Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Çolak, Tuğba Seda" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 16 / 16
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Covid-19 Anksiyetesi ve Belirsizliğe Tahammülsüzlük Arasındaki İlişkide Bilinçli Farkındalığın Aracı Rolü
    (Kyrgyz-Turkish Manas University, 2024) Saptır, Aysu Bayram; Çolak, Tuğba Seda
    Koronavirüs anksiyetesi hastalığa gelecekte yakalanma korkusu ile ortaya çıkan bir anksiyete türüdür. Belirsizliğe tahammülsüzlük kişinin gelecekte yaşayabileceği olumsuz durumların kabul edilemez olduğuna dair bir tutum şeklinde tanımlanabilir. Öte yandan bilinçli farkındalık ise, kişinin anbean deneyimlerini yargısız bir şekilde kabul etmesini gerektiren “şimdi” merkezli bir bilinç halidir. Anksiyete zihnin sürekli olarak geçmiş veya gelecekle meşgul olmasına neden olurken, bilinçli farkındalık zihnin şimdiki ana odaklanmasına yardımcı olarak kaygıyla mücadeleye yardımcı olabilir. Buradan hareketle hem Koronavirüs Anksiyetesi (KVA), Belirsizliğe Tahammülsüzlük (BT), Bilinçli Farkındalık (BF) arasındaki ilişkiyi belirlemek hem de bu ilişkide bilinçli farkındalığın aracı değişken etkisine sahip olup olmadığını ortaya koymak hedeflenmiştir. Ayrıca KVA çeşitli demografik değişkenler açısından incelenmiştir. Araştırma 737 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. KVA üzerinde BT ve BF'ın etkisini test etmek amacıyla hiyerarşik regresyon analizi yapılmıştır. Sonuçlar koronavirüs anksiyetesinin çeşitli değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiğini ortaya koymuştur. Korelasyon analizi bulgularına göre KVA ile BF arasında negatif yönde, BT arasında ise pozitif yönde bir ilişki bulunurken, BF ve BT arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Yapılan aracılık etkisi analizi sonuçlarına göre, BF’ın BT ve KVA arasında kısmi aracı rol oynadığı görülmüştür. Belirsizliğe tahammülsüzlük koronavirüs anksiyetesini doğrudan yordama etkisine sahipken, ilişkiye BF eklendiğinde belirsizliğe tahammülsüzlüğün koronavirüs anksiyetesi üzerindeki etkisi düşmektedir. Bu bulgu bilinçli farkındalığın koronavirüs anksiyetesine yönelik koruyucu bir faktör olduğu şeklinde yorumlanmıştır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Determining the levels of Professional competence of counsellor candidates in Turkey
    (Springer, 2022) Demir, Süleyman; Düşünceli, Betül; Ertuna, Levent; Çolak, Tuğba Seda
    This study examined the level of professional competence of counsellor candidates through their solution strategies against the cases they are likely to encounter in their professional life after undergraduate education using Many Facet Rasch Model. Participants in the current study were 129 counsellor-in-trainings who enrolled in two different Guidance and Psychological Counselling programs in Turkey. Three case studies prepared by taking the opinions of twenty experts were presented to the candidates. Solution strategies developed by counsellor candidates were rated by three raters who are experts in the counselling profession. The results indicated that raters' tendency and the competence levels of counsellor candidates in terms of solution strategies differ. Also, the most challenging case study is about mourning/death, and the criterion with the lowest level of fulfilment is The solution strategy allows a person to overcome the situation they are experiencing on their own when they encounter a similar situation.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    The Effect of Educational Games on Dealing with Shyness of Elementary School Children (7-11 Years Old)
    (Kamla-Raj Enterprises, 2015) Şar, Ali Haydar; Soyer, Fikret; Çolak, Tuğba Seda
    The aim of this research is to examine the effect of educational games on dealing with the childhood (7-11) shyness. The research was carried out based on experimental model with pretest-posttest control group As 3x(2) split-plot design. Shyness scale was applied to 440 students in elementary school, 45 students who were decided to experience shyness problem were included in the study. Three educational game groups which are control, individual and team were formed with randomization method. 24 different individual and group education game programs were applied to the children for 12 weeks and twice a week. Obtained data was evaluated with techniques of repetitive measurements MANOVA and Comparison (Bonferonni Correction) test. It was found that educational games are effective to deal with childhood shyness. Team educational games were found to be more effective than individual educational games. This result puts forth that group activities are more effective in dealing with childhood shyness.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Effectiveness of Virtual Reality Applications in Therapy According to Various Criteria: A Meta-Analysis Study
    (ODTÜ- AYNA Klinik Psikoloji Destek Ünitesi, 2024) Yıldırım, Nur Hilal; Çolak, Tuğba Seda
    Virtual reality (VR) applications have been increasingly utilized in the field of psychology over the past 15 years, particularly within cognitive-behavioral therapy, where VR is now a preferred method in multiple exposure techniques. This study conducted a meta-analysis to assess the effectiveness of VR in treating various mental disorders. The meta-analysis followed PRISMA guidelines and included 17 studies out of 1,029 initially identified. Based on the heterogeneity test results, the studies were found to be homogeneously distributed (Q=23.09, p>.01), with a low level of heterogeneity (I²=30.71). The random effects model revealed a statistically significant overall effect size (?²= 0.73) for VR's effectiveness. This corresponds to a Hedges' g value indicating a medium to large effect size. The results suggest that VR is an effective treatment for a wide range of disorders, including stress-related conditions, post-traumatic stress disorder, social anxiety, fear of public speaking, agoraphobia, specific phobias (e.g., spiders, heights, flying), and panic disorder. Additionally, VR has shown promise in empathy development interventions.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Empathy Levels and Personal Meaning Profiles of Psychological Counselor Candidates: A Longitudinal Study
    (Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2021) Düşünceli, Betül; Çolak, Tuğba Seda; Koç, Mustafa
    Empathy, meaning, longitudinal screening, psychological counseling
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Examination of Meeting the Needs of University Students from Social Support Systems
    (2020) Düşünceli, Betül; Çolak, Tuğba Seda; Demir, Süleyman; Koç, Mustafa
    In this study, it is aimed to determine which social support systems respectively preferred by students to meet their basic needs. The research was conducted with 347 university students from Sakarya University Faculty of Education, 243 of whom were female and 104 of whom were male. A ranking chart was used to determine the rank of fulfilment of the five basic needs of the students, as in the Maslow's hierarchy of needs, (physiological, safety, love and belonging, esteem, and self-actualization), by social support systems (family, relatives, friends, teacher-school, and society). The data was analyzed by rank order judgment scaling. As a result of the research, it was found that university students regard family as the primary social support system in meeting all their needs (physiological, safety, love and belonging, esteem, and self-actualization). The ranking does not change in meeting the needs of safety, love and belonging, and esteem; in meeting the physiological needs, it was observed that relatives are preferred more than friends. Another finding of the research is that in meeting the need for self-actualization, relatives are preferred the least.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Forgiveness Flexibility
    (Mustafa ÖZGENEL, 2016) Çolak, Tuğba Seda; Koç, Mustafa
    Forgiveness flexibility is the skill to minimize the negative effect of an event by using cognitive, affective and behavioral skills while taking a stand at the end of an injurious process. A number of studies were conducted to test the flexibility of the structure of forgiveness. The theoretical structure, structural validity and the confirmatory factor analysis supported the theoretical structure of forgiveness flexibility. The criterion validity evaluated in similar manners was found high. Forgiveness flexibility designed as a three dimensional structure and its sub-dimensions was confirmed theoretically as the recognition of forgiveness andthe internalization of forgiveness through insight and its practice.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    İlkokul öğrencilerinin sürekli kaygı, yetkinlik ve üzüntü yönetimine ilişkin araştırma
    (2017) Çolak, Tuğba Seda; Eren, Gülperi; Doğan, Uğur
    Bu araştırmanın amacı, ilkokul düzeyindeki öğrencilerin sürekli kaygı düzeyleri ile yetkinlik düzeyleri ve üzüntü yönetim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu Muğla İli Bodrum İlçesindeki bir İlkokul bünyesindeki 2. 3. ve 4. sınıf öğrencileri 105 kız öğrenci ve 106 erkek öğrenci olmak üzere toplam 211 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veriler için Sürekli Kaygı ölçeği (Öner ve Le Compte, 1985; Spielberger, Gorsuch ve Luschene, 1970) , Çocuklar için Öz-Yeterlik Ölçeği (Muris, 2001; Telef ve Karaca, 2012) ve Üzüntü Yönetimi Ölçeği (Akın ve diğ., 2014; Zeman, Shipman ve Penza-Clyve, 2001) kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel analizi için Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu, t-testi ve yapısal eşitlik modeli kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, üzüntü yönetiminin yetkinliği, yetkinliğin de sürekli kaygıyı anlamlı düzeyde açıkladığı bulunmuştur. Ayrıca üzüntü yönetiminin sürekli kaygıyı anlamlı düzeyde açıklamadığı fakat üzüntü yönetiminin sürekli kaygıyı yetkinlik inancı üzerinden yordadığı belirlenmiştir. Bunun yanı sıra araştırmada kullanılan kavramlar cinsiyet değişkeni açısından değerlendirildiğinde anlamlı bir fark bulunmamıştır. Bulgular alan yazın ışığında tartışılmıştır. Gelecek çalışmalar ve alan çalışanları için önerilerde bulunulmuştur
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Investigating the Factors Related to Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) on Undergraduate Students’ Interests in Coursework
    (Mustafa ÖZGENEL, 2020) Güngör, Abdi; Karaman, Mehmet Akif; Sarı, Halil İbrahim; Çolak, Tuğba Seda
    Today the world is suffering from coronavirus (COVID-19) pandemic illness, and people all around the world stay at home due to its rapid spread. People including students gather information and government instructions through TVs, social media and others around them. Since the classes were canceled in many countries, the novel coronavirus affects students’ interest in coursework. The purpose of this study was to examine the effect of TV news, social media and communication with people on interest in coursework, and mediating roles of fear of contamination, depression, and anxiety on these effects. A path analysis was carried out with the data collected from 773 college students. The results showed that interest in coursework was most strongly affected by communication with people. This was due to its direct and indirect effects. Social media and TV News did not directly affect interest in coursework, but indirectly affected. The study also found that among the three mediator variables, the mediator roles of anxiety was bigger than the others. Understanding the findings of this research has become very important to us, especially at a time when face-to-face lessons have been canceled all over the world and transitioned to online education. Specific recommendations for practitioners and limitations for future research were also provided in the study.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Investigation of Emotional Expression as a Predictor of Psychological Symptoms
    (Mustafa ÖZGENEL, 2019) Koç, Mustafa; Çolak, Tuğba Seda; Düşünceli, Betül; Makas, Samet
    The main purpose of the study is to determine whether the level of emotional expression is a predictor of psychological symptoms. The study was performed with 338 participants, including 170 women and 168 men. Data were collected by “Expressing Feelings Scale” and “SCL-90 Symptom Checklist-90-Revised”. Data was analyzed with Pearson product moment correlation coefficient and regression analysis was performed. According to results, emotional expression was significantly related to psychological symptoms. While the levels of emotional expression have increased, psychological symptoms have decreased. The levels of psychological symptoms was predicted significantly by emotional expression. Finally, emotional expression predicted higher levels of somatization and lower levels of phobic anxiety.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Investigation of the Effect of Intolerance of Uncertainty and the effect of Anger Control on the Relationship between Forgiveness and Psychological Well-Being through Structural Equation Modelling
    (2016) Koç, Mustafa; İskender, Murat; Çolak, Tuğba Seda; Düşünceli, Betül
    Bu çalışmanın temel amacı, affedicilik eğilimi, belirsizliğe tahammülsüzlük ve öfke ifade tarzı etkileşiminin Psikolojik iyi oluş üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olup olmadığını test etmektir. Çalışma Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 478 kız 434 erkek olmak üzere toplam 912 kişi ile gerçekleştirilmiştir. Örnekleme alınacak bireylerin seçilmesinde oranlı örnekleme ve tesadüfi örnekleme yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmada Yapısal Eşitlik Modeli kullanılmıştır. Araştırmada veriler, Affedicilik, Psikolojik İyi Oluş, Öfke İfade Tarzı ve Belirsizliğe Tahammülsüzlük ölçekleri yardımı ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda; a- Affedicilik eğilimi arttıkça Psikolojik iyi olma düzeyi de artmaktadır, b- Affedicilik eğilimi arttıkça belirsizliğe tahammülsüzlük azaltmaktadır fakat bu durumun Psikolojik iyi oluş üzerinde aracılık etkisinin olmadığı bulunmuştur, c- Affedicilik eğiliminin artması öfke kontrol düzeyini de artırmaktadır ve bu durumun affedicilik eğiliminin Psikolojik iyi oluş üzerindeki etkiye aracılık ettiği bulunmuştur
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Investigation of the Relationship between Psycho-social Factors and Psychological Symptoms by Canonic Correlation Analysis
    (Eyüp ÇELİK, 2020) Koç, Mustafa; Ayas, Tuncay; Soyer, Fikret; Çolak, Tuğba Seda; Düşünceli, Betül
    The purpose of this research is to examine the relationships between psychosocial variables and psychological manifestations through canonical correlation analysis, a multivariate analysis technique. Analyzes were conducted on the psychosocial variables and psychological symptom levels of the students. Canonical correlation method was used in the analysis of the data. The first set (sex, department preference order, class level, f4 department satisfaction level, university satisfaction level, request to change department, order of birth, form of marriage, previous psychological help, request for psychological help, eating habits, having chronic illness, suicide, having harmful habits) was found to disclose the second set (somatization, obsessive-compulsive disorder, interpersonal sensitivity, depression, anxiety, hostility, phobic anxiety, paranoid thought, psychotic, guilt, insomnia and appetite) at 75%.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Logotherapy Oriented Group Counseling Program to Foster Forgiveness Flexibility
    (2020) Çolak, Tuğba Seda; Koç, Mustafa
    In this study, a Logotherapy Oriented group counseling program was prepared with the aim of fosteringForgiveness Flexibility. Within the scope of this study, Logotherapy theory has been utilized with the underlyingthought that it will contribute to fostering the concept of forgiveness, which has become an especially prominenttopic in the recent years. During the development process of the program, related programs and literature aboutboth forgiveness and Logotherapy were examined. The program was designed as a process model including thecomponents of decision making. As a result, a psychological counseling program consisting of 8 sessions wasbuilt. The program was carried out with 12 subjects as an experimental study (Çolak, 2014) and found to beeffective in fostering forgiveness flexibility
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Narsisistik Kişilik Envanteri-13 (NKE-13)’nin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
    (2020) Doğan, Uğur; Çolak, Tuğba Seda
    Bu çalışmanın amacı Gentile ve arkadaşları (2013) tarafından geliştirilen Narsisistik Kişilik Envanteri13 (NKE-13)’nin Türk kültüründeki psikometrik özelliklerini ortaya koymaktır. Ölçeğin uyarlama çalışması için Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesinin çeşitli fakültelerinde öğrenimine devam eden 308 üniversite devam eden beliren yetişnkilik dönemindeki öğrenciler ile çalışılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğinibelirlemek için ilk önce Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yapılmıştır, daha sonraki aşamda ise ölçeğiniç tutarlılık katsayısının belirlenmesi için Cronbach Alpha katsayısı Jamovi programı kullanılarak hesaplanmıştır. DFA sonucuna göre orijinal ölçekte de olduğu gibi, ölçeğin 3 faktörlü yapısı (liderlik/otorite, grandiyözite/ gösterişçilik, hak iddia etme/ sömürü) elde edilmiş ve elde edilenyapıya ilişkin ilişkin uyum indekslerinin iyi sonuç verdiği görülmüştür (?2=130, df=60, ?2/df=2.17; RMSEA=0,0614,CFI=0,938; TLI=0.919). Ölçeğin güvenirliğini belirlemek için yapılan güvenirlik analizinde ölçeğin bütünü için Cronbach Alpha içtutarlılık katsayısı .84, alt boyutlarda ise liderlik/otorite için .78, grandiyözite/gösterişçilik için .72 , hak iddia etme/sömürü için .61 bulunmuştur. Yapılan analiz sonuçlarınagöre üniversite öğrencileri için geliştirilen NKE-13 Türkçe uyarlama çalışmasının Türk kültüründe iyisonuçlar verdiği görülmüştür. Sonuçlar ölçme aracının Türkçe uyarlamasının geçerli ve güvenilir olduğunu oltaya koymuştur.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    NVESTIGATION OF THERELATIONSHIP BETWEENCOVID-19 FEARANDINTOLERANCEOFUNCERTAINTYANDGENERALIZEDANXIETYDISORDER
    (2021) Korkman, Hamdi; Çolak, Tuğba Seda
    In this study, it was aimed to investigate the relationship between Covid-19 fear and intolerance of uncertainty and generalized anxiety disorder in individuals aged 18-65 years and older. Also, it was examined whether Covid-19 and intolerance of uncertainty predicted generalized anxiety disorder significantly. In this study, data were collected,using convenience sampling model, from a total of 843 people, including 547 females(64.9%) and 296 males(35.1%) in Julyand August 2020. The data collecting tools of thestudy were the Covid-19 Fear Scale, the Intolerance of Uncertainty Scale (IUS), and theGeneral Anxiety Disorder Test (GAD-7). The correlationsbetween COVID-19 fear total score and IUS total score,and sub-scales’ scores, and GAD-7 total score wereexamined using the Pearson Product-Moment Correlation Coefficient technique. As a result of the analysis, it was seen that there were significant and positive relationships between Covid-19 fear total score and IUS total, as well as betweensubscales’ scores and GAD-7. Additionally, the prediction level of COVID-19 fear and intolerance of uncertainty on generalized anxiety disorder was tested viaMultiple Regression Analysis,and it was observed that the fear of COVID-19 and IUS total score,IUS1,IUS4 were significant predictors of generalized anxiety disorder
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Problematic Online Behaviors among Adolescents and Emerging Adults: Associations between Cyberbullying Perpetration, Problematic Social Media Use, and Psychosocial Factors
    (Springer, 2019) Kırcaburun, Kağan; Kokkinos, Constantinos M.; Demetrovics, Zsolt; Kiraly, Orsolya; Griffiths, Mark D.; Çolak, Tuğba Seda
    Over the past two decades, young people's engagement in online activities has grown markedly. The aim of the present study was to examine the relationship between two specific online behaviors (i.e., cyberbullying perpetration, problematic social media use) and their relationships with social connectedness, belongingness, depression, and self-esteem among high school and university students. Data were collected from two different study groups via two questionnaires that included the Cyberbullying Offending Scale, Social Media Use Questionnaire, Social Connectedness Scale, General Belongingness Scale, Short Depression-Happiness Scale, and Single Item Self-Esteem Scale. Study 1 comprised 804 high school students (48% female; mean age 16.20 years). Study 2 comprised 760 university students (60% female; mean age 21.48 years). Results indicated that problematic social media use and cyberbullying perpetration (which was stronger among high school students) were directly associated with each other. Belongingness (directly) and social connectedness (indirectly) were both associated with cyberbullying perpetration and problematic social media use. Path analysis demonstrated that while age was a significant direct predictor of problematic social media use and cyberbullying perpetration among university students, it was not significant among high school students. In both samples, depression was a direct predictor of problematic social media use and an indirect predictor of cyberbullying perpetration. However, majority of these associations were relatively weak. The present study significantly adds to the emerging body of literature concerning the associations between problematic social media use and cyberbullying perpetration.

| Düzce Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Düzce Üniversitesi, Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Düzce, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim