Kalaycı, NurdanHayırsever, Fahriye2020-04-302020-04-3020141303-04852148-7561https://app.trdizin.gov.tr/makale/TVRZMk5UQTFOUT09https://hdl.handle.net/20.500.12684/1155Toplumsal cinsiyet eşitliği, yasalar önünde kadına ve erkeğe eşit davranılması, aile ve toplum içinde kadının ve erkeğin kaynaklardan, fırsatlardan ve hizmetlerden eşit biçimde yararlanması olarak açıklanmaktadır Günümüzde toplumsal cinsiyet eşitsizliğini besleyen koşulların, görece azalmasına rağmen, toplumsal cinsiyet ayrımı halen devam etmektedir. Toplumsal cinsiyet eşitliğinin, her seviyedeki eğitim ve bunun en önemli ve ayrılmaz öğelerinden biri olan eğitim programları yoluyla kazandırılması beklenmektedir. Bu çalışmanın, birinci amacı, Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi ders kitabının Eşitliğe Doğru konusunda yer alan etkinliğin toplumsal cinsiyet eşitliğinin kazandırılması için uygun olup olmadığının belirlenmesi, ikinci amacı ise, bu etkinlik yoluyla, öğrencilerin toplumsal cinsiyet eşitliği/eşitsizliği ile ilgili düşüncelerinin ve bunların nedenlerinin, öğrencilerin cinsiyetlerine ve okulların sosyo-ekonomik düzeylerine göre farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenmesidir. Araş- tırmanın modeli betimseldir ve nitel ve nicel araştırma yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara ili merkezindeki alt, orta, üst sosyo ekonomik düzeyden üç devlet ve bir özel okul olmak üzere dört ilköğretim okulunun 8. sınıflarında okuyan 160 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın nicel verilerinin analizinde betimsel istatistik teknikleri (f-%) ve nitel verilerin analizinde ise içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, eşitlik konusu kapsamında seçilen etkinliğin, toplumsal cinsiyet eşitliğinin güçlendirilmesi için yeterli olmadığı saptanmıştır. Öğrenciler, etkinlikte yer alan, evde sofra hazırlama, duygusal olma, hemşirelik mesleği, voleybol oynama, sarı saçlı olma gibi iş ve özellikleri, kadına atfetmiştir. Hâkimlik mesleği, futbol oynama, cesur olma özellikleri ise daha çok erkeklere özgü özellikler olarak ifade edilmiştir. Bu tür cinsiyetçi yaklaşımlar, özellikle alt sosyo ekonomik düzeyde daha yüksek oranda ortaya çıkmıştır. Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin halen öğretim programlarında, ders materyallerinde ve öğrencilerin zihinlerinde ve davranışlarında devam ediyor olması, bu durumun olumluya evrilmesini zorlaştırmaktadır. Öğretim programlarının ve buna bağlı hazırlanan basılı materyallerin içeriği, toplumsal cinsiyet eşitsizliğini yaratan veya destekleyen açık ve örtük söylemlerden arındırılmalıdır. Öğretmenlerin cinsiyet eşitsizliğini yaratan değişkenler konusunda farkındalıkları arttırılmalıdır.Gender equality has been explained as both the equal treatment of women and men before the law and womens and mens equal usage of resources, opportunities, and services within the family and society. Today, although the conditions that support gender inequality have relatively decreased, gender discrimination still persists. Gender equality is expected to be taught by means of education at all levels and through curricula since they are the most important and indispensable elements of education. The first aim of this study is to determine whether an activity in the unit titled Towards Equality within the textbook, Citizenship and Democracy Education used in Turkey is appropriate for use in teaching gender equality. The second aim of the study is to determine through this activity students views on gender equality/inequality and the reasons behind them based on the gender of students and the socio-economic levels of the schools which they attend. This is a descriptive study using both qualitative and quantitative research models. The study group consisted of a total of 160 students in 8th grade from four primary education schools from the lower, middle, and upper socio-economic levels (SEL) (three public schools, and one private school) in inner-city Ankara, Turkey. While descriptive statistical techniques (f-%) were used to analyze the quantitative data, content analysis was used to analyze the qualitative data. According to the findings of the study, the activity selected for testing by the researchers was found not to be adequate in strengthening gender equality awareness. Students generally attributed daily household chores and certain characteristics in the activity, which included such tasks as setting the table, being emotional, being a nurse, playing volleyball, and having blonde hair, to women. On the other hand, being a judge, playing football, and bravery were expressed as characteristics more likely to be specific to men. The ratios of these types of gender inequality based views were found to be higher particularly at the lower socio-economic level. The fact that gender inequality still continues in curriculum, course materials, and in the minds and behaviors of students makes it difficult to change this situation into a positive one. The content found in the curriculum and printed materials that are in connection with the curriculum should be cleared from implicit and explicit discourse that create or support gender inequality. Awareness of teachers about the variables that cause gender inequality should be increased.trinfo:eu-repo/semantics/closedAccessEğitimEğitim AraştırmalarıToplumsal cinsiyet eşitliği bağlamında vatandaşlık ve demokrasi eğitimi ders kitabına yönelik bir inceleme ve bu konuya ilişkin öğrenci algılarının belirlenmesiAn analysis of citizenship and democracy education text book in the context of gender equality and determining students perceptions on gender equalityArticle14310471074