Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Akemoğlu, Yusuf" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 8 / 8
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Effect of a brief online shared reading ıntervention to support communication skills of children with Autism Spectrum Disorder
    (2021) Akemoğlu, Yusuf
    Shared interactive book reading (SIBR) is an evidence-based practice for young children with developmental disabilities such as autism spectrum disorder (ASD). Children with ASD can benefit from structured activities such as SIBR, especially when they are supported by their parents. During SIBR, parents can support their children’s language and communication skills by engaging with them around a storybook. Parents can create opportunities for communication by commenting on the story, asking a question, and pointing at the pictures. In the current telepractice (internet-based) study, three parents and three children with ASD participated in the study. In a single-case multiple-baseline across subjects design, parents were trained to use expectant pause and mand-model strategy with their children. Parents’ frequency in use of the strategies increased during intervention. All three children increased their initiating and responding behaviors upon their parents’ use of strategies.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    A Module-Based Telepractice Intervention for Parents of Children with Developmental Disabilities
    (Springer/Plenum Publishers, 2022) Akemoğlu, Yusuf; Laroue, Dayna; Kudesey, Carolina; Stahlman, Mary
    In the current study, we describe a study of the Internet-based Parent-implemented Communication Strategies-Storybook (i-PiCSS). I-PiCSS is an intervention program designed to train and coach parents to use evidence-based naturalistic communication teaching (NCT) strategies (i.e., modeling, mand-model, and time delay) and reading techniques while reading storybooks with their young children with disabilities. Three participating parents were trained via online modules and coached via telepractice technologies (videoconferences). Zoom videoconference software was used for all coaching sessions. Using a single case multiple-baseline design across NCT strategies within each family, we examined, (a) parents' fidelity use of the three NCT strategies, (b) parents' use of book reading techniques, and (c) child language and communication outcomes. After self-directed training and remote coaching, parents used modeling, mand-model, and time delay strategies with higher rates and fidelity (accuracy). Children initiated more communicative acts upon parents' use of time delay and increased their numbers of single-and multiple-word responses.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Online bir Ebeveyn-aracılı Müdahale Yönteminin Sosyal Geçerliliğinin İncelenmesi: Nitel bir Yaklaşım
    (2022) Akemoğlu, Yusuf
    Sosyal iletişim becerileri tüm çocuklar için önemlidir. Bununla birlikte, engelli çocukların sosyal iletişim becerilerini geliştirmek için kişiselleştirilmiş müdahalelere ihtiyaç vardır. Genel olarak, bu müdahaleler araştırmacılar veya eğitimciler tarafından yapılır. Ebeveynler de bu öğrenmeyi ve gelişmeyi kolaylaştırabilir. Ebeveynler tarafından yapılan müdahaleler sosyal açıdan geçerli, başka bir deyişle ilgili ve anlamlı olmalıdır. Bir müdahale paketi, internet tabanlı Ebeveyn aracılı İletişim Stratejileri-Hikâye Kitabı (i-PiCSS), ortak hikâye kitabı okuma ve doğal öğretim stratejileri konusunda ebeveynlere koçluk yapmak için tasarlanmıştır. Bu programda, katılımcı ebeveynler iletişim öğretme stratejilerini doğru bir şekilde uyguladılar ve çocukları iletişim becerilerinde gelişme gösterdiler. Bu çalışmanın amacı i-PiCSS'nin sosyal geçerliliğini değerlendirmektir. Çalışmada nitel araştırma kullanılmış ve yarı yapılandırılmış ebeveyn görüşmeleri yapılmıştır. Toplamda 6 veli ile görüşülmüştür. Nitel görüşme verileri tematik analiz yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Nitel analizler, programın sosyal geçerliliğe sahip olduğunu ortaya koymuştur.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Özel Eğitimde Ebeveyn Hak Savunuculuğu: Sistematik Bir Derleme
    (Düzce Üniversitesi, 2024) Tellioğlu, Merve; Akemoğlu, Yusuf
    Bu çalışma özel eğitimde ebeveyn hak savunuculuğu kavramına yönelik yapılan bir sistematik derleme çalışmasıdır. Çalışma kapsamında beşi nicel yöntem, sekizi nitel yöntem ve üçü karma yöntem kullanılarak oluşturulmuş, toplamda 16 araştırma makalesi incelenmiştir. Araştırmalar araştırma deseni, katılımcı gurubu, amaç, sonuç ve öneriler bağlamında derlenmiştir. Katılımcı gurubun genellikle ebeveynlerden oluştuğu görülmektedir. Okul ve eğitim uzmanlarının ebeveyn hak savunuculuğuna bakış açısının bulunduğu çalışmaların sınırlılık gösterdiği belirlenmiştir. Yapılan araştırmalar sonucunda ebeveyn hak savunuculuğu, özel gereksinimli bireyin eğitim desteklerine ulaşmasında fayda sağlamakla birlikte ebeveyni psikolojik olarak etkilemekte olduğu görülmektedir. Ülkemizde ise ebeveyn hak savunuculuğu kavram olarak belirtilmese de ebeveyn hak savunuculuğunun yapılmasını içeren hükümler bulunmaktadır. Ulusal alan yazında ebeveyn hak savunuculuğuna yönelik çalışmalar oldukça sınırlıdır. Savunuculuğun uygulamalardaki mevcut durumunun araştırılması ve yasal olarak kavramsallaştırılması bu derleme çalışmasının önemli sonucu ve önerisi arasındadır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Supporting Families from a Distance: Implementing Routines-Based Home Visits via Telepractice
    (Springer, 2023) Hinton, Vanessa; Akemoğlu, Yusuf; Tomeny, Kimberly; McWilliam, Robin A. A.
    Early intervention is a system of services designed to strengthen child outcomes and build family capacity. One approach of service provision is the Routines-Based Model which implements adult-learning practices wherein service providers and caregivers partner to build family-mediated interventions for children. Owing to COVID-19 and the benefits of telepractice, more and more service providers are likely to incorporate a telepractice modality into service provision. Because the Routines-Based Model uses family consultation, these home-visiting practices translate well to telepractice. In addition to consultation techniques, however, service providers must use technology advantageously to ensure effective communication practices. This article discusses technology uses in telepractice that can be incorporated in the Routines-Based Model, Tele-Routines-Based Home Visits, and examples of Tele-Routines-Based Home Visits.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    A Systematic Review and Meta-Analysis of Single Case Experimental Design Play Interventions for Children with Autism and Their Peers
    (Springer Heidelberg, 2022) Fedewa, Megan; Watkins, Laci; Barnard-Brak, Lucy; Akemoğlu, Yusuf
    This systematic review and meta-analysis examined interventions targeting play skills of children with autism spectrum disorder (ASD) involving typically developing (TD) peers. The objectives of this work are to (a) identify and describe the characteristics and components of interventions aimed at improving play skills in children with ASD and their TD peers, (b) examine the role of peers in interventions, (c) evaluate intervention effects, and (d) identify potential moderating variables that may influence intervention outcomes. Twenty single-case experimental design (SCED) studies published between 2000 and 2020 were included and summarized. The majority of interventions produced significant effects, further supporting the inclusion of TD peers in interventions targeting play skills for children with ASD. Recommendations for future research and practice are discussed.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Tek Denekli Araştırmalarda Etki Büyüklüğü Hesaplamada Kullanılan Örtüşmeyen Veriye Dayalı Yöntemlerin İncelenmesi
    (2022) Akemoğlu, Yusuf; Rakap, Salih; Kalkan, Sinan; Balıkcı, Serife
    Bilimsel dayanaklı uygulamalar (BDU), okullarda tüm çocukların öğrenme çıktılarını iyileştirmeyi amaçlayan öğretim yöntem ve stratejilerini içermektedir. Son yıllarda, eğitim alanında BDU’ların belirlenmesine yönelik hareket, meta-analiz uygulamalarını yaygınlaştırmış ve tek denekli deneysel araştırma (TDA) gibi alanlarda etki büyüklüğü hesaplama yöntemlerin geliştirilmesine neden olmuştur. Bu çalışmanın amacı, TDA bağlamında etki büyüklüğü hesaplamaları için geliştirilen beş yöntemi (TauÖrtüşmeme, Tau-U, Phi, robust Phi ve İLOF) karşılaştırmalı olarak incelemektir. Çalışma kapsamında TDA’lardan elde edilen 222 grafiğin her biri için beş yöntem kullanılarak etki büyüklüğü hesaplamaları ile görsel analizler gerçekleştirilmiştir. Bu analizler sonucu elde edilen veriler karşılaştırılarak incelenmiştir. Araştırmanın bulguları, incelenen beş yöntemden dördünün (İLOF, Tau-U, TauÖrtüşmeme ve Phi) birbirleriyle çok yüksek düzeyde korelasyona sahip olduğunu ve bu yöntemler kullanılarak hesaplanan etki büyüklüğü değerleri ile görsel analiz sonuçları arasında yüksek düzeyde bir uyum olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca, görsel analiz ile uyumları dikkate alındığından Tau-U ve İLOF yöntemlerinin diğer yöntemlere kıyasla daha iyi performans gösterdiği belirlenmiştir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Views of Parents of Children With Down Syndrome on Early Intervention Services in Turkey Problems, Expectations, and Suggestions
    (Lippincott Williams & Wilkins, 2022) Tomris, Gozde; Çelik, Seçil; Diken, İbrahim Halil; Akemoğlu, Yusuf
    Perceptions of parents of young children receiving early intervention are important to understand. Parents have valuable opinions on the delivery of early interventions services and can provide critical feedback that can help professionals revise their existing early intervention delivery modalities. In the current study, we examined the perceptions of parents of young children with Down syndrome on early intervention services in Turkey. Specifically, we aimed to understand the parents' views on medical and educational evaluation and diagnosis processes. The study was conducted using a cross-sectional research design, which is one of the survey design methods. Data were collected from a total of 893 parents via an online survey. The results demonstrated that children with Down syndrome were diagnosed within an average of 2.3 months from birth, but the average age for starting education was 10.5 months. The majority of the parents evaluated the process until their children were diagnosed and accessed education services as a rather slow process that proceeded with their own means and efforts. Furthermore, the parents reported that during the diagnosis processes the type of materials, equipment, toys, and settings used were not relevant and time provided was insufficient. Moreover, the majority of the parents reported that the education services presented to them and their children were not sufficient and early intervention services were not provided within a system. As a result, although the legal regulations in Turkey are parallel to those in developed countries and studies in the field have been increasingly gaining momentum, issues such as the absence of an early intervention system model, insufficient cooperation between experts and institutions, and the shortage of expert staff in the field are still present and awaiting a solution.

| Düzce Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Düzce Üniversitesi, Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Düzce, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim