Kılınç, İzzetDemirdağ, Asel2024-08-232024-08-232024https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=cr4SkWLaRMhkDRBjqthpselcwZQYHViyMP7EeAV68xhcvO8sYg8kYUMck1CV5P3Dhttps://hdl.handle.net/20.500.12684/15733Bu araştırmanın temel amacı, dijital ikizin işletme yöneticilerinin görevlerini yerine getirip getiremeyeceğini ve bu süreçte dijital ikiz teknolojisinin yöneticilere hangi görevlerde yardımcı olabileceğini anlamaktır. Dijital ikiz teknolojisinin işletme yöneticilerinin görevlerini yerine getirip getirememesi ile ilgili literatürde herhangi bir araştırma olmaması araştırma konusunun seçilme nedenidir. Araştırmanın amaç ve alt amaçlarına ulaşabilmek için nitel araştırma yöntemi ve yarı yapılandırılmış mülakat tekniği kullanılmıştır. Araştırmada fenomenoloji(olgu bilim) deseni izlenmiştir. Araştırmanın evreni Türkiye'de faaliyet gösteren üniversitelerin dijital ikiz, nesnelerin interneti, bulut bilişim, yöneticilik ve yapay zeka konularında çalışma yürütmüş ve yöneticilik yapmış akademisyenlerden oluşmaktadır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden kuramsal örnekleme metodu kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak 7 adet açık uçlu soru ve soruları destekleyici nitelikte sonda sorular hazırlanmıştır. Veriler, katılımcılar ile yüz yüze ve elektronik ortam üzerinden gerçekleştirilen görüşmeler yoluyla toplanmıştır. 10 katılımcı ile yapılan derinlemesine mülakat sonucunda toplanan veriye tümevarımcı nitel içerik analizi uygulanmıştır. İçerik analizi sonucunda 35 adet kod, 8 adet kategori ve 3 adet tema ortaya çıkmıştır. Elde edilen temalar; Dijital İkiz, Yönetim ve İletişim Sanatı ve İnsan Yöneticidir. Temel araştırma sorusu olan "Dijital ikiz teknolojisi yöneticilerin görevlerini yerine getirebilir mi?" sorusuna ilişkin 10 katılımcı ile yapılan derinlemesine mülakat sonucunda yöneticilerin görevlerinin rutin (prosedürel) ve stratejik görevler olarak ikiye ayırdıkları görülmüştür. Yöneticinin rutin görevleri dediğimiz daha çok sayısal verilere dayanan görevleri dijital ikiz üstlenebilirken, duygusal zeka gerektiren stratejik görevlerinin şuan ki alt yapı yetersizliğinden ve duygusal zekanın bir makineye entegre edilemeyeceğinden dolayı bu tür görevlerin yerine getirilemeyeceği ortaya çıkmıştır. Yöneticinin rutin görevleri dijital ikize devredildiği takdirde yöneticiye birçok açıdan fayda sağlayacağı düşünülmektedir.The main aim of this research is to understand whether digital twin technology can fulfill the duties of business executives and in this process, to identify in which tasks digital twin technology can assist executives. The reason for choosing the research topic is the absence of any research in the literature regarding whether digital twin technology can fulfill the responsibilities of business executives. To achieve the objectives and sub-objectives of the research, a qualitative research method and a semi-structured interview technique were employed. The phenomenological (phenomenon-oriented) design was followed in the research.The universe of the research consists of academicians who have conducted research and worked as executives in the fields of digital twin, Internet of Things, cloud computing, management, and artificial intelligence in universities operating in Turkey. The theoretical sampling method, one of the purposeful sampling methods, was used in the research. As a data collection tool, 7 open-ended questions and supportive qualitative probing questions were prepared. Data were collected through face-to-face and electronic interviews with the participants. After in-depth interviews with 10 participants, collected data underwent inductive qualitative content analysis. As a result of content analysis, 35 codes, 8 categories, and 3 themes emerged. The obtained themes are Digital Twin, Management and the Art of Communication, and Human Manager. Regarding the main research question "Can digital twin technology fulfill the tasks of managers?" it was observed, based on in-depth interviews with 10 participants, that managers divide their duties into routine (procedural) and strategic tasks. While digital twin technology can take over the routine tasks of managers, which are more based on numerical data, it was revealed that due to the current infrastructure inadequacy and the impossibility of integrating emotional intelligence into a machine, strategic tasks requiring emotional intelligence cannot be performed by digital twin technology. If the routine tasks of managers are delegated to the digital twin, it is believed that it will benefit the manager in many ways.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessYönetim Bilişim SistemleriManagement Information SystemsDijital ikiz teknolojilerinin işletmelerde yöneticilerin görevlerini yerine getirebilmesine ilişkin bir araştırmaA study on how digital twin technology enables executives to fulfill their responsibilities in businessesMaster Thesis191856608