Kazak, EnderDemirbaş, Ahmet2021-02-252021-02-252020https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=Eb5EkakJlp3olBdo_wNEGUKdoMN1O4OrIlHJ5104N5xQwbuVvzpUW-aObsfRzHWghttps://hdl.handle.net/20.500.12684/8078YÖK Tez No: 628712Bu araştırma; öğretmen algılarına göre okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları ile ders denetimleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, ilişkisel tarama modelinin kullanıldığı betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini 2019-2020 eğitim öğretim yılında Düzce ili Merkez ilçesinde resmi ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 368 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplamak amacıyla Lineburg (2010) tarafından geliştirilen ve Kazak (2016) tarafından Türkçe'ye uyarlanan "Öğretim Liderliği" ölçeği ile Fırıncıoğulları Bige (2014) tarafından geliştirilen "Müdürlerin Ders Denetimleri" ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, öğretmenlerin okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışlarını gerçekleştirme düzeylerine ilişkin algılarının yüksek olduğu tespit edilmiştir. Okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları öğretmenlerin cinsiyet, mesleki kıdem, mezuniyet durumu ve branş değişkenlerine göre anlamlı olarak farklılaşmaz iken çalıştıkları okul türüne göre ''Mesleki Gelişimi Teşvik'' ve ''Kaynakları Sağlama'' alt boyutlarında anlamlı olarak farklılaştığı görülmüştür. Okul müdürlerinin ders denetimlerine ilişkin öğretmen görüşleri yüksek düzeydedir. Okul müdürlerinin ders denetimleri ilgili öğretmen görüşleri öğretmenlerin cinsiyet, mesleki kıdem, çalıştıkları okul türü, mezuniyet durumu ve branş değişkenlerine göre anlamlı olarak farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları ile ders denetimleri arasında orta düzeyde pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Diğer bir bulguya göre ise okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışlarının ders denetim davranışlarını anlamlı şekilde yordadığı sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen veriler ışığında uygulayıcılara ve araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur.This research is carried out to examine the relationship between school principals' instructional leadership behaviours and course supervisions. The research is designed in a correlational research model. Sample of the study consisted of 368 teachers who work at public primary, middle and high schools in central district of Düzce in academic year of 2019-2020. 'Instructional Leadership' scale developed by Lineburg (2010) and adapted to Turkish by Kazak (2016) along with 'School Principals' Course Supervision' scale improved by Fırıncıoğulları Bige (2014) were used to collect data. According to the results; it is revealed that teachers have a high perception of school principals' levels demonstrating instructional leadership behaviours. Results showed that while school principals' instructional leadership behaviours do not differ significantly according to the variables such as gender, professional seniority, educational level and branch; it differed significantly at subdimensions of 'Encouragement Career Development' and 'Providing Resources' according to the school types teachers works. Teachers' perceptions about school principals' course supervision was high. It is concluded that teachers' perceptions about school principals' course supervision did not differ significantly in terms of teachers' gender, professional seniority, highest educational level and subject. İt is found that there is an moderately positive significant correlation between the school principals' instructional leadership behaviours and course supervision. According to another finding, it was concluded that the school principals' instructional leadership behaviors significantly predicted the course supervision behaviors. In light of the data obtained; suggestions are made to practitioners and researchers.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitim ve ÖğretimEducation and TrainingLiderlikLeadershipOkul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları ile ders denetimleri arasındaki ilişkinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesiExamining relationship between school principals' instructional leadership behaviours and course supervisions according to teachers perceptionMaster Thesis1172