Kumkale, ZeynepAdıgüzel, Abdullah2025-03-242025-03-2420192458-9012https://doi.org/10.34137/jilses.536081https://hdl.handle.net/20.500.12684/18987The aim of this study is to examine the foreign theses on the use of virtual tour applications in English language teaching and to present various suggestions about teaching English in line with the results obtained from these studies. For this reason, in the study, foreign postgraduate theses on the use of virtual tour applications in English teaching between the years 2008-2018 were examined and evaluated. Meta-synthesis and document analysis methods were used in the study. In the majority of studies, it was seen that the Second Life portal was used as virtual tour application. The use of different computer applications in the teaching of English for any meta-synthesis study to be conducted in the context of English teaching should also be examined. In addition, the adoption and use of virtual applications in the teaching of English in Turkey will also be effective.Bu araştırmanın amacı, yurtdışında İngilizce öğretiminde sanal gezinti uygulamaları kullanımı üzerine yapılmış lisansüstü tezleri incelemek ve bu çalışmalardan elde edilen sonuçlar doğrultusunda İngilizce öğretiminde sanal gezinti uygulamalarıyla ilgili çeşitli öneriler sunmaktır. Bu nedenle araştırmada, 2008-2018 yılları arasında yurtdışında İngilizce öğretiminde sanal gezinti uygulamaları kullanımı üzerine gerçekleştirilmiş lisansüstü tezlerin incelenerek değerlendirilmesi yapılmıştır. Çalışmada meta-sentez ve doküman incelemesi yöntemleri kullanılmıştır. Çalışmaların çoğunluğunda sanal gezinti uygulamaları olarak Second Life portalının kullanıldığı görülmüştür. İngilizce öğretimi kapsamında yapılacak olan herhangi bir meta-sentez çalışması için farklı bilgisayar uygulamalarının da İngilizce öğretiminde kullanımının da incelenmesi gerekir. Ayrıca, Türkiye’de de İngilizce öğretiminde sanal uygulamaların kullanımının yaygınlaştırılması da etkili olacaktır.                                                                tr10.34137/jilses.536081info:eu-repo/semantics/openAccessEnglish language teaching|virtual tour|meta-synthesis|document analysis|İngilizce öğretimi|sanal gezinti|meta-sentezEvaluation of Foreign Postgraduate Theses on the Use of Virtual Tour (Virtual World) Applications on English Language Teachingİngilizce Öğretiminde Sanal Gezinti (Virtual Tour, Virtual World) Uygulamaları İle İlgili Yurtdışı Lisansüstü Tezlerin DeğerlendirilmesiArticle52229238