Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Alçelik, Necdet" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Atık yağlardan üretilen biyodizelin tek silindirli bir dizel motorun performans, egzoz emisyonları ve titreşimine olan etkilerinin incelenmesi
    (Düzce Üniversitesi, 2017) Alçelik, Necdet; Sarıdemir, Suat
    Enerji, gündelik hayatımızın vazgeçilmez bir unsurudur. Temel ihtiyaçlarımızın karşılanması ve devletlerin ekonomik ve sosyal alanda kalkınmasını sağlayan en önemli faktörlerden biridir. Enerji fiyatlarında meydana gelen artış, küresel ısınma ve iklim değişikliğine olan hassasiyet, enerjiye olan talebi günden güne arttırmaktadır. En önemli enerji kaynaklarından biri olan fosil yakıtlar ihtiyaca bağlı olarak zamanla tükenmektedir. Bu durum günümüzde enerjiyi verimli bir şekilde kullanma ihtiyacını ortaya çıkartmaktadır. Fosil yakıtların en önemli sektörlerinden biri olan Petrol sektörü, dünyada ve Türkiye'de çok büyük ekonomik değere sahiptir. Yakın gelecekte de fosil kökenli yakıtların tükenebileceği, bilinmesi gereken bir gerçektir. Fosil kökenli yakıtların yerini doldurabilecek, çevreyi en az seviyede kirletebilecek yenilenebilir enerji kaynaklarını bulmaya yönelik çalışmalar, 1970'li yıllarda ortaya çıkan petrol bunalımından bu yana devam etmektedir. Alternatif enerji kaynakları hakkında günümüze kadar yapılan araştırmalar sonucu bulunan bu kaynaklardan bir tanesi de bitkisel ya da hayvansal yağlardan elde edilen biyodizel yakıtıdır. Bu çalışmada, biyodizel ve standart dizel yakıt karışımlarının tam yükte ve farklı devirlerde tek silindirli bir motorun performans, egzoz-gürültü emisyonları ve titreşime olan etkileri deneysel olarak incelenmiştir. Standart dizel yakıt (B0) içerisindeki atık yağ metil esteri (B100) oranı arttıkça, güç, tork, CO ve HC emisyonlarında düşüş, özgül yakıt tüketimi ve NOx emisyonlarında artış görülmüştür. B50 ile en küçük motor titreşim toplam değerleri elde edilmiştir. B100 ve tüm karışım yakıtlarda silindir içi basınç artış oranına bağlı olarak genelde daha fazla yanma sonu motor gürültüsü elde edilmiştir. Elde edilen veriler ışığında, atık bitkisel yağ metil esterinin standart dizel yakıtına yakın özellikler gösterdiği ve dizel motorlarda alternatif yakıt olarak kullanılabileceği sonucuna varılmıştır. Anahtar sözcükler: Biyodizel, Performans, Egzoz emisyonu, Motor titreşimi, Gürültü
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Biyodizel-Dizel Yakıt Karışımlarının Motor Titreşimine Olan Etkisinin İncelenmesi
    (2016) Sarıdemir, Suat; Alçelik, Necdet; Uygur, İlyas
    Alternatif yenilenebilir yakıtlardan biri olan biyodizel günümüzde popüler hale gelmiştir. Titreşim dizel motorların önemli karakteristiklerinden biridir. Bu çalışmanın amacı biyodizel ve standart dizel yakıt karışımlarının tek silindirli direk enjeksiyonlu bir motorun titreşimine olan etkilerini incelemektir. Deney motoru için minimum titreşim oluşturan yakıt tipi yakıt karışımları içerisinden belirlenmiştir. Tüm yakıt karışımları için en büyük titreşim değeri eksenel yönde, en küçük titreşim değeri ise yanal eksende elde edilmiştir. Motor titreşim değeri, tüm yakıtlar için motor devrine bağlı olarak artış göstermiştir. En büyük toplam titreşim değeri Ab15 yakıt karışımı ile elde edilmiştir. En küçük toplam titreşim değeri ise Ab50 yakıt karışımı ile elde edilmiştir. Tüm yakıt karışımları için eksenel (y) yönde Ch2 kanalından elde edilen titreşim değerlerinin zaman bölgesi olarak en büyük olduğu, yanal (x) eksende Ch1 kanalından elde edilen titreşim değerlerinin ise en küçük olduğu görülmüştür.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Dönen Makinelerde Eksenel Kaçıklık ve Dengesizliğin Titreşim Analizi
    (2020) Alçelik, Necdet; Kam, Menderes
    Dönen makine parçalarına dinamik kuvvetlerin etki etmesiyle bu parçalar üzerinde farklı frekans ve genliktetitreşim oluşabilmektedir. Çok küçük boyuttaki titreşimler rezonansa neden olurken büyük boyutlu titreşimlergürültünün oluşmasına neden olmaktadır. Dönen makine üzerinde eksen kaçıklığı ve dengesizlik ihmaledilemeyecek öneme sahip arızalardır. Eksen kaçıklığı ve dengesizliğin sebep olduğu titreşimler dönen milleraracılığı ile rulmanlı yataklara aktarılır. Bu çalışmada 1380 d/d sabit devirde dönen bir elektrik motorundanhareket alan yatak ekseni kaçık imal edilmiş bir dönen makine-mil sisteminin eksenel kaçıklığının vedengesizliğinin titreşime olan etkileri deneysel olarak incelenmiştir. Dönen makine üzerinde 8 adet deneyyapılmış ve elde edilen veriler, dört kanallı VIBROTEST 80 model FFT analizi yapabilen veri toplama cihazı ilealınmıştır. Titreşim verilerinin toplam ortalaması, kare ortalamalarının karekökü (RMS) yöntemi ilebelirlenmiştir. Alınan bu veriler ışığında titreşim verilerinin tahammül edilebilir sınırlar içinde olup olmadığıdeğerlendirilmiştir
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Hidrojenle zenginleştirilmiş biyodizel-dizel yakıt karışımı ile beslenen bir motorda yanma, performans, emisyon ve titreşim karakteristiklerinin incelenmesi
    (Düzce Üniversitesi, 2024) Alçelik, Necdet; Sarıdemir, Suat
    Karbon ayak izi, bireyler, kurumlar ve ülkeler tarafından atmosfere salınan toplam sera gazı miktarını gösterir. Fosil yakıtların yaygın kullanımı karbon ayak izini artıran büyük bir etkendir. Bu nedenle enerji üretimi ve tüketiminde sürdürülebilir alternatiflere yönelmek, fosil yakıtların tükenmesini önleme çabalarının yanı sıra iklim değişikliği ile mücadelede de etkili bir adımdır. Bu bakımdan biyodizeller fosil yakıtların tükenmesine karşı bir çözüm sunsa da bu avantajla birlikte üretim süreçleri ve kullanımının çevresel sürdürülebilirlik üzerindeki etkileri de göz önünde bulundurulmalıdır. Birçok bilimsel çalışma biyodizel yakıt ile motor performansının standartların altında kaldığını göstermiştir. Yukarıda bahsedilen olumsuz durumların üstesinden gelmek için silindirde enerji taşıyıcısı olarak hidrojenin kullanılabilirliği son zamanlarda alternatif yakıt araştırmacıları için popüler bir konu haline gelmiştir. Bu çalışmada, dizel-biyodizel-hidrojen yakıtları belirli oranlarda karıştırılarak test yakıtları elde edilmiştir. Elde edilen yakıtların 3 silindirli, su soğutmalı ve ön yanma odalı dizel bir motorda yanmaya, performansa, emisyonlara ve titreşime olan etkilerini incelemek amacı ile deneyler yapılmıştır. Deneyler sabit 2200 d/d sabit motor devrinde ve farklı farklı yükler (15, 30, 45 ve 60 Nm) altında gerçekleştirilmiştir. Öncelikle referans verileri elde etmek için geleneksel dizel yakıtı (D) kullanılmış, ardından atık yemek yağlarından üretilen biyodizel, hacimce %20 oranında geleneksel dizel yakıt ile karıştırılmasıyla elde edilen B20 yakıtı kullanılmıştır. Kalan 4 yakıt ise B20 yakıtına ek olarak emme manifoldundan farklı akış debilerde (10, 20, 30 ve 40 L/dak) hidrojen gazı verilerek elde edilen test yakıtlarıdır. Bu yakıtlar sırasıyla B20+10 Lpm H2, B20+20 Lpm H2, B20+30 Lpm H2 ve B20+40 Lpm H2 olarak adlandırılmıştır. Sonuç olarak, B20 yakıtının özgül yakıt tüketimi değeri dizel yakıta kıyasla %8,78 oranında artmış ve ardından hidrojen ilavesi özgül yakıt tüketimi değerini B20+10 Lpm H2, B20+20 Lpm H2, B20+30 Lpm H2 ve B20+40 Lpm H2 için sırasıyla %8,8, %13,02, %17,16 ve %22,12 oranında düşürmüştür. Hidrojen zenginleştirmenin ayrıca termik verim üzerinde olumlu bir etkisi olmuştur. Termik verim, dizele kıyasla B20 yakıtında %6,14 oranında düşmesine rağmen, B20+10 Lpm H2, B20+20 Lpm H2, B20+30 Lpm H2 ve B20+40 Lpm H2 yakıtlarında sırasıyla %4,51, %5,05, %5,62 ve %7,12 oranında artmıştır. B20 yakıtına 10, 20, 30 ve 40 Lpm H2 eklenmesi NOx emisyonlarını sırasıyla %31,25, %33,08, %38,87 ve %41,46 oranında azaltırken, CO emisyonlarını da sırasıyla %17,47, %30,73, %51,8 ve %59,04 oranında azaltmıştır. Ortalama titreşim değerleri (at) tüm motor yüklerinde D yakıtına kıyasla B20 yakıtı ile %0.55 oranında azalmış ve B20 yakıtına kıyasla B20+10 Lpm H2, B20+20 Lpm H2, B20+30 Lpm H2, B20+40 Lpm H2 yakıtları sırasıyla ortalama %2,34, %4,07, %6,38 ve %22,84 oranında artmıştır.

| Düzce Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Düzce Üniversitesi, Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Düzce, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim