Tuzcu, AylaBademli, KerimeKırca, NurcanGünbayı, İlhan2024-12-282024-12-2820202146-443Xhttps://doi.org/10.33631/duzcesbed.548669https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/944996https://dergipark.org.tr/tr/pub/duzcesbed/issue/52090/548669https://hdl.handle.net/20.500.12684/17693Aim: This studyexplored the opinions and experiences of international nursing students aboutundergraduate education. Material and Methods: This was a phenomenological study. The study group involved allinternational students studying at Akdeniz University’s Nursing Faculty. One ofthese students is (1) first grade, three (3) are second grade and two (2) arethird grade students. Three (3) students came from African countries, one (1)from Greece, one (1) from Russia and one (1) from Albania. The data were collectedby individual and focus group interviews and analyzed by content analysismethod. Results: Themescoded by researchers: Identifying themselves as international nursing students,their negative and positive experiences on the nursing programme, how being aninternational student affected their academic success, interaction with Turkishstudents, and their suggestions to overcome their problems as nursing students.Almost all participants defined being an international student in Turkey as adifficult process due to the language problem. The participants’ positiveexperiences were support from administrators, clinical experiences, supportfrom friends, and high quality education. The participants’ negativeexperiences were determined as problems related to financial insufficiency,communication, and difficult theoretical courses.Conclusion: International students in nursing education mostly experiencedadaptation problems due to language barriers, whereas they experienced fewerproblems due to the support of classmates, teaching staff and instructors.Amaç: Bu araştırmanınamacı hemşirelik lisans programında eğitim gören uluslararası öğrencilerin,lisans eğitimine ilişkin görüş ve deneyimlerine ilişkin derinlemesine verilersunmaktır.Gereç veYöntemler:Nitel araştırma yöntemi ile yürütülen çalışmada fenomonolojik desenkullanılmıştır. Çalışma grubunu, Akdeniz Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi’ndeöğrenim gören uluslararası öğrencilerin tümü oluşturmuştur. Bu öğrencilerinbiri (1) birinci sınıf, üçü (3) ikinci sınıf ve ikisi (2) üçüncü sınıföğrencilerdir. Öğrencilerin üçü (3) Afrika ülkelerinden, biri (1) Yunanistan,biri (1) Rusya, diğeri (1) Arnavutluk’tan gelmiştir. Veriler bireysel ve odakgrup görüşmeleri ile toplanmış, içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Bulgular: Araştırmacılartarafından kodlanarak oluşturulmuş temalar; hemşirelik öğrencisi olmayı nasıltanımladıkları, hemşirelik öğrencisi olmayı tanımlama, hemşirelik programındakiyaşadıkları olumlu ve olumsuz deneyimler, uluslararası öğrenci olmanın akademikbaşarıyı nasıl etkilediği, Türk öğrenciler ile etkileşim kurma, hemşireliköğrencisi olarak yaşadıkları olumsuzlukların ortadan kaldırılması için çözümönerileridir. Hem bireysel hem odak grup görüşmelerinde öğrencilerin tamamınayakını dil engelinden dolayı Türkiye’de uluslararası öğrenci olmayı zorlu birsüreç olarak tanımlamışlardır. Çalışmada öğrencilerin olumlu deneyimleri;yöneticilerinin desteği, klinik deneyimleri, arkadaş desteği ve eğitimin iyiolması olarak belirlenmiştir. Olumsuz deneyimleri ekonomik sorunlar, iletişimsorunu ve teorik derslerin zor olması olarak saptanmıştır. Sonuç:Öğrencilerin hemşirelik eğitiminde özellikle dil engelinden dolayı uyumsorunları yaşadıkları, buna karşın sınıf arkadaşlarının, öğretim elemanı veyönetici desteğinden dolayı daha az zorluk yaşadıkları saptanmıştır.tr10.33631/duzcesbed.548669info:eu-repo/semantics/openAccessNursingbaccalaureatequalitative researchHemşireliklisansnitel araştırmaInternational Nursing Students' View in Education Process: A Phenomenological Study International Nursing StudentsUluslararası Hemşirelik Öğrencilerinin Eğitim Sürecine İlişkin Görüşleri: Fenomonolojik Bir AraştırmaArticle101100107DergiPark: 548669