Yazar "Akçam, Ezgi" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Mahalle tasarımının yürünebilirlik algısı üzerinde etkisi: Düzce kent merkezi(Düzce Üniversitesi, 2019) Akçam, Ezgi; Karaçor, Elif Lutfiye KutayBir alandaki yürüme koşullarının yayalar için uygun olması yürünebilirlik olarak ifade edilmekte, yürünebilir kentsel alanların insan hayatına olumlu etkileri literatürde sıkça vurgulanmaktadır. Yürünebilirlik algısı ise yayaların kentsel çevrede yürüme faaliyetini gerçekleştirirken bireysel olarak ne hissettiği anlamına gelip, literatürde sübjektif ve objektif olarak iki başlık altında değerlendirilmektedir. Bu tez çalışmasının amacı, mahalle ölçeğindeki fiziksel tasarımın ve yaşayanların sosyo-demografik özelliklerinin yürünebilirlik algısı ile ilişkisini ortaya koymaktır. Bu tez kapsamında, konuyla ilgili olan ulusal ve uluslararası literatür taranmış, yürünebilirlik algısını etkileyen etmenler gruplandırılarak 2 başlık altında toplanmıştır. Sosyo-demografik yapı başlığı altında bireysel özellikler; fiziksel çevre tasarımı başlığı altında ise açık ve yeşil alanlara erişim, karma kullanım düzeyi ile kullanımlar arasında erişim ve bağlantı düzeyi irdelenmiştir. Çalışma alanı Düzce Kent merkezinde yer alan Avni Akyol ve İnönü Parkları merkez olarak 22 mahalle ile sınırlandırılmıştır. Tezin hipotezlerinin test edilebilmesi için hem sübjektif hem de objektif değerlendirmeler yapılmıştır. Subjektif değerlendirme içerisinde görüşme yöntemine, objektif değerlendirme içerisinde ise içerik analizi ve ikincil veri analizi yöntemi ile mekânsal analizlere başvurulmuştur. Mekânsal Analizler için çalışma alanına ait 1/1000 ölçekli Düzce Uygulama İmar Planı'ndan yararlanılmış veri katmanları Coğrafi Bilgi Sistemler (CBS) 10.1 programında işlenmiştir. Mekânsal analiz kapsamında alan kullanım tipleri belirlenmiş, Ağ Analizi (Network Analysis) ile yeşil alan erişim mesafesi ve süresi ölçülmüştür. Kentsel yeşil alanlara erişimi saptamak amacıyla Avni Akyol ve İnönü Parkları Ağ Analizi yapılacak kentsel yeşil alanlar olarak seçilmiştir. Mekânsal analizlerden elde edilen erişim süreleri ve erişim mesafeleri ile sözlü görüşmelerden elde edilen veriler, Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 22.0 yazılımına aktarılmış ve bu kapsamda bağımsız iki örnek T-Testi, tek yönlü varyans analizi, basit korelasyon analizi ve iki yönlü varyans analizi testleri yapılmıştır. Elde edilen veriler, bulgular bölümünde çizelgelerle belirtilmiş olup sonuçlar tartışılarak alternatif çözüm önerileri ortaya konulmuştur. Yürünebilirlik algısının kentte yaşayan bireylerin algılarına göre farklılık gösterdiği, kentsel açık ve yeşil alanlara erişim mesafesinin ve süresinin bireylerin yürünebilirlik algıları üzerinde etkili olduğu görülmüştür.Öğe Sosyo-Demografik Yapı ve Fiziksel Çevre Özelliklerinin Yürünebilirlik Algısı Üzerine Etkisi(2018) Akçam, Ezgi; Karaçor, Elif KutayBu çalışmada yürünebilir çevreler oluşturulmasının insan hayatına olan olumlu etkileri üzerindedurulmuştur. Yürümek, insanların günlük yaşamlarında kullandıkları çevreye en az zarar veren ulaşımbiçimidir. Son yıllarda, mimarlar, peyzaj mimarları ve şehir plancıları gibi meslek disiplinleri; havakirliliğini ve trafik sıkışıklığını azaltmak ve insanları yürüyerek erişime yönlendirmeye yönelik çözümüretme arayışı konusu üzerinde daha çok durmaktadırlar. Yürüyüşe uygun tasarlanmış alanlardayaşayan bireyler günlük fiziksel aktivite düzeylerini arttırmak için daha fazla fırsata sahiptirler.Yürünebilir kentsel çevreler oluşturmak, sürdürebilirliğin yanı sıra toplum sağlığı için de önemlidir.Yürünebilirlik, biyolojik, psikolojik, sosyo-demografik, sosyo-kültürel özelliklerden etkilenmektedir.Bu araştırmanın amacı, sosyo-demografik yapı ile fiziksel çevre özelliklerinden karma arazikullanımının ve yeşil alanlara erişimin yürünebilirlik algısı üzerindeki etkisini ortaya çıkarmaktır. Bubağlamda, literatür tarama yöntemine başvurulmuş, kavramlar arası ilişkiyi belirlemek vedeğerlendirmek amaçlı çalışma kapsamında yürünebilirlik, yürünebilirlik algısı, karma arazi kullanımı,açık ve yeşil alan konularını ele alan çalışmalar incelenmiştir. Çalışma kapsamında öncelikleyürünebilirlik ve yürünebilirlik algısı kavramları ele alınmıştır. Sonrasında ise bu kavramların mahalletasarımıyla olan ilişkisi vurgulanmıştır. Sonuç olarak, sosyo-demografik yapının, karma arazikullanımının ve kentsel yeşil alanlara erişimin yürünebilirlik algısını etkilediği, yürünebilirlik algısınında yürüme davranışını etkilediği belirlenmiştir.Öğe Yer kimliği, toplum duyusu ve çevresel tutum değişkenleri arasındakikavramsal ilişkinin yapısal eşitlik modellemesi ile açıklanması(2016) Karaçor, Elif Kutay; Akçam, EzgiGünümüzde özellikle kentsel alanlarda görülen büyük dönüşümler, yerlerde karakter ve kimlik erozyonuna neden olmakta ve bunlara bağlı olarak kolektif bellek de kaybolmaktadır. Yer kimliği ve kolektif bellek kayıplarından toplumsal yapıyı oluşturan bireyler arasındaki ilişkiler de zarar görmekte ve bireylerin toplum duyusu yok olmaktadır. Sanayi devrimi sonrası artan mekânsal duyarlılıklar ve çevre bilinci 1970'lerden itibaren sürdürülebilirlik çerçevesinde tartışılmaya başlanmıştır. Çevresel tutum kavramı ise, insanların çevresel davranışlarını açıklamakta kullanılan belirli bir bilinç ve farkındalık sonucunda ortaya çıkmaktadır. Bu çalışmanın amacı, belirli bir yerde yaşayan insanların o yere ait kimlik algıları, o yerdeki toplum duyuları ve çevresel tutumları arasındaki ilişkiyi deneysel olarak ortaya koymaktır. Çalışma alanı olan Düzce İli Merkez İlçesi Kültür Mahallesi'nden 121 kişi ile sözlü görüşme yapılmıştır. Araştırma yöntemi olarak sosyal bilimlerdeki gizil değişkenler arasındaki ilişkiyi test etmek için kullanılan yapısal eşitlik modellemesine başvurulmuş ve yapılan analizler sonucunda yer kimliği, toplum duyusu ve çevresel tutum kavramlarının birbirleri üzerinde etkili olduğu tespit edilmiştir.