Yazar "Özdemir, Şebnem Sözer" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Discovering One’s Self Through Embodiment of Tradition in Meşk: An Analysis of the Mode of Transmission in Turkish Performative Traditions(Trabzon Üniversitesi, 2019) Özdemir, Şebnem SözerMeşk is a polysemic concept that originates from traditional Turkish music and denotes both an embodied mode of transmission and a participatory performance style that characterizes Turkish performative traditions. As a traditional mode of transmission, it is the face-to-face training method that is based on the pupil’s faithful repetition/imitation of the master’s performance. As a performance style, it combines repetition with innovation, as it is based on improvisation according to already existing traditional patterns. This idiosyncratic correlation between repetition and change in meşk produces a unique aesthetics, in which the performers search for the new that does not get old. This search is connected to the mystical teaching of tasavvuf that is particular to Turkish culture. Following tasavvuf’s objective of discovering one’s self through disciplining the soul by disciplining the body, the performers of Turkish traditions search for their selves through practicing the arts they try to master. In this manner, they act as a part of the traditional chain that maintains heart-to-heart transmission of spirituality.Öğe Oyuncunun Sanatı Olarak Aksiyon Yaratmak: Stanislavski, Brecht, Grotowski(2021) Özdemir, Şebnem SözerAksiyon kavramı 20. yüzyıldan itibaren Batılı tiyatro kuramları içindeoyuncunun sanatı üzerine geliştirilen düşünceler içinde önemli bir yertutmaktadır. Farklı tiyatro uygulamacıları/kuramcılarının bukavrama getirdiği yeni yorumlar onlara ait kendine özgü tiyatro veoyunculuk anlayışlarına biçim vermiştir. Bu makale oyuncununsanatının her şeyden önce aksiyon(lar) yaratmak olduğu fikrini temelalarak, 20. yüzyılda yaşamış üç önemli tiyatro insanı olan KonstantinStanislavski, Bertolt Brecht ve Jerzy Grotowski’nin aksiyon kavramınayaklaşımlarının ne olduğunu karşılaştırmalı olarak incelemektedir.Amaç bu üç sanatçının her birine ait özgün oyunculuk anlayışının daha derinlikli bir şekilde kavranmasını sağlamaktır. Bu bağlamdaStanislavski’nin geliştirdiği fiziksel aksiyon, Brecht’in karakterinaksiyonuna eklenmesini istediği oyuncu aksiyonu ve Grotowski’ninsavunduğu literal aksiyon kavramlarına yakından bakılarakaralarındaki benzerlik ve farklılıklar tartışılmıştır. Sonuçta bu üçyaklaşımın hepsinde oyuncunun sanatının itkilerin keşfi aracılığıylaaksiyonlar yaratmak olarak kabul edildiği ortaya konmuştur. Bununlabirlikte, Stanislavski karakterin itkilerinin keşfi aracılığıylaoyuncunun fiziksel aksiyon çizgisinin oluşturmasına odaklanmakta,Brecht karakterin itkileri yanında oyuncunun karakterinaksiyonlarına karşı geliştireceği tavrın da keşfedilmesi gereğinisavunmakta, Grotowski ise oyuncuyu gündelik yaşamın dışına taşıyanve ona bir insan olarak gelişiminde yol gösteren özel aksiyonlarınortaya çıkmasına yol açacak itkilerin peşine düşmektedir.