Taşgit, Yunus EmreDurak, Mehmet2021-12-012021-12-012021https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=9MiDp3x86xrwjpi5-14w-ev4ASP8WJrJ-pQMAFqbkj5tZywKjjg2QwM4noOJB4schttps://hdl.handle.net/20.500.12684/8908Araştırmanın temel amacı, rekabetçi düşünce, rekabetçi davranış ve strateji yürütme arasındaki ilişkileri ve etkileşimleri tespit etmektedir. Araştırmada yöntem olarak nicel araştırma yöntemi tercih edilmiş ve verilerin toplanmasında anket tekniği kullanılmıştır. Araştırma evrenini, Düzce ve Sakarya illerinde faaliyet gösteren otomotiv işletme bayileri oluştururken; örneklemi ise bu bayilerde aktif olarak görevine devam eden üst ve orta düzey yöneticiler oluşturmaktadır. Veri analizinde kullanılan ve değerlendirmeye alınan toplam anket sayısı ise 248'dir. Araştırmada SPSS programından yararlanılmıştır. Yapılan başlıca analizler; betimleyici istatistikler, keşfedici faktör analizi, korelasyon analizi, farklılık (t-testi ve anova) testleri ve regresyon analizi şeklindedir. Bu araştırma otomotiv işletme bayii yöneticilerinin bakış açılarını yansıtmaktadır. Ulaşılan sonuçlara göre; en yaygın rekabetçi düşünce algısı aktif rekabetçi düşünce, en çok tercih edilen rekabetçi davranış ise agresif rekabetçi davranış olmuştur. Başarılı strateji yürütme için yöneticiler, motive edici koşulların oluşturulması ve enformasyon akışının sağlanması üzerinde odaklanmışlardır. Rekabetçi davranış tarzlarından agresif ve işbirlikçi rekabetçi davranışlar, aktif rekabetçi düşünce biçiminden en fazla etkilenirken; ılımlı ve pasif rekabetçi düşünce biçimlerinin rekabetçi davranış tarzları üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olmadıkları tespit edilmiştir. Strateji yürütme boyutlarından; karar alma haklarının temini, enformasyon akışının sağlanması ve motive edici koşulları oluşturulmasında en fazla etkiye işbirlikçi rekabetçi davranış; yapısal düzenlemeler gerçekleştirme boyutu üzerinde ise agresif rekabetçi davranış en fazla etkiye sahiptir. Son olarak aktif rekabetçi düşüncenin en fazla etkilediği strateji yürütme boyutları; yapısal düzenlemeler gerçekleştirme, karar alma haklarının temini ve enformasyon akışının sağlanması iken, pasif rekabetçi düşüncenin enformasyon akışının sağlanması ve motive edici koşulları oluşturulması üzerinde negatif yönlü etkiye sahip olduğu belirlenmiştir.The main goal of this research is to identify the relationships and interactions between competitive thinking, competitive behavior and strategy execution. Quantitative research method was used in the study and data were collected by survey technique. The universe of the research consists of corporate automotive business dealers operating in Düzce and Sakarya, and the sample includes senior executives and mid-level managers who actively work in these dealers. The total number of questionnaires used and evaluated in data analysis is 248. SPSS software packages were used to analyze the data. The main analysis in the study consists of descriptive statistics, exploratory factor analysis, correlation analysis, difference (t-test and anova) tests and regression analysis. This research reflects the perspectives of executives working in automotive business dealers. The results of the study show that the most common perception of competitive thinking is active competitive thinking and the most common perception of competitive behaviour is aggressive competitive behavior. The executives also focus on the fact that motivating conditions and information flow should be provided for a successful strategy execution. While aggressive and cooperative competitive behaviors are mostly influenced by active competitive thinking; it is determined that moderate and passive competitive thinking styles do not have a significant effect on competitive behavior styles. Of the strategy execution dimensions; collaborative competitive behavior has the greatest effect on ensuring decision-making rights, providing information flow and creating motivating conditions; whereas aggressive competitive behavior has the greatest impact on the structural adjustment dimension. Finally, it is determined that while the dimensions of strategy execution most affected by active competitive thinking are structural adjustment, ensuring decision-making rights and providing information flow, passive competitive thinking has a negative effect on providing information flow and creating motivating conditions.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessİşletmeBusiness AdministrationRekabetçi düşünce, rekabetçi davranış ve strateji yürütme arasındaki ilişkiler: Otomotiv işletmeleri üzerinde bir araştırmaThe relationship between competitive thinking, competitive behavior and strategy executive: A research on automotive companiesMaster Thesis1168663665