Sarıdemir, SuatZaman, ÇağatayTopgül, Tolga2023-07-262023-07-2620222147-9526http://doi.org/10.29109/gujsc.1062950https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/532962https://hdl.handle.net/20.500.12684/13222İçten yanmalı motora sahip bir taşıtın sürüş karakteristiğini etkileyen temel parametreler motor devri ve motor yüküdür. Sürücü temelde taşıtın hızını ayarlar ve bu ayar için temel kontrol noktası gaz pedalıdır. Gaz pedalına basılma miktarı, taşıtın karşılaştığı dirençlere ve vites kademesine bağlıdır. Bu çalışmanın amacı taşıtın temel sürüş parametrelerindeki değişimin titreşim ve gürültüye etkisini deneysel olarak incelemektir. Bu amaçla düz yol koşullarında ve belirli bir vites kademesinde (5. vites) 40-110 km/h taşıt hız aralığında titreşim ve gürültü ölçümleri gerçekleştirilmiştir. Taşıt hızına bağlı olarak (40 km/h hızdan 110 km/h hıza), toplam ortalama titreşim yaklaşık 3 kat, gürültü ise 9,4 dB(A) artmıştır. Ayrıca 50 km/h ve 90 km/h taşıt hızlarındaki testler 4. vites kademesinde de tekrarlanmış ve 5. viteste elde edilen verilerle karşılaştırılmıştır. 5. vitesteki ölçüm sonuçları, toplam ortalama titreşim değerinin 4. vitese göre 50 km/h araç hızında %15,3 ve 90 km/h araç hızında %30,3 daha az olduğunu göstermiştir. Gürültü ölçüm sonuçları karşılaştırıldığında ise; her iki vites kademesi arasında dikkate değer bir fark görülmemiştir.tr10.29109/gujsc.1062950info:eu-repo/semantics/openAccessiçten yanmalı motortitreşimmotor işleme parametrelerigürültü noisevibrationTaşıt Hızına Bağlı Olarak Motor Titreşimi ve Mekanik Gürültünün Deneysel Olarak BelirlenmesiArticle102230241532962