadır. Bu yüzden ülkemizin eğitim alt yapısını oluşturan üniversitelerin sayısı son yıllarda hızla artmıştır. Dolayısıyla bu durum yeni açılan bölüm sayılarının ve kontenjanların artmasına sebep olmuştur. Hızlı büyüme karşısında üniversitelerin alt yapı sorununu çözmek için kamu yatırım talepleri de artmıştır. Kontenjanları doldurmak amacı ile oluşturulan yerleşkelerde inşa edilen yeni binalar ve derslikler kurulmasına rağmen 2019 yılında 71 bin kontenjan boş kalmıştır. Bu yüzden öngörülen kamu yatırımlarından maksimum faydalanılamaması nedeni ile kamu kaynakları verimsiz kullanılmıştır. Bu çalışmada Türkiye’deki 125 devlet üniversitesinin kullandığı bina sayısından yerleşke sayısına kadar mevcut alt yapıları ve bu yapıları kullandıkları kapalı alan boyutları dikkate alınarak üniversite mekânlarının verimli kullanılıp kullanılmadığı Veri Zarflama Analizi modelleri ile analiz edilmiştir. Ayrıca üniversitelerin bulundukları illere ve kuruldukları yıllara göre gruplandırılarak değerlendirilmiştir. CCR skorlarına göre gruplar arasında anlamlı bir fark yokken BCC skorlarına göre gruplar arasında anlamlı bir fark olduğu sonucu elde edilmiştir. Test sonuçları 2006-2007 arasında kurulan 32 üniversite ile hem 1982’ye kadar kurulan 27 üniversite arasında hem de 1987-1994 arasında kurulan 26 üniversite arasında %5 anlamlılık düzeyinde fark olduğunu göstermektedir. Elde edilen bulgular 2018 yılında ayrılan üniversitelerin çoğunun kamu kaynaklarını verimli kullandıklarını göstermektedir. Ayrıca bu çalışma, yeni kamu yatırım taleplerinin değerlendirilmesinde karar vericilere öneriler de sunmaktadır.