Yazar "Dündar, Mustafa" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Karbon elyaf takviyeli alüminyum plakalara (CARALL) grafen katkısının mekanik özelliklere etkisinin deneysel ve sayısal olarak incelenmesi(Düzce Üniversitesi, 2024) Dündar, Mustafa; Uygur, İlyas; Ekici, ErgünÖzellikle havacılık alanında yüksek performanslı hafif uçak gereksinimi yeni üretim yöntemleri ile yenilikçi malzemelerin kullanımını zorunlu hale getirmiştir. Bu amaçla geliştirilen fiber metal laminat (FML) kompozitler, yüksek özgül dayanımları, olağanüstü enerji emme kapasiteleri ve mükemmel darbe dayanımı gibi benzersiz özellikleriyle ileri mühendislik uygulamalarında bir çözüm sunmaktadır. Havacılık, otomotiv ve savunma sanayii gibi yüksek performans gerektiren alanlarda FML'ler, hem metalin tokluk özelliklerini hem de kompozitlerin hafifliğini bir araya getirerek rakipsiz bir malzeme seçeneği oluşturur. CARALL (Karbon fiber takviyeli alüminyum laminat), karbon fiberin hafiflik ve yüksek mukavemet özelliklerini alüminyumun tokluğu ile birleştiren yeni nesil bir FML olup, havacılık sektörü gibi yüksek performans ve güvenlik gerektiren alanlarda önemli avantajlar sunmaktadır. Geleneksel kompozitlere kıyasla üstün darbe direnci ve enerji emilimi sağlamasının yanı sıra, yüksek yorulma dayanımı, düşük yoğunluk ve korozyon direnci gibi özellikleriyle dikkat çekmektedir. CARALL, düşük hızda darbeye maruz kalma potansiyelinin yüksek olduğu uçak yapılarında kalkış sırasında taş çarpması, servis sırasında ekipman düşmesi veya durağan halde cisim çarpması gibi durumlar yapısal risk oluşturur. Bu nedenle CARALL FML kompozitlerin düşük hızda darbe davranışı önemli bir konudur. Bu çalışmada nispeten FML ailesinin yeni üyesi olan CARALL FML kompozitlerde fiber yöneliminin ve Grafen Nano Partikül (GNP) katkısının etkisi deneysel ve sayısal yöntemlerle incelenmiştir. Çalışmada CARALL malzemelerin çekme ve 3 nokta eğme testi ile mekanik özelliklerinin, yanı sıra farklı sıcaklıklarda (-40 °C, 23 °C ve 80 °C) ve farklı enerji seviyelerinde (23J, 33J ve 48J) düşük hızda darbe davranışına etkisi tahribatsız muayene yöntemleri kullanılarak incelenmiştir. Ayrıca bunlara ek olarak CARALL malzemelerin ileride tasarım optimizasyonunda yol göstermek adına oda sıcaklığındaki düşük hızda darbe deneyleri deneysel ve sayısal koşullarda doğrulaması yapılmıştır. Çalışma sonucunda çekme ve 3 nokta eğme testleri fiber yöneliminin daha etkili olduğu GNP katkısının belirgin bir etkisi görülmemiştir. Düşük hızda darbe deneylerinde 0°-0° fiber yönelimli numunelerin hem hasar hem de maksimum tepe yükü açısından daha iyi sonuçlar sergilediği görülmüştür. Sıcaklığın düşük hızda darbe davranışında etkili olduğu görülmüştür. Deneysel ve sayısal sonuçların birbiriyle uyumlu olduğu görülmüştür.