Yazar "Ceviz, Hasan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Toplumdaki öğretmenlik mesleğine ilişkin algı ile öğretmenin mesleki motivasyonu arasındaki ilişki(Düzce Üniversitesi, 2018) Ceviz, Hasan; İlğan, AbdurrahmanEğitimin arzu edilen hedeflere ulaşması konusunda öğretmenlere büyük iş düşmektedir ve bu işi layıkıyla yapabilmeleri için öğretmenlerin motivasyona ihtiyaçları vardır. Eğitim çalışmalarında önemli bir konu olarak görülen öğretmen motivasyonu hakkında birçok araştırma yapılmış ve öğretmen motivasyonunun birçok farklı değişkenle ilişkisi incelenmiştir. Ancak toplumun öğretmenlik mesleğini nasıl gördüğünü öğretmenin bakış açısından inceleyen ve bunu öğretmenin mesleki motivasyonuyla ilişkilendiren pek fazla çalışmaya rastlanılmamıştır. Nicel yaklaşımla yürütülen bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin bakış açısıyla, toplumda öğretmenlik mesleğinin nasıl görüldüğü ve bu algının öğretmenlerin mesleki motivasyonuyla olan ilişkisinin belirlenmesidir. Araştırmada bağımsız değişken olan öğretmenlerin toplum gözünde mesleklerini algılama düzeylerinin; çalışılan kurum, branş, cinsiyet, yaş ve eğitim düzeyi değişkenlerine bağlı olarak farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Devamında bağımlı değişken olan öğretmenlerinin motivasyon düzeyleri ile bu düzeyin demografik değişkenler bakımından farklılaşıp farklılaşmadığı ve son olarak da öğretmenlerin toplum gözündeki mesleki algılarının onların mesleki motivasyonlarını yordamasına ilişkin analizler yapılmıştır. Araştırma, tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Çalışmanın örneklemini, Düzce ili merkez ilçesinde, kamuda görevli ilkokul, ortaokul ve liselerde çalışan 545 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan her iki ölçme aracı da (mesleki algı ve mesleki motivasyon) araştırmacılar tarafından geliştirilmiş olup, pilot uygulaması da yapılmıştır. Öğretmenlerin mesleki algılarını belirlemek için mesleki algı ölçeği ve öğretmenlerin motivasyon düzeylerini belirlemek için motivasyon ölçeği kullanılmıştır. Ölçekler 5'li likert tipi olup algı ölçeği tek boyut, motivasyon ölçeği 5 alt boyuttan oluşmaktadır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin mesleki algılarının orta düzeyde, mesleki motivasyonlarının ise görece yüksek düzeyde olduğu ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin mesleki motivasyonları ile mesleki algıları arasında pozitif yönlü orta düzeyde korelasyon vardır. Toplumun öğretmenlik mesleğine ilişkin algısının öğretmenlerin mesleki motivasyonlarını yordama gücünün düşük düzeyde olduğu ortaya çıkmıştır. Yol analizinde ortaya çıkan düşük düzeydeki katsayının, mesleki algı ile mesleki motivasyon arasındaki Pearson Korelasyonuna da yakın olduğu görülmektedir. Toplumdaki öğretmenlik mesleği algısının, motivasyon ölçeğin alt boyutlarından en çok "mesleğin özellikleri ve mesleğe atfedilen değer"i yordadığı ortaya çıkmıştır. Toplumun öğretmenlik mesleğine atfettiği değer / önem arttıkça, öğretmen motivasyonunun düşük düzeyde de olsa artacağını söylemek mümkündür.