Güngör, AbdiSayıkoğlu Uçar, Merve2025-10-112025-10-112025https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=5NNqZKwwGohPh6_KCcfp-vyoC0Ek_ReZEKCCemJ62Llug4ApfU0NjB6RsefEmFuJhttps://hdl.handle.net/20.500.12684/20516Psikolojik danışmanlık eğitiminin ayrılmaz bir parçası olan süpervizyon, mesleki gelişimin desteklenmesi ve nitelikli hizmet sunumunun sağlanması açısından kritik bir öneme sahiptir. Süpervizyon süreci, danışman adaylarının kuramsal bilgilerini uygulamaya aktarmalarını, mesleki becerilerini geliştirmelerini ve mesleki kimliklerini yapılandırmalarını destekleyen temel bir öğrenme alanıdır. Bu çalışmanın amacı, psikolojik danışman adaylarına yönelik bir süpervizyon programı geliştirmek ve bu programın etkililiğini test etmektir. Süpervizyon programının geliştirilme sürecinde, psikolojik danışman adayları ve süpervizörlerle görüşmeler yapılarak programın ihtiyaçlarına yönelik nitel veriler toplanmıştır. Bu kapsamda, ihtiyaç analizi sürecinde elde edilen nitel veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiş; elde edilen temalar ilgili alan yazınla birlikte değerlendirilerek yapılandırılmış bir süpervizyon programı geliştirilmiştir. Programın etkililiğini değerlendirmek amacıyla ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Deney grubuna geliştirilen süpervizyon programı uygulanırken, kontrol grubu mevcut geleneksel süpervizyon uygulamalarıyla sürece devam etmiştir. Araştırma kapsamında 10'u deney, 12'si kontrol grubunda olmak üzere toplam 22 psikolojik danışman adayı yer almıştır. Deneysel müdahalenin etkilerini değerlendirmek amacıyla danışman adaylarından Psikolojik Danışma Öz-Yeterlik Ölçeği, Etkili Psikolojik Danışman Niteliklerini Değerlendirme Ölçeği ve Süpervizyon Terapötik İttifak Envanteri; danışanlardan ise Terapötik Çalışma Uyumu Envanteri ve Yaşantı ve Davranışlarda Değişim Ölçeği veriler toplanmıştır. Nicel verilerin analizinde bağımsız gruplar t-testi, iki faktörlü varyans analizi (SPANOVA) ve tekrarlı ölçümler için ANOVA (Repeated Measures ANOVA) kullanılmıştır. Araştırma bulguları, geliştirilen süpervizyon programının psikolojik danışman adaylarının öz yeterliklerini ve etkili danışman niteliklerini artırmada etkili olduğunu ortaya koymuştur. Ancak süpervizyon terapötik ittifakı düzeylerinde anlamlı bir fark bulunmamıştır. Danışan verilerine ilişkin analizlerde de yaşantı ve davranış değişimleri ile terapötik ittifak düzeylerinde anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. Elde edilen veriler ilgili literatür doğrultusunda ele alınmış ve bulgulara dayalı öneriler geliştirilmiştir. Bu çalışma, süpervizyon uygulamalarının ihtiyaç temelli olarak yapılandırılmasının önemine vurgu yapmakta ve psikolojik danışman eğitiminin niteliğinin artırılmasına katkı sağlamayı hedeflemektedir.Supervision, a critical component of counselor education, plays a vital role in supporting professional development and ensuring the delivery of high-quality psychological services. The supervision process serves as a fundamental learning environment that facilitates the transfer of theoretical knowledge into practice, fosters the development of professional skills, and supports the construction of professional identity among counselor candidates. This study aimed to develop a supervision program for counselor candidates and to evaluate its effectiveness. During the development of the supervision program, qualitative data were collected through interviews conducted with counselor candidates and supervisors in order to identify the specific needs of the program. In this context, the qualitative data obtained during the needs analysis process were analyzed using content analysis. The resulting themes were evaluated in conjunction with the relevant literature to develop a structured supervision program. To evaluate the program's effectiveness, a pretest-posttest control group experimental design was employed. While the experimental group participated in the newly developed supervision program, the control group continued with the existing traditional supervision practices. The study sample consisted of 22 counselor candidates, divided into two groups: 10 in the experimental group and 12 in the control group. To assess the effects of the intervention, data were collected from counselor candidates using the Counseling Self-Efficacy Scale, the Inventory for Evaluating Effective Counselor Characteristics, and the Supervisory Working Alliance Inventory; and from clients using the Change in Experience and Behavior Scale and the Therapeutic Working Alliance Inventory. Quantitative data were analyzed using independent samples t-tests and two-way mixed ANOVA (SPANOVA). The findings indicated that the developed supervision program was effective in enhancing counselor candidates' self-efficacy and effective counselor characteristics. However, no statistically significant differences were found in the levels of supervisory working alliance. Similarly, analyses of the client data did not reveal any significant differences in experiential and behavioral changes or therapeutic alliance levels. The data were interpreted in line with the existing literature, and recommendations were developed based on the findings. This study underscores the importance of structuring supervision practices based on identified needs and aims to contribute to improving the quality of counselor education.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitim ve ÖğretimEducation and TrainingPsikolojik danışman adaylarına yönelik süpervizyon programı geliştirilmesi ve test edilmesiDeveloping and testing a supervision program for psychological counselor candidatesDoctoral Thesis1262948797