Sezer, Behlül Bilal2025-09-092025-09-092025https://hdl.handle.net/20.500.12684/20209Bu araştırmanın amacı, okuma yazma öğretimi sürecinde ilkokul birinci sınıf öğrencileriyle gerçekleştirilen kelime tanıma etkinliklerinin finansal, görsel ve eleştirel okuryazarlık becerilerine etkisini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubu, Düzce ilinde öğrenim gören 80 ilkokul birinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada ön test ve son test kontrol gruplu yarı deneysel araştırma deseni tercih edilmiştir. Araştırmada uygulamalar 10 hafta sürmüştür. Araştırmada veriler, resimli şekilde hazırlanan finansal, görsel ve eleştirel okuryazarlık kavram testleri ve finansal, görsel ve eleştirel okuryazarlık ölçekleri kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada ön testte deney ve kontrol grupları arasında finansal, görsel ve eleştirel okuryazarlık boyutları yönünden anlamlı düzeyde farklılık olmadığı görülmüştür. Deney ve kontrol grupları son test resimli okuryazarlık kavram testi puanları yönünden karşılaştırıldığında finansal ve eleştirel okuryazarlık türünde anlamlı fark ortaya çıkmazken, görsel okuryazarlık türünde kontrol grubu lehine anlamlı fark ortaya çıkmıştır. Diğer araştırma bulgusunda, deney grubu öğrencilerinin resimli finansal, görsel ve eleştirel okuryazarlık kavram testleri ön test ve son test puanları arasında deney grubu lehine anlamlı farklılık olduğu ortaya çıkmıştır. Elde edilen diğer sonuçlar doğrultusunda, resimli finansal, görsel ve eleştirel okuryazarlık kavram testlerinde ortaya çıkan sonuçlarla finansal, görsel ve eleştirel okuryazarlık ölçeklerinden alınan sonuçların birbirini desteklediği görülmektedir. Ortaya çıkan sonuçlardan hareketle, araştırmacılara birinci sınıf öğrencilerine uygun okuryazarlık ölçekleri geliştirmeleri, öğretmenlere kelime tanıma etkinlikleriyle okuryazarlık becerilerini ilişkilendirmeleri ve ebeveynlere ise çocukların okuryazarlık becerilerini desteklemeleri önerilmektedir.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessilk okuma yazma öğretimikelime tanıma etkinliklerifinansal okuryazarlıkgörsel okuryazarlıkeleştirel okuryazarlıkKelime tanıma etkinlikleriyle yapılan ilk okuma yazma öğretiminin farklı okuryazarlık becerilerine etkisi The effect of literacy teaching with word recognition activities on different literacy skillsDoctoral Thesis