Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Ayhan, Vezir" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Bir Dizel Motoruna Etanol Fumigasyonunun Enerji Dağılımına Etkisi
    (2021) Cesur, İdris; Yıldız, Ömer Faruk; Çay, Yusuf; Ayhan, Vezir
    Enerji ihtiyacını karşılamak için ülkemizde olduğu gibi dünya genelinde de hâlihazırda petrol türevli yakıtlar kullanılmaktadır. Artan sanayileşme ve nüfus yoğunluğu ve buna bağlı olarak taşıt miktarı ile birlikte petrole olan eğilim daha da artmakta, bu durum kaynakların tükenmesine yol açmaktadır. Petrol rezervlerinin gün geçtikçe azalması ve petrolün çevreye olan olumsuz etkileri göz önüne alındığında alternatif yakıtlara olan yönelim artmaktadır. Bu çalışmada su soğutmalı, tek silindirli direkt enjeksiyonlu bir dizel motorda farklı yakıt karışımları kullanılarak motorun enerji değişimleri incelenmiştir. Motorun 1200 d/d ile 2400 d/d arasında 200’er d/d aralıklarla farklı devir sayıları için dört farklı yakıtla çalıştırıldığı durumdaki enerji analizleri yapılmıştır. Öncelikle yakıt olarak standart dizel (STD) kullanılmıştır. Sonra sırası ile hacimsel olarak %20 etanol (E20), %25 etanol (E25) ve %30 etanol (E30) olacak şekilde etanol emme manifoldundan elektronik kontrollü etanol enjeksiyon sistemi yardımıyla püskürtülmüştür. Dizel motorun bu yakıtlarla kullanılmasının enerji analiz parametrelerine etkisi araştırılmıştır. Bu çalışma sonucunda; motor performansında düşüşler, özgül yakıt sarfiyatında artış gözlemlenmiştir. Standart dizel, E25 ve E30 yakıtları için en verimli devir 1400 d/d iken, E20 yakıtı için 1600 d/d olarak tespit edilmiştir. 2000 d/d ve üst devirler için E30 yakıtının standart dizele alternatif olarak kullanılabileceği görülmektedir
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Biyodizel ve EGR Kullanılan Bir Dizel Motorunda Motor Performansını ve NO Emisyonunu Etkileyen Faktörlerin Taguchi Yöntemi ile Optimizasyonu
    (2021) Ayhan, Vezir; Çangal, Çiçek
    Araç motorlarında petrol kökenli yakıtlara bağımlı kalındığı sürece çevre kirliliğinin tehlikeli boyutlara ulaşması yadsınamaz bir gerçektir. Ayrıca fosil yakıt kaynaklarının azalması farklı yakıt arayışlarını zorunlu hale getirmiştir. Dolayısıyla günümüzde alternatif yakıtları geliştirme çabaları ve bu yakıtların araç motorlarında kullanılması yaygınlaşmaktadır. Bunun yanı sıra egzoz emisyon standartlarındaki kısıtlayıcı yasalar gereği yenilenebilir alternatif yakıtlarla birlikte emisyon azaltıcı yöntemlerin de kullanılması gereklidir. Bu amaçla bu çalışmada, tek silindirli direkt püskürtmeli ve tam yükte çalışan bir dizel motoruna farklı oranlarda biyodizel (B10, B20 ve B50) ve egzoz gazı resirkülasyonu (EGR) (%10, %15 ve %20) uygulanarak motor performans ve NO emisyonlarındaki değişimler deneysel olarak araştırılmıştır. Deney tasarımının Taguchi optimizasyon yöntemi ile yapıldığı çalışmada L16 ortogonal dizisi kullanılmış, böylece deneyler esnasında zaman ve maliyetten tasarruf edilerek motor performansı ve NO emisyonunun optimizasyonu yapılmıştır. Motor performansı ve NO emisyonu üzerinde etkili faktörler olarak biyodizel, EGR ve devir seçilmiş ve bu faktörlerin farklı seviyeleri kullanılmıştır. Sinyal/Gürültü (S/N) analizi sonucunda motor parametreleri açısından en iyi kombinasyonlar belirlenmiştir. Daha sonra faktörlerin etki dereceleri ANOVA (varyans) analizi ile test edilmiştir. Son olarak doğrulama deneyleri yapılmış ve Taguchi optimizasyonu sonucu elde edilen iyileşmeler standart motor sonuçlarıyla karşılaştırmalı olarak verilmiştir. Motor döndürme momenti ve özgül yakıt sarfiyatı (ÖYS) açısından optimum sonuçlar B20 yakıtında, EGR uygulanmadığında (EGR0) ve 1600 d/d’da elde edilmiştir. Taguchi optimizasyonu sonucu momentte %1,11’lik, ÖYS’de ise %0,67’lik bir iyileşme kaydedilmiştir. NO emisyonunda ise Taguchi optimizasyonu sonucunda %92,3’lük bir iyileşme meydana gelmiştir. ANOVA analizi sonucunda faktörlerin performans parametreleri üzerinde %99 ile %99,99 arasında etkili oldukları saptanmıştır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    DİREK ENJEKSİYONLU BİR DİZEL MOTORDA LPG-DİZEL ÇİFT YAKIT KARIŞIMININ PERFORMANS VE İS EMİSYONLARINA ETKİLERİ
    (Düzce Üniversitesi, 2019) Aliustaoğlu, Semih; Ayhan, Vezir
    Günümüzde doğalgazınayrıştırılması ya da ham petrolün damıtılmasıyla elde edilen LPG(sıvılaştırılmış petrol gazı), benzinli motorlarda direkt olarakkullanılabilirken, dizel motorlarda ikinci bir yakıt olarak ya da motordakimodifikasyon sonucunda kullanılabilmektedir. Maliyet açısından daha uygun olanLPG’nin dizel motorlarda çift yakıt olarak kullanımı yakıt ekonomisindetasarruf sağlamaktadır. Atmosfere salınan egzoz gazındaki yanmamış karbonmolekülleri olarak adlandırılan is miktarı her geçen gün çevreyi ve insansağlığını tehdit etmektedir. Bu durum insanlığı var olan kaynakları daha etkilikullanma arayışına yöneltmiştir. LPG-dizel çift yakıt karışımı bu husustaki enetkili yanma stratejilerinden birisidir. Bu çalışmada, direk enjeksiyonlu birdizel motorda LPG-dizel çift yakıt karışımının performans ve is emisyonlarınaetkileri incelenmiştir. Standart motor deneyleri yapılarak her bir devir içinyük, özgül yakıt tüketimi ve is emisyon değerleri belirlenmiştir. Ardından,LPG-dizel çift yakıt deneyleri gerçekleştirilmiştir. İkinci yakıt olarak LPG;bir enjektör yardımıyla motor emme hattından kademeli olarak püskürtülmüştür.Elde edilen değerler karşılaştırıldığında %20 LPG-%80 dizel yakıt karışımınınstandart duruma göre, performansta herhangi bir kötüleşme olmaksızın özgülyakıt tüketiminde ve yakıt maliyetlerinde iyileşmeler sağladığı tespitedilmiştir. Ayrıca is emisyonlarında da kayda değer oranlarda iyileşmesağladığı gözlemlenmiştir. 

| Düzce Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Düzce Üniversitesi, Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Düzce, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim