Sevinç, Ömer SeyfettinErgenç, Mustafa2024-12-282024-12-2820172146-5975https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/390833https://dergipark.org.tr/tr/pub/dusbed/issue/33302/370718https://hdl.handle.net/20.500.12684/16931The aim of this study is to reveal the metaphors of university students about "sport". The sample of the nbsp;research, which was organized in five different departments (Mathematics and Science Education, Basic nbsp;Education, Social Sciences and Turkish Education, Physical Education and Sports Teaching, Internal nbsp;Medicine (Medical Pharmacology) of three different faculties (Education, Medicine, Sports Sciences) of nbsp;Düzce University in 2016-2017 academic year, constituted 208 university students. The data were nbsp;obtained with the help of university students by completing these sentence of ''Sports are like ..., because nbsp;...''. Qualitative and quantitative research methods were used to analyse of the data. As a result of the nbsp;study, 104 different metaphors were identified in 18 categories about ''Sports''. The most metaphorical nbsp;categories were sports as a peace-happiness-giving element (50 metaphor), sport as a health-giving nbsp;element (39 metaphor), sport as an essential element (38 metaphor), potentiative contributing factor (13 nbsp;metaphors), sports as an element of interestand an element to be given labor (13 metaphors). Also, 113 of nbsp;the participants whose metaphors were accepted playsports as hobby or licensed, while 71 of them do not nbsp;play sport as hobby or licensed. As a result, when there search findings were evaluated as a whole, it was nbsp;determined that the students have positive perceptions towards the sport in the metaphors they produced nbsp;about "Sports".Çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin “spor” hakkındaki metaforlarını ortaya çıkarmaktır. nbsp;Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 öğretim yılında Düzce Üniversitesi'nin üç farklı fakültesinin nbsp;(Eğitim, Tıp, Spor Bilimleri) beş farklı bölümünde öğrenim gören 208 üniversite öğrencisi nbsp;oluşturmaktadır. Üniversite öğrencilerinin ''Spor ... gibidir, çünkü ...'' cümlesini tamamlamalarıyla veriler nbsp;elde edilmiş olup, verilerin analizinde nitel ve nicel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Çalışmanın nbsp;sonucunda ''Spor'' hakkında 18 kategoride, 104 farklı metafor belirlenmiştir. En fazla metafor üretilen nbsp;kategoriler sırasıyla; huzur-mutluluk-erinç verici bir unsur olarak spor (50 metafor), sağlık verici (39 nbsp;metafor), zorunlu görülen (38 metafor), pozitif katkı sağlayıcı (13 metafor), ilgi gösterilmesi, emek nbsp;verilmesi gereken (13 metafor) bir unsur olarak spor şeklinde belirlenmiştir. Yine ayrıca ürettikleri nbsp;metaforları kabul edilen katılımcılardan spor yapanlar (hobi veya lisanslı olarak) 113 kişi, spor nbsp;yapmayanlar (hobi veya lisanslı olarak) ise 71 kişidir. Araştırma bulguları bütün olarak nbsp;değerlendirildiğinde, öğrencilerin “Spor”a ilişkin üretmiş oldukları metaforlarda spora karşı olumlu nbsp;algılarının bulunduğu tespit edilmiştir.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessUniversity StudentSportMetaphorÜniversite ÖğrencisiSporMETAPHORS ABOUT “SPORTS” OF THE STUDENTS WHO ARE STUDYING IN SOME FACULTIES OF DÜZCE UNIVERSITYDÜZCE ÜNİVERSİTESİ’NİN BAZI FAKÜLTELERİNDE ÖĞRENİM GÖRMEKTE OLAN LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN “SPOR” HAKKINDAKİ METAFORLARIArticle72106131DergiPark: 370718