Bütüner, OkanBayhan, Mehmet Ali2024-08-232024-08-232024https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=KMB79M3N7zK1UR2WYeRgQpx5jcs07mBlZaKuAcQaTm43ezChQnog9tPecRkBsGgFhttps://hdl.handle.net/20.500.12684/15629Bu araştırmanın amacı, kalite kültürünün kalite algısına ve işletme performansına olan etkisinin incelenmesidir. Araştırma kapsamında belirli bir işletmeye yoğunlaşmak ve detaylı incelemelerde bulunmak için "X Gıda A.Ş" işletmesi seçilmiştir. İki farklı bölge ve yerleşkede çalışan 27'i beyaz yaka 99'u mavi yaka olmak üzere toplam 126 çalışanın benimsediği kalite kültürünün kalite algısı ve işletme performansına olası etkileri ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Nicel bakış açısıyla ele alınan bu çalışmada alandan elde edilen bulgular istatistiki olarak değerlendirilmektedir. Çalışma evreni olarak X Gıda A.Ş. ait 2 fabrika seçilmiş ve evrenin tamamına yani bu fabrikalarda çalışan tüm personel anket uygulanmıştır. Anket ile elde edilen veriler, SPPS programında analiz edilmiştir. Araştırmanın sonunda katılımcıların örgüt kültürü algılarının orta seviyenin üzerinde olduğu bulunmuştur. Katılımcıların örgüt kültürü algılarının orta düzeyde, örgütsel performans algılarının ise yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Araştırmada örgüt kültürü algısı ile kalite kültürü algısının çalışılan yerleşke değişkenine göre farklılaşmadığı bulunmuştur (p>0.05). Buna karşılık, örgüt performansı algısının çalışılan yerleşkeye göre anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir (p<0.05). Araştırmada örgüt kültürü ile kalite kültürü arasında pozitif yönde anlamlı ilişki olduğu bulunmuştur (p<0.05). Buna karşılık örgüt kültürü ile örgütsel performans arasında pozitif yönlü ve anlamlı ilişki olduğu görülmüştür (p>0.05). Benzer şekilde kalite kültürü ile örgütsel performans arasında anlamlı ilişkinin olmadığı tespit edilmiştir (p>0.05). Sonuç olarak gıda sektöründe örgüt kültürünün kalite kültürünü etkilediği, buna karşılık örgüt kültürünün örgütsel performansı etkilemeyen bir unsur olduğu söylenebilir. Anahtar Kelimeler: Kalite Kültürü, Örgüt Kültürü, İşletme Performansı, Kalite AlgısıThe purpose of this research is to examine the effect of quality culture on quality perception and business performance. Within the scope of the research, "X Gıda Inc." business has been chosen to focus on a specific business and made detailed examinations. It has been tried to reveal the possible effects of the quality culture on quality perception and business performance adopted by a total of 126 employees, 27 white collar and 99 blue collar employees, working in two different regions and campuses, In this study, which is approached from a quantitative perspective, the findings obtained from the field are evaluated statistically. X Gıda Inc.'s two factories have been selected as the population of study population and a survey has been applied to the entire population, that is, all staff working in these factories. The data obtained from the survey has been analyzed in the SPPS program. At the end of the research, it was found that the participants' perceptions of organizational culture were above the medium level. It was observed that the participants' perceptions of organizational culture were at a medium level and their perceptions of organizational performance were at a high level. In the study, it was found that the perception of organizational culture and the perception of quality culture did not differ according to the variable of the campus studied (p>0.05). On the other hand, it was determined that the perception of organizational performance differed significantly depending on the campus worked (p<0.05). In the study, it was found that there was a positive significant relationship between organizational culture and quality culture (p <0.05). On the other hand, it was observed that there was a positive and significant relationship between organizational culture and organizational performance (p>0.05). Similarly, it was determined that there was no significant relationship between quality culture and organizational performance (p>0.05). As a result, it can be said that organizational culture in the food sector affects the quality culture, whereas organizational culture is an element that does not affect organizational performance. Keyword: Quality culture, organizational culture, business performance, quality perceptiontrinfo:eu-repo/semantics/openAccessİşletmeBusiness AdministrationÖrgüt kültürü ve kalite kültürünün işletme performansına etkisi üzerine bir araştırma: Gıda işletmesi örneğiA research on the effect of organizational culture and quality culture on business performance: The case of food businessMaster Thesis178863052