Yazar "Çay, Yusuf" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 11 / 11
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Bir Dizel Motoruna Etanol Fumigasyonunun Enerji Dağılımına Etkisi(2021) Cesur, İdris; Yıldız, Ömer Faruk; Çay, Yusuf; Ayhan, VezirEnerji ihtiyacını karşılamak için ülkemizde olduğu gibi dünya genelinde de hâlihazırda petrol türevli yakıtlar kullanılmaktadır. Artan sanayileşme ve nüfus yoğunluğu ve buna bağlı olarak taşıt miktarı ile birlikte petrole olan eğilim daha da artmakta, bu durum kaynakların tükenmesine yol açmaktadır. Petrol rezervlerinin gün geçtikçe azalması ve petrolün çevreye olan olumsuz etkileri göz önüne alındığında alternatif yakıtlara olan yönelim artmaktadır. Bu çalışmada su soğutmalı, tek silindirli direkt enjeksiyonlu bir dizel motorda farklı yakıt karışımları kullanılarak motorun enerji değişimleri incelenmiştir. Motorun 1200 d/d ile 2400 d/d arasında 200’er d/d aralıklarla farklı devir sayıları için dört farklı yakıtla çalıştırıldığı durumdaki enerji analizleri yapılmıştır. Öncelikle yakıt olarak standart dizel (STD) kullanılmıştır. Sonra sırası ile hacimsel olarak %20 etanol (E20), %25 etanol (E25) ve %30 etanol (E30) olacak şekilde etanol emme manifoldundan elektronik kontrollü etanol enjeksiyon sistemi yardımıyla püskürtülmüştür. Dizel motorun bu yakıtlarla kullanılmasının enerji analiz parametrelerine etkisi araştırılmıştır. Bu çalışma sonucunda; motor performansında düşüşler, özgül yakıt sarfiyatında artış gözlemlenmiştir. Standart dizel, E25 ve E30 yakıtları için en verimli devir 1400 d/d iken, E20 yakıtı için 1600 d/d olarak tespit edilmiştir. 2000 d/d ve üst devirler için E30 yakıtının standart dizele alternatif olarak kullanılabileceği görülmektedirÖğe Buhar sıkıştırmalı soğutma sisteminde R22 alternatifi soğutucu akışkanların termodinamik analizi(2020) Cingiz, Zafer; Katırcıoğlu, Ferzan; Çay, Yusuf; Kolip, AhmetBu çalışmada, soğutma sistemlerinde yaygın olarak kullanılan R22 soğutucu akışkanına alternatif ve ozon tabakasına dost R417A,R438A, R422A ve R422D soğutucu akışkanlarının performansları termodinamiğin birinci ve ikinci yasasına göre incelenmiştir.Buhar sıkıştırmalı çevrimin tasarımı için Chemours Refrigerant Expert 1.0 programı kullanılmıştır. Yapılan analizlerde yoğuşmasıcaklığı sabit (50 ºC) tutulurken, evaporasyon sıcaklıkları EUROVENT şartlarına göre (0 °C, -8 °C, -25 °C, -31 °C) belirlenmiştir.Farklı evaporasyon sıcaklıklarına göre hesaplanan parametreler, gerekli kompresör gücü, performans katsayısı (COP) ve gereklisoğutucu akışkan kütle akış oranıdır. Sonuçlar, R438A ve R417A soğutucu akışkanlarının COP değerlerinin R22’ye çok yakınolduğunu göstermiştir. R22 soğutucu akışkanına göre COP değerleri, R438A’da %5, R471A’da %6, R422A’da %15 ve R422D’de%10 düşük olmuştur. Bu değerler R422D için %13 ve R422A için ise %17 olarak hesaplanmıştır. Analiz edilen sistemlere ait enyüksek ekserji verimi, -25 °C evaporasyon sıcaklığında R438A için %31.74, R417A için %31 ve R422A için %27.46 ve R422Diçin ise %29.24 olarak hesaplanmıştır. Çalışmanın sonunda, R22 soğutucu akışkanına alternatif olarak geliştirilen R417A, R438A,R422A ve R422D akışkanlarından, R438A akışkanının daha yüksek COP değerlerine sahip olduğu belirlenmiştir. Ayrıca kondenserve kompresör yükleri incelendiğinde en iyi sonuçları sırası ile R438A, R417A, R422D ve R422A akışkanlarının verdiğigörülmüştür. Genel olarak incelen 4 alternatif akışkandan R438A ve R417A’nın, COP, ekserji verimliliği, ekserji yıkımlarıaçısından R22 için daha iyi bir alternatif olacağı belirlenmiştir.Öğe Determination of optimum insulation thickness, energy savings, and environmental impact for different climatic regions of Turkey(Wiley-Blackwell, 2013) Çay, Yusuf; Gürel, Ali EtemIn this study, optimum insulation thicknesses, energy savings, and payback periods have been investigated based on life-cycle cost analysis for an external wall in four various cities from four climate zones of Turkey. Also, the study have been analyzed the effect of insulation thickness on release of CO2 and SO2 emissions. The results show that insulation thicknesses vary between 0.045 and 0.195 m, life-cycle energy savings between 13.26 and 248.9 $/m2, payback periods between 1.19 and 1.97 years when used extruded polystyrene as insulation material. When the optimum insulation thickness was used, emissions were reduced by 6292% depending on the city, fuel type, and insulation material. (c) 2012 American Institute of Chemical Engineers Environ Prog, 32: 365-372, 2013Öğe Experimental investigation of the effects of different refrigerants used in the refrigeration system on compressor vibrations and noise(2021) Cingiz, Zafer; Katırcıoğlu, Ferzan; Sarıdemir, Suat; Yıldız, Gökhan; Çay, YusufVibration and noise are undesirable effects in daily life and energy-consuming systems. In thisstudy, the effects of different refrigerants on noise and vibration in a sealed reciprocatingcompressor are discussed. The study compared the noise and vibration performances ofrefrigerants with lower ozone depletion potential (ODP) values compared to R22, which has a highODP value. The study was carried out experimentally in two stages. Firstly, tests were conductedfor the coefficient of performance (COP) of different refrigerants. Secondly, vibration and noisedata were obtained experimentally for different refrigerants. The results obtained from theexperiments showed that both the COP value and the compressor vibration and noise have differentvalues for R22 refrigerant and other alternative refrigerants, but values close to R22 are obtained.It was observed that the compressor noise values and vibration values vary depending on the typeof used refrigerant. Average vibration values were determined as 0.604 m/s2in R22, 0.603 m/s2inR438A, 0.593 m/s2in R417A, 0.622 m/s2in R422D and 0.637 m/s2in R422A. When the noisevalues are examined, it was measured as 61.327 dB for R22, 62.913 dB for R438A, 62.187 dB forR417A, 63.715 dB for R422D and 64.913 dB for R422A. R417A, which has a 99% similar noisevalue to R22, was determined as an alternative refrigerant. COP values were found as 4.07 in R22,3.98 in R438A, 3.63 in R417A, 3.37 in R422D, and 3.18 in R422A. R438A showing 95%similarity for COP can be used as an alternative to R22. Generally, it was observed that the noiseand vibration values are very close to each other for all refrigerants examined.Öğe The impact of methanol fuelled spark ignition engines on engine performance and exhaust emissions(Sila Science, 2011) Korkmaz, İbrahim; Çay, YusufIn this study, the performance and exhaust emission values of engine have been investigated according to the results obtained from the experimental study using gasoline and methanol fuels in spark ignition engines. In these experiments a regular automobile engine with 4 cylinders, 4 strokes and 1,3 liter volume was used. Without making any modifications on the engine, the engine performance has been determined for both fuels between the ranges of 1100-4000 rpm, 5-40 Nm torque values. In the experimental study, the rotation number, torque, strength, mean effective pressure, brake specific fuel consumption, fuel flow rate, exhaust temperature and exhaust emission values of the engine have been measured. According to the experiment results, if the engine works on gasoline, its minimum brake specific fuel consumption becomes 400 g/kWh, whereas if it works on methanol this value becomes 900 g/kW. The values of CO emission of the engine vary between 2 and 6% for gasoline, whereas the range for methanol is between 1 and 4%. Minimum HC emission values, on the other hand, have been observed as 330 ppm for gasoline and 250 ppm for methanol.Öğe Infrared image enhancement model based on gravitational force and lateral inhibition networks(Elsevier, 2019) Katırcıoğlu, Ferzan; Çay, Yusuf; Cingiz, ZaferProblems such as low contrast, noise, and edge blur are often encountered in color infrared images produced by infrared cameras. To solve these problems, we propose a new image enhancement algorithm based on the gravitational force and lateral inhibition network. First, information on total gravitational force for each dimension of the color infrared image was obtained. These two-dimensional three gray level images obtained using three-dimensional color properties help to define noise, edge and region within each dimension. Secondly, these three gray level images were subjected to a dual threshold value. A mean filter was used to reduce noise, while the lateral inhibition network was used for resolution and edge detection, and the regional gravity factor was used for contrast control. Finally, each dimension was combined again and a color enhanced image was produced. This study sets out to develop a method of enhancement images for infrared image analysis in cooling systems. The images used in the study are made up of a compressor, a condenser, and an evaporator belonging to the cooling system. The implementation of our method is simple and easy to understand and yields more accurate results. The experimental results show that the proposed method can eliminate noise, blur, and low contrast, and can also improve the details of infrared images better than other methods.Öğe Modelling of Thrust Forces in Drilling of AISI 316 Stainless Steel Using Artificial Neural Network and Multiple Regression Analysis(Assoc Mechanical Engineers Technicians Slovenia, 2012) Çiçek, Adem; Kıvak, Turgay; Samtaş, Gürcan; Çay, YusufIn this study, the effects of cutting parameters (i.e., cutting speed, feed rate) and deep cryogenic treatment on thrust force (Ff) have been investigated in the drilling of AISI 316 stainless steel. To observe the effects of deep cryogenic treatment on thrust forces, M35 HSS twist drills were cryogenically treated at -196 degrees C for 24 h and tempered at 200 degrees C for 2 h after conventional heat treatment. The experimental results showed that the lowest thrust forces were measured with the cryogenically treated and tempered drills. In addition, artificial neural networks (ANNs) and multiple regression analysis were used to model the thrust force. The scaled conjugate gradient (SCG) learning algorithm with the logistic sigmoid transfer function was used to train and test the ANNs. The ANN results showed that the SCG learning algorithm with five neurons in the hidden layer produced the coefficient of determinations (R-2) of 0.999907 and 0.999871 for the training and testing data, respectively. In addition, the root mean square error (RMSE) was 0.00769 and 0.009066, and the mean error percentage (MEP) was 0.725947 and 0.930127 for the training and testing data, respectively.Öğe Prediction of engine performance and exhaust emissions for gasoline and methanol using artificial neural network(Pergamon-Elsevier Science Ltd, 2013) Çay, Yusuf; Korkmaz, İbrahim; Çiçek, Adem; Kara, FuatThis study investigates the use of ANN (artificial neural networks) modelling to predict BSFC (break specific fuel consumption), exhaust emissions that are CO (carbon monoxide) and HC (unburned hydrocarbon), and AFR (air-fuel ratio) of a spark ignition engine which operates with methanol and gasoline. To obtain training and testing data, a number of experiments were performed with a four-cylinder, four-stroke test engine operated at different engine speeds and torques. The experimental results reveal that the methanol improved the emission characteristics compared with the gasoline. For the ANN modelling, the standard back-propagation algorithm was found to be the optimum choice for training the model. In the building of the network structure, four different learning algorithms were used such as BFGS (Quasi-Newton back propagation), LM (Levenberg-Marquardt learning algorithm). It was found that the ANN model is able to predict the engine performance and exhaust emissions with a correlation coefficient of 0.998621, 0.977654, 0.998382 and 0.996075 for the BSFC, CO, HC and AFR for testing data, respectively. It was obvious that the developed ANN model is fairly powerful for predicting the brake specific fuel consumption and exhaust emissions of internal combustion engines. (C) 2012 Elsevier Ltd. All rights reserved.Öğe Prediction of engine performance for an alternative fuel using artificial neural network(Pergamon-Elsevier Science Ltd, 2012) Çay, Yusuf; Çiçek, Adem; Kara, Fuat; Sağıroğlu, SelamiThis study deals with artificial neural network (ANN) modeling to predict the brake specific fuel consumption, effective power and average effective pressure and exhaust gas temperature of the methanol engine. To obtain training and testing data, a number of experiments were performed with a four-cylinder, four-stroke test engine operated at different engine speeds and torques. Using some of the experimental data for training, an ANN model based on standard back propagation algorithm was developed. Then, the performance of the ANN predictions was measured by comparing the predictions with the experimental results. Engine speed, engine torque, fuel flow, intake manifold mean temperature and cooling water entrance temperature have been used as the input layer, while brake specific fuel consumption, effective power, average effective pressure and exhaust gas temperature have also been used separately as the output layer. After training, it was found that the R-2 values are close to 1 for both training and testing data. RMS values are smaller than 0.015 and mean errors are smaller than 3.8% for the testing data. This shows that the developed ANN model is a powerful one for predicting the brake specific fuel consumption, effective power and average effective pressure and exhaust gas temperature of internal combustion engines. (C) 2011 Elsevier Ltd. All rights reserved.Öğe R22 ve Alternatifleri R438A ile R417A Soğutucu Akışkanları için Kızılötesi Görüntü İşleme Teknikleri Kullanarak, Soğutma Sistem Performansının İncelenmesi(2020) Gürel, Ali Etem; Sarıdemir, Suat; Cingiz, Zafer; Kolip, Ahmet; Katırcıoğlu, Ferzan; Çay, YusufGünümüzde çeşitli protokoller ile halojenik kloroflorokarbon (CFC) ve hidrokloroflorokarbon (HCFC) soğutucu akışkanlarının ilerleyen zamanlarda kullanılmayacağı ve bu akışkanlara çeşitli alternatiflerin oluşturulması gerektiği gözlemlenmiştir. Geleneksel soğutma etkinlik katsayısı (COP) hesaplama yönteminde, termodinamik özellik tabloları ve basınç-entalpi diyagramları kullanılmaktadır. Önerilen yöntem sayesinde, COP hesaplanırken, bu tablo ve diyagramların kullanılmasına gerek duyulmayacaktır. Kızılötesi görüntüleme sistemi ile belirtilen bölgelerden görüntü alınması yeterli olacaktır. Bu çalışmada, R22 akışkanına alternatif olan, ozon tabakasına dost R417A ve R438A akışkanlarının ticari soğutma sistemlerine yönelik performans analizi yapılmıştır. CFC gazların tüketiminin yasaklanması ile birlikte gelinen süreçte ozon tabakasına zarar veren diğer bir gaz grubu olan HCFC gazların da kullanımı önce sınırlandırılmış ardından tamamen yasaklanmıştır. Bu gazlardan en çok kullanılanı R22 gazıdır. Referans R22 gazı ile R438A ve R417A gazlarının performansları kızılötesi görüntü analizi ile gerçekleştirmek için bölgesel öz nitelik veri elde edinimi ile COP olmak üzere iki yöntem önerilmiştir. Ayrıca gerçekleştirilen iki ara yüz üzerinde, kızılötesi görüntülerden elde edilen büyüklükler, grafiksel ve sayısal olarak karşılaştırılmaktadır. Elde edilen sayısal ve görsel uygulama sonuçlarına göre, R22 gazına en yakın performansı R438A göstermiştir. Geleneksel hesaplamalı performans testlerine göre, uygulanan sistemin kullanım kolaylığı, uzaktan ölçüm ve eş zamanlı kayıt alma noktasında daha avantajlı olduğunu göstermiştir.Öğe Soğutma Sistemlerindeki Soğutucu Akışkan Kaçak Tespiti İçin Kızılötesi Görüntüler Üzerinde Pearson Korelasyon Benzerlik Analiz Yönteminin Kullanılması(2020) Katırcıoğlu, Ferzan; Gürel, A. Etem; Kolip, Ahmet; Cingiz, Zafer; Çay, YusufSoğutma sistemlerinde soğutucu akışkan kaçakları montaj ve servis hatalarından kaynaklanabildiği gibi, zaman içinde boru ve bağlantılardaki titreşime ve malzeme yıpranmasına bağlı olarak oluşabilmektedir. Bu durum, soğutma sisteminin çalışma verimini engelleyerek, soğutma/ısıtma kapasitesini düşürme ve sistemde kızgınlık artışına neden olmaktadır. Ayrıca, emme hattında vakum düşüşü gerçekleşeceği için sisteme hava ve nem girişinden dolayı iç kirlenme ve tıkanma oluşmaktadır. Soğutucu akışkan kaçaklarının tespitinde köpükleme ve akışkan kaçak dedektörü ile algılama kullanılan en yaygın yöntemlerdir. Bu çalışmada, bir soğutma sisteminde oluşabilecek kaçakların tespiti için, kızılötesi görüntü işleme tekniğine dayalı yeni bir yöntem önerilmiştir. Bunun için ilk olarak, R22 soğutucu akışkan kullanılarak hazırlanan deney düzeneğinde, 7 farklı noktada, farklı zamanlarda yapay kaçaklar oluşturulur. Daha sonra, sağlam sistem kızılötesi görüntüsü ile yapay kaçak yapılmış sistem görüntüleri üzerinden daha önceden tespit edilmiş 12 alt bölgeden öznitelik verileri çıkartılmaktadır. Öznitelik özellik verilerinin elde edilme işleminde, belirlenen 12 bölgenin yüzey sıcaklık bilgileri kullanılmıştır. Yüzey sıcaklık bilgileri minimum, maksimum, ortalama ve en yoğun sıcaklık bilgisi olarak dört farklı şekilde çeşitlendirilmiştir. Kızılötesi görüntü analizi işlemini gerçekleştirmek için elde edilen öznitelik verileri Pearson Korelasyon Benzerlik Analizi (PKBA) işlemine sokulmaktadır. Son olarak, izlenmesi gereken 12 alt bölgenin PKBA sonuçları bir eşik değere tabi tutularak, eşik değerin altında kalan bölgelerde “Kaçak vardır” tespiti yapılmaktadır. Diğer bir olası durum ise, eğer sağlam ve kaçak kızılötesi karşılaştırmasında, benzerlik değerinin çok yüksek bir değer oluşmasında, bu bölgeler için “Kaçak yoktur” sonucunu vermektedir. Kızılötesi görüntü işleme tekniği kullanılarak gerçekleştirilen PKBA ile kaçak tespit işlemi, kullanım kolaylığı, hızlı ve eş zamanlı kaçak tespit etme noktasında daha avantajlı olduğunu göstermiştir.